OluÅŸturulma Tarihi: Mart 24, 2004 00:00
İstanbul'da her gün yaklaşık 1.5 milyon yolcuyla muhatap olan İETT şoförlerinin, çalışma koşullarından dolayı psikolojilerinin olumsuz etkilendiği, öfkelerini kontrol edemedikleri belirlendi.Belediye-İş Sendikası İstanbul İETT Taşıt Şubesi ve İETT Çalışanları Derneği'nin işbirliğinde İnsan Sağlığı ve Eğitim Vakfı (İNSEV) tarafından yapılan araştırma kapsamında, toplam 758 şoförle görüşüldü.  İETT sürücülerinin çalışma koşullarına ilişkin gerçekleştirilen araştırmada, şoförlerin yüzde 85'inin dinlenmek ve
yemek için yeterince zaman ayıramadıkları ortaya çıktı. Åžoförlerin yarısı dinlenmek ve yemek yemek için hiç zaman ayıramadığını, yüzde 35'i ise biraz zaman ayırabildiÄŸini ifade etti. AraÅŸtırmaya katılan ÅŸoförlerin yüzde 73.9'u gece uykularını tam alamadıklarını, yüzde 69'u da ''gündüz uyumaya eÄŸilimli olduklarını'' kaydederken, yüzde 53'ü horlama, yüzde 21'i ise ''uykudan boÄŸulur tarzda uyanma'' rahatsızlığı bulunduÄŸunu bildirdi. Şoförlerin yüzde 8'inin psikiyatrik tedavi gördüğü, yüzde 24'ünün de psikolojik yardıma ihtiyaç duymalarına karşın tedavi için baÅŸvurmayarak kendi yöntemleriyle sorunlarıyla baÅŸ etmeye çalıştıklarısaptanan araÅŸtırmada, katılımcılardan sadece yüzde 6'sı öfkesini kontrol edebildiÄŸini, yüzde 10'u ise ''sürekli öfkeli olduÄŸunu'' bildirdi.  İETT ÅŸoförlerinin yüzde 67'si ''öfkelerini içe atmakta güçlük çektiklerini'' belirtirken, yüzde 5'i ''öfkelerini tümüyle içe attıklarını'', yüzde 5'i ''tümüyle dışa yansıttıklarını'', yüzde 48'i de''çoÄŸunlukla dışa yansıttıklarını'' kaydetti.  Aynı ÅŸoförlerin yüzde 34'ü her gün, yüzde 18'i de haftada bir kez yolcularla tartıştıklarını ifade etti.  Şoförlerin yüzde 82.5'i sigara içtiÄŸini söylerken, bunların yüzde 15'i günde 2 paket ve daha fazla kullandığını belirtti.    KOLTUKLAR BEL, DÄ°REKSÄ°YON KAS AÄžRITIYOR   AraÅŸtırmadan elde edilen sonuçları deÄŸerlendiren İNSEV BaÅŸkanı Prof. Dr. Zeki Kılıçaslan, Ä°stanbul'un trafiÄŸinde stresli ve zor çalışma koÅŸullarında görev yapan Ä°ETT ÅŸoförlerinin öfke düzeylerinin ''anlamlı oranda'' yüksek bulunduÄŸunu söyledi. Öfkesini büyük oranda kontrol edenlerde halsizlik ve baÅŸ dönmesi, sıcak ya da soÄŸuk basması, migren ya da baÅŸ aÄŸrıları ve ülser sorunları saptandığını vurgulayan Kılıçaslan, ÅŸoförlerin öfke durumlarının fiziksel saÄŸlıklarını önemli ölçüde etkilediÄŸini bildirdi.  Kılıçaslan, ağır çalışma ÅŸartlarının hafifletilmesinin de önemine iÅŸaret etti.  İETT ÅŸoförlerinin görev yaptıkları bazı otobüslerin ergonomik açıdan hiç iyi olmadığına dikkat çeken Kılıçaslan, ÅŸoförlerin kötü koltuklar nedeniyle bel, direksiyon nedeniyle de kas aÄŸrısı çektiklerini söyledi.  Kılıçaslan, fizik tedavi uzmanlarının tavsiyeleri doÄŸrultusunda ve ergonomik standartlarda koltuk alınması gerektiÄŸini kaydetti.  Çalışma koÅŸullarından kaynaklanan en önemli sorunların; otobüslerin fiziksel koÅŸullarından oluÅŸan ortopedik hastalıklar, çalışma ortamının yarattığı stres faktörüne baÄŸlı öfkelilik durumu, düzensiz ve uzun çalışma koÅŸullarına baÄŸlı uyku bozuklukları olduÄŸunu ifade eden Kılıçaslan, araÅŸtırmaya göre Ä°ETT ÅŸoförlerinin temel ihtiyacının ise fazla mesaiye gerek duymadan istedikleri ücreti alabilmeleri ve dinlenmeleri olduÄŸunu sözlerine ekledi.Â
button