Güncelleme Tarihi:
Araziyi alan Sama Dubaai Holding'in, “Duai Towers İstanbul” isimli gökdelen projesi için yaptığı işbirliği bozuldu, ihalenin iptali için açılan davalar nedeniyle bekleme kararı aldı. Bu gelişmeler İETT arazisinde uğursuzluk olduğu yorumlarını da beraberinde getirirken, gözler İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin araziyi yeniden satışa çıkarıp çıkarmayacağına çevrildi.
İETT arazisi 1990’lı yıllardan bu yana gündemden düşmüyor. İşadamı Ali Haydar Veziroğlu, 1998 yılında arazi ihalesinde 105 milyon dolar teklif etmişti. Ancak ihale sürecinde bu para ödenemedi. Ardından organizatör Ahmet San talip oldu ama alamadı. Ardından 6 Ekim 2005’te, İstanbul Büyükşehir Belediyesi ile Dubai İnternational Properties arasında imzalanan anlaşma ile İstanbul Dubai şeyhlerine açıldı. Bu kapsamda İETT garajı arazisine 300 metrelik "Dubai Towers İstanbul" isimli gökdelen projesi yapılmasına karar verildi. Levent’teki arazi, El Maktum'un şirketine 100 milyon dolara kat karşılığı verilmiş, tepkiler üzerine arsa için yeni bir ihale açma kararı alınmıştı. Ancak gelen tepkiler üzerine projeden vazgeçildi, ama arazi yine El Maktum'a kısmet oldu.
İHALEYİ KAZANMAK YETMEDİ
Karayolları arazisini Zorlu’ya kaptıran Şeyh Maktum’un şirketi Sama Dubai, Mart 2007’de yapılan ihalenin ardından bu arazinin sahibi oldu. Aynı dönemde, Saba Dubai İcra Kurulu Başkanı Farhan Faraidooni, 5 milyar doları bulmasını planladıkları gayrimenkul projelerinin ilk adımını oluşturan Dubai Towers projesine odaklanacaklarını açıkladı. “En yüksek kalitede ofis alanlarını, dünya klasmanında lüks bir oteli, konut dairelerini ve son derece özel bir alışveriş merkezini bünyesinde bir araya getirecek eşsiz bir kompleks yaratacağız” demişti.
VAAT ÇOKTU, ÖDEME YAPILMADI
Mart 2007’de yapılan ihalede KDV dahil 1 milyar 152 milyon dolarlık en yüksek teklifi veren Dubaili El Maktum’un şirketi Sama Dubai süren davalar nedeniyle ödemeyi yapmadı. Mimarlar Odası İstanbul Büyükken Şubesi7nin 12 Nisan 2006’da İETT Garajı arazisi üzerinde yapılan imar değişikliğinin iptalinie ilişkin dava ise sürerken, İstanbul Büyükşehir Belediyesi Sama Dubai’ye yargı kararının projeyi önlemeyeceği yönünde garanti vermişti. Bu arada, yargıdan muhtemel bir yürütmenin durdurulmasına yönelik çıkabilecek bir karara Büyükşehir Belediyesi’nun uyup uymayacağı ve Sama Dubai’nin bu durumda projenin gerçekleşmesi sürecini nasıl uygulayacağı ise sürecin en önemli unsurlarını oluşturuyor.
MİMARLAR ODASI İKİ DAVA AÇTI
Mimarlar Odası İstanbul Büyükkent Şubesi, satış sonrasında ihalenin yapıldığı parselin kamu ve park alanı olduğunu belirterek, geçen yıl yapılan plan değişikliği ile, 46 bin metrekarelik alanın 7’ye varan emsal ile 368 bin metrekareye çıktığını bildirmişti. Plan dengeleri açısından, ulaşım, altyapı, teknik donanım nedenleri açısından kabul etmenin söz konusu olmadığını belirten Mimarlar Odası, 12 Nisan 2006’da arazinin imar planlarının iptali için yürütmenin durdurulması ve planın iptali istemi ile İstanbul 7. İdare Mahkemesi’ne dava açmıştı. Mimarlar Odası, ihale sonrasında 30 Nisan tarihinde ikinci bir dava açarak ihalenin iptalini istemişti.
YENİDEN SATILABİLİR
İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, daha önce yaptığı açıklamalarda terslik olması durumunda araziyi yeniden satacaklarını açıklamıştı. Topbaş, “Bu arazi bizim için çok önemli bir kaynak teşkil edecek. Herhangi bir terslik olsa yine satacağız” demişti. Saba Dubai Gayrimenkul A.Ş, 28 Mayıs 2007’de İstanbul Büyükşehir Belediyesi’ne bir dilekçe ile, ihale işlemlerinin belirtilen davalar nedeniyle konu açıklığa kavuşana kadar durdurulmasını talep etmişti.
“PARAYI VERMEYİZ, İHALEDEN ÇEKİLMEYİZ”
Sama Dubai Holding CEO’su Farhan Faraidooni, dün yaptığı açıklamada, dava netleşene kadar ödeme yapmayacaklarını belirtirken, İETT arazisinden çekilmeyeceklerini bildirdi. Başta Sama Duabi ve İstanbul Büyükşehir Belediyesi olmak üzere her kesin gözü Mimarlar Odası tarafından açılan davaların sonuçlarına çevrildi.