Güncelleme Tarihi:
Sigara üreticileri ile alkollü içki üretici ve ithalatçıları, 24 Temmuz'dan itibaren 126 hat üzerinden on-line ortamda Başkanlıktaki DATA Merkezine bağlandı. Bu şekilde alkollü içkilerde ilk kez bandrollü üretim ve ithalata, tütün mamullerinde ise yeni bandrollerle üretime başlanmış oldu.
Firmalar, tütün mamullerinde 1 aylık dönem için 592 milyon 712 bin 320 bin, rakı, cin ve votka için 22 milyon 274 bin 500, şarap için 4 milyon 867 bin 700, ithal alkollü içkiler için de 1 milyon 11 bin 121 adet bandrol siparişi verdi.
İlk hafta bu siparişlerin tütün mamullerinde 380 milyon 59 bin 200'ü, rakı, cin ve votkada 3 milyon 444 bini, şarapta 3 milyon 447 bin 500'ü karşılandı. İthalatçılara da 611 bin 490 adet bandrol tesliminde bulunuldu.
Birada ise bandrol yerine kutu biralarda kutunun altına, şişe biralarda ise kapağın üstüne kodlama işlemine geçildi.
FİRMALAR, DAKİKA DAKİKA İZLENİYOR
Bandrollü Ürün İzleme Sistemi kapsamında Gelir İdaresi Başkanlığı Bilgi İşlem Binasında kurulan DATA Merkezi, Maliyenin sektörü izleme üssü de oldu. Türkiye'nin dört bir yanındaki alkollü içki ve sigara üreticilerinin bağlandığı bu merkezde, bandroller sayesinde üretim bantları dakika dakika izlenebiliyor.
Ürüne bandrol yapıştırılmaması veya başka bir sorunun yaşanması halinde, sistem otomatik olarak hemen uyarı veriyor. Ekipler de, duruma müdahale ediyor.
Gelir İdaresi Başkanlığı, Bandrollü Ürün İzleme Sisteminin daha etkin işlemesi için “Bildirim Otomasyon Sistemi” kurmaya da hazırlanıyor. Bu sistemde de, özellikle alkollü içki üreticilerinin hammadde girişleri yakın takibe alınacak. Örneğin şarap üreticilerine hangi tarihte, ne kadar üzüm girişi olduğu, ne kadar şişe alındığı, ne kadar enerji kullanıldığı Bildirim Otomasyon Sistemi ile merkeze aktarılacak. Bu veriler, daha sonra ürün çıkışlarıyla karşılaştırılacak ve bu şekilde kaçak üretimin önüne geçilecek.
500 MOBİL ARAÇLA TARAMA YAPILACAK
Gelir İdaresi Başkanlığı, Ürün İzleme Sistemi kapsamında, sahtecilik ve kaçak içki ve sigara ile mücadele için ayrıca 500 mobil araç satın aldı. Elde taşınabilir mobil tarama araçlarının bir kısmını Maliyeciler kullanacak. Bir bölümü de kolluk kuvvetlerine tahsis edilecek. Maliyeciler ve kolluk kuvvetleri, mobil tarama araçları ile kaçak ve sahte ürüne karşı piyasa denetimi yapacak.
Gelir İdaresi Daire Başkanı Erdin, uygulamayla ilgili bilgi verirken, sigarada on-line takibe önce yumuşak paketli sigaralarda geçildiğini, sert paket olarak adlandırılan kapaklı sigara paketlerine de yılbaşına kadar süre verildiğini söyledi.
Yeni sistemde, sert paket ürün bandrollerinin kapak açıldığında yırtılacak şekilde yapıştırılacağını kaydeden Erdin, “Ancak firmalar, stokları bulunduğunu ve yeni sisteme uyum için zamana ihtiyaçları olduğunu belirttiler. Biz de, onlara bir geçiş süreci tanıdık. Bu şekilde üretim yapan firmalar 1 Ocak'a kadar aktive edilmiş bandrol kullanacak. 1 Ocak'tan itibaren de tümüyle yeni bandrolle ilgili esaslara tabi olacaklar” dedi.
STOKTAKİ İÇKİLER İÇİN DE EK SÜRE
Erdin, önümüzdeki günlerde çıkarılacak bir Tebliğ ile stoktaki alkollü içkilere bandrol yapıştırılması için de firmalara 5 Kasım'a kadar süre verileceğini bildirdi.
Firmaların bu tarihe kadar stoklarındaki alkollü içkilere de bandrol yapıştıracağını kaydeden Erdin, 5 Kasım'dan sonra hiçbir şekilde bandrolsüz içki satılamayacağını belirtti.
Yeni uygulamaya dönük saha denetimlerine önümüzdeki hafta başlayacaklarını da ifade eden Erdin, “Ancak bu dönemdeki denetimlerimizi alkollü içkilerle ilgili ek süreyi de dikkate alarak, daha hafif tutacağız. 5 Kasım'dan sonra Türkiye çapında çok yoğun bir denetim başlayacak” dedi.
Erdin, yeni sistem ile Türkiye'de yılda 5,6 milyar ile 5,7 milyar paket sigara, 120 milyon da alkollü ürün bandrolü kullanılmasının beklendiğini söyledi. Erdin, kodlama uygulaması bulunan birada da yeni sistemle gerçekleştirilmesi beklenen üretim rakamının 1,4 milyar kutu ya da şişe olduğunu söyledi.
Erdin, Tütün ve Alkollü İçecekler Üst Kurulu ile koordineli şekilde yürüttükleri Bandrollü Ürün İzleme Sistemi ile birlikte sigara ve alkollü içkilerdeki vergi kayıp ve kaçağının önemli ölçüde azalacağını, aynı şekilde sahte ve kaçak ürünlerle mücadele ile de haksız rekabetin ve vatandaşın kandırılmasının önüne geçileceğini sözlerine ekledi.
-ŞARAPTA BÜYÜK KAÇAK VAR...-
Bu arada Maliye Bakanlığı yetkililerinden alınan bilgiye göre
Türkiye'de, özellikle şarap üretiminde büyük bir kaçak sorunu yaşanıyor.
İlgili sektör temsilcilerinin verdiği bilgiler sonucu ortaya konan tespitlere göre, Türkiye'deki üreticilerin yıllık 130 milyon litre şarap üretim kapasitesi bulunuyor. Bu kapasitenin yaklaşık 100 milyon litrelik bölümü de kullanılıyor. Ancak, geçen yıl şarap üreticileri 24 milyon litre üretim beyan etti. Böylece şarap üretiminde yüzde 80'lik bir kaçak rakamı ile karşı karşıya kalındı.