Güncelleme Tarihi:
AK Parti milletvekillerinin imzasını taşıyan teklife göre, mülki idare amiri değerlendirme raporuna göre, üst üste iki yıl yetersiz bulunan birinci sınıfa ayrılmış mülki idare amiri, başka bir değerlendirme amirinin emrine atanacak. Burada da yetersiz değerlendirilmesi halinde iş ve işlemleri ile genel durumunun değerlendirilmesi amacıyla mülkiye müfettişi görevlendirilecek. Mülkiye müfettişince düzenlenen değerlendirme raporunun olumsuz olması halinde, İçişleri Bakanı onayı ile mülki idare amiri, birinci sınıfa ayrılma yeterliliğini kaybedecek.
Emniyet Teşkilat Kanunu'nda yapılan değişiklikle, Başkanlıklarda birinci meslek derecesindeki Birinci Sınıf Emniyet Müdürleri "Başkan"; ikinci
meslek derecesindeki Birinci Sınıf Emniyet Müdürleri "Başkan Yardımcısı" olarak görevlendirilebilecek. İkinci Sınıf Emniyet Müdürü rütbesindeki personel "Şube Müdürü" olarak görevlendirilebilecek.
İkinci Sınıf Emniyet Müdürü rütbesindeki personelin ilçe emniyet müdürü olarak görevlendirildiği önemli ilçelerde, halihazırda unvanı "ilçe emniyet müdürü" ve "şube müdürü" olan Üçüncü Sınıf Emniyet Müdürü rütbesindeki personel, bu ilçelerde "ilçe emniyet müdür yardımcısı" olarak görevlendirilebilecek.
2. Sınıf Emniyet Müdürünün, bir üst rütbeye terfi için bu rütbede zorunlu en az bekleme süresi bir yıldan iki yıla çıkarılıyor.
Emniyet Genel Müdürlüğü Yüksek Değerlendirme Kurulu, kadro sayılarını aşmamak kaydıyla her yıl hizmet ihtiyacına göre amir rütbesinde bulunması gereken sayıyı belirleyebilecek.
Bulundukları rütbede 5 yıl süreyle terfi edemeyen Emniyet Amiri ve Emniyet Müdürü rütbesindeki personelin resen emekli edilmesi uygulamasında düzenlemeye gidiliyor. Yetişmiş personel kaybının önüne geçmek için, hizmet ihtiyacı sebebiyle emekliye sevk edilmesi uygun görülmeyen personelin fiili hizmet süreleri, Yüksek Değerlendirme Kurulu Kararı ve Bakan onayı ile ikişer yıl periyotlarla toplamda dört yıl uzatılabilecek.
Hizmet ihtiyacı sebebiyle göreve devam ettirilen personelden, bu süre içerisinde kendi isteğiyle emekli olmak isteyenler, resen emekli edilenlerle aynı haklara sahip olacak.
ÖDÜLLER
Emniyet Teşkilatı personelinden, ülkenin güvenlik ve esenliği, devletin çıkarları ve kişilerin can, ırz ve mallarını korumada yüksek hizmetleri görülenler; eğitimde, atışta, sporda, idari ve lojistik faaliyetlerde üstün başarı sağlayanlar; yeni projeler ortaya koyarak mevcut usullerde olumlu yenilikler getirenler veya yeni buluşlar yapanlar; Emniyet Genel Müdürlüğü nam ve hesabına Polis Akademisi Başkanlığı ve bağlı eğitim kurumlarında verilen her türlü eğitimler ile altı ay ve daha uzun süreli eğitim veya kursları derecelerle bitirenler, para mükafatı, takdirname, başarı belgesi, üstün başarı belgesi veya şerit rozet ödülleri ile taltif olunabilecek.
Kendisine tevdi edilen görevleri fiilen hayatını hiçe sayarak üstün bir cesaret, feragat ve kahramanlıkla yerine getirdiği tespit edilen personele, İçişleri Bakanı tarafından Üstün Cesaret ve Feragat Madalyası verilebilecek.
Başka devletlerce tevcih edilen madalya ve nişanlar ile bunlara ait rozet ve minyatürler, İçişleri Bakanlığınca tasvip ve tescil edildikten sonra takılabilecek.
Verilecek para mükafatı, 7 bin 300 gösterge rakamının memur aylıklarına uygulanan katsayı ile çarpımı sonucu bulunacak tutarın 5 katını geçemeyecek ancak hizmetleri yerine getirirken yaşamını ortaya koyanlar, 7 bin 300 gösterge rakamının memur aylıklarına uygulanan katsayı ile çarpımı sonucu bulunacak tutarın 12 katına kadar para mükafatı ile ödüllendirilebilecek. Para mükafatları İçişleri Bakanının onayı ile verilecek.
Personel arasından bir uzmanlık veya yetkinlik kazandıran eğitim ve kurslardan başarıyla mezun olanlara veya hizmetlerinde geçirdikleri sürelerin sonucu olarak bir uzmanlık kazananlara, bu uzmanlığın niteliğine göre tasarlanmış bröveler, resmi üniformalarında taşımak üzere verilecek.
BAŞKA İLLERE GÖREVLENDİRME
Emniyet ve asayişin gerektirdiği hallerde ilgili valinin istemi üzerine, Emniyet Genel Müdürünün önerisi ve İçişleri Bakanının onayı ile polis çevik kuvvet birimleri ve ihtiyaç görülmesi halinde diğer emniyet hizmetleri sınıfı personeli geçici olarak başka illerde görevlendirilebilecek. Bu şekilde görevlendirilen personel ile bunlara destek olmak üzere görevlendirilen Emniyet Genel Müdürlüğünün diğer personelinin görev yerine sevki o kuvvetin bağlı olduğu il valiliğince, geriye sevkleri ile beslenme ve barınma ihtiyaçları gönderildiği ilin valiliğince karşılanacak.
Emniyet Genel Müdürlüğünün yeniden teşkilatlanması kapsamında; benzer iş yapan birimlerin birleştirilerek personel tasarrufu sağlanması, yalınlaştırma ve sadeleştirme amacıyla "Trafik Araştırma Merkezi" kurulmasına ilişkin, Emniyet Teşkilatı Kanunun ek 22. maddesi yürürlükten kaldırılıyor.
Emniyet Genel Müdürlüğü bünyesinde görevli Emniyet Teşkilatı personelinden; terörle mücadele görevi sırasında veya bu görevlerinden dolayı kaybolan veya alıkonulanların aileleri, personel hakkında gaiplik kararı verilinceye kadar geçen süre içerisinde personelin aylıklarını alabilecek, her türlü sosyal hak ve yardımlardan yararlanabilecek.
Polis Akademisinden mezun amirlerle, memurluktan amirliğe geçen personel arasındaki farklılık kaldırılarak üniversite mezunu amirler (A) grubu, yüksekokul ve daha aşağı derecede eğitime sahip amirler (B) grubu amir sayılacak.
Başpolis memurları ve kıdemli başpolis memurları arasında yapılacak yazılı ve sözlü sınavlarda başarılı olanlardan, Polis Akademisi Başkanlığınca düzenlenecek ilk derece amirlik eğitimini başarıyla bitirenler, Komiser Yardımcılığı rütbesine atanacak.
Teklifin yürürlük tarihinden itibaren on yıllık süre ile Birinci Sınıf Emniyet Müdürlerinin genel kadro sayısına oranının on binde 35'i, İkinci Sınıf Emniyet Müdürlerinin oranının on binde 50'si olarak uygulanacak. İhracatçılara verilen hususi damgalı pasaport hakkı süresi 2 yıldan 4 yıla çıkarılıyor.
MAÄžDURÄ°YETLERÄ°NÄ°N GÄ°DERÄ°LMESÄ° AMACIYLA DÃœZENLEME
Teklife göre, Denizli'nin Acıpayam, Bozkurt ve Çardak, Malatya'nın Arguvan, Doğanyol ve Pütürge, Elazığ'ın Sivrice ile Afyonkarahisar'ın Dazkırı ilçelerinde yaşanan depremlerden zarar gören vatandaşların mağduriyetlerinin giderilmesi amacıyla düzenleme yapılacak.
Deprem nedeniyle konut, ahır ve iş yeri yıkık, ağır ve orta derecede hasar gören afetzedelere kredi desteği sağlanacak.
Jandarma Genel Komutanlığı emrinde görevli er ve erbaşların harçlıklarının ödenmesine ilişkin birinci ve ikinci derecede kalkınmada öncelikli yörelerde ödeme yapılacak birliklerin tespitinin yetkisi İçişleri Bakanlığına verilecek.
Alanında uzman personelin, Sahil Güvenlik Komutanlığı bünyesinde çalışmaya devam etmesinin sağlanması ve mevcut istisnai memurların özlük haklarında hak kayıplarının yaşanmaması amacıyla düzenleme yapılacak.
Bu kapsamda, Jandarma Genel Komutanlığı, Sahil Güvenlik Komutanlığı ve Jandarma ve Sahil Güvenlik Akademisi Başkanlığı bünyesinde bulunanlar ek hizmet tazminatı alabilecek, tabur ve bölük komutanlığı eşiti görev yerleri İçişleri Bakanlığınca belirlenecek.
Ayrıca Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı kadrolarında görevli uzman tabip, uzman diş tabibi, tabip, diş tabibi ve uzman olanlara sağlık hizmetleri tazminatı ödenebilmesi imkanı sağlanacak.
Sahil Güvenlik Komutanlığı bünyesindeki sözleşmeli personel de komutanlığın personeli arasında sayılacak. Bu kapsamdaki sözleşmeli personelin tabi oldukları mevzuatın belirtilmesi ve diğer tüm personel gibi tayın bedeli alabilmesi amacıyla düzenleme yapılacak.
SAHÄ°L GÃœVENLÄ°K PERSONELÄ°NE MADALYA Ä°MKANI
Sahil Güvenlik Komutanlığı personeline nakdi tazminat ve ödüllerin dışında madalya da verilebilmesine ilişkin düzenleme yapılacak.
Bu kapsamda, Sahil Güvenlik Komutanlığı personelinden; ülkenin güvenlik ve esenliği, devletin çıkarları ve kişilerin can, ırz ve mallarını korumada yüksek hizmetleri görülenler, eğitimde, atışta, sporda, idari ve lojistik faaliyetlerde, yurt içi ve yurt dışında yapılan çeşitli müsabakalarda emsallerine nazaran üstün başarı sağlayanlar, yeni projeler ortaya koyarak mevcut usullerde olumlu yenilikler getirenler veya yeni buluşlar yapanlar, Sahil Güvenlik Komutanlığı nam ve hesabına Jandarma ve Sahil Güvenlik Akademisi ile diğer eğitim kurumlarında verilen ön lisans, lisans ve lisansüstü eğitimler ile 6 ay ve daha uzun süreli eğitim veya kursları derecelerle bitirenler, para mükafatı, takdirname, başarı belgesi, üstün başarı belgesi veya şerit rozet ödülleri ile taltif edilebilecek.
Tevdi edilen görevleri fiilen hayatını hiçe sayarak üstün bir cesaret, feragat ve kahramanlıkla yerine getirdiği tespit edilen personele, İçişleri Bakanı tarafından "Üstün Cesaret ve Feragat Madalyası" verilebilecek.
Başka devletlerce tevcih edilen madalya ve nişanlar ile bunlara ait rozet ve minyatürler, İçişleri Bakanlığınca tasvip ve tescil edildikten sonra takılabilecek.
Bu kapsamda verilecek para mükafatı, 7300 gösterge rakamının memur aylıklarına uygulanan katsayı ile çarpımı sonucu bulunacak tutarın 5 katını geçemeyecek ancak hizmetini yerine getirirken yaşamını ortaya koyanlar, 7300 gösterge rakamının memur aylıklarına uygulanan katsayıyla çarpımı sonucu bulunacak tutarın 12 katına kadar para mükafatı ile ödüllendirilebilecek.
İçişleri Bakanının onayıyla verilecek para mükafatı, damga vergisi hariç hiçbir vergi ve kesintiye tabi tutulmaksızın ödenecek.
Personel arasından bir uzmanlık veya yetkinlik kazandıran eğitim ve kurslardan başarıyla mezun olanlara veya hizmetlerinde geçirdikleri sürelerin sonucu olarak bir uzmanlık kazananlara, bu uzmanlığın niteliğine göre tasarlanmış bröveler, resmi üniformalarında taşımak üzere verilecek.
Bu kapsamdaki ödüllerden belge niteliğinde olanların basımı, şerit rozet, bröve, madalya ve minyatürlerinin imalatı ve bunların muhafazalarının temin giderleri bir defaya mahsus olmak üzere bütçeden karşılanacak.
SOSYAL TESÄ°SLERÄ°N BAZILARI KÄ°RAYA VERÄ°LEBÄ°LECEK
Sahil Güvenlik Komutanlığına bağlı sosyal tesislere ilişkin düzenleme yapılacak. Komutanlık, bu kapsamda vardiya yatakhaneleri, eğitim ve kongre merkezleri, sosyal tesisler, gazinolar, moral eğitim merkezleri ve kantinler kurabilecek.
Vardiya yatakhaneleri, gazinolar, sosyal tesisler, özel, yerel ve kış eğitim merkezlerinin sermayeleri, bu tesislerin gelirleri ile üye aidatlarına ilave olarak Sahil Güvenlik Komutanlığı bütçesine konulacak ödenekten oluşacak.
Vardiya yatakhaneleri, gazinolar, sosyal tesisler, özel, yerel ve kış eğitim merkezleri ile kantinlerin tamamı, bir kısmı veya bazı şubeleri kiraya verilebilecek.
Jandarma Genel Komutanlığı, Sahil Güvenlik Komutanlığı ve Türk Silahlı Kuvvetleri mensubu personel, bu tesislerden karşılıklı olarak istifade edebilecek.
PİLOTAJ EĞİTİMİNİ BİTİRENLERİN YÜKÜMLÜLÜKLERİ 6 YIL UZATILACAK
Sahil Güvenlik Komutanlığında muvazzaf subay ve astsubay olanların mecburi hizmet süresine ilişkin düzenleme yapılacak.
Muvazzaf subay veya astsubayların mecburi hizmetleri, subay veya astsubay atandıkları tarihten itibaren fiilen 15 yıl olacak. Statü değiştirerek subaylığa geçirilenlerin mecburi hizmet süreleri Sahil Güvenlik Komutanlığındaki ilk statülerine atandıkları veya ilk sözleşmelerinin onaylandığı tarihten itibaren 15 yıl olarak belirlenecek.
Subay veya astsubay atandıktan sonra Sahil Güvenlik Komutanlığı hesabına yurt içindeki fakülte ve yüksekokullarda lisans veya lisansüstü öğrenim yapanların yükümlülükleri, buralarda geçen süreler kadar uzatılacak.
Sahil Güvenlik Komutanlığı hesabına yurt içinde tıp veya diş hekimliğinde uzmanlık veya yan dal uzmanlık eğitimi ile Sahil Güvenlik Komutanlığı hesabına yurt içinde tıpta, diş hekimliğinde veya eczacılıkta doktora eğitimini bitirenlerin yükümlülükleri, buralarda geçen sürelerin yarısı kadar uzatılacak.
Pilotaj eğitimini bitirenlerin yükümlülükleri 6 yıl uzatılacak.
Yabancı memleketlere 6 ay veya daha fazla süreyle öğrenim, staj, kurs, ihtisas veya görgü ve bilgilerini artırmak amacıyla gidenlerin yükümlülükleri, masrafların ödenme şekline bakılmaksızın, gidiş ve dönüş tarihleri arasında geçen sürenin iki katı kadar uzatılacak.
Yurt dışı sürekli göreve atanan subay veya astsubayların yükümlülükleri, buralarda geçen süreler kadar uzatılacak ancak yaş haddinden, herhangi bir nedenle resen veya kadrosuzluktan emekli edilecekler ile tutuklulardan kendi isteğiyle emekli olmak isteyenlere bu yükümlülük süresi uygulanmayacak.
Mecburi hizmetle yükümlü olduğu süre içinde istifa edenler veya ilişiğinin kesilmesini gerektiren bir suç işleyenler ya da sağlık sebebi hariç başka herhangi bir sebeple ayrılanlar, Sahil Güvenlik Komutanlığı tarafından belirlenen ve öğrenci, subay veya astsubay atandıktan sonra kendilerine yapılan öğrenim, eğitim ve yetiştirme masraflarını, yükümlülük sürelerinin eksik kalan kısmı ile orantılı olarak kanuni faizi ile birlikte tazminat olarak ödeyecek.
 30 GÜN YILLIK İZİN
Teklif, Sahil Güvenlik Komutanlığı Kanunu ile Jandarma Teşkilat, Görev ve Yetkileri Kanunu'nda da değişiklik öngörüyor.
Sahil Güvenlik Komutanlığı Kanunu'na eklenen maddeyle adı geçen komutanlıktaki subay, sözleşmeli subay, astsubay, sözleşmeli astsubay ve uzman erbaşların yıllık izinleri ve yıllık mazeret izinleri düzenleniyor.
Buna göre, her yıl 30 gün yıllık izin hakkı bulunan söz konusu personelin bu hakkına yol dahil edilmeyecek. Ayrıca kısa süreli mazeretlerde kullanılmak üzere 15 güne kadar yıllık mazeret izni verilebilecek.
Yıllık izinlerin verilmesi, zaman ve süresi, hizmetin aksamaması esas alınmak suretiyle birlik, karargah ve kurum amirlerince düzenlenecek.
Yıllık izinlerin senesi içinde kullanılması esas olacak ancak hizmet, alıkonulma, esaret gibi zorunlu nedenlerle yıllık izinlerini kısmen veya tamamen kullanamayanların izinleri takip eden sene içinde verilebilecek. Bu süre toplam 60 günü geçemeyecek.
Görev ve hizmet ihtiyacının gerektirdiği durumlarda, asgari yıllık izin planlamasını onaylayan makam tarafından personel izinden çağrılabilecek.
Subay, sözleşmeli subay, astsubay, sözleşmeli astsubay ve uzman erbaşlara 15 günlük yıllık mazeret izinleri dışında, eşinin doğum yapması, eşinin ölümü, çocuğunun ölümü, kendisinin veya eşinin ana, baba veya kardeşinin ölümü hallerinin her birinde isteği üzerine 10 güne kadar; kendisinin veya çocuğunun evlenmesi halinde isteği üzerine 7 güne kadar mazeret izni verilebilecek.
Yangın, deprem, su baskını gibi olağanüstü bir mazeret dolayısıyla bir yıl içinde 30 güne kadar mazeret izni hakkı tanınacak. Hizmetleri sırasında radyoaktif ışınlarla çalışan personele, her yıl, yıllık izinlerinden ayrı olarak bir aylık izin verilecek.
Gerekli uzmanlık dallarında ve ihtiyaç duyulan branşlarda yurt içinde öğrenim için özlük hakları saklı kalmak şartıyla öğrenim süresi kadar veya eğitim öğretim programının özelliğine göre ve programın safhaları dikkate alınarak ihtiyaç duyulan sürelerde bölümler halinde izin hakkı tanınacak.
Bakmakla yükümlü olduğu veya refakat etmediği takdirde hayatı tehlikeye girecek anne, baba, eş ve çocukları ile kardeşlerinden birinin ağır bir kaza geçirmesi veya tedavisi uzun süren önemli bir hastalığa tutulmuş olması hallerinde, bu hallerin sağlık kurulu raporuyla belgelendirilmesi şartıyla, istekleri üzerine, aylık ve özlük hakları korunarak 3 aya kadar izin verilebilecek ve gerektiğinde bu süre bir katına kadar uzatılacak. Bu sürenin bitimini müteakip istekleri üzerine ayrıca 6 aya kadar aylıksız izin verilebilecek. Bu hüküm aynı kişi ve aynı vakaya dayalı olarak bir defaya mahsus uygulanacak.
Aylıksız izinli olarak geçirilen süreler mecburi hizmet süresinden, uzman erbaşlar için sözleşme süresinden sayılmayacak.
En az yüzde 70 oranında engelli ya da süreğen hastalığı olan çocuğunun (çocuğun evli olması durumunda eşinin de en az yüzde 70 oranında engelli olması kaydıyla) hastalanması halinde hastalık raporuna dayalı olarak ana veya babadan sadece biri tarafından kullanılması kaydıyla bir yıl içinde toptan veya bölümler halinde personele 10 güne kadar mazeret izni verilecek. Bu fıkra kapsamında verilen mazeret izinleri yıllık izne mahsup edilmeyecek.
SIHHÄ° Ä°ZÄ°NLERE DÃœZENLEME
Teklifle subay, sözleşmeli subay, astsubay, sözleşmeli astsubay ve uzman erbaşların sıhhi izinleri de düzenleniyor.
Buna göre, hizmet yapamayacak şekilde hastalanan personelin hastalığı geçici ise veya geçici olup yerleşip kalan işlev veya doku bozukluğu bırakan hastalıklardansa hastanelerde geçen teşhis ve tedavi süreleri hariç, ay ve gün hesabı ile her bir hastalığı için toplam olarak ve fiilen 2 yılı geçmemek üzere nekahet tedavisi, istirahat ve hava değişimi işlemine tabi tutulacak. Bu durumda olanlar hakkında raporlar sağlık kurulunca verilecek.
Kanser, her türlü kötü huylu tümör, verem, kronik böbrek yetmezliği ile akıl ve ruh hastalıkları gibi uzun süreli bir tedaviye ihtiyaç gösteren hastalığa yakalananlar, sağlık kurulları raporlarında gösterilecek lüzum üzerine, toplam olarak ve fiilen 3 yılı geçmemek şartıyla tedavi, istirahat veya hava değişimine tabi tutulabilecek.
Sağlık durumundan dolayı iklim değiştirme raporları alanlarla birlik veya diğer görevlerde çalışması sağlık kurulu raporu ile kayıt ve şarta bağlı olanların bu durumlardaki sıhhi izin süreleri 4 yıl olarak hesaplanacak. Geçici olarak sağlık durumları sebebiyle uçucuların yer hizmetine verilmeleri ve dalgıç ve kurbağa adamlardan hizmetlerini yapamaz kararı alanların diğer görevlere verilmeleri sıhhi izin süresinden sayılmayacak.
Kadın personele doğum yapmasından önce 8 hafta ve doğum yaptığı tarihten itibaren 8 hafta olmak üzere toplam 16 hafta süreyle aylıklı izin verilecek. Çoğul gebelik halinde, doğum öncesi süreye 2 hafta süre eklenecek. Ancak sağlık durumunun uygun olduğu doktor raporu ile belgelenen personel, isterse doğumdan önceki 3 haftaya kadar iş yerinde çalışabilecek. Bu durumda personelin isteği halinde doğum öncesinde çalıştığı süreler, doğum sonrası izin süresinin bitim tarihinden itibaren aylıklı izin süresine eklenecek.
Doğumun erken gerçekleşmesi nedeniyle doğum öncesi 8 haftalık süreden kullanılamayan kısım, doğum sonrasındaki süreye eklenecek.
Doğumda veya doğum sonrası aylıklı izin süresi içerisinde annenin ölümü halinde isteği üzerine babaya, anne için öngörülmüş olan aylıklı izin süresi kadar izin verilecek.
Doğum yapan personele çocuklarını emzirmeleri için aylıklı izin süresinin bitim tarihinden itibaren ilk 6 ayda günde 3 saat, ikinci altı ayda günde 1,5 saat süt izin hakkı tanınacak. Süt izninin hangi saatler arasında ve kaça bölünerek kullanılacağı personelin tercihine bırakılacak. Ayrıca doğum yapan personele, aylıklı izinlerinin bitiminden itibaren başlamak üzere, en fazla 3 yaşında bir çocuğu evlat edinen kadın personele çocuğun ana ve babasının rızasının kesinleştiği tarihten veya vesayet dairelerinin izin verme tarihinden itibaren istekleri üzerine 12 aya kadar aylıksız izin verilecek. Görev esnasında veya görev dışında, görevlerinden dolayı bir saldırıya veya kazaya uğrayan veya bir meslek hastalığına yakalanan personel bu fıkrada belirtilen sürelere bağlı olmaksızın iyileşinceye kadar izinli sayılacak.
UZMAN ERBAÅžLARA YURT DIÅžI Ä°ZÄ°N HAKKI
Kanun teklifiyle, Sahil Güvenlik Komutanlığı personeli subay, sözleşmeli subay, astsubay ve sözleşmeli astsubaylara yönelik, rütbe bekleme süresinden sayılacak, yurt dışı izin hakları da düzenleniyor.
Buna göre, söz konusu personele İçişleri Bakanlığınca öğrenim için öğrenim süresi kadar; mesleki bilgi ve görgüsünü artırmak maksadıyla bir yıla kadar; seminer, müşahede gezisi ve ziyaretler için gerekli görülen süre kadar; mazeret dolayısıyla yıllık izinle birlikte 3 aya kadar; seyahat amaçlı yurt dışına gidecek personele yıllık izin süresi kadar yurt dışı izni verilebilecek.
Uzman erbaşlardan da seyahat amaçlı yurt dışına gidecek olanlara da yıllık izin süresi kadar yurt dışı izin hakkı tanınacak.
Yurt dışı izin verme yetkisi İçişleri Bakanlığınca devredilebilecek ve bu kapsamda verilen izinlerde özlük hakları verilecek.
Subay, sözleşmeli subay, astsubay, sözleşmeli astsubay ve uzman erbaşlardan, yabancı memleketlerin emsal kurum ve kuruluşlarında hizmet yapmak üzere gönderileceklere İçişleri Bakanlığınca 4 yıla kadar aylıklı izin verilebilecek.
Bu şekilde görevlendirilenlerin aylıkları Sahil Güvenlik Komutanlığı bütçesinden ödenecek. Bunların yabancı memleketlerde geçen hizmet süreleri, fiili hizmetlerinden ve kıdemlerinden sayılacak.
Yabancı bir memlekette veya uluslararası kuruluşlarda görev alacaklara İçişleri Bakanlığının onayı ile 5 yıla kadar aylıksız izin verilebilecek.
Birleşmiş Milletler Teşkilatı ile Türkiye Cumhuriyeti'nin üye olduğu veya imzaladığı anlaşmalarla taraf bulunduğu diğer uluslararası teşkilatlar nezdinde ateşkesi denetlemek üzere gözlemci sıfatıyla görev alan veya barış gücünde görevlendirilenlere Cumhurbaşkanı kararı ile 5 yıla kadar aylıklı izin verilebilecek. Bu personele, görevlendirilen teşkilat tarafından yapılacak ödemelerin dışında, ayrıca, aynı karar ile tespit edilecek tutarda aylık ek ücret de ödenebilecek. Bu şekilde yabancı memleket veya uluslararası kuruluşlarda görevde geçen süreler hizmetten sayılacak ve emeklilik hakları ile Ordu Yardımlaşma Kurumu Kanunu'nca sağlanan hakları, Emekli Sandığı Kanunu, Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu ile Ordu Yardımlaşma Kurumu Kanunu hükümlerine uyulmak kaydıyla saklı tutulacak.
Ä°ZÄ°N SÃœRELERÄ° CUMHURBAÅžKANINCA KISALTILABÄ°LECEK VEYA KALDIRILABÄ°LECEK
Bursla gidenler de dahil, yetiştirilmek üzere veya sürekli görevle yurt dışına gönderilen personel kanunlarına tabi kamu personelinin; subay, sözleşmeli subay, astsubay, sözleşmeli astsubay ve uzman erbaş olarak görev yapan eşlerine, hizmetleri süresince her defasında bir yıldan az olmamak üzere en çok 4 yıla kadar aylıksız izin verilebilecek.
Aylıksız izin süreleri hariç olmak üzere izin süreleri subay, sözleşmeli subay, astsubay, sözleşmeli astsubay ve uzman erbaşların hizmetlerinden sayılacak. Aylıksız izin süreleri mecburi hizmet süresinden sayılmayacak.
Aylıksız izin alanların, atama ve terfi, aylık ve diğer mali haklar bakımından statü ve rütbelerine göre Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanunu, Türk Silahlı Kuvvetlerinde İstihdam Edilecek sözleşmeli Subay Ve Astsubaylar Hakkında Kanun, Uzman Erbaş Kanunu hükümleri saklı kalacak.
Savaş ve olağanüstü hallerde Cumhurbaşkanınca izin süreleri kısaltılabilecek veya kaldırılabilecek. Bu hallerde, bu madde kapsamına giren personel, izinden geriye çağrılabilecek. Subay, sözleşmeli subay, astsubay ve sözleşmeli astsubaylar ve uzman erbaşlar için bu kanun dışında diğer kanunlarda düzenlenen izin hükümleri uygulanmayacak. İzinlerin verilme usul ve esasları, izin vermeye yetkili makamlar gibi hususlarla ilgili ve görgülerini artırmak üzere yabancı memleketlere izinli gideceklerin seçilmeleri, yollanma tarzları, o yerdeki yaşama ve çalışmalarının ne şekilde takip ve kontrol edilecekleri, ne gibi hallerde geri çağırılacaklarıyla ilgili hususlar İçişleri Bakanlığı tarafından yürürlüğe konulacak yönetmelikle belirlenecek.
TIBBÄ° YARDIM Ä°HTÄ°YACI KAPSAMINDA ÃœCRET VEYA KATILIM PAYI ALINMAYACAK
Yasa teklifine göre, Sahil Güvenlik Komutanlığı Kanunu'na eklenen başka bir maddeyle personelin tıbbi yardım ihtiyacına yönelik düzenlemeye gidiliyor.
Teröristle mücadele ve sınır ötesi operasyonlar, uluslararası barışı destekleme kapsamındaki faaliyetler, üs bölgeleri gibi görevli bulunulan yer veya görev koşulları itibarıyla reçete edilen ilaçların eczanelerden temin edilerek hasta/yaralı personele ulaştırılmasının güç olduğu, ikinci ve üçüncü basamak sağlık oluşumlarına sevklerin emniyetli şekilde ve zamanında yapılamadığı hallerde, birlik/kurum envanterindeki mevcut ilaç ve tıbbi sarf malzemesi personel tedavisinde kullanılabilecek. Bu kapsamda kullanılan ilaç ve tıbbi sarf malzemesi için personelden herhangi bir ücret veya katılım payı alınmayacak.
RÃœTBE YAÅž HADLERÄ°NE DÃœZENLEME
Sahil Güvenlik Komutanlığında görevli uzman erbaşlardan tutuklu bulunan, görevden uzaklaştırma tedbiri devam eden ve cezası infaz edilenlerin aylık, ödenek ve tazminat ödemelerinde, Devlet Memurları Kanunu'nun "Görevden Uzaklaştırılan veya Görevinden Uzak Kalan Memurların Hak ve Yükümlülüğü" başlıklı maddesinde yer alan hükümler uygulanacak. Bunlarla hakkındaki görevden uzaklaştırma veya tutuklanma tedbiri ortadan kaldırılmasına rağmen yargılamaları veya adli/idari soruşturmaları devam edenlerin terfi, derece ve kademe ilerlemeleri yapılmayacak.
Teklifle, Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanunu hükümleri kapsamında astsubaylıktan subaylığa geçenlerin rütbe yaş hadleri teğmen ve üsteğmen için 49, yüzbaşı için 55, binbaşı için 56, yarbay için 57, albay için 60 olarak belirleniyor.
ŞEHİT/VAZİFE MALULÜ EŞ VE ÇOCUKLARINA TAZMİNAT MUAFİYETİ
Düzenlemeyle Jandarma Teşkilat, Görev ve Yetkileri Kanunu'nda değişikliğe gidiliyor.
Subay veya astsubay atanmak üzere lisans veya ön lisans eğitimi yapanlardan (yabancı uyruklular hariç) öğrenciliği sona erdirilenler veya sağlık sebebi hariç başka herhangi bir sebeple ayrılanlar için kendilerine yapılmış öğretim masraflarının 4 katı olarak uygulanan tazminat tutarı, değişiklikle "kanuni faizi ile birlikte" olarak belirleniyor.
Akademide ön lisans, lisans, lisansüstü eğitimi veya eğitim merkezlerinde subay ve astsubay atanmak üzere eğitim alan şehit veya vazife malulü eş veya çocukları, akademik başarısızlık sebebiyle ilişiklerinin kesilmesi hallerinde tazminat yükümlülüğünden muaf tutulacaklar.
Jandarma Genel Komutanlığında görevli sözleşmeli subay, sözleşmeli astsubay ve uzman erbaşlar için ilişik kesme işlemleri Türk Silahlı Kuvvetlerinde İstihdam Edilecek Sözleşmeli Subay ve Astsubaylar Hakkında Kanun ile Uzman Erbaş Kanunu kapsamında yürütüldüğünden ilgili hükümler Jandarma Teşkilat, Görev ve Yetkileri Kanunundaki ilgili maddeden kaldırılıyor.
MAZERET Ä°ZNÄ°
Buna göre, personelin her yıl 30 gün yıllık izin hakkı bulunacak, bu müddete yol dahil olmayacak. Ayrıca kısa süreli mazeretlerde kullanılmak üzere 15 güne kadar yıllık mazeret izni verilebilecek. Yıllık izinlerin verilmesi, zaman ve süresi, hizmetin aksamaması esas alınarak birlik, karargah ve kurum amirlerince düzenlenecek.    Â
        Personele, atandıkları veya ilk sözleÅŸmelerinin onaylandığı tarihten aynı yılın 31 Aralık tarihine kadar olan süre için yıllık izinleri orantılı verilecek. Yıllık izinlerin senesi içinde kullanılması gerekecek. Ancak hizmet, alıkonulma, esaret ve sair zorunlu nedenlerle yıllık izinlerini kısmen veya tamamen kullanamayanların izinleri, müteakip sene içinde verilebilecek. Bu müddet hiçbir suretle toplam 60 günü geçemeyecek. Görev ve hizmet ihtiyacının gerektirdiÄŸi durumlarda, asgari yıllık izin planlamasını onaylayan makam tarafından personel izinden geriye çaÄŸrılabilecek.    Â
        Subay, sözleÅŸmeli subay, astsubay, sözleÅŸmeli astsubay, uzman jandarma ve uzman erbaÅŸlara 15 günlük yıllık mazeret izinleri dışında, eÅŸinin doÄŸum yapması, eÅŸinin ölümü, çocuÄŸunun ölümü, kendisinin veya eÅŸinin ana, baba veya kardeÅŸinin ölümü hallerinin her birinde isteÄŸi üzerine 10 güne kadar, kendisinin veya çocuÄŸunun evlenmesi halinde isteÄŸi üzerine 7 güne kadar mazeret izni verilebilecek.    Â
        Yangın, deprem, su baskını gibi olaÄŸanüstü bir mazeret dolayısıyla bir yıl içinde 30 güne kadar mazeret izni verilebilecek. Hizmetleri sırasında radyoaktif ışınlarla çalışan personele, her yıl, yıllık izinlerinden ayrı olarak, bir aylık izin verilecek. Gerekli uzmanlık dallarında ve ihtiyaç duyulan branÅŸlarda yurt içinde öğrenim için özlük hakları saklı kalmak ÅŸartıyla öğrenim süresi kadar veya eÄŸitim öğretim programının özelliÄŸine göre ve programın safhaları dikkate alınarak ihtiyaç duyulan sürelerde bölümler halinde izin verilebilecek.     Â
        Bakmakla yükümlü olduÄŸu veya refakat etmediÄŸi takdirde hayatı tehlikeye girecek anne, baba, eÅŸ ve çocukları ile kardeÅŸlerinden birinin ağır bir kaza geçirmesi veya tedavisi uzun süren önemli bir hastalığa tutulmuÅŸ olması hallerinde, bu hallerin saÄŸlık kurulu raporuyla belgelendirilmesi ÅŸartıyla, istekleri üzerine, aylık ve özlük hakları korunarak üç aya kadar izin verilebilecek.    Â
        GerektiÄŸinde bu süre bir katına kadar uzatılacak. Bu sürenin bitimini müteakip istekleri üzerine ayrıca 6 aya kadar aylıksız izin verilebilecek, bu hüküm, aynı kiÅŸi ve aynı vakaya dayalı olarak bir defaya mahsus uygulanacak.    Â
AYLIKSIZ İZİNLER, HİZMET VE SÖZLEŞME SÜRESİNDEN SAYILMAYACAK
        Aylıksız izinli geçirilen süreler mecburi hizmet süresinden, uzman erbaÅŸlar için sözleÅŸme süresinden sayılmayacak.    Â
        En az yüzde 70 oranında engelli ya da süreÄŸen hastalığı olan çocuÄŸunun hastalanması halinde hastalık raporuna dayalı olarak ana veya babadan sadece biri tarafından kullanılması kaydıyla bir yıl içinde toptan veya bölümler halinde on güne kadar mazeret izni verilecek.     Â
        Subay, sözleÅŸmeli subay, astsubay, sözleÅŸmeli astsubay, uzman jandarma ve uzman erbaÅŸların sıhhi izinlerinde yapılan düzenlemeye göre, hizmet yapamayacak ÅŸekilde hastalanan personelin hastalığı geçici ise veya geçici olup sekel bırakan hastalıklardan ise hastanelerde geçen teÅŸhis ve tedavi süreleri hariç, ay ve gün hesabı ile her bir hastalığı için toplam olarak ve fiilen iki yılı geçmemek üzere, nekahet tedavisi, istirahat ve hava deÄŸiÅŸimi iÅŸlemine tabi tutulacak. Bu gibi kiÅŸiler hakkında raporlar saÄŸlık kurulunca verilecek.    Â
        SözleÅŸmeli subay ve sözleÅŸmeli astsubaylar için Türk Silahlı Kuvvetlerinde Ä°stihdam Edilecek SözleÅŸmeli Subay ve Astsubaylar Hakkında Kanun'daki, uzman erbaÅŸlar için Uzman ErbaÅŸ Kanunu'ndaki saÄŸlık durumları nedeniyle sözleÅŸme fesih hükümleri saklı kalacak.    Â
        Kanser, her türlü kötü huylu tümör, verem, kronik böbrek yetmezliÄŸi ile akıl ve ruh hastalıkları gibi uzun süreli bir tedaviye ihtiyaç gösteren hastalığa yakalananlar, saÄŸlık kurulları raporlarında gösterilecek lüzum üzerine, toplam olarak ve fiilen 3 yılı geçmemek ÅŸartıyla tedavi, istirahat veya hava deÄŸiÅŸimine tabi tutulabilecek.    Â
        SaÄŸlık durumundan dolayı "Yurdun alçak veya alçak mutedil bölgelerinde faal görev yapar" veya "Muayyen bölgelere gidemez" ÅŸeklinde iklim deÄŸiÅŸtirme raporları alanlar ile birlik veya diÄŸer görevlerde çalışması saÄŸlık kurulu raporuyla kayıt ve ÅŸarta baÄŸlı olanların bu durumlardaki sıhhi izin süreleri 4 yıl olarak hesaplanacak.    Â
        Geçici olarak saÄŸlık durumları sebebiyle uçucuların yer hizmetine verilmeleri, dalgıç ve kurbaÄŸa adamlardan hizmetlerini yapamaz kararı alanların diÄŸer görevlere verilmeleri sıhhi izin süresinden sayılmayacak sıhhi izin süresini doldurmak durumuna girenler, sıhhi izin sürelerini dolduracakları ayın ilk haftasında haklarında kati iÅŸlem yapılmak üzere tekrar muayeneye sevk edilecek. Bunlardan sıhhi arızalarının devam ettiÄŸi ve hiçbir sınıfın hizmetinde vücutlarından istifade edilemeyeceÄŸi anlaşılanlar hakkında ilgisine göre Emekli Sandığı Kanunu veya Sosyal Sigortalar ve Genel SaÄŸlık Sigortası Kanunu hükümleri uygulanacak.     Â
        Kadın personele doÄŸum yapmasından önce 8 hafta ve doÄŸum yaptığı tarihten itibaren 8 hafta olmak üzere toplam 16 hafta süreyle aylıklı izin verilecek.     Â
        Görev esnasında veya görev dışında, görevlerinden dolayı bir saldırıya veya kazaya uÄŸrayan veya bir meslek hastalığına yakalanan personel bu fıkrada belirtilen sürelere baÄŸlı olmaksızın iyileÅŸinceye kadar izinli sayılacak, verilen izinler rütbe bekleme süresinden sayılacak.     Â
        Subay, sözleÅŸmeli subay, astsubay, sözleÅŸmeli astsubay ve uzman jandarmaların yurt dışı izinleri ise İçiÅŸleri Bakanlığınca, öğrenim için öğrenim süresi kadar, mesleki bilgi ve görgüsünü artırmak maksadıyla bir yıla kadar, seminer, müşahede gezisi ve ziyaretler için lüzumlu görülen süre kadar, mazeret dolayısıyla yıllık izinle birlikte üç aya kadar, seyahat maksadıyla yurt dışına gidecek personele yıllık izni kadar verilebilecek.    Â
        Uzman erbaÅŸlardan seyahat maksadıyla yurt dışına gidecek personele, yıllık izin süresi kadar İçiÅŸleri Bakanlığınca izin verilecek.    Â
        Yurt dışı izin verme yetkisi, İçiÅŸleri Bakanlığınca devredilebilecek. Yetki devri hallerinde, verilen yurt dışı izinleri yetki devri, yapan makama bildirilecek.    Â
        Subay, sözleÅŸmeli subay, astsubay, sözleÅŸmeli astsubay, uzman jandarma ve uzman erbaÅŸlardan yabancı memleketlerin emsal kurum ve kuruluÅŸlarında hizmet yapmak üzere gönderileceklere İçiÅŸleri Bakanlığınca 4 yıla kadar aylıklı izin verilebilecek. Bu ÅŸekilde görevlendirilenlerin aylıkları Jandarma Genel Komutanlığı bütçesinden ödenecek. Bunların yabancı memleketlerde geçen hizmet süreleri, fiili hizmetlerinden ve kıdemlerinden sayılacak.     Â
        Yabancı bir memlekette veya uluslararası kuruluÅŸlarda görev alacaklara İçiÅŸleri Bakanlığının onayı ile 5 yıla kadar aylıksız izin verilebilecek.     Â
        BirleÅŸmiÅŸ Milletler TeÅŸkilatı ile Türkiye'nin üye olduÄŸu veya imzaladığı anlaÅŸmalarla taraf bulunduÄŸu diÄŸer uluslararası teÅŸkilatlar nezdinde ateÅŸkesi denetlemek üzere gözlemci sıfatıyla görev alan veya barış gücünde görevlendirilenlere CumhurbaÅŸkanı kararı ile 5 yıla kadar aylıklı izin verilebilecek.    Â
        Bu personele, görevlendirilen teÅŸkilat tarafından yapılacak ödemelerin dışında, ayrıca, aynı karar ile tespit edilecek tutarda aylık ek ücret de verilebilecek. Bu ÅŸekilde yabancı memleket veya uluslararası kuruluÅŸlarda görevde geçen süreler hizmetten sayılacak ve emeklilik hakları ile Ordu YardımlaÅŸma Kurumu Kanunu'nca saÄŸlanan hakları, Emekli Sandığı Kanunu ile Sosyal Sigortalar ve Genel SaÄŸlık Sigortası Kanunu hükümlerine uyulmak kaydıyla saklı tutulacak.    Â
        Bursla gidenler de dahil, yetiÅŸtirilmek üzere veya sürekli görevle yurt dışına gönderilen personel kanunlarına tabi kamu personelinin subay, sözleÅŸmeli subay, astsubay, sözleÅŸmeli astsubay, uzman jandarma ve uzman erbaÅŸ olarak görev yapan eÅŸlerine, hizmet safahatları süresince her defasında bir yıldan az olmamak üzere en çok 4 yıla kadar aylıksız izin verilebilecek.    Â
        Aylıksız izin süreleri hariç olmak üzere, izin süreleri subay, sözleÅŸmeli subay, astsubay, sözleÅŸmeli astsubay, uzman jandarma ve uzman erbaÅŸların hizmetlerinden sayılacak. Aylıksız izin süreleri mecburi hizmet süresinden sayılmayacak. Aylıksız izin alanların, nasıp ve terfi, aylık ve diÄŸer mali haklar bakımından statü ve rütbelerine göre ilgili kanun hükümleri saklı kalacak. SavaÅŸ ve olaÄŸanüstü hallerde CumhurbaÅŸkanınca izin süreleri kısaltılabilecek veya kaldırılabilecek. Bu hallerde, bu madde kapsamına giren personel, izinden geriye çaÄŸrılabilecek.     Â
        Subay, sözleÅŸmeli subay, astsubay, sözleÅŸmeli astsubay ve uzman jandarmalar ve uzman erbaÅŸlar için bu kanun dışında diÄŸer kanunlarda düzenlenen izin hükümleri uygulanmayacak.    Â
        İzinlerin verilme usul ve esasları, izin vermeye yetkili makamlar ve sair hususlar ile ilgili ve görgülerini artırmak üzere yabancı memleketlere izinli gideceklerin seçilmeleri, yollanma tarzları, o yerdeki yaÅŸama ve çalışmalarının ne ÅŸekilde takip ve kontrol edilecekleri, ne gibi hallerde geri çağırılacakları ile ilgili hususlar İçiÅŸleri Bakanlığı tarafından yürürlüğe konulacak yönetmelik ile belirlenecek.    Â
JANDARMA GENEL KOMUTANLIÄžININ SOSYAL TESÄ°SLERÄ° KÄ°RAYA VERÄ°LEBÄ°LECEK
        Jandarma Genel Komutanlığı, vardiya yatakhaneleri, eÄŸitim ve kongre merkezleri, sosyal tesisler, gazinolar, moral eÄŸitim merkezleri ve kantinler kurabilecek.    Â
        Vardiya yatakhaneleri, gazinolar, sosyal tesisler, özel, yerel ve kış eÄŸitim merkezleri ile kantinlerin tamamı, bir kısmı veya bazı ÅŸubeleri kiraya verilebilecek, bu ÅŸekilde elde edilen gelirler genel bütçe gelirleri ile iliÅŸkilendirilmeksizin tesis ve kantin gelirlerine dahil edilecek. Özel, yerel ve kış eÄŸitim merkezleri ile birlik dışındaki kantinlerin aylık gayrisafi hasılatının yüzde 1'i her ay genel bütçeye gelir kaydedilmek üzere ilgili muhasebe birimine yatırılacak.     Â
        Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı mensubu personel ile Türk Silahlı Kuvvetleri mensubu personel, Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığına ait tesisler ile Türk Silahlı Kuvvetlerine ait tesis ve özel bakım merkezlerinden kendi mevzuatlarında yer aldığı ÅŸekilde statülerine göre karşılıklı istifade edecekler.    Â
        Söz konusu personelden üye aidatı ve kart ücreti alınacak. Bu suretle elde edilen gelirlerin müştereken istifade edilen tesislere yönelik harcama usul ve esasları Milli Savunma Bakanlığı ve İçiÅŸleri Bakanlığınca, Jandarma Genel Komutanlığına ait tesislerin iÅŸletilmesi, iÅŸlettirilmesi, gelirlerinin harcanması, tesislerden istifade edilmesinin yasaklanmasını gerektiren durumlar gibi genel usul ve esaslar İçiÅŸleri Bakanlığı tarafından hazırlanan yönetmelikle düzenlenecek.    Â
YÃœKSEK HÄ°ZMET GÖSTERENLERE PARA MÃœKAFATI, TAKDÄ°RNAME, BAÅžARI BELGESÄ° VERÄ°LECEK    Â
        Jandarma Genel Komutanlığı personelinden ülkenin güvenlik ve esenliÄŸi, devletin çıkarları ve kiÅŸilerin can, ırz ve mallarını korumada yüksek hizmetleri görülenler, eÄŸitimde, atışta, sporda, idari ve lojistik faaliyetlerde, yurt içi ve yurt dışında yapılan çeÅŸitli müsabakalarda emsallerine nazaran üstün baÅŸarı saÄŸlayanlar, yeni projeler ortaya koyanlar, yeni buluÅŸlar yapanlar, Jandarma Genel Komutanlığı nam ve hesabına Jandarma ve Sahil Güvenlik Akademisi ile diÄŸer eÄŸitim kumrularında verilen ön lisans, lisans ve lisansüstü eÄŸitimler ile 6 ay ve daha uzun süreli eÄŸitim veya kursları derecelerle bitirenler taltif olunabilecek.    Â
        Tevdi edilen görevleri fiilen hayatını hiçe sayarak üstün bir cesaret, feragat ve kahramanlıkla yerine getirdiÄŸi tespit edilen Jandarma personeline, İçiÅŸleri Bakanı tarafından "Ãœstün Cesaret ve Feragat Madalyası" verilebilecek. BaÅŸka devletlerce tevcih edilen madalya ve niÅŸanlar ile bunlara ait rozet ve minyatürler, İçiÅŸleri Bakanlığınca tasvip ve tescil edildikten sonra takılabilecek.     Â
        Para mükafatları İçiÅŸleri Bakanının onayı ile verilecek. Yapılacak para mükafatı damga vergisi hariç hiçbir vergi ve kesintiye tabi tutulmaksızın ödenecek.     Â
        Personel arasından bir uzmanlık veya yetkinlik kazandıran eÄŸitim ve kurslardan baÅŸarıyla mezun olanlara veya hizmetlerinde geçirdikleri sürelerin sonucu olarak bir uzmanlık kazananlara, bu uzmanlığın niteliÄŸine göre tasarlanmış bröveler, resmi üniformalarında taşımak üzere verilecek.    Â
6 AY VEYA DAHA FAZLA SÃœRE
Mecburi hizmet yükümlülüğüne iliÅŸkin ortak düzenleme yapılması ve uygulamada yaÅŸanan farklılıkların giderilerek yeknesaklığın saÄŸlanması amaçlanıyor. Buna göre jandarma subay veya astsubayların mecburi hizmetleri, subay veya astsubay nasbedildikleri tarihten itibaren fiilen 15 yıl olacak. Statü deÄŸiÅŸtirerek subaylığa geçirilenlerin mecburi hizmet süreleri Jandarma Genel Komutanlığındaki ilk statülerine nasbedildikleri veya ilk sözleÅŸmelerinin onaylandığı tarihinden itibaren 15 yıl olacak. Jandarma subay ve astsubayların mecburi hizmet süreleri, 2017 yılında çıkarılan kanun hükmünde kararnameyle 15 yıl olarak belirlenmiÅŸti. Mecburi hizmet süresi, teklifle yasa hükmü haline gelecek.    Â
        Subay veya astsubay nasbedildikten sonra Jandarma Genel Komutanlığı hesabına yurt içindeki fakülte ve yüksekokullarda lisans veya lisansüstü öğrenim yapanların yükümlülükleri, buralarda geçen süreler kadar uzatılacak.    Â
        Jandarma Genel Komutanlığı hesabına yurt içinde tıp veya diÅŸ hekimliÄŸinde uzmanlık ya da yan dal uzmanlık eÄŸitimi ile Jandarma Genel Komutanlığı hesabına yurt içinde tıpta, diÅŸ hekimliÄŸinde veya eczacılıkta doktora eÄŸitimini bitirenlerin yükümlülükleri, buralarda geçen sürelerin yarısı kadar uzatılacak.    Â
        Pilotaj eÄŸitimini bitirenlerin yükümlülükleri 6 yıl uzatılacak. Yabancı memleketlere 6 ay veya daha fazla süre ile öğrenim, staj, kurs, ihtisas veya görgü ve bilgilerini artırmak maksadıyla gidenlerin yükümlülükleri, masrafların ödenme ÅŸekline bakılmaksızın, gidiÅŸ ve dönüş tarihleri arasında geçen sürenin iki katı kadar uzatılacak.    Â
        Yurt dışı sürekli göreve atanan subay veya astsubayların yükümlülükleri, buralarda geçen süreler kadar uzatılacak ancak yaÅŸ haddinden, herhangi bir nedenle resen veya kadrosuzluktan emekli edilecekler ile tutuklulardan kendi isteÄŸi ile emekli olmak isteyenlere bu yükümlülük süresi uygulanmayacak.    Â
        Mecburi hizmet yükümlülüğüne eklenecek hizmet sürelerinin baÅŸlangıç tarihleri; yükümlülük süresini tamamlamadan gidenlerin, yükümlülük süresini tamamladıktan sonra, yükümlülük süresini tamamlayarak gidenlerle, yükümlülüklerini bu süre içinde tamamlayanların kadro görevine fiilen katıldıkları tarihten baÅŸlayacak.    Â
        Mecburi hizmetle yükümlü olduÄŸu süre içinde istifa edenler veya iliÅŸiÄŸinin kesilmesini gerektiren bir suç iÅŸleyenler ya da saÄŸlık sebebi hariç baÅŸka herhangi bir sebeple ayrılanlar, kendilerine yapılan öğrenim, eÄŸitim ve yetiÅŸtirme masraflarını, yükümlülük sürelerinin eksik kalan kısmı ile orantılı olarak kanuni faizi ile birlikte tazminat olarak ödeyecekler.    Â
        Yabancı memleketlere öğrenim, staj, kurs, ihtisas veya görgü ve bilgilerini artırmak amacıyla gitmiÅŸ olanlardan ise bulundukları süre içerisinde aldıkları aylık ve devletçe yapılan masrafların dört katı ayrıca tazminat olarak alınacak.    Â
        Jandarma Genel Komutanlığı mensubu subay, sözleÅŸmeli subay, astsubay, sözleÅŸmeli astsubay ile uzman jandarma statüsündeki personelin öğrenim, eÄŸitim ve yetiÅŸtirme masraflarının hangi unsurlardan oluÅŸacağı ve tahsiline iliÅŸkin usul ve esaslar; İçiÅŸleri ve Hazine ve Maliye bakanlıkları tarafından müştereken yürürlüğe konulan yönetmelikle belirlenecek.    Â
        Teröristle mücadele ve sınır ötesi operasyonlar, uluslararası barışı destekleme kapsamındaki faaliyetler, üs bölgeleri gibi mahrum yerlerde görev yapan personelin tedavilerinde Sahil Güvenlik Komutanlığı ve Jandarma Genel Komutanlığının envanterindeki ilaç ve tıbbi sarf malzemeleri ücret ve katılım payı alınmaksızın kullanılabilecek.    Â
        Teklifle, uzman jandarmalıktan astsubaylığa geçenlerle uzman erbaÅŸlıktan astsubaylığa geçen personel arasındaki rütbe yaÅŸ hadleri arasında uyum saÄŸlanacak.    Â
        Jandarma Genel Komutanlığında görevli uzman erbaÅŸlardan tutuklu bulunan, görevden uzaklaÅŸtırma tedbiri devam eden ve cezası infaz edilenlere bu süre içinde aylıklarının üçte ikisi ödenecek. Bunlar kanunun öngördüğü sosyal hak ve yardımlardan faydalanmaya devam edecek.    Â
        Bunlar hakkındaki görevden uzaklaÅŸtırma veya tutuklanma tedbiri ortadan kaldırılmasına raÄŸmen yargılamaları veya adli/idari soruÅŸturmaları devam edenlerin terfi, derece ve kademe ilerlemeleri yapılamayacak, bu iÅŸlemlerin ne ÅŸekilde yapılacağı yönetmelikle belirlenecek.    Â
        Geçici maddeyle astsubaylıktan subaylığa geçenlerin rütbe ve yaÅŸ haddi 49 olarak yeniden belirleniyor.    Â
TRAFÄ°K KANUNU'NDA DEĞİŞİKLÄ°K    Â
        Teklifle Karayolları Trafik Kanunu'ndaki Emniyet Genel Müdürlüğünün görev ve yetkileri İçiÅŸleri Bakanlığına geçecek.    Â
        Buna göre İçiÅŸleri Bakanlığı araçları, Karayolları Trafik Kanunu'na göre araçlarda bulundurulması gerekli belge ve gereçleri, sürücüleri ve bunlara ait belgeleri, sürücülerin ve karayolunu kullanan diÄŸer kiÅŸilerin kurallara uyup uymadığını, trafik düzenlemelerinin ve çeÅŸitli tesislerin yasaya uygun olup olmadığını denetleyecek. Duran ve akan trafiÄŸi düzenleyerek yönetecek. El koyduÄŸu trafik kazalarında trafik kaza tespit tutanağı düzenleyecek. Trafik suçu iÅŸleyenler hakkında tutanak düzenleyerek gerekli iÅŸlemleri yapacak ve takip edecek.    Â
        Bakanlık, trafik kazası neticesinde hastalanan veya yaralananların bakımlarını saÄŸlayacak tedbirlerin süratle alınmasına yardımcı olarak yakınlarına haber verecek. Araçların tescil iÅŸlemlerini yaparak belge ve plakalarını verecek. Sürücülerin belgelerini verecek. Ãœlke çapında taşıtların ve sürücülerin sicillerini tutacak.     Â
        Trafik kazalarının oluÅŸ nedenleri ile ilgili tüm unsurları kapsayan istatistik verileri ve bilgilerini toplamak, deÄŸerlendirmek, sonuçlarına göre gereken önlemlerin alınmasını saÄŸlayarak ilgili kuruluÅŸlara teklifte bulunmak da bakanlığın görevleri arasında olacak.    Â
        İçiÅŸleri Bakanlığı, hasar tazminatı ödemelerini hızlandırmak amacıyla sigorta ÅŸirketlerince istenecek gerekli bilgi ve belgeleri verecek.    Â
        Sürücülere ait bilgilerde meydana gelebilecek deÄŸiÅŸiklikler ve araçlar üzerinde meydana gelebilecek teknik veya hukuki deÄŸiÅŸiklikler ile haciz, rehin, ihtiyati tedbir ve belge iptali gibi kısıtlayıcı ÅŸerhlerin; elektronik ortamda tutulan siciller üzerine iÅŸlenilmesi ve kaldırılması iÅŸlemleri, bu deÄŸiÅŸiklik veya ÅŸerhlere karar veren yargı ve icra birimleri ile kamu kurum veya kuruluÅŸları tarafından elektronik sistemle yapılabilecek.    Â
        Sürücü belgesi ve tescil iÅŸlemlerine esas teÅŸkil edecek bilgiler, İçiÅŸleri Bakanlığı tarafından ilgili kamu kurum veya kuruluÅŸlarından elektronik sistemle temin edilebilecek veya kanunlardaki istisnalar hariç olmak üzere bu amaçla sınırlı olarak paylaşılabilecek.     Â
        Sürücü belgesinin gerekli koÅŸullar baÄŸlamında alınmaması veya hileli yollarla temin edilmiÅŸ olduÄŸunun anlaşılması halinde, sürücü belgesi iptal edilecek. Bu kiÅŸilere, yasaya uygun olarak yeniden sürücü sertifikası alınması halinde yeniden sürücü belgesi verilecek.    Â
        Emniyet Genel Müdürlüğünün motorlu araç sürücüsü ihtiyacını karşılamak üzere belirli eÄŸitim programları çerçevesinde illerde valinin onayı, merkez teÅŸkilatı için Emniyet Genel Müdürünün onayı ile Emniyet Genel Müdürlüğü personeline ve Emniyet Genel Müdürlüğüne baÄŸlı eÄŸitim ve öğretim kurumlarında öğrenim görenlere sürücü belgesine dönüştürülmek üzere motorlu taşıt sürücüsü sertifikası verilecek. Bunların sınavları, nitelikleri Emniyet Genel Müdürlüğünce belirlenen sınav sorumluları tarafından yapılacak.    Â
        Jandarma teÅŸkilatının motorlu araç sürücüsü ihtiyacını karşılamak üzere belirli eÄŸitim programları çerçevesinde illerde valinin onayı, merkez teÅŸkilatı için Jandarma Genel Komutanı onayı ile jandarma teÅŸkilatı mensubu subay, astsubay, uzman jandarma ve uzman erbaÅŸlar ile Jandarma ve Sahil Güvenlik Akademisinde öğrenim gören öğrencilere sürücü belgesine dönüştürülmek üzere motorlu taşıt sürücüsü sertifikası verilecek. Sürücü belgesi sınavları, Jandarma Genel Komutanlığınca belirlenen sınav sorumluları tarafından yapılacak.    Â
        Sınav sonucunda baÅŸarı gösterenlerin sürücü belgelerinin düzenlenmesi, kiÅŸiselleÅŸtirilmesi, kiÅŸiselleÅŸtirilen belgelerin basımı ve ilgililerine teslimi iÅŸlemleri İçiÅŸleri Bakanlığınca yapılacak.    Â
        KiÅŸiselleÅŸtirilen sürücü belgelerinin ilgililerine teslimi, İçiÅŸleri Bakanlığı tarafından belirlenen kamu kurum veya kuruluÅŸları ile özel hukuk tüzel kiÅŸilerine de yaptırılabilecek.    Â
        Görev ve hizmet gerekleri veya güvenlik nedenleriyle geçiÅŸ üstünlüğüne sahip olan araçlar ile düzenlemenin uygulanmasına iliÅŸkin usul ve esaslar İçiÅŸleri Bakanlığınca çıkarılan yönetmelikte belirlenecek.    Â
        Emniyet Genel Müdürlüğünün yeniden yapılandırılması çerçevesinde Trafik Araştırma Merkezinin kuruluşuna ilişkin hükümler yürürlükten kaldırılacak.
UYGUN GÖRÜLEN BRANŞLARA GEÇİRİLECEK
        İçiÅŸleri Bakanlığı Yüksek Disiplin Kurulu, müsteÅŸarın veya bakanın uygun gördüğü müsteÅŸar yardımcısının baÅŸkanlığında Mülkiye TeftiÅŸ Kurulu BaÅŸkanı, Birinci Hukuk Müşaviri ve Personel Genel Müdürü ile CumhurbaÅŸkanlığı Koruma Hizmetleri Genel Müdüründen oluÅŸacak.    Â
        Uzman Jandarma Kanunu kapsamında saÄŸlık durumlarının jandarma branşı hizmetine elveriÅŸli olmadığına dair haklarında saÄŸlık kurulu raporu düzenlenen uzman jandarmalar, branÅŸ belirleme kurullarınca uygun görülen branÅŸlara geçirilecek.    Â
        Görevini yapamayacak derecede hastalığı olan uzman jandarmalar yetkilendirilmiÅŸ saÄŸlık kuruluÅŸlarından yeniden saÄŸlık kurulu raporu alarak baÅŸvurmaları halinde branÅŸ deÄŸiÅŸikliÄŸi iÅŸlemine tabi tutulacaklar.    Â
        Türkiye Büyük Millet Meclisi Ãœyelerinin Ödenek, Yolluk ve Emekliliklerine Dair Kanun kapsamında milletvekilleri ile yasama organı eski üyelerinin sosyal hakları TBMM BaÅŸkanlık Divanı'nca çıkarılan yönetmelikle belirlenecek.    Â
        TBMM üyeleri, bu üyeliÄŸi sona erenler ve 24 Haziran 2018 tarihinden önce dışarıdan atandığı bakanlık görevi sona erenlerin Türkiye Cumhuriyeti kimlik kartı, sürücü belgesi, diplomatik pasaport ve ateÅŸli silah ruhsatı gibi resmi belgeleri alma ve yenileme iÅŸlemleri, ilgilinin yerleÅŸim yerinin bulunduÄŸu ilde veya Ankara’da yapılabilecek. Ayrıca sahip olacakları araçların tescil iÅŸlemleri sırasında talepleri halinde ikametinin bulunduÄŸu ilin veya Ankara'nın tescil plakası verilebilecek.    Â
        Memurlar ve DiÄŸer Kamu Görevlilerinin Yargılanması Hakkındaki Kanunun SoruÅŸturma Ä°zin Yetkisi, ilde ve merkez ilçede görevli memurlar ve diÄŸer kamu görevlileri ile kaymakamlar hakkında vali; CumhurbaÅŸkanı kararıyla atanan memurlar ve diÄŸer kamu görevlileri hakkında CumhurbaÅŸkanı veya ilgili bakanda olacak.    Â
        Türk Medeni Kanunu kapsamında akıl hastalığı sebebiyle kısıtlamaya, ancak resmi saÄŸlık kurulu raporu üzerine karar verilecek. Bu raporun tanzimi için gerektiÄŸinde koruma amacıyla özgürlüğün kısıtlanması hükümleri uygulanacak. Hakim, karar vermeden önce, kurul raporunu göz önünde tutarak kısıtlanması istenen kiÅŸiyi dinleyebilecek.    Â
        Türk Medeni Kanunu'nun koruma amacıyla özgürlüğün kısıtlanması hükümleri kapsamında resmi saÄŸlık kurulu raporunun alınabilmesini temin amacıyla, kiÅŸinin vücudundan kan veya benzeri biyolojik örneklerle kıl, tükürük, tırnak gibi örnekler alınabilecek. KiÅŸiye gerekli tıbbi müdahaleler yapılabilecek ve gerektiÄŸinde kiÅŸi, hekim ön raporu üzerine en fazla yirmi gün süreyle saÄŸlık kuruluÅŸuna yerleÅŸtirilebilecek. Alınan kararların icrası için gerektiÄŸinde ilgili kiÅŸi hakkında zor kullanılabilecek ve saÄŸlık görevlilerinden gerekli tıbbi yardım alınabilecek. Yargılamada ise hakim, ilgili kiÅŸiyi dinleyecek ve gecikmeksizin kararını verecek.    Â
        Kamu Finansmanı ve Borç Yönetiminin Düzenlenmesi Hakkında Kanun kapsamında hibe ve yardım karşılıkları, Milli Savunma Bakanlığı ve İçiÅŸleri Bakanlığı bütçelerine konulacak.    Â
        Göçmen kaçaklığı yapanlar 3 yıldan 8 yıla kadar hapis ve bin günden on bin güne kadar adli para cezasına çarptırılacak.    Â
        Bu suçun birden fazla kiÅŸi tarafından iÅŸlenmesi halinde, verilecek ceza yarısına kadar, örgüt oluÅŸturarak iÅŸlenmesi halinde yarısından bir katına kadar artırılacak.    Â
        Dernekler Kanunu'nun "Genel kurul toplantısı ve organlara seçilenler ile üyelerin idareye bildirilmesi" baÅŸlıklı maddesi yeniden düzenlenecek.    Â
        Bu kapsamda dernekler, yönetim kurulu ve denetim kurulu ile derneÄŸin diÄŸer organlarına seçilen asıl ve yedek üyeleri, üyeliÄŸe kabul edilenler ile üyeliÄŸi sona erenlerin adını, soyadını, doÄŸum tarihini ve kimlik numarasını 30 gün içinde mülki idare amirliÄŸine bildirmekle yükümlü olacak.    Â
        Dernek organlarında ve yerleÅŸim yerinde meydana gelen deÄŸiÅŸiklikler de aynı usule tabi olacak.    Â
        Teklifle, uygulamada "ÅŸehit" ve "gazi" kelimelerinin dernek isimlerinde kullanılmasının ortaya çıkardığı bazı suistimaller ve sıkıntıların önüne geçmek için düzenleme yapılıyor.    Â
        Buna göre, Dernekler Kanunu'nda yapılan deÄŸiÅŸiklikle "ÅŸehit" ve "gazi" kelimeleri izinle kullanılabilecek kelimeler arasına alınıyor.    Â
        Dernekler Kanunu ve Türk Medeni Kanunu'na göre derneklerle ilgili her türlü kayıtlar ile iÅŸ ve iÅŸlemler elektronik ortamda da yapılabilecek. Düzenlemeye iliÅŸkin usul ve esaslar İçiÅŸleri Bakanlığı tarafından çıkarılacak yönetmelikle belirlenecek.    Â
ÜYELİĞİ DEVAM EDENLERİN BİLDİRİLMESİ
        Dernekler, düzenleme yürürlüğe girdiÄŸi tarihten itibaren 6 ay içinde, üyeliÄŸi devam edenlerin adını, soyadını, doÄŸum tarihini ve kimlik numarasını mülki idare amirliÄŸine bildirmekle yükümlü olacak. Bu yükümlülüğü yerine getirmeyen dernek yöneticileri hakkında, idari para cezası verilecek.    Â
        Göçmen kaçakçılığı ve insan ticareti suçlarıyla daha iyi mücadele edilebilmesi, delillerin toplanması ve soruÅŸturma ve kovuÅŸturmaların en kısa sürede tamamlanabilmesi amacıyla bu suçlar, Ceza Muhakemesi Kanunu'nda sayılan katalog suçlar arasına alınacak.    Â
        Kumar oynayanlara verilecek idari para cezası bin Türk lirasına yükseltilecek.    Â
        Belediye sınırları dışında meydana gelen çevreyi kirletme kabahatlerinde idari para cezası verme yetkisi, kolluk görevlilerine verilecek.    Â
        Ad ve soyad deÄŸiÅŸikliÄŸiyle ilgili iÅŸ ve iÅŸlemler 3 yıl boyunca mahkeme kararı aranmaksızın il ve ilçe idare kurullarınca yürütülmeye devam edilecek. CumhurbaÅŸkanına bu süreyi 3 yıla kadar uzatma yetkisi verilecek.    Â
        Genel ahlaka uygun olmayan ve toplum tarafından gülünç karşılandığı deÄŸerlendirilen adlar da mahkeme kararı aranmaksızın il veya ilçe idare kurullarınca deÄŸiÅŸtirilebilecek.    Â
        Güvenlik korucularının sosyal güvenlik sigorta primleri ödemelerinde hata veya gecikmelerden kaynaklanan gecikme cezası, gecikme faizi ve idari para cezaları uygulanmayacak.    Â
        Türk vatandaÅŸlığından birlikte çıkan anne ve babanın çocuklarının da kendileriyle beraber Türk vatandaÅŸlığını doÄŸrudan kaybetmesini öngören yasal düzenleme yürürlükten kaldırılacak. Anne ya da babanın talebinin bulunması ve diÄŸer ebeveynin de muvafakat etmesi halinde çocuklar da kendileriyle birlikte Türk vatandaÅŸlığını kaybedecek.    Â
        Radyo ve televizyonlarda ayda en az doksan dakika süreyle yapılan uyarıcı ve eÄŸitici mahiyetteki yayınlar arasına uyuÅŸturucu ve zararlı alışkanlıklar ile mücadele, trafik, yol ve yolcu güvenliÄŸi, suçun önlenmesi, afet yönetimi, nüfus hizmetleri ve düzensiz göçle mücadele gibi konular eklenecek.    Â
        Türkiye’ye giriÅŸlerine izin verilmeyecek yabancıların "kabul edilemeyen yolcu" kapsamına alınarak, iÅŸlemleri sonuçlanıncaya kadar sınır kapılarında kendileri için belirlenecek alanlarda bekletilmeleri hususları da düzenleniyor.    Â
        Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu'nda yapılan deÄŸiÅŸiklikle, Göç Ä°daresi Genel Müdürlüğü gerektiÄŸinde ilgili kamu kurum ve kuruluÅŸlarının görüşlerini alarak, kamu düzeni veya kamu güvenliÄŸi ya da kamu saÄŸlığı açısından Türkiye'ye girmesinde sakınca görülen yabancıların ülkeye giriÅŸini yasaklayabilecek.    Â
        Vize veya ikamet izni süresi sona eren ve bu durumları yetkili makamlarca tespit edilmeden önce Türkiye dışına çıkmak için valiliklere baÅŸvuruda bulunup hakkında sınır dışı etme kararı alınan yabancılara, idari para cezalarını ödemiÅŸ olmaları ve İçiÅŸleri Bakanlığınca belirlenen ihlal sürelerini aÅŸmamaları kaydıyla Türkiye'ye giriÅŸ yasağı kararı alınmayabilecek.    Â
        Kamu düzeni, kamu güvenliÄŸi veya kamu saÄŸlığı sebebiyle Genel Müdürlükçe idari para cezaları ve kamu alacakları sebebiyle ise valiliklerce yabancıların ülkeye kabulü ön izin ÅŸartına baÄŸlanabilecek.    Â
        İkamet izni baÅŸvuruları, yetkili aracı kurum tarafından da yapılabilecek.    Â
        İçiÅŸleri Bakanlığınca gerekli görülen durumlarda ikamet izni baÅŸvurularında azami 3 yıl geçerli sözleÅŸmelerle ve ikamet izni aracılık hizmet bedelinin yüzde 20'sinin genel bütçeye aktarılması kaydıyla ikamet izni aracılık hizmeti sunacak yetkili aracı kurumlar İçiÅŸleri Bakanının onayıyla görevlendirilebilecek.    Â
        Buna iliÅŸkin iÅŸlemlerde Devlet Ä°hale Kanunu ile Kamu Ä°hale Kanunu hükümleri uygulanmayacak. Alınacak payın genel bütçeye özel gelir olarak kaydedilmesine ve bakanlık bütçesinin ilgili tertiplerine özel ödenek yazılmasına CumhurbaÅŸkanı yetkili olacak.    Â
        "Ä°nsani ikamet izni" İçiÅŸleri Bakanlığınca belirlenen sürelerle sınırlı olmak kaydıyla ve Göç Ä°daresi Genel Müdürlüğünün onayı alınarak verilebilecek ve bu izinler uzatılabilecek.    Â
        Sınır dışı etme kararına iliÅŸkin yabancı veya yasal temsilcisi ya da avukatının, sınır dışı etme kararına karşı, kararın tebliÄŸinden itibaren 15 gün olan idare mahkemesine baÅŸvurma süresi, 7 gün olarak deÄŸiÅŸtiriliyor.    Â
        Düzenlemeyle ayrıca "Türkiye'ye yasal giriÅŸ veya Türkiye'den yasal çıkış hükümlerini ihlal edenler"e ek olarak, "Bu hükümleri ihlale teÅŸebbüs edenler" de sınır dışı etme kararı alınacaklar listesinde yer alacak.    Â
Â
48 SAAT İÇİNDE GÖTÜRÜLECEK
Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu'nda deÄŸiÅŸiklik öngören teklife göre, hakkında sınır dışı etme kararı alınanlardan; kaçma ve kaybolma riski bulunan, Türkiye'ye giriÅŸ veya çıkış kurallarını ihlal eden, sahte ya da asılsız belge kullanan, kabul edilebilir bir mazereti olmaksızın Türkiye'den çıkmaları için tanınan sürede çıkmayan, kamu düzeni, kamu güvenliÄŸi veya kamu saÄŸlığı açısından tehdit oluÅŸturanlar hakkında valilik tarafından idari gözetim kararı alınacak ya da idari gözetime alternatif yükümlülükler getirilecek. Hakkında idari gözetim kararı alınan yabancılar, yakalamayı yapan kolluk birimince geri gönderme merkezlerine 48 saat içinde götürülecek.     Â
        İdari gözetimin devamında zaruret olup olmadığı, valilik tarafından her ay düzenli olarak deÄŸerlendirilecek. Gerek görüldüğünde, 30 günlük süre beklenilmeyecek. Ä°dari gözetimin devamında zaruret görülmeyen yabancılar için idari gözetim derhal sonlandırılacak ve bu yabancılara, idari gözetime alternatif yükümlülükler getirilecek.     Â
        İdari gözetim altına alınan yabancıların uyruklarının tespit edilmesi amacıyla elektronik ve iletiÅŸim cihazları incelenebilecek. Ä°nceleme sonucunda elde edilen veriler bu amaç dışında kullanılamayacak.     Â
Â
İDARİ GÖZETİME ALTERNATİF YÜKÜMLÜLÜKLER
        Teklifle, düzensiz göçle mücadele etmek amacıyla idari gözetime alternatif yükümlülükler ile bunlara iliÅŸkin usul ve esaslar belirleniyor.     Â
        Hakkında idari gözetim kararı alınan yabancılar ya da idari gözetimi sonlandırılan yabancılara, belirli adreste ikamet etme, bildirimde bulunma, aile temelli geri dönüş, geri dönüş danışmanlığı, kamu yararına hizmetlerde gönüllülük esasıyla görev alma, teminat ve elektronik izleme idari gözetime alternatif yükümlülük olarak getirilebilecek.     Â
        Yabancıya, bu yükümlülüklerden bir ya da birkaçının getirilmesi durumunda, bu süre 24 ayı geçemeyecek.    Â
        İdari gözetim kararı kapsamında olup da idari gözetim altına alınmayan yabancılara bu yükümlülüklerden birinin ya da birkaçının getirilmesi zorunlu olacak.     Â
        İdari gözetime alternatif yükümlülüklere tabi tutulduÄŸu yabancıya veya yasal temsilcisine ya da avukatına gerekçeleri ile birlikte tebliÄŸ edilecek. Hakkında idari gözetime alternatif yükümlülükler getirilen yabancı, bir avukat tarafından temsil edilmiyorsa kendisi veya yasal temsilcisi, kararın sonucu, itiraz usulleri ve süreleri hakkında bilgilendirilecek.     Â
        Elektronik izleme yükümlülüğüne tabi tutulan yabancı veya yasal temsilcisi ya da avukatı bu karara karşı sulh ceza hakimine baÅŸvurabilecek. BaÅŸvuru yabancının tabi tutulduÄŸu idari yükümlülüğü durdurmayacak. Sulh ceza hakimi incelemeyi beÅŸ gün içinde sonuçlandıracak ve bu karar kesin olacak.    Â
        İdari gözetime alternatif yükümlülüklere uymayan yabancılar idari gözetim altına alınabilecek. ?    Â
        Yabancıya teminat yükümlülüğü getirilmesi ve yabancının teminat süresi içerisinde mücbir sebepler ve mahkeme sürecinin sona ermemesi halleri saklı kalmak kaydıyla Türkiye'den çıkmaması durumunda teminat Hazineye irat kaydedilecek.     Â
        Teklifle, çocukların geri gönderme merkezinde yalnızca ebeveynlerinin refakatinde barındırılabilmesi, refakatsiz çocukların Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığınca barındırılmaları saÄŸlanıyor.     Â
        Teklife göre, sınır dışı edilecek yabancıların parası sınır dışı seyahat masraflarının tamamına yetiyorsa bu tutar yabancıdan karşılanacak. Yabancıların parası sınır dışı seyahat masraflarını karşılamıyorsa seyahat masrafları Göç Ä°daresi Genel Müdürlüğü tarafından karşılanacak ve yabancının mevcut parası belirlenerek, temel gereksinimleri karşılayacak miktar haricinde Hazineye irat kaydedilecek. Masraflar geri ödenmediÄŸi sürece, yabancının Türkiye'ye giriÅŸine izin verilmeyebilecek.     Â
Â
GÖNÜLLÜ GERİ DÖNÜŞ
        Hakkında sınır dışı etme kararı alınmış ve ülkesine gönüllü olarak geri dönmek isteyen düzensiz göçmenlerden Göç İdaresi Genel Müdürlüğünün uygun gördüğü kişilere ayni veya nakdi destek sağlanabilecek. Düzensiz göçmenlerin gönüllü geri dönüşlerine ilişkin çalışmalar uluslararası kuruluşlar, kamu kurum ve kuruluşları ve sivil toplum kuruluşlarıyla iş birliği halinde yürütülebilecek.
Â
REFAKATSÄ°Z ÇOCUKLAR    Â
        Teklifle, uluslararası koruma baÅŸvurusunda bulunan refakatsiz çocuklar hakkında uygulanacak hükümler de belirleniyor.     Â
        Buna göre, refakatsiz çocuklarla ilgili tüm iÅŸlemlerde çocuÄŸun yüksek yararının gözetilmesi esas olacak. BaÅŸvuru alındığı andan itibaren, haklarında Çocuk Koruma Kanunu hükümleri uygulanacak. Fiziki görünümü ile beyan ettiÄŸi yaşı uyumlu görülmeyen yabancıların İçiÅŸleri Bakanlığınca saÄŸlık kuruluÅŸlarında yaÅŸ tespiti yaptırılarak 18 yaşından küçük olduÄŸu tespit edilenler, Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı il müdürlüklerine teslim edilecek. Refakatsiz çocuÄŸun görüşü dikkate alınarak Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı tarafından, uygun konaklama yerlerine veya yetiÅŸkin akrabalarının veya koruyucu bir ailenin yanına yerleÅŸtirilecek.    Â
        Teklife göre, uluslararası koruma baÅŸvurusu sahibi kimlik belgesinin geçerlilik süresi ile uzatılmasına iliÅŸkin usul ve esaslar İçiÅŸleri Bakanlığı tarafından düzenlenecek.     Â
        Uluslararası koruma baÅŸvuruları, kayıt tarihinden itibaren en geç 6 ay içinde Göç Ä°daresi Genel Müdürlüğü tarafından sonuçlandırılacak. Kararın bu süre içerisinde verilememesi halinde baÅŸvuru sahibi bilgilendirilecek. Genel Müdürlük bu yetkilerini valiliklere devredebilecek.     Â
        Düzenlemeyle uluslararası koruma statüsüne ÅŸartlı mülteci ve ikincil koruma statüleri ekleniyor.     Â
        Buna göre, mülteci, ÅŸartlı mülteci ve ikincil koruma statüsü verilenlere yabancı kimlik numarasını içeren kimlik belgesi düzenlenecek. Kimlik belgeleri hiçbir harca tabi olmayıp ikamet izni yerine geçecek. Kimlik belgelerinin ÅŸekil, içerik, geçerlilik süresi ile uzatılmasına iliÅŸkin usul ve esaslar İçiÅŸleri Bakanlığı tarafından düzenlenecek.     Â
        Teklifle, halihazırda ÅŸartlı mülteci statüsü alarak üçüncü ülkeye çıkış yapan veya yerleÅŸtirilen yabancıların statülerinin sona ermesine iliÅŸkin düzenleme yapılıyor.     Â
        Uluslararası koruma statüsü sahibi kiÅŸi; kendi isteÄŸiyle Türkiye'den ayrılırsa, üçüncü bir ülkenin korumasından faydalanırsa, üçüncü bir ülkeye insani nedenler veya yeniden yerleÅŸtirme kapsamında kabul edilirse, üçüncü bir ülkeye çıkış yaparsa ya da ölürse uluslararası koruma statüsü sona erecek.     Â
        Herhangi bir saÄŸlık güvencesi olmayan ve ödeme gücü bulunmayanlar uluslararası koruma baÅŸvuru kaydından itibaren 1 yıl süre ile Sosyal Sigortalar ve Genel SaÄŸlık Sigortası Kanunu hükümlerine tabi olacak. Özel ihtiyaç sahipleri ve İçiÅŸleri Bakanlığınca sigorta kaydının devamı uygun görülenler için 1 yıl süre sınırı aranmayacak. Genel SaÄŸlık Sigortasından faydalanacak kiÅŸilerin primlerinin ödenmesi için Göç Ä°daresi Genel Müdürlüğü bütçesine ödenek konulacak. Primleri Genel Müdürlük tarafından ödenenlerden ödeme güçlerine göre primin tamamı veya belli bir oranı talep edilecek. BaÅŸvurusu hakkında idarece olumsuz karar verilen yabancılar Genel SaÄŸlık Sigortası kapsamından çıkarılacak.     Â
        İdari para cezası verilmesi gerektiren haller arasına; idari gözetime alternatif yükümlülüklere iliÅŸkin hükümlere uymayanlar da ekleniyor. Buna göre, idari gözetime alternatif yükümlülüklere iliÅŸkin hükümlere uymayanlara bin TL idari para cezası uygulanacak. Teklifle, idari para cezası verilmesi gerektiren haller arasına; geçerli seyahat belgesi veya izni olmayan yabancı ÅŸahısların barınmasına, konaklamasına imkan saÄŸlayan ve mülkiyetindeki gayrimenkulü bunlara kiralayanlar da ekleniyor.     Â
        Teklifte, Genel Kolluk Disiplin Hükümleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin Kabul Edilmesine Dair Kanununda yer alan emniyet teÅŸkilatı disiplin kurullarınca verilen kararların kesinleÅŸmesine iliÅŸkin düzenlemede yapılan deÄŸiÅŸiklikle her sınıftan personel hakkında verilen meslekten çıkarma cezalarının İçiÅŸleri Bakanının onayı ile kesinleÅŸmesi yönünde düzenleme öngörülüyor.     Â
        İçiÅŸleri Bakanı onayına sunulan yüksek disiplin kurulu kararlarından uygun görülmeyenler, İçiÅŸleri Bakanlığı Yüksek Disiplin Kurulunca kesin karara baÄŸlanabilecek.    Â
        Genel Kolluk Disiplin Hükümleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin Kabul Edilmesine Dair Kanun'unda yer alan Emniyet Personeli Disiplin Amirlerini Ceza Yetkileri çizelgesi güncellenerek, Emniyet Genel Müdürlüğü bünyesindeki başkanlıkların yöneticisi olan başkanlar ve merkeze bağlı illerde kurulan Özel Harekat Müdürlükleri yöneticisi olan müdürler disiplin amiri olarak ekleniyor.
        Teklifle, Jandarma Genel Komutanlığı için Özel Harekat ek tazminatının ödeneceÄŸi birliklerin belirlenmesi hususunda İçiÅŸleri Bakanlığı yetkili kılınıyor.    Â
        Komisyonda yapılan oylamalarla teklife 3 madde ihdas edildi.    Â
        Buna göre, TBMM BaÅŸkanlığı Ä°dari TeÅŸkilatı Kanununda yapılan deÄŸiÅŸiklikle, Meclis Ä°ÅŸletme ve Yapım BaÅŸkanlığının görevleri arasına, TBMM uhdesindeki kültür ve tabiat varlığı niteliÄŸi taşıyan taşınır ve taşınmaz kültür varlıklarının rölöve, restorasyon, restitüsyon ve konservasyon projeleri, sokak saÄŸlıklaÅŸtırma, çevre düzenleme projeleri ve bunların uygulamaları ile deÄŸerlendirme, muhafaza, nakil iÅŸleri ve kazı çalışmalarını gerektiÄŸinde ilgili kamu kurum kuruluÅŸlarıyla iÅŸbirliÄŸi içerisinde yapma veya yaptırma eklenecek.    Â
        Meclis uhdesindeki kültür ve tabiat varlığı niteliÄŸi taşıyan taşınır ve taşınmaz kültür varlıklarından müzecilik faaliyetleri ve benzeri hizmetler nedeniyle saÄŸlanan her türlü gelir genel bütçeye özel gelir, buraların bakım ve onarımı için yapılan ÅŸartlı bağışlar ve yardımlar ise Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununun "bağış ve yardımlar" düzenlemesi kapsamında gelir kaydedilecek.    Â
        Özel gelir kaydedilen tutarlar, TBMM'ye baÄŸlı kültür ve tabiat varlığı niteliÄŸi taşıyan taşınır ve taşınmaz kültür varlıklarının bakım, onarım, muhafaza, iyileÅŸtirme ve iÅŸletilmesinde kullanılmak üzere Meclis bütçesinin mevcut veya yeni açılacak tertiplerine özel ödenek kaydedilecek. Bu ödeneklerden kullanılmayan kısımlar ise ertesi yıl bütçesine devren özel ödenek kaydedilecek.    Â
        Meclis Basın, Yayın ve Halkla Ä°liÅŸkiler BaÅŸkanlığı, TBMM uhdesindeki müzelerde tüm müzecilik hizmetlerini yerine getirecek, bu müzelerin ulusal ve uluslararası tanıtımını yapacak veya yaptıracak, bu amaçla faaliyetlerde bulunup ilgili kuruluÅŸlarla kültürel alanlarda iÅŸ birliÄŸi yapacak; müzelerin onarım, restorasyon, teÅŸhir ve müzecilikle ilgili teknik hizmetlerini gerektiÄŸinde Ä°ÅŸletme ve Yapım BaÅŸkanlığıyla birlikte yürütecek.Â
Â
SON 24 SAATTE YAÅžANANLAR