Hurda araç uygulaması iÅŸe yaradı

Güncelleme Tarihi:

Hurda araç uygulaması işe yaradı
OluÅŸturulma Tarihi: AÄŸustos 29, 2003 00:00

ÖTV indirimi teÅŸviÄŸi saÄŸlayan 20 yaÅŸ üzeri araçların hurdaya ayrılarak yerine yenilerinin alınmasını içeren uygulamanın olumlu yansımaları, otomobil satışlarında görülmeye baÅŸladı.Otomotiv sanayini canlandırmak ve çevreyi kirleten eski araçların yerine yenilerinin alımını teÅŸvik etmeyi amaçlayan uygulamaya iliÅŸkin soruları yanıtlayan Renault Mais Genel Müdürü Ä°brahim Aybar, 7 AÄŸustos'ta tarihinde yürürlüğe giren yasayı sektör ve Türkiye için olumlu bulduÄŸunu söyledi. ''Özellikle Anadolu'dan iyi izlenimler ediniyoruz. GüneydoÄŸu'da, DoÄŸu illerinde, Orta Anadolu'da hareketlilik görüyoruz. Ä°stanbul'da da belirli satış noktalarında hareketlilik var'' diyen Aybar, gerçek etkilerin yıl sonuna doÄŸru ve 2004 yılında görüleceÄŸini belirtti.     Uygulamaya ilginin yavaÅŸ yavaÅŸ baÅŸladığını ifade eden Aybar, otomobil kampanyalarında da bu konunun öne taşındığını, uygulamanın piyasayı yukarı doÄŸru çekeceÄŸini vurguladı.  Aybar ''Otomotivde ÖTV indiriminin de etkisiyle 2003 yılı sonunda satışların 175 bin civarına ulaÅŸacağını düşünüyoruz. Önümüzdeki yıl ÖTV indirimi 3.5 milyar liradan 4.5 milyar liraya çıkacağı için bu yıldan daha ümitli geliÅŸme bekliyoruz'' dedi. Ä°brahim Aybar, uygulamanın ticari araç satışlarında da yüzde 5'lik artış yaratacağı ve yıl sonunda 90 bin araç satışının gerçekleÅŸeceÄŸi görüşünü dile getirdi.      BAKANLIKTAN 3. DÃœNYA ÃœLKELERÄ°NE Ä°HRAÇ ÇALIÅžMASI 20 yaÅŸ üstü aracın trafikten men edilmesiyle, sahiplerinin bu araçları trafik tescili düşmüş halde hurda olarak ellerinde tutacaklarına iÅŸaret eden Aybar, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı'nın bu tür araçların tescili düştükten sonra üçüncü dünya ülkelerine ihracı konusunda bir çalışma yaptığını belirtti. Renault Mais Genel Müdürü Ä°brahim Aybar, ÅŸunları kaydetti: ''Devletin bu araçların Türkiye dışına ihracı için bir koordinasyonu olabilir. Åžu anda Sanayi Bakanlığı'nın çalışması var. Sanayi Bakanlığı bu tür araçların tescilden düştükten sonra üçüncü dünya ülkelerine ihracı konusunda bir çalışma yaptı ve regülasyon yayınladı. Ama pratikte bunu koordine etmek lazım.  Türkiye'de ise ana sanayiye hammadde olarak verilebilir, orada bir piyasa oluÅŸturulabilir, ekonomiye katma deÄŸer yaratılabilir.''      YASA UZUN SÃœRE GÃœNDEMDE KALSIN Türkiye'nin kurulu güç olarak yaklaşık 960 bin motorlu araç üretebilecek kapasiteye sahip olduÄŸuna dikkat çeken Aybar, ''Ä°hracatla bunun belli bir oranı kullanılabiliyor. Ä°hracat tek başına sürekli çözüm olmaz, mutlaka iç pazarın canlanması lazım. İç piyasayı canlandıracak bu tür projelerin vakit geçirmeden hayata geçirilmesini istiyoruz'' dedi.    Yasayanın 2004 yılında daha iyi netice vereceÄŸini belirten Aybar, iç pazarı canlandırma açısından Türkiye'nin lehine olan bu yasanın süresinin 2004 yılında bitmemesini, uzun süre ülkenin gündeminde kalmasını istedi. Ford Otosan Pazarlama ve Müşteri Ä°liÅŸkileri Direktörü Aykut Özüner de, ÖTV muafiyetinin Ford Otosan'ın satışlarına yavaÅŸ yavaÅŸ yansımaya baÅŸladığını bildirdi.    AÄŸustos ayının mevsimsel olarak satışların düşük olduÄŸu bir ay  olması, yaz tatiline denk gelmesi nedeniyle henüz adetlerin oldukça düşük seviyelerde bulunduÄŸunu ifade eden Özüner, ÅŸunları kaydetti: ''Ancak bayilerimizin önemli bir kısmı az miktarda da olsa bu ÅŸekilde satış yapmaya baÅŸladılar. Åžu ana kadar Ankara, Ä°stanbul gibi büyük ÅŸehirlerde ve Konya, Samsun gibi farklı bölge ÅŸehirlerinde de satışlar gerçekleÅŸti. Eylül ayından itibaren otomobil satışları mevsimsel olarak hareketlenmeye baÅŸlayacağından önümüzdeki aylarda 20 yaÅŸ üzeri araçlara saÄŸlanan bu avantajın satışlara olumlu yansıyacağını beklemekteyiz. Önümüzdeki sene için saÄŸlanan desteÄŸin 4.5 milyara çıkması nedeniyle esas etkisinin 2004 yılı baÅŸlarından itibaren daha artacağını söyleyebiliriz.''      TofaÅŸ Ticari Grup Direktörü Müfit Ataseven de, 20 yılı aÅŸan yaÅŸa sahip araçlardaki ÖTV indiriminin pozitif bir uygulama olduÄŸunu belirtti. Vergi teÅŸviÄŸi piyasanın ölü olduÄŸu AÄŸustos ayında ortaya çıktığı için, bu konuya iliÅŸkin yıl sonuna doÄŸru yavaÅŸ yavaÅŸ canlanma olacağını ifade eden Ataseven, talebin 2004 yılında daha da canlanacağını düşündüklerini bildirdi. Ataseven, hurda araçların hammadde olarak kullanılması veya üçüncü dünya ülkelerine satılması konusunda herhangi bir çalışmalarının bulunmadığını da söyledi.       20 YAÅž ÃœZERÄ° ARAÇLARIN FÄ°YATI ARTAR Otomotiv Sanayii DerneÄŸi (OSD) Yönetim Kurulu BaÅŸkanı Ali Ä°hsan Ä°lkbahar da sistemin oturmasının Eylül ayını bulacağını belirtti. Uygulamayla 20 yaÅŸ üzeri araçların fiyatlarının biraz daha artacağı görüşünü dile getiren Ä°lkbahar, ÅŸunları kaydetti: ''500 milyon lira deÄŸerinde hurda araç sahibi birinin yeni araç alması güç. Ne olacak, 5-6 yaşında arabası olan kiÅŸiler, yeni araba almadan önce gidip 1 milyar liraya hurda araba alacak. Kendisine 3.5 milyar lira avantaj saÄŸlayınca 2.5 milyar lira karı olacak. 20 yaÅŸ üzeri araçlar biraz daha pahalılaÅŸacak. Fiyatları bugün 500 milyon lira ise 700 milyon-1 milyar liraya çıkacak, birkaç yüz milyonu da bu iÅŸi organize edenler alacak. Beklenilen faydanın az bir bölümü gerçekleÅŸecek.''     Sanayi ve Ticaret Bakanlığı'nın hurda araçların üçüncü ülkelere ihracatını kolaylaÅŸtıracak bir sistemi geliÅŸtirmek istediÄŸini belirten Ä°lkbahar, ancak Avrupa'da ikinci el arabaların Türkiye'den daha ucuza alınabildiÄŸine dikkat çekti. Ä°lkbahar, ''Benim inancım Rusya'dan gelen bir turist buradan çok fazla araba almaz çünkü Avrupa'da aynı fiyata daha kaliteli araba alabilir. Sanayi Bakanlığı'nın projesi muvaffak olmaz mı, olur ama beklenen kadar olmayabilir'' dedi.    Yasa 20 yaşın üzerindeki kara nakil vasıtalarını hurdaya çıkaranların yeni bir araç alımında özel tüketim vergisinden  yıl için 3.5 milyar, 2004 yılı için de 4.5 milyar liralık indirim öngörerek eski ve yaÅŸlı araçların trafikten çekilmesine vergisel teÅŸvik getiriyor.  Düzenleme, yasanın yayımı tarihinden 31 Aralık 2004 tarihine kadar araçlarını hurdaya çıkaran ve yine bu süre içinde aynı cins yeni bir aracı alacak olan gerçek ve tüzel kiÅŸileri kapsıyor. Ancak, belediyeler dışında Taşıt Kanunu kapsamına giren kurumlar bu indirimden yararlanamıyor. ÖTV indirimi, motor silindir hacmi 1600 cc'yi geçmeyen araçlar için geçerli.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!