OluÅŸturulma Tarihi: Ocak 26, 2004 00:00
İran'da İmam Humeyni Uluslararası Havalimanı'nın işletme hakkını, İstanbul
Atatürk Havalimanı'nın yapımcı ve işletmeci firmalarından Tepe ve Akfen ortaklığı aldı.Tepe-Akfen, 1 Şubat'tan itibaren teslim alacağı havalimanını tamamlayacak ve 11 yıl 3 ay süreyle işletecek.İRAN'da 20 yıldır yapımı süren İmam Humeyni Uluslararası Havalimanı'nın işletme hakkını, İstanbul Atatürk Havalimanı'nın yapımcı ve işletmeci firmalarından Tepe ve Akfen ortaklığı aldı. Tepe-Akfen, 1 Şubat'tan itibaren teslim alacağı havalimanını tamamlayacak ve sonrasında 11 yıl 3 ay süreyle işletecek. Tepe-Akfen, İstanbul'dakinden farklı olarak Havaş ve Çelebi'nin, Usaş'ın hizmetlerini de İran'da verecek. Tepe-Akfen, proje kapmasında, 200 milyon dolarlık yatırımla havalimanında ikinci bir terminal, 5 yıldızlı otel, catering ve kargo binaları da yapacak. Akfen Holding Yönetim Kurulu Başkanı Hamdi Akın, ‘‘Havalanı işletmeciliği konusunda İran'a know-how ihracatı yapıyoruz’’ diye konuştu.Hamdi Akın ile İran'daki havalimanı projesinin yanısıra ekonomiyi, özelleştirmeyi ve Akfen'in bundan sonraki planlarını konuştuk. İran'da İmam Humeyni Uluslararası Havalimanı'nın işletme hakkını aldınız. Bu hak neleri içeriyor?- Kum şehri ile Tahran arasında kurulan İmam Humeyni International Airport'un yapımına 20 yıl önce başlanmış. Bugüne kadar Atatürk Havalimanı'nın terminal binasının üçte biri kadar bir bina, bir apron ve pisti yapmışlar. Bu da yüzde 85 mertebesine gelmiş. Elektronik cihazları yok. Biz bu projenin bitirilmesi ve sonrasında işletme hakkını alıyoruz. İşletmeyi 1 Şubat'tan itibaren 11 yıl 3 ay süreyle devralıyoruz. İstanbul'dakinden farklı olarak İran'da, Türkiye'de Havaş ve Çelebi'nin, Usaş'ın hizmetlerini de vereceğiz. 110 kişilik bir işletme kadromuz şu anda İran'da. Havalanı işletmeciliğinde İran'a know-how ihracatı yapıyoruz.Bu alanda dünyadaki firmalar arasındaki yeriniz neresi?- Dünyada havaalanı işletmeciliği yapan ilk on firma arasındayız. Bizim gibi her konuda tecrübeli olanı ise yok. Atatürk Havalimanı'nda her şeyi kendimiz yaptık. Halen de güvenlikten otopark işletmesine kadar bütün hizmetleri kendimiz yürütüyoruz. Diğer firmalarda böyle bir know-how yok. Dünyadaki yap-işlet-devret modellerinde işletmeci firma inşaatı başkasına veriyor ya da inşaatı alan firma işletmeciliğini başkasına devrediyor. Havaalanına yeni yatırım yapacak mısınız?- İnşaatı bitirip işletmeye aldıktan sonra arkasından yeni yatırımlara başlayacağız. İkinci bir terminal yapacağız. Çünkü oradan hem iç, hem dış hatlar çalışacak. İran'daki mevcut havaalanı kapatılacak, bütün
trafik yeni havalanına aktarılacak. Ayrıca 5 yıldızlı bir otel, kargo, catering binaları yapacağız. Yaklaşık 200 milyon dolarlık bir yatırım planlıyoruz. İran'ın hava trafiği nasıl?- İran'da çok güzel bir hava trafiği var. Çok kapalı bir ülke olmasına rağmen Almanya'dan, İngiltere'den, Fransa'dan devamlı uçaklar var. İç hatlarla beraber 7-8 milyon yolcu kapasitesine ulaşılması bekleniyor. İran'daki projeye katılımınız nasıl oldu?- Hükümetlerin yurtdışı projelerdeki rolünü bu ihalede görebilirsiniz. Çünkü İranlılar'ın Türk şirketlerinden teklif alma niyetleri pek yoktu. Ama son yıllarda iki ülke arasındaki yakınlaşma, İran'ın Ankara Büyükelçisi'nin daha aktif olması, doğalgazın İran üzerinden Türkiye'ye gelmesi gibi unsurlar ekonomik ilişkilerin canlandırılmak istenmesinin birer parçası. Bu projede de İran Büyükelçisi bizi teşvik etti. Biz projeyle ilgilendiğimizde geç kalmıştık. İhale Kanadalı, Avusturyalı ve Fransız firmaları arasında geçiyordu. İş bitmek üzereydi. İhaleye başvurduğumuzda red cevabı aldık.Red cevabından sonra İranlı yetkilileri nasıl ikna ettiniz?- Konuyu Dışişlerimiz sahiplendi. Biz de ısrar ettik. İran Cumhurbaşkanı Birinci Yardımcısı'nın Türkiye ziyareti sırasında yetkililere İstanbul'da havaalanında brifing verdik ve gezdirdik. Bizi de ihale değerlendirmesine aldılar. Onların ihale sistemi devam eden bir süreci kapsıyor, sonradan teklif vermek de mümkün. Ama bizi ilk başvurumuzda almamışlardı. Başvurumuzun kabulünden sonra kısa sürede işi lehimize çevirdik.Irak'ta işleriniz var mı?- Kuzey Irak'ta, Musul'da çok işler yapıyoruz. Amerikan askerlerinin yiyecek, çamaşır yıkama hizmetlerini veriyoruz. Prefabrik konut yapıyoruz.Ladin'in şirketi Kahire'de rakibimizİşlerinin yoğunluğundan fırsat buldukça kitap okumaya çalıştığını söyleyen Akın, bugünlerde Usame Bin Ladin'in hayatını okuyor. Akın, ‘‘Ladin'in hayatı oldukça enteresan. İnşaat şirketi sahibi bir ailenin olması nedeniyle beni de ilgilendiriyor. Çünkü Ladin Ailesi'nin inşaat şirketi Kahire Havaalanı ihalesinde Amerikalı bir firmayla birlikte bizim rakibimiz. Ortadoğu'da çok büyük işler yapıyor’’ diyor.
Fenerbahçe'den ayrıldığıma hiç piÅŸman olmadım2001 yılında Fenerbahçe Spor Kulübü AsbaÅŸkanlığı görevini yürüten Hamdi Akın, ‘‘Fenerbahçe'den ayrıldığıma hiç piÅŸman olmadım’’ diyor. Fenerbahçe'deki yöneticiliÄŸi sırasında Fenerbahçe'den baÅŸka hiç bir ÅŸeyle ilgilenemediÄŸini söyleyen Akın, iÅŸiyle daha fazla ilgilenmesi gerektiÄŸi için Fenerbahçe'den ayrıldığını vurguluyor ve ekliyor:‘‘Şu anda iÅŸimden baÅŸka bir ÅŸeyle ilgilenmiyorum. Zaten iÅŸimle ilgilenmeyecek olsam Fenerbahçe'den ayrılmazdım. Ayrıldığım için hiç piÅŸman olmadım. Çünkü bunu her Fenerbahçeli iÅŸadamının yapmış olması gereken sosyal bir görev olarak görüyorum. Askerlik görevi gibi gittik, yaptık ve döndük. Bir daha yapılır mı? Ä°ÅŸi gücü bırakır gider sadece orayla ilgilenirseniz yapılabilir. Çünkü keyifli bir iÅŸ. Ãœstelik maça gittiÄŸinizde yönetici olarak sadece ona konsantre oluyorsunuz. Her türlü krizde kendisiyle baÅŸbaÅŸa kalmak isteyen herkese öneririm.’’Bulgaristan'a 5 yıldızlı otelAvrupa'da projeleriniz olacak mı?- Bulgaristan'da bir iÅŸ merkezinin müteahhitlik iÅŸini üstlendik. Yakında Sofya'da 5 yıldızlı yeni bir otel inÅŸaatına baÅŸlayacağız. 25 milyon dolarlık bu otel projesinde yüzde 15 hisseyle yer alacağız. Burada Güney Afrikalı ortaklarımız olacak. Kumarın serbest olması, Sofya'da otel iÅŸletmeciliÄŸini çok kárlı hale getiriyor. Sofya, Avrupalılar'ın gözbebeÄŸi, Amerikalılar da bu ÅŸehirde büyük bir yapılanma içinde. ÖzelleÅŸtirmeye ilgimiz sürüyorÖzelleÅŸtirmelere ilginiz sürüyor mu?- ÖzelleÅŸtirme konusunda herkesin aksine düşünüyorum. Son derece baÅŸarılı gidiyor. ÖzelleÅŸtirmenin fiilen yapılmasından ziyade, niyet çok önemli. TüpraÅŸ, Tekel, Petkim gibi önemli kurumların hepsi ihaleye hazır hale getirildi. Bence, 2004 yılında çok daha önemli özelleÅŸtirmeler yapılacak. Bundan sonra özelleÅŸtirmeye çıkan limanlarla ilgiliyiz. Takip ettiÄŸimiz baÅŸka projeler de var.Rant ekonomisi bitti2003 size göre nasıl geçti?- 2003'te kötü bir dönemi geride bıraktık. Ekonomik anlayış deÄŸiÅŸmeye baÅŸladı. Rant ekonomisi bitti. Artık yüksek enflasyon ve dövizin çok yukarı gideceÄŸini beklemek hayal. 2003'te baÅŸlayan iyileÅŸmenin 2004 ve izleyen yıllarda bozulmadan süreceÄŸini düşünüyorum. ÃœreteceÄŸiz, ürettiÄŸimizi satacağız.HAMDÄ° AKINAKFEN Holding Yönetim Kurulu BaÅŸkanı Hamdi Akın, 1954 Ä°stanbul doÄŸumlu. Tepe-Akfen-Vie (TAV) Yönetim Kurulu BaÅŸkan VekilliÄŸi'ni de yürüten Akın, Gazi Ãœniversitesi Makine MühendisliÄŸi mezunu. ÖğrenciliÄŸi sırasında çalışmaya baÅŸlayan Akın'ın kurucusu olduÄŸu ve bugün 22 ÅŸirketi bulunan Akfen Holding birçok sektörde faaliyet gösteriyor. Ä°stanbul Atatürk Havalimanı Yeni Dış Hatlar Terminali'ni yapan Tepe-Akfen-Vie (TAVA) halen terminalin iÅŸletmesini de yapıyor. 1999 yılında TÃœGÄ°AD Yönetim Kurulu BaÅŸkanlığı, 2001 yılında Fenerbahçe Spor Kulübü AsbaÅŸkanlığı görevlerini yürüttü. Akın ayrıca Türkiye Ä°nsan Kaynakları Vakfı'nın kurucu üyesi ve Yönetim Kurulu BaÅŸkan Yardımcısı.Â
button