HP’de bir ‘evlilik uzmanı’ çalışıyor

Güncelleme Tarihi:

HP’de bir ‘evlilik uzmanı’ çalışıyor
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 29, 2004 13:38

Fikret Ergüder, HP Türkiye'nin Görüntüleme ve Baskı Grubu ülke müdürü. 19 yıllık çalışma hayatı boyunca çok az çalışana 'kısmet olabilecek' üç büyük şirket birleşmesine tanıklık yapmış. 1996'da Compaq'ın Tandem'le, 1998'de Compaq'ın Digital'le, 2002'de HP'nin Compaq'la birleşme sürecini yaşamış. Ergüder, şirket birleşmeleri döneminde güvenin ve açık iletişimin çok önemli olduğunun altını çiziyor.

Küreselleşme ve sürekli yaşanan ekonomik krizler şirketleri evlenerek güçlerini birleştirmeye itiyor. Yönetim dünyası 1999'dan beri şirket birleşmelerinde en hareketli günlerini yaşıyor. HP-Compaq, AOL-Time Warner, SmithKline Beecham ve Glaxo Welcome birleşmeleri bu dönemde gerçekleşti.

Birleşmeler doğal olarak en fazla çalışanları etkiliyor. Birleşmeler sırasındaki belirsizlikler, işten çıkartmalar ve yeni şirketin kültürüne alışma konusunda zorluklar yaşanıyor.

HP Türkiye Görüntüleme ve Baskı Grubu ülke müdürü Fikret Ergüder çalışma hayatı boyunca üç şirket birleşmesi yaşayan 'ender' isimlerden biri. 1996'da Compaq'ın Tandem'le, 1998'de Compaq'ın Digital'le, son olarak 2002'de HP’nin Compaq'la birleşmesinden sonra bugün kariyerine HP'de devam ediyor.

1961 doğumlu Ergüder, İTÜ Elektronik ve Haberleşme Bölümü'nden mezun. İş hayatına atıldıktan sonra Netaş ve Saniva'da çalışmış. 1988'de HP'ye girmiş. Test mühendisliği, kanal satış ve ürün yönetimi gibi çeşitli kademelerde çalışmış. 1994'de Compaq Türkiye Bölge Müdürü olarak Almanya'ya gitmiş. 1996'da Compaq'ın Türkiye'de kurulmasında görev almış.

KABUL ETMEYENLER

Ergüder, her birleşmenin birbirinden farklı olduğunu söylüyor:

‘‘Şirketlerin birleşmesi değişimi getiriyor. Değişim demek, başkalaşım demek. Değişim başlayınca rahatsızlık başlıyor. Bu rahatsızlık çalışanların belirsizlik olan dönemde boş kalmasından kaynaklanıyor. 'Ben ne olacağım' dönemini kısa tutmak gerekiyor.‘‘

Değişime karşı çalışanların ilk tepkisinin 'kabul etmeme' ve 'direnç gösterme' olduğunu belirtiyor. Böyle dönemlerde güven ortamını sağlamak ve bilgi akışını aksatmadan yapmak gerektiğini kaydediyor. ‘‘Geçiş dönemi ne kadar uzun olursa, değişim o kadar uzun olur‘‘ diyor.

Ergüder, değişimi iyi yönetemeyen şirketlerin yüzde 70'inin birleşmesinin başarısız olduğunu hatırlatıyor. Direnç gösterme aşamasından sonra çalışanların kendini ikna etme, kabullenme devresinin geldiğini söylüyor.

BELİRSİZLİK

Ergüder'e göre birleşme sürecinde en zorlu dönem belirsizlik dönemi oluyor. Digital, Compaq birleşmesi onu zorlamış. Çünkü birleşme sırasında uygulanan metot net değilmiş. Açık bir iletişim yokmuş. İki şirket arasında kültür farkı olduğunu anlatıyor. Şirket birleşmelerinde iki şirketin çalışanlarının oturup birbirlerini nasıl tanıdıklarını tanımlamaları önerisinde bulunuyor.

Digital'le birleştiklerinde Compaq'da 15, Digital'de 70 kişi varmış. Bir tarafın az sayıda olması nedeniyle, diğer tarafın daha fazla çaba harcadığını dile getiriyor: ‘‘Compaq ve HP, 2002'de birleştiklerinde iki şirket de benzer sayıda elemana sahipti. HP'de 150, Compaq'da 120 çalışan vardı.‘‘

Ergüder, Compaq'ta çalışanlar olarak önceden yaşadıkları iki birleşme nedeniyle HP'dekilere oranla tecrübeli olduklarını aktarıyor. HP-Compaq birleşmesi Ergüder'in yaşadığı en kolay birleşme olmuş:

‘‘Sürekli bilgi akışı oldu. İletişime önem verildi. İletişim tedirginliği azaltıyor. İletişim az olunca herkes kendi yorumunu yapıyor. Yeni şeyler türetiliyor ve bunlar hızla yayılıyor. Compaq ve HP'de organizasyon yapıları farklıydı. Bu farklılığın arası bulundu. Pürüzler zaman içinde törpülendi. Birleşmenin ilk zamanlarında şirket kültürü farklılıkları görüldü.‘‘




HANGİ EVLİLİKLERİ YAŞADI?


Yıl Şirketler Yeni şirket Eski görevi Yeni görevi

1996 Compaq-Tandem Compaq Türkiye Satış Müdürü Türkiye Satış Müdürü

1998 Compaq-Digital Compaq Satış Müdürü PC Direktörü, Pazarlama Müdürü, CRM Müdürü

2002 Compaq-HP HP Satış Direktörü Görüntüleme ve Baskı Grubu ülke müdürü


Hiçbiri diğerine benzemiyor

HP Türkiye Görüntüleme ve Baskı Grubu ülke müdürü Fikret Ergüder, şirket birleşmelerinde yaşanan değişimlerde yapıyı pozitife çevirmenin esas olduğunu dile getiriyor. Ergüder, ‘‘Her şirket birleşmesi birbirinden farklı oluyor. Compaq'la Digital'in birleşme süreci farklıydı. HP ile Compaq'ın birleşme süreci farklı oldu. Başka şirket birleşmesi yaşadım diğerini kolay atlatırım diye bir şey yok. Hepsinin şartları ve kültürü farklı oluyor. Her şirket birleşmesi kendine has özellikler taşır. Biz daha önce de bu süreçte bulunduk. Biz bu konulara aşılıyız ve benzeri yaklaşımlar da hatalara neden olabilir‘‘ diye konuşuyor.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!