Güncelleme Tarihi:
İstanbul Metrosu, dün ‘merhaba’ dedi. Tam bir şenliğe dönüşen açılış töreni tam 8 saat sürdü. İlk seferini yapan İstanbul Metrosu, her durakta sanatçıların şarkılarıyla karşılandı.
421 trilyon liraya mal olan İstanbul Metrosu, Taksim-Levent arasında saatte 70 bin yolcu taşıyabilecek. 9 şiddetinde depreme dayanıklı metro, tamamen otomatik olarak çalışacak.
TEMELİ 1992 yılında atılan, Taksim-Levent arasında 8.5 kilometre uzunluğunda, 6 istasyonlu İstanbul Metrosu, dün 8 saat süren görkemli bir törenle hizmete açıldı. Saat 15.00'te başlayan ve binlerce İstanbullu'nun katıldığı ‘Metro Şenliği’ne bir çok sanatçı şarkıları ve şiirleriyle katıldı.
Açılış nedeniyle Taksim'de yoğun güvenlik önlemi alındı, polis halkın önünde güvenlik kordonu oluşturdu ve meydanın ana girişleri tutuldu. Taksim Meydanı, Türk Bayrakları ve Atatürk posterleriyle süslendi. Törenin başlamasına 1 saat kala İstanbullular, alanı doldurmaya başladı. İstanbullular, törenin başlangıcına kadar, pop müzik şarkılarıyla eğlendi. İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Ali Müfit Gürtuna, alana saat 15.00'te geldi.
Saat 17.00'de gerçekleşen resmi açılışın ardından Mazhar-Fuat-Özkan, Mustafa Sandal, İbrahim Erkal, Pınar Dilşeker, Uğur Arslan ve Cem Karaca, konserler verdiler.
İLK YOLCULUK
İstanbul Büyükşehir Belediyesi Şehir Tiyatroları oyuncuları Taksim İstasyonu'nda ‘Lüküs Hayat Opereti’nden ‘Şişli’de Bir Apartıman' ile ‘Atatürk ve Çocuk’ Oyunu'ndan ‘Yeni Bir Nesil Yetişiyor’ şarkısını söylediler. Dönüş yolculuğunda ise Şehir Tiyatroları oyuncuları Gayrettepe İstasyonu'nda ‘Sihirli Flüt’ Operası'ndan ‘Papagena’nın Şarkısı'nı ve Şişli'de ‘Sersem Kocanın Kurnaz Karısı’ oyunundan ‘Hizmetçi’nin Şarkısı'nı seslendirdiler. Taksim'de şenlik saat 22.30'da başlayan kapanış töreniyle. saat 23.00'te sona erdi.
70 BİN YOLCU İstanbul Metrosu'nun toplam güzergah uzunluğu 8 bin 439 metre. Taksim-Levent arası 10, Taksim-4'üncü Levent arası 12 dakika sürecek. 2 dakikada bir hareket edecek metro, tek yönde saatte maksimum 70 bin yolcu taşıma kapasitesine sahip.
421 TRİLYON LİRA İstanbul Metrosu, toplam 631 milyon dolara (yaklaşık 421 trilyon lira) mal oldu. Bunun inşaat, mühendislik ve arazi maliyeti için kullanılan 400 milyon dolarlık bölümü özkaynaklarla karşılanırken, 231 milyon dolarlık kredi alındı.
HERŞEY OTOMATİK Metroda sistem, tamamen otomatik kumanda ile çalışacak. Haberleşme, sinyalizasyon, havalandırma, yangın ihbar sistemleri gibi modern donanıma sahip İstanbul Metrosu'nda, istasyonlardaki monitörler ve kumanda merkezinden, platformlar ile diğer mekanlardaki her türlü yolcu hareketi izlenecek.
İNDİRİM GEÇERLİ Metronun ulaşım ücreti, İETT otobüsleri ve tramvaydaki gibi 400 bin lira olacak. Akbil'in de geçerli olacağı metro hattında öğrenciler ile indirim hakkı olan İstanbullular yarı fiyat ödeyecekler.
4'ÜNCÜ LEVENT EKİM'DE İstanbul Metrosu ilk etapta Taksim, Osmanbey, Şişli, Gayrettepe ve Levent hattında hizmet verecek. Yapımı süren 4'üncü Levent İstasyonu ise gelecek ay açılacak.
ARIZALANIRSA Hat üzerinde herhangi bir noktada vagonlardan birinin arızalanması halinde, sistem, bütün vagonları en uygun ve en emniyetli noktaya taşıyıp, park ettirecek. Arızalı vagonun bakım alanına çekilmesinden sonra otomatik modda tekrar trenlerin çalışması sağlanacak.
DEPREME DAYANIKLI İstanbul Metrosu, deprem de dahil bütün felaket senaryoları ve bunların önlemleri gözönüne alınarak, inşa edildi. Büyükşehir Belediyesi yetkilileri, metronun 9 büyüklüğünde depreme dayanıklı olduğunu belirttiler.
İstanbul yeraltına iniyor
YAŞASIN artık bizim de bir metromuz var. Bugün imparatorluk başkentinin tarihinde yepyeni bir milat kayda düşülüyor: Şehir takvimi bugünden itibaren MÖ (Metrodan Önce) ve MS (Metrodan Sonra) diye ikiye ayrılıyor.
Bilen bilir ki bir kaç duraktan ibaret tek hat da olsa metro, metrodur. Her metro, şehirde hayatı kullanma kılavuzunun birinci sayfasıdır. Beraberinde kendine özgü bir hayat tarzı ilavesi de verir.
Saniyeler kıymete biner, zamanla yarışa cüret edilir. 30 dakika geciken otobüsü sabırla bekleyenler, 3 dakika geç gelen metro trenine söylenir.
Şehrin ara sokaklardaki apartman önlerinde hálá halı yıkanıp, balkonlardan kilim silkelenmesi artık çok mühim değildir. Metro günde 7 dakikalık küçük dozlar halinde alınsa bile modern ve şehirli hissi yaratır. Şehrin sureti bütün çıplaklığıyla artık yeraltında tespit edilir. Yanyana oturan Leventli işkadını ve diz üstü bilgisayarı, Pangaltılı gündelikçi kadın ve naylon çantası bu suretin vazgeçilmez parçalarıdır. Metro'da rastladıkları Atilla İlhan'a içlerini döken başörtülü üniversite öğrencileri de. Kameraya doğru üfledikleri öpücüklerle sevgili izleyicilerine metroda çekilmiş video klipler gönderen seksi VJ'ler de.
MÖ kısa zamanda hafızalardan silinir. Artık MS hüküm sürmektedir. İlk kartanesi düştüğünde çaresiz bekleşen müşterileri görmezden gelen taksi şoförleri, tansiyon yükselten korna sesleri ve otopark káhyaları unutulur, gider.
Sosyete dergileri Levent'in lüks restoranlarından çıkışta Beyoğlu ve Sıraselviler'in marjinal barlarına metro ile gitmeyi 'in' ilan eder. Müdavimler bu trendin 'out' olmasını sabırla bekler.
Metro ağı
İstanbul'un, Cumhuriyetimiz'in 100'üncü yıldönümü olan 29 Ekim 2023 tarihine kadar demirağlarla örülmesi hedefleniyor. Bu hedef için yapılan ve yapılacak çalışmalar şunlar:
Eminönü-Zeytinburnu Tramvay Hattı (Yolcu taşıyor)
Aksaray-Otogar-Yenibosna Hafif Metro Hattı (Yolcu taşıyor)
İstanbul Metrosu Taksim-Levent Hattı (Dün açıldı)
İstanbul Metrosu Taksim-Yenikapı Hattı (Kazı çalışmaları sürüyor)
Otogar-Bağcılar-İkitelli Hafif Metro Hattı inşaatı (ihale aşamasında)
Yenibosna-Havaalanı Hafif Metro bağlantısı (İnşaat çalışmaları başladı. Mart 2001'de tamamlanması bekleniyor)
Harem-Kartal Hafif Metro Hattı (Proje tamamlandı. Onay için Ulaştırma Bakanlığı Denizler Limanlar Havaalanları Genel Müdürlüğü onayı bekleniyor)
Vezneciler-Sultançiftliği Cadde Tramvayı (Projesi tamamlandı, yakında ihaleye çıkarılacak)
4. Levent-Bağcılar Metro Hattı (Proje ihalesi yapıldı)
Yenikapı-Bağcılar Metro Hattı (Proje ihalesi yapıldı)
Otogar-Eyüp-Şişli-Beşiktaş Hafif Metro Güzergahı (Planlama aşamasında)