Horoz: Lojistik artık alaylılarla yürümüyor

Güncelleme Tarihi:

Horoz: Lojistik artık alaylılarla yürümüyor
Oluşturulma Tarihi: Eylül 13, 2004 00:00

YILLIK cirosu 4 milyar dolara ulaşan lojistik sektöründe kalifiye ve eğitimli eleman sıkıntısı çekilirken, sektörün duayenlerinden Nurettin Horoz, bu sıkıntının meslek okulları ile aşılacağına inanıyor.Aynı zamanda Horoz Yatırım Holding’in Yönetim Kurulu Başkanı olan Nurettin Horoz, ‘Bu iş artık alaylı insanlarla yürümüyor’ derken, eğitim konusuna da destek veriyor.İŞSİZLİĞİN en büyük sorunlardan biri haline geldiği Türkiye’de, lojistik sektörü kalifiye ve eğitimli eleman bulamıyor. Yaklaşık yıllık cirosu 4 milyar dolar olduğu tahmin edilen lojistik sektörünün 50 bin ara elemana ihtiyacı olduğu belirtiliyor. Sektörün üst düzey yönetici açığının kapatılması için İstanbul Üniversitesi bünyesinde kurulan Ulaştırma ve Lojistik Meslek Yüksek Okulu ilk mezunlarını bu yıl verdi. Temeli geçtiğimiz ay atılan ve 2.2 trilyon liraya harcanarak kurulacak Mehmet Emin Horoz Anadolu Lojistik Meslek Lisesi ise yılda 700 öğrenci mezun edecek. Türk lojistik sektörünün duayen isimlerinden Horoz Yatırım Holding Yönetim Kurulu Başkanı Nurettin Horoz, ‘Herkes lojistikçi oluyor, oysa ki sektörün eğitimli elemena ihtiyacı var. Bu iş artık alaylı insanlarla yürümüyor’ diyor. Sektörde hizmeti daha kaliteli hale getirmek ve teknolojiyi izlemek gerektiğine dikkat çeken Horoz, İstanbul’daki okulun aynısını memleketi Gaziantep’te de kurmak istediğini söylüyor. Bu konuda da hazırlıklarını sürdüren Nurettin Horoz, lojistik sektörünün Irak pazarından vazgeçmesinin mümkün olmadığını belirtiliyor. Horoz, Rusya’da Fransız ortağı SDV firması ile kurduğu yeni şirketle bölgede büyümek istiyor. Önümüzdeki günlerde Polonya ve İspanya’da da kuracağı yeni şirketlerle Avrupa Birliği’nde de söz sahibi olmayı hedefleyen Nurettin Horoz ile sektörün sorunlarından Horoz’un yeni projelerine uzanan bir sohbet yaptık. Türk lojistik sektörünün büyüklüğü ne kadara ulaştı?- Sektörün yıllık cirosu 4 milyar dolar olarak tahmin ediliyor. Lojistik işi yaklaşık 2 milyon kişiyi istihdam ediyor. Ama ne yazık ki bu işin mekteplisi henüz yok. Haritacısı, makinacısı, herkes lojistikçi oluyor. Oysa ki sektörde hizmeti daha kaliteli hale getirmek, teknolojiyi izlemek gerekiyor.Sektörün eğitimli eleman ihtiyacı ne kadar?- Asgari 50 bin ara elemana ihtiyaç var. Bu ihtiyacın karşılanması için neler yapılıyor?- Geçtiğimiz yıllarda İstanbul Üniversitesi ve devlet yetkilileriyle konuştuk. Sektörün ihtiyacı olan elemanların yetiştirilmesi için 5 yıl eğitim veren İstanbul Üniversitesi bünyesinde Ulaştırma ve Lojistik Meslek Yüksek Okulu açıldı. Okul ilk mezunlarını bu yıl verdi. Bunlar sektörde üst düzey yöneticiler olacak. Ama ara eleman ihtiyacı hálá şiddetle var. Ara eleman yetiştirmek için geçtiğimiz ay Anadolu Lojistik Meslek Lisesi’nin temelini attık. Lojistik Lisesi ne zaman devreye alınacak ve kaç kişi mezun edecek?- Mehmet Emin Horoz Eğitim Vakfı HOREV) tarafından kurulacak bu okulun Balkanlar’da Ortadoğu’da, Rusya’da eşi benzeri yok. 2005-2006 döneminde açılacak olan okula 700 öğrenci alınacak. Lisan ağırlıklı okulda eğitim süresi de5 yıl olacak. Peki bu okulun maliyeti ne olacak olacak?- Mehmet Emin Horoz Anadolu Lojistik Meslek Lisesi 2 trilyon 250 milyar liraya mal olacak. Başka bir okul düşünüyor musunuz?- Evet, Anadolu Meslek Lisesi’nin aynısını en kısa zamanda memleketim Gaziantep’te de yapmak istiyorum. Bunun için de görüşmelerimiz sürüyor. Bu liseler sektörün en büyük ihtiyacını karşılayacak. Alaylı insanlarla bu iş yürümüyor. Artık sektörün okullu elemanlara ihtiyacı var.Irak’taki gelişmeler sektörü nasıl etkiliyor?- Irak’a ihracat sürüyor. Kimse işlerin aksamasını istemiyor. Bir ülkede tehlike var diye ticareti ve o ülkenin ihtiyaçlarını karşılamayı durdurmak mümkün değil. Şartlar ne olursa olsun Güney Doğu’nun kalbi Irak. Nakliyeciler için olmazsa olmaz bir pazar. Ancak işin içinde ciddi bir sigorta yok ne yazık ki. Sağlıklı ve güvenli bir ticaret için Irak’ta suların durulması gerekiyor. Irak pazarına ilişkin beklentimiz böyle değildi. 2004’de ortalık sakinleşir, düzen, güven sağlanır diye ümit ediyorduk, olmadı. İşler daha da karıştı. Rusya’ya yerleştik gözümüz 12 devletteHangi ülkelerle yoğun olarak iş yapıyorsunuz?- Avrupa ile yoğun olarak çalışıyoruz. Fransız ortağımız SDV ile Türkiye’den ihracat ve ithalatı, hava ve deniz yoluyla yapıyoruz. Karayolu hizmetlerini Horoz olarak yürütüyoruz. Dünyanın 98 ülkesinde 550 ofisi olan SDV ile Rusya’da ortak bir şirket kurduk. Rusya merkezli bu ortaklığımız bölgedeki 12 devleti içeriyor. Rusya’da kara, hava ve deniz lojistiğini birlikte yapıyoruz. Şu anda ağırlıklı olarak Türk yatırımcıların lojistik ihtiyaçlarını karşılıyoruz. Bölgede ne kadarlık bir iş hacmine ulaşmayı planlıyorsunuz?- Rusya’da ilk yıl 10 milyon dolar bir ciro bekliyoruz. Rusya’da yeni işler alacağımızı düşünüyorum. Diğer ülkelerin de yavaş yavaş açılmasıyla bu rakam 4-5 yılda ciddi cirolara ulaşır. 25 AB ülkesini de kontrol edeceğizGirmeyi düşündüğünüz yeni ülkeler var mı?- Avrupa Birliği’nin yeni üyeleri arasında en büyüğü olan Polonya’ya Horoz Lojistik olarak giriyoruz. Hazırlıklarımız sürüyor, önümüzdeki haftalarda bu ülkede faaliyetlerimize başlayacağız. Polonya’daki şirketimiz Macaristan ve Çek Cumhuriyeti’ni de kontrol edecek. Daha sonra da İspanya’yı düşünüyoruz. İspanya’daki şirket Portekiz’i de kapsayacak. Böylece Avrupa Birliği ülkelerinin tümüne girmiş olacağız. AB’nin 25 ülkesini de kontrol altında tutacağız. 2005’te bu hedefimizi yakalamış olmayı umuyoruz. NURETTİN HOROZHoroz Yatırım Holding Yönetim Kurulu Başkanı Nurettin Horoz, 1941 Gaziantep doğumlu. 1952 yılında babası Mehmet Emin Horoz’un rahatsızlanması üzerine çocuk yaşta aile şirketi Horoz Nakliyat’da çalışmaya başladı. 1957’de babasını kaybeden Nurettin Horoz, henüz 17 yaşındayken işlerin başına geçti. Bugün taşımacılık, ticaret ve hizmet sektörlerinde 12 şirketten oluşan Horoz Yatırım Holding’de 1300 kişi çalışıyor. Nurettin Horoz, Uluslararası Nakliyeciler Derneği (UND) ile UND üyelerinin kurduğu UND Ro-Ro İşletmeleri’nde Yönetim Kurulu Üyesi.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!