Eyüp KELEBEK/ESKİŞEHİR, (DHA)
Oluşturulma Tarihi: Kasım 14, 2009 14:35
YÜKSEK Hızlı Tren’in (YHT) dün Eskişehir yakınlarında raydan çıkmasına makinistin 30 kilometre hızla girmesi gereken makas değişiminin yapıldığı konvansiyonel yola, 100 kilometreyi aşan hızda girmesinin neden olduğu belirtildi. Trenin otomotik fren sisteminin çalışmadığı ortaya çıkarken, bunun makinist hatasından mı teknik bir arızadan mı kaynaklandığı araştırılıyor. Trenin raydan çıkan 4 vagonu kaldırıldı. Yüksek Hızlı Tren kaza yerinden dizel lokomotiflere takılarak geçiriliyor.
Dün 239 yolcusu ve 11 personeli ile Ankara- Eskişehir seferini yapan makinist Ekrem Çil yönetimindeki 90003 sefer sayılı Yüksek Hızlı Tren’in 6 vagonundan ilk 4 vagonu, dün saat 12.45'de Eskişehir’in merkeze bağlı Hasanbey Köyü yakınlarında raydan çıktı. Ölen ve yaralanın olmadığı kazada şok geçirip, tansiyonları ve şekeri yükselen 7 yolcu ambulanslarla hastanelere kaldırıldı.
RAYDAN ÇIKAN VAGONLAR KALDIRILDI
Yetkililer hastaneye kaldırılan Yaşar Al (42), Raziye Al (46), Hatice Emresoy (48), Ayten Özyılmaz (23), Müslüm Ardıç (59), Rabia Günaydın (24) ve Rahmi Al’ın (59) yapılan tedavilerinin ardın taburcu edildiklerini bildirdi.
TCDD yetkilileri dün raydan çıkan Yüksek Hızlı Trenin 4 vagonun yapılan çalışmaların ardından kurtarıldığını ve trenin kaza yerinden Eskişehir Garına götürüldüğünü belirtti.
ELEKTRİKLİ LOKOMATİFLER ÇALIŞAMIYOR
Kaza yerinde hasar gören rayların yenilenmesi ve yüksek gerilim hattındaki onarım çalışmaları sürüyor. Eskişehir- Ankara arasında karşılıklı sefer yapan Yüksek Hızlı Tren, Eskişehir Garı ile merkeze bağlı Ağapınar Köyü arasında dizel lokomotifler tarafından çekiliyor. Yüksek Hızlı Tren yaklaşık 20 kilometrelik mesafeyi dizel lokomotiflerle tamamlıyor. Dizel lokomotif bağlantılarının kurulması seferleri geciktiriyor. Yolcular Eskişehir Garı'nda gecikmeli olarak trene biniyor.
TCDD yetkilileri kaza bölgesinde yüksek gerilim hattındaki onarım çalışmaları nedeniyle elektrikli lokomotifle çalışan Yüksek Hızlı Tren ile diğer yolcu trenlerinin, dizel lokomotifler takılarak bölgeden geçirildiğini, çalışmaların bugün akşam saatlerinde tamamlanmasını beklediklerini söyledi.
MAKİNİSTİN HIZLI GİRDİ İDDİASI
Bu arada dünkü kazaya Yüksek Hızlı Tren makinisti 58 yaşındaki Ekrem Çil’in neden olduğu öne sürüldü. İddialara göre makinist Ekrem Çil, 30 kilometre hızla girmesi gereken makas değişiminin yapıldığı konvansiyonel yola 100 kilometreyi aşan bir hızda girerken, otomotik fren sistemi ise devreye girmedi.
Makinist Ekrem Çil’in ifadesinde frenlerin tutmaması nedeniyle konvansiyonel yola aşırı hızla girmek zorunda kaldığını söylediği öne sürüldü. TCDD yetkilileri ise, “Olayla ilgili teknik inceleme sürüyor. İnceleme sonucunda trenin hangi hızla kaza yerine geldiği ve kaza nedeni kesinlik kazanacak” dedi.
Dünkü kazada yara almadan kurtulan bazı yolcular ise tren içerisindeki ekranda kaza anında trenin hızının 180 ile 190 kilometre gözüktüğünü söyledi. Bir demiryolu yetkilisi ise trenin kaza yerine 100 kilometrenin altında bir hızla girmiş olabileceğini belirterek,, “Daha hızlı girseydi, kazada vagonlar devrilip tarlaya uçardı” değerlendirmesinde bulundu.