Herşey Sevgililer Günü’nde başladı

Güncelleme Tarihi:

Herşey Sevgililer Günü’nde başladı
Oluşturulma Tarihi: Şubat 28, 2007 00:00

Yer Auburn Hills Michigan. Tarih 14 Şubat 2007. Kürsüde konuşmakta olan ise DaimlerChrysler CEO’su Dieter Zetsche. 2006 yılına ilişkin finansal sonuçları açıklayan Zetsche, DaimlerChrysler olarak net kárlarını 3.2 milyar Euro’ya çıkardıklarını, ancak ABD’li ortakları Chrysler’in ise 1.1 milyar Euro zarar ettiğini anlatıyor.

Alman-ABD ortaklığının CEO’su, Chrysler’in geleceğini gözden geçtiklerini belirterek, "Her türlü seçenek masada yer alıyor. İki taraf için de en iyi çözümü bulmak istiyoruz" diyor. Bu açıklamayla 9 yıllık bir evlilik için ayrılık çanları çalmaya başlarken, olayın yankısı da oldukça büyük oluyor.

Aradan geçen günlerde dünyanın önde gelen basın organlarında birçok haber ve yorum yer aldı. 1998 yılında hayata geçen evliliği bitme noktasına getiren olaylar sıralandı. Chrysler’in potansiyel taliplerinin isimleri bir bir yayınlandı. Talipler arasında gösterilen birçok otomotiv üreticisinden ise yalanlamalar geldi. Chrysler’in değeri ve nasıl satılacağı konuşulurken, ABD’li otomotiv devi General Motors en büyük potansiyel alıcı olarak gündeme geldi.

CHRYSLER’E KARŞILIK GM HİSSESİ

Geçtiğimiz günlerde DaimlerChrysler’e yakın kaynaklara dayandırılarak verilen bir haberde ise Daimler’in Chrysler’e karşılık GM’den hisse almayı düşündüğü belirtildi. Nakit kaynak sıkıntısı çeken GM’nin de özellikle Kuzey Amerika pazarı açısından önemli olan Chrysler’i satın almak için Daimler’i küçük ortak olarak kabul edebileceği kaydedildi. Uzmanlar ise yüzde 20’lik GM hissesinin böyle bir birleşme operasyonu için yeterli olacağını belirterek, asıl tartışması gerekenin Chrysler’i bünyesine katan GM’nin nasıl bir avantaj sağlayacağı olduğunu vurguluyor.

Dünyanın önde gelen yatırım bankalarından Goldman Sachs Group ise bu konuda bir rapor hazırlayarak, GM’nin Chrysler’i satın almasının ’mantıksız’ olacağını savundu. Chrysler birleşmesinin GM açısından işleri daha karmaşık hale getireceğine dikkat çekilen bu raporda, "Halen Kuzey Amerika’daki 31 montaj fabrikasından 5’ini kapatmaya hazırlanan GM, bu bölgede 14 fabrikası bulanan Chrysler’i bünyesine kattığında, sahip olduğu 8 markaya 3 tane daha ekleyecek. Böyle büyük bir yapının yönetilmesi güç hale gelecek" denildi.

Öte yandan, olası bir GM-Chrysler birleşmesi için olumlu yönde argümanlar sunanlar da bulunuyor. Özellikle Jeep markasıyla SUV segmentinde başarılı bir performans sergileyen Chrysler’in GM’nin bu segmentteki konumunu daha da güçlendireceği savunulurken, Chrysler’in minivan modellerinin ise bu sınıftan çekilmiş durumdaki GM’nin bu açığını kapatabileceği konuşuluyor. Ayrıca, 80 binin üzerinde çalışanı bulunan Chrysler’i bünyesine katan GM’nin sendikalar karşındaki elini de güçlendireceği belirtiliyor. Chrysler’in talipleri arasında GM’nin yanı sıra yatırım fonlarının da olduğu gelen haberler arasında yer alıyor. Uluslararası basında yer alan haberlerde, Apollo Management LP, Blackstone Group, Cerberus Capital Management LP ve Carlyle Group’tan oluşan yatırım fonlarının GM ile rekabet içinde olduğu belirtilirken, nakit kaynak açısından güçlü olan bu fonların Chrysler’in yeni sahibi olabileceği belirtiliyor.

Chrysler’in net değeri 9 milyar dolar olabilir

Chrysler’in satışının gündeme gelmesinin ardından merak edilen bir başka konuda bu otomotiv grubu için ödenmesi gereken rakamın ne olması gerektiği oldu. Uluslararası yatırım bankası Morgan Stanley’e göre ise bu rakam net 9 milyar dolar. Toplamda 25.6 milyar dolarlık varlığı bulunan Chrysler’in çalışanların sağlık sigortası, emeklilik tazminatı gibi kalemlerden kaynaklanan 16.7 milyar dolarlık bir yükümlülüğü bulunuyor. Morgan Stanley, bu iki rakam arasındaki farkı grubun değeri olarak hesaplıyor. Ancak bu hesaplamaya grubun finans sektöründeki faaliyetleri dahil edilmemiş. Chrysler Financial şirketi için 7.6 milyar dolarlık bir değer biçiliyor.

Zetsche zaman mı kazanmak istiyor

Geçen hafta dünyanın en büyük yatırım bankalarından Goldman Sachs Group, tarafından hazırlanan bir raporda GM-Chrysler birleşmesinin ’mantıksız’ olduğu savunularak, DaimlerChrysler CEO’su Dieter Zetsche’nin ayrılık sinyali veren "Bütün seçenekler masada yer alıyor" şeklindeki açıklamanın bir zaman kazanma taktiği olduğu iddia edildi. Raporda, Zetsche’nin şu an kárlı olmayan ancak yeniden yapılanma sürecini başlatan Chrysler’in satılabileceğini belirterek, DaimlerChrysler Yönetim Kurulu nezrinde zaman kazanmaya çalıştığı, ayrıca nisan ayındaki hissedarlar toplantısını hesaba kattığı savunuldu.

Sırlar JP Morgan’da

DaimlerChrysler, JP Morgan aracılığıyla Chrysler’in kapılarını potansiyel alıcılara açacak. Yatırım bankası tarafından hazırlanacak detaylı raporda Chrysler’in durumu en ince ayrıntısına kadar yer alacak. Ancak, bir anlamda Chrysler’in bütün sırlarının yer aldığı bu rapor, görüşmelerin ulaştığı seviyeye göre parça parça karşı potansiyel alıcılara verilecek. Böylece rakiplerin şirketi için yaşamsal önemi olan bilgilere ulaşması engellenmiş olacak.

Dünyada 17 fabrika

Chrysler Grubu’nun ABD, Kanada ve Meksika’dan oluşan Kuzey Amerika bölgesinde 14 tane montaj fabrikası bulunuyor. Bu bölgede ayrıca 11 powertrain fabrikası, 3 kalıp fabrikası ve 6 teknik merkez faaliyet gösteriyor. Grubun uluslararası operasyonları içinde çeşitli ortaklıkların yanı sıra 6 montaj fabrikası da yer alıyor.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!