Güncelleme Tarihi:
Devletin resmi rakamlarına göre neredeyse her dört motosiklet sürücüsünden üçü ehliyetsiz. Özellikle kırsal kesimlerde kullanılan, trafiğe kaydı olmayan binlerce motosiklet de hesaba katılırsa tablo daha da ürkütücü bir boyut kazanıyor.
TÜRKİYE’de geçen yıl 25 bin 870 motosiklet kazaya karıştı. 2009’un ilk 7 ayında kazaya karışan motosiklet sayısı 9 bin 491. Emniyet Genel Müdürlüğü’nün istatistiklerine göre 2008’de trafiğe kayıtlı motosiklet sayısı 2 milyon 181 bin 383’e ulaşırken, motosiklet kullanmak için A-2 sınıfı ehliyet alanların sayısı 660 bin
817’de kaldı.
Kademeli sistem gerekli
Motosikletin otomobile hiç benzemeyen, farklı tekniklerle kullanılan bir araç olduğunu söyleyen Enduro Motosiklet Kulübü eski Başkanı Avukat Erem Yücel, ehliyetin de belli bir eğitim sürecinden sonra verilmesi gerektiğini savunuyor. Erem Yücel, şu andaki ehliyet alma sürecinin tamamen sağlıksız olduğu görüşünde. A-2 ehliyet alan bir sürücünün, yol ve sürüş tecrübesi olmadan yüksek hacimli motorlar kullanmasının da tehlikeyi davet edeceğini söyleyen Erem Yücel şu çözümü öneriyor: “AB ülkelerinde kademeli sistem uygulanıyor. Motosiklet ehliyetini yeni alanlar önce stajer sürücü olarak, düşük hacimli motosikletler kullanıyor. Tecrübesi arttıkça yüksek hacimli motosikletleri kullanmaya hak kazanıyor.”
Riski azaltmak mümkün
“Motosiklet sektörünün önde gelen firmaları, motosiklet dernekleri, sürücüler için profesyonel eğitmenlerin yer aldığı kurslar düzenliyor. İki günlük kurslar, seviyesine göre 750 ile 280 lira arasında değişiyor. Kask, korumalı mont ve pantolon ile özel botlar da, güvenli sürüş için motosiklet kullanıcılarının olmazsa olmazlarının başında geliyor.”
A-2 ehliyeti 515 lira
A-2 ehliyetin görünür maliyetini 250 lira kurs ücreti, 50 lira direksiyon sınav harcı, 40 lira yazılı sınav harcı, 40 lira sağlık raporu, 135 lira harç ve ehliyet kartı ücreti oluşturuyor. 18 yaşından gün alan, ortaokul ya da 8 yıllık temel eğitimini tamamlamış olanlar A-2 ehliyeti için başvurabiliyor. Adaylar, trafik, motor, ilkyardım ve direksiyon sınavlarına giriyorlar. B tipi ehliyeti olanlar, sadece motor ve direksiyon sınavına giriyor. Kursların çoğunda köklü bir motosiklet eğitimi verilmiyor. Motosikletin direksiyon sınavı da çok hafife alınmış. 4 kuka arasından motosikletle “S” çizerek gidip gelen sürücü sınavı geçiyor.