Oluşturulma Tarihi: Ağustos 15, 2001 01:27
Adını mitolojideki Güneş Tanrısı'ndan alan Helios'un rekorunun havacılık tarihi için bir kilometre taşı olduğunu kaydeden NASA yetkilileri, çevreyi kirletmeyen ve güneş enerjisiyle çalışan Helios'un bu alanda ‘‘teknolojik bir zafer’’ olduğunu ifade ettiler.
Helios'un küçük bir türü olan ve ‘‘Pathfinder Plus’’ adı verilen bir başka prototip, 1998'de 24 bin metre irtifaya ulaşmıştı. Füzeler dışında, jet motorlu uçaklarda irtifa rekoru, 1976'da Lockheed SR-71 tarafından 25 bin metre ile kırılmıştı.
Havacılık ve çevre için büyük bir adım olarak nitelenen Helios, ikişer beygir gücündeki 14 elektrikli pervaneye ve bir Boeing 747 Jumbo kadar geniş 82 metre uzunluğunda kanatlara sahip bulunuyor. Karbon ve grafit liflerinden üretilen, son derece hafif uçakta, 65 bin güneş hücresi bulunuyor. Helios'un havalanabilmesi için açık ve güneşli bir hava gerekiyor. Bataryalarıyla pervanelerini bütün bir gece çalıştırabilen uçak, bisiklet hızıyla havalanıyor, saatte 30 ila 50 km hızla uçuyor.
NASA yetkilileri, uygun hava koşullarında prototip uçağın 30 bin metre irtifaya yükselebileceğini, bunun da jet motorlu ticari uçakların çıktığı irtifanın 3 katı yüksek olduğunu belirttiler. Dünya atmosferi, 30 bin metreden sonra Mars atmosferi ile benzerlik taşıyor. NASA uzmanları, Helios'un Mars'a gidecek uzay aracının yapımı için mühendislere yardım edeceğini belirtiyorlar. Amerikalı uzmanlar, Mars'ta yüzeye yakın uçabilecek bir aracın, yerdekinden daha faydalı olacağına ve yakıt ikmali için yere inmesine gerek olmadığını kaydediyorlar.