Güncelleme Tarihi:
British Columbia Üniversitesi’nde psikolog olan Elizabeth Dunn, “Mutluluğa giden yolda, başkaları için para harcamak insanın kendisi için para harcamasından daha etkili bir yöntem olabilir,” diyor. Dunn 2008’de 632 Amerikalı üzerinde harcama alışkanlıklarını ve mutluluğu incelemek için bir araştırma yapmış. Denekler dostlarından ya da akrabalarından çok kendileri için harcama yaptıklarını söylemişler (ortalama 146 dolara karşı 1.714 dolar). Fakat verdikleri hediyelerle mutlulukları arasında daha güçlü bir ilişki bulunmuş.
Hediye almanın da güçlü bir tesiri var. Şu anda Avustralya’daki Macquarie Üniversitesi’nde çalışmakta olan Charles Areni, 1998’de yaptığı araştırmada eşit sayıda kız ve erkekten oluşan 174 üniversite öğrencisinden, hediyelerle ilgili unutulmaz bir anılarını yazmalarını istedi. Öğrencilerin çoğunluğu, yani yaklaşık %71’i hediye verdiği değil aldığı bir olayı anlatmıştı. Sonuçlar cinsiyete göre bölündüğünde daha da anlamlıydı. Kızların %92’si hediye vermektense almaya odaklanmıştı. Erkeklerde ise bu rakam %55’ti. Montreal’daki Concordia Üniversitesi’nden evrimsel psikolog Gad Saad ise cinsiyetler arası farka şaşırmıyor. Hayvanlar aleminde de erkeklerin genelde dişilerine gıda verdiği gözlemini dile getiriyor. 2003 tarihli bir araştırmada Saad insanlara hediye verme sebeplerini sorduğunda erkeklerinkinin daha “taktik” amaçlı olduğunu görmüş. Erkekler hediyeyle “Zenginim” türünden mesajlar vermek istiyor. Kadınlar ise daha çok doğum günü gibi sebeplerden ötürü hediye veriyor.
popsci.com.tr Tarafından Hazırlanmıştır.