Güncelleme Tarihi:
OKULLARIN açılmasına 2 haftadan az kala ilköğretimle ilgili pek çok belirsizlik varlığını koruyor. Okulların fiziki ortamları, tuvaletleri, lavaboları, derslikleri, sıraları, yazı tahtaları, oyun alanları 5 ve 5.5 yaş çocuklarına uygun değil. İkili eğitim yapan okulların ders giriş ve çıkış saatleri belirsiz. Özellikle 5’inci sınıfların sabahçı olması ve günde 6-7 saat ders yapacak olmaları bu belirsizliği artırıyor. Okulların yeni sistemle ortaya çıkan yeni ihtiyaçlarını karşılayacak bütçeleri yok. Yeni sistemde öngörülen seçmeli derslerde gerçekleştirilecek sosyal aktivitelerin ve diğer etkinliklerin alanları yeterli değil. Var olanlar ise bakım ve onarım gerekiyor. Bunların da okulların açılacağı tarihe yetişmesi zor.
Veliler kara kara düşünüyor
Kuşkusuz bu yıl en çok zorlanan da veliler. Veliler 5.5 yaşındaki çocuğunu okula göndermemek için rapor ararken bir yanda da onları damgalamamak için formüller bulmaya çalışıyor. Öğretmenler, 60 aylık çocuğa oyunla, şarkıyla nasıl ders vereceklerini kara kara düşünüyor. Okul yöneticileri ise neredeyse ikiye katlanan öğrenci sayısına uygun bir fiziki ortam arayışında.
4+4+4 SORULARI/SORUNLARI
60 aylıkla, 83 aylık bir mi
İşte 4+ 4+ 4’ü bekleyen en önemli sorunlar:
1-5 yaşında çocuk 40 dakika nasıl oturur
60 aylık okula başlayacak çocuklar pedagoglar ve eğitimcilere göre 40 dakika boyunca sınıfta dikkatlerini zor toplayacak, hatta bu süre boyunca oturmakta zorlanacaklar. Çoğunluğu okul öncesi eğitim almamış bu çocukları sık sık hareket edeceklerinde sağlıklı bir ders ortamı yapmak zor olacak.
2-Sınıflar 80 değil 100 kişi bile olabilir
Eğitimcilere göre 60 aylık çocuğu gönderecek aileler daha çok yoksul kesimden olacak. Bu nedenle bazı geri kalmış ilçelerde, sınıf mevcutları 100’ü bile bulacak. Eğer beklenen kötü senaryo gerçek olursa, buradaki kalabalık sınıfının önüne geçmek için ara sınıflar birleştirilmeye gidecek.
3-Sınıf arkadaşlarıyla aralarında 2 yaş olabilir
60 aylık çocukla 83 aylık çocuk aynı sınıfta olabilir. Tahminlere göre 2005 doğumlu 100 bine yakın öğrenci de bu yıl okula başlayacak. Bu öğrenciler okul öncesi eğitim almış olabilirler. Ama aynı sınıfta, belki o öğrencinin hemen yanında 60 aylık bir arkadaşı oturacak. Bakanlık sınıf düzenlemeleriyle ilgili bir düzenleme yapmadı, takdiri okul müdürlerine bıraktı. Müdürler de bu öğrencilere sınıf bulmak için arayış içindeler. Yani nitelik değil, nicelikle uğraşıyorlar.
4-Ders çizelgeleri hazır değil
Okullarda hâlâ ders çizelgeleri gönderilmedi, öğrencilerin hangi dersleri, hangi saatlerde yapacaklarına yönelik bir plan gitmedi. Eskiden 1’inci sınıftan 8’inci sınıfa kadar bütün öğrenciler, haftada toplam 30 saat ders yapıyordu. Şimdi ilkokullar 30, ortaokullar 36 saat ders yapacak.
5-Dersin adı var içeriği yok
Yeni seçmeli dersler geldi. Öğretim programları hazırlanıyor. Ancak, programlar hâlâ belli değil. Bir program için aylarca çalışılması gerekiyor. Okulların açılmasına 15 gün kaldı, öğretmenler bu kadar sürede apar topar gönderilecek bu programlara nasıl uyum sağlayacak belli değil. Öğrencinin seçeceği ders, öğretmenin okutacağı konu henüz flu.
6-Seçmeli dersler komşu okuldan
Seçmeli derslerin uygulamasında ciddi sıkıntı yaşanması bekleniyor. Bir okulda yeterli öğrenci yoksa, öğrenciler diğer öğrenciler gidecek. Daha derslerin giriş çıkışlarını öğrencilerin kendi okullarında yapılamazken, çocuklar komşu okullara nasıl gidecek? Güvenlikleri nasıl sağlanacak? Sınıflar hala bu seçmeli derslere göre yapılandırılmadı. Öğrenci okuldan okula giderken bir karmaşa yaşanacak.
7-13 yaşındaki çocukla aynı tuvalette
Sabah ortaokulda 13 yaşındaki öğrencinin oturacağı sırayı veya kullanacağı tuvalete öğleden sonra 5 yaşındaki bir çocuk kullanacak. Bu durumda ikili öğretim yapan okullarda tuvaletlerin de sıraların da değiştirilmesi pek de mümkün olmayacak. Ancak, her iki öğrenci grubu için buraların kullanımı da çok sağlıklı görülmüyor. Zaten Bakanlık bu dönüşüm için okullara çok da fazla para göndermedi. Birçok okul ilden sağlanan destekle bunu yapıyor, bazıları da okul aile birliklerinin yardımıyla bu değişiklikleri gerçekleştiriyor.
8-4 yılda 4 öğretmen
Yeni dönüşümde sınıf öğretmenlerin birçoğu norm kadro fazlası olarak illerde kaldı. Ancak, puanı düşük olan öğretmen ya yandalı varsa branş öğretmeni olarak değerlendirilecek, ya da o okuldan gönderilecek. Her yıl kıdemli olanlar kalacak. Bir öğrenci bu durumda 4 yılda 4 öğretmen değiştirebilir.
9-Öğretmenler hazır değil
Sık sık 3 ay tatil yaptığı için eleştirilen, kendini geliştirmediği için bağlı bulunduğu bakanlık yetkilileri tarafından bile motivasyonları düşürülen öğretmenler, kendilerine değer verilmediğini düşünüyor. Birçok öğretmen, internet üzerindeki formlarda bu kırgınlıklarını dile getiriyor.
10-60 aylık çocuk öz bakımda zorlanacak
60 aylık, okul öncesi eğitim almayan çocuk, tuvaleti kullanmakta zorlanacak. Eğer öz bakım becerisi gelişmemişse işi daha da zor. Öğretmen bu ihtiyacı için ona destek olmaya çalışırsa sınıfta kalan diğer öğrenciler ne yapacak? Yani bu çocuklara tuvalet ihtiyaçları için kim refakat edecek? Bu yaştaki çocuklar için anasınıflarında destek olacak yardımcı öğretmenler bulunuyordu.
11-Öğretmenlerin eğitimi yok
66 aylık çocuklara anasınıf öğretmenleri her konu ile ilgili şarkı, etkinlik yapar, bir hikâye anlatır. Bu öğretmenler renkleri kavratmak için birkaç hikâye bilir, şarkı söyler. Ama sınıf öğretmenleri bu konuda yeterince donanımlı değil. Bu da 2 haftada öğretilmez.
Kasım sonuna kadar rapor
MİLLİ Eğitim Bakanlığı (MEB) imkansızlıklar nedeniyle çocuğunu okula göndermeyen velinin durumu araştırılacak. Yaş durumu nedeniyle kayıt hakkını elde eden, ancak çocuğunun bedenen veya zihnen yeterince gelişmemiş olduğunu söyleyen veliden Kasım sonuna kadar “tıbbi tanılı rapor” getirmesi istenecek. Okula başlama yaşının 1 yıl erkene alınmasıyla birlikte MEB, 1’inci sınıfların müfredatında yumuşamaya gitti. Bu sınıflarda oyun temelli eğitim öngören MEB, okuma-yazma eğitimine Nisan’da başlayacak.
Okuldan kaçana günlük 15 TL ceza
OKULA başlama yaşını 66 aya çeken, liseleri de zorunlu eğitim kapsamına alan MEB, e-okul kapsamında otomatik kayıt yaptığı öğrencilerin okula gelip gelmediklerini takip edecek.
Okulların açıldığı ilk hafta fireleri belirleyecek olan bakanlık, kaydı bulunmasına rağmen gelmeyen öğrenciler için ikna turuna çıkacak. Bakanlık uzmanları, psikologlar ve eğitimcilerden oluşan “ikna timi” evleri tek tek dolaşıp, ailelerle görüşecek. Veli ikna olmazsa, çocuğun okula gitmediği her gün için 15 lira para cezası verilecek.
40 bin öğretmene 10 Eylül’de atama
MEB, 40 bin kadrolu öğretmeni 10 Eylül 2012’de atayacak. Başvurular 3- 9 Eylül arasında elektronik ortamda alınacak. Atamalar 10 Eylül’de bilgisayar ortamında yapıldıktan sonra atanan öğretmenler 11 Eylül’den itibaren göreve başlayacak. Ayrıca mezuniyetleri itibarıyla, “sınıf öğretmenliği” alanından başka alanlara geçmek isteyenler başta olmak üzere il genelinde ihtiyaç duyulan alanlara alan değişikliği yapılacak. Bu başvurular, 10- 13 Eylül arasında alınacak, atamalar 14 Eylül’de yapılacak. Atananlar, yeni görevlerine 17 Eylül’den itibaren başlayacak.