Oluşturulma Tarihi: Aralık 22, 2002 00:00
70 ülkeye ihracat yapan Ãœlker Grubu'nun kurucusu Sabri Ãœlker, ‘‘Ülker için dönülmez hedef; dev dünya markaları arasına girmek ve orada kalmak. Ãœmit ederim hayattayken Ãœlker'i bu noktada görmek nasip olur’’ dedi. Ãœlker, bu hedefin anlamını da, ‘‘Milyar dolar ihracat, on binlerce yeni istihdam’’ diye açıkladı.BÄ°SKÃœVÄ° ve çikolata sektörünün öncüsü Ãœlker Grubu'nun kurucusu Sabri Ãœlker, ÅŸirketlerinin 70 ülkeye ihracat yapmasını yeterli bulmuyor. 82 yaşındaki duayen sanayici, Ãœlker için asıl hedefin dünyanın en büyük markaları arasına girip orada kalmak olduÄŸunu söyledi. Ä°lerlemiÅŸ yaşına raÄŸmen Ãœlker'e çok enerjik bir vizyon çizmeye çalışan Sabri Ãœlker, Amerika'dan Almanya'ya kadar en geliÅŸmiÅŸ ülkelerin market raflarında Ãœlker'in yer bulduÄŸunu ve gerçek bir dünya markası olduÄŸu belirtti. Ancak bunun da ötesinde daha güçlü bir marka olma özlemini ‘‘Ülker için artık dönülmez hedef; dev dünya markaları arasına girmektir. Ãœlker bunu hedefledi ve bunun için çalışıyor. Ãœmit ederim ki hayattayken Ãœlker'i bu noktada görmem nasip olur’’ diye anlattı.Bu hedefin sadece kiÅŸisel ve firma bazında fayda saÄŸlayan bir hedef olmadığını belirten Sabri ülker şöyle konuÅŸtu: ‘‘Bu ne demektir? Ä°nÅŸallah; milyar dolar ihracat, on binlerce yeni istihdam, katrilyon vergi, ekonomide yoÄŸun ve kapsamlı sirkülasyon demektir. DoÄŸrusu içimdeki heyecanı ve bu geliÅŸmeyi sadece Ãœlker için de deÄŸil; Türkiye'mizden çok sayıda firması için taşıyor ve bunu çok arzu ediyorum.’’Sabri Ãœlker, sorularımızı şöyle yanıtladı:Ãœlker krizli iki yılı nasıl geçirdi? Ciroda, kárlılıkta ve ihracatta genel ve yaklaşık rakamlarınız hangi oranlarda deÄŸiÅŸti?- 2001 ve 2002 yılları ülkemiz için bir daha yaÅŸamak istemeyeceÄŸimiz; sıkıntılı dönemlerdir. Özellikle 2001 yılı çok zor bir yıldı. Ãœlker bu dönemde kuruluÅŸundan beri sahiplendiÄŸi ve üst derecede önem verdiÄŸi kalite kavramının gücünden istifade etti. Halkımızın tüketimini daralttığı bu dönemde bile kalitesinden vazgeçmedi. Ãœlker bu ilginin bedelini halkıyla paylaÅŸtı. Kárı minimize ederek maliyet artışlarını halkımıza yansıtmamaya çalıştık. Bu kötü yıllarda ihracatın önemi bir kez daha ortaya çıktı. Son yılda yüzde 20 oranında artış saÄŸladığımız ihracatımızı daha da artıracağımızı ümit ediyoruz. Bunun arkasında, geliÅŸmiÅŸ ülkelerde de insanların giderek Ãœlker tadına ve kalitesine olan alışkanlıklarındaki artışın olduÄŸunu sevinçle ifade edebiliriz. Ä°hracatın artırılmasını öncelikli bir görev sayıyor ve bunu kadrolarımıza sürekli hatırlatıyorum.Ãœlker iki yıl içinde üretim gücü bakımından ne kadar büyüdü? 2001 ve 2002'de Ãœlker'in pazardaki konumu nasıl deÄŸiÅŸti?- Kriz yılları olarak anılan 2001 ve 2002 yıllarını büyümekten çok; pazar paylarının korunması hedefi ile deÄŸerlendirmek doÄŸru olur. Ãœlker bu yılları gerilemeden aÅŸtı. Mutedil sınırlarda geliÅŸme de saÄŸlamıştır. Bunu saÄŸlayan ise tüketiciye saygı, Ar-Ge'ye verdiÄŸi önem, sürekli geliÅŸme anlayışıdır. Ãœlker'in saÄŸladığı teknolojik geliÅŸmelerin rakip firma ve ürünler için dahi geliÅŸtirici ve olumlu bir rekabet ortamı yarattığı herhalde kabul edilir. Süreklilik arzeden bu geliÅŸmeye karşın kriz ÅŸartlarında kárlılık adeta minimize edildi. DoÄŸal olarak da Ãœlker'in halkının alım gücüne katkısı tüketici tarafından gerekli ÅŸekilde deÄŸerlendirildi. Bu da belirli sınırlarda pazar paylarımızın artmasına neden oldu.‘Ülker bizi alıyor’ deyip duruyorlarPiyasada sürekli olarak Ãœlker'in yeni ÅŸirketler, fabrikalar satın aldığına dair dedikodular dolaşıyor. Bu konudaki gerçek durum nedir? Kriz döneminde satın aldığınız fabrika, ÅŸirket ve markalar hangileridir?- Ãœlker milli bir ÅŸirkettir ve geliÅŸimi paralelinde gıda sektöründe geniÅŸleyen bir perspektife sahiptir. Kapsamlı bir entegrasyona yönelmesi de tabiidir. Ãœlker'in bu yönelimleri yadırganmamalıdır. Süt ve sütlü mamüller, gazlı ve gazsız içecekler, mama üretimi yanında yeni yapılanma teÅŸebbüslerimiz oldu. Bu dönemde bazı firmaların kendilerini pazarlama adına Ãœlker adını kullandıkları söylentileri bizim de kulağımıza geldi.Krizde yeni ürün, yeni marka, reklam yatırımı alanlarında neler yaptınız? Bu konulardaki bütçenizi kıstınız mı artırdınız mı?- Reklam ajanslarıyla, medya iliÅŸkileri ile kaliteden ödün vermeyen anlayış ile rekabete inanan anlayışıyla Ãœlker; elbette ki kolaycılığı seçmedi. Fedakarlığı, iç yapısı ve kárlılığından saÄŸlayarak piyasalarda oluÅŸan dengeleri bozmama gayreti içinde oldu. Sonuçta Ãœlker'in partnerlerini de krizin sonuçlarında olabildiÄŸince koruyabildiÄŸini düşünüyoruz.Siyaset yoluyla bizi ‘ızrar etmek’ istiyorlarZaman zaman Ãœlker'in bazı siyasi akımlara ve siyasi partilere yakın ya da uzak olduÄŸu yolunda iddialar gündeme geliyor. Ãœlker'in bu konudaki görüşleri nedir? GeçmiÅŸte bu konuda hatalar yapıldığını düşünüyormusunuz?- Aslını sorarsanız bu isnatları düşünmek ya da hatırlamak bile insanı rahatsız ediyor. 80 yılı aÅŸan ömrünü siyasetin her ÅŸubesinden uzak bir sanayici olarak; ülkesi için üretmek, istihdam ve katma deÄŸer yaratmak için harcamış, bugün ülkesine bir dünya markası kazandırmış Ãœlker'e ağır haksızlıklar yapıldığını düşünüyorum. Gereksiz hususlara zaman ve mesai harcamak zorunda bırakıldık. Ãœlker kuruluÅŸundan bu yana hep sosyal hayatın içinde oldu. 1974'te Hürriyet Gazetesi'nin ‘Yeni bir Yavuz’ kampanyasına ikinci en büyük bağışı yapan Ãœlker'dir. Çok sayıda okul, çeÅŸme, cami yaptırdık. Mehmetçik vakıflarına yardımlarda bulunduk. Ana-Baba okulu projemiz ülke genelinde sürüyor. Özellikle siyaset dışında bilgilenebildiÄŸimiz ya da güvendiÄŸimiz insanların yönlendirmesi ile imkanlarımız nispetinde sosyal hayata katkıyı bir borç bildik. Maalesef bunlar anlaşılmaz bir ÅŸekilde istismara kalkışıldı. O kadar ki bunca açıklığa raÄŸmen siyasetin dışında vaktiyle hayır iÅŸleri ile meÅŸgul olduÄŸunu bildiÄŸimiz bazı vakıflara üye olmamız ya da yardımda bulunmamız kabahat gibi gösterildi. Emin olun bu olanlara inanamıyorum. Artık ısrarla ailemizi bir ÅŸekilde ızrar etmeyi (zarar vermek) hedefleyen bu tavrın özel amaçları olduÄŸunu biliyoruz. Ancak bir bakıma da bu haksızlığın sonuçta Ãœlker'in daha yakından tanınmasına vesile olduÄŸunu da belirtmek isterim. Bu insanların hangi amaç ya da yönlendirmelerde olursa olsun bu tavırlarını terk etmelerini temenni ediyorum. Çünkü, Ãœlker'i ızrar kanımca ülkemizi ızrardır. Aynı tavır ülkemiz için üreten kime yönelse aynı rahatsızlığı onun için de duyarım.Halkın alım gücüne göre hareket ediyoruzÃœlker önümüzdeki dönemde satış kanallarını ve pazarlama stratejisini nasıl yönlendirecek?- Ãœlker'in satış kanalları ile pazarlama stratejisi ÅŸu anda bazı üniversitelerimizde ders mevzuu bile oldu. Halen yeterli bir dağıtım organizasyonuna sahibiz; hijyene üst derecede önem veren saÄŸlıklı bir yapı ile bunu baÅŸardık. Ancak, mükemmele koÅŸma anlayışımız bizi bu alanda daha çok çalışmaya itiyor. Ãœretim ve pazarlama stratejilerimizde halkımızın alım gücü en önemli belirleyici unsurdur. Bugün her kademede alım gücüne sahip tüketiciye; satın alabileceÄŸi ayrı kalitede ülker ürünleri üretiyoruz, satıyoruz.Kaliteyi artıralım AB yolunu açalımÃœlker'in ulaÅŸmak istediÄŸi ana hedefler nelerdir?- Avrupa BirliÄŸi'nin (AB) bugünkü dünya ÅŸartlarında; geliÅŸme, refah, demokrasi standartlarının yükselmesi ile eÅŸdeÄŸer ve çok önemli olduÄŸunu düşünüyorum. Bugün Ä°ngiltere'den Almanya'ya, Fransa'dan Belçika'ya, neredeyse bütün AB ülkelerinde Ãœlker ürünleri satılıyor. Gıdada olmasa bile bizim gibi bir kaç markanın daha bu ülkelerde yaygın olarak satıldığını biliyorum ve onlarla da gurur duyuyorum. Umumi kalite anlayışının geliÅŸmesi bu birliÄŸe girmenin tek yolu herhalde.Â
button