Havadaki rekabet Rent A Car’a yaradı

Güncelleme Tarihi:

Havadaki rekabet Rent A Car’a yaradı
Oluşturulma Tarihi: Mart 21, 2007 00:00

Son yıllarda havayolu şirketleri arasında yaşanan rekabet, otobüs taşımacılığını vururken ’Rent A Car’ (oto kiralama) sektörüne yaradı. Uçak biletlerinin ucuzlamasıyla birlikte iç hatlardaki yolcu sayısı 2003-2006 yılları arasında üçe katlandı.

Bu dönemde otobüsü tercih eden yolcuların sayısı azalırken, ’Rent A Car’ firmalarının müşterileri artış gösterdi. Hertz Türkiye Genel Müdürü Nur Hidayetoğlu, havadaki rekabetin oto kiralama sektörünü olumlu etkilediğini belirterek, "Havalimanlarındaki ofislerimizden kiralanan araç sayısı yüzde 60 oranında arttı" dedi

Son yıllarda yaptığı atılımla hızla büyüyen havayolu taşımacılığı sektöründe yaşanan rekabet ortamı, otobüs firmalarının aksine otomobil kiralayan şirketlere yaradı. İç hatlardaki yolcu sayısı 2003-2006 yılları arasında üçe katlanarak 28.7 milyon kişiye çıkınca, havalimanlarında faaliyet gösteren ’Rent A Car’ firmalarının müşterileri yüzde 60’lara varan oranlarda artış gösterdi.

Havayolu şirketleri arasındaki rekabetin fiyatlara yansıması ve promosyon amaçlı da olsa 1 YTL’ye uçak bileti satılması, otobüs firmalarını vurup birçoğunun ise kapanmasına neden oldu. Uzak mesafe otobüs taşımacılığı sektöründe yılda taşınan 160 milyon yolcu sayısı, 2006 yılında 135 milyona düştü. Uçak biletlerinin ucuzlayıp herkes tarafından ulaşılabilir hale gelmesiyle otobüs firmaları zora girerken, ’Rent A Car’ sektörü bir anlamda coştu.

Dünyanın ilk oto kiralama şirketi Hertz’in Türkiye Genel Müdürü Nur Hidayetoğlu, son 2-3 yılda havayollarındaki rekabet ortamının oto kiralama sektörünü olumlu etkilediğini belirterek, "Bu dönemde havalimanlarındaki ofislerimizden kiralanan araç sayısı yüzde 60 oranında artış gösterdi" dedi. Hidayetoğlu, havayolu taşımacılığındaki hızlı gelişimin araç kiralama sektörüne etkisini şöyle değerlendirdi: "Özel havayolu şirketlerinin sayısının artması, iç hatlarda destinasyon sayısındaki artış ve uçak biletlerinin ucuzlamasıyla birlikte iç hatlardaki yolcu sayısının katlanarak artmasını sağladı. Bu da bizim gibi ’Rent A Car’ firmalarına yaradı. Çünkü özellikle iş amaçlı uçakla seyahat edenlerin önemli bir bölümü havalimanlarında otomobil kiralamayı tercih ediyor."

SEKTÖR TURİZMDEN BESLENİYORDU

’Rent A Car’ın Türkiye’de çok fazla tanınmış ve gelişmiş bir sektör olmadığını söyleyen Hidayetoğlu, "Genelde bir şehre gittiğimizde bir yakınımızın bizi otogar veya havalimanından almasını istiyoruz. Böyle bir alışkanlığımız var. Tabi Avrupa’da durum çok farklı" dedi. Son yıllara kadar sektörün turizmden beslendiğini anlatan Hidayetoğlu, "Türkiye’ye gelen yabancılar araç kiralıyorlardı. Rezervasyonların büyük bir çoğunluğu yurtdışı kaynaklıydı. Dolayısıyla, sektör turizmdeki dalgalanmalardan doğrudan etkileniyordu. Ancak yurtiçinde uçakla seyahat edenlerin sayısı artınca durum değişmeye başladı" diye konuştu.

Hidayetoğlu, Türkiye’de oto kiralama pazarının büyüme potansiyelinin yüksek olduğunu belirterek, şunları söyledi: "Bugün Yunanistan’daki Hertz’in 8-9 bin araçtan oluşan bir filosu bulunuyor. Oysa biz Türkiye’de bu rakamın 10’da biri ile faaliyet gösteriyoruz. Türkiye’deki toplam kiralık araç filosu 20 bin adet civarında. Filo kiralamada ise araç sayısı Türkiye’de 100 bini aşmış durumda. Kár marjları oldukça düşük olmasına rağmen düzenlediğimiz kampanyalara günlük araç kiralamayı daha fazla tanıtmayı ve pazarı büyütmeyi amaçlıyoruz."

ŞİRKETLER AVANTAJLARIN FARKINA VARDI

Türkiye’de bireysel müşterilerden önce kurumsal müşterilerin araç kiralamanın sunduğu avantajların farkına vardığına dikkat çeken Hidayetoğlu, "Bugün operasyonel filo kiralama pazarı günlük araç kiralamadan çok daha büyük konumda. En az 12 ile 36 ay arasında değişen sürelerle firmalara araç kiralanıyor. Sadece yabancılar değil, yerli firmalar da filo kiralamaya ilgi gösteriyor" dedi.

Filo kiralamanın şirketlere birçok avantaj sunduğunun altını çizen Hidayetoğlu, şöyle konuştu: "Öncelikle şirketler araç satın almak için kaynak ayırmak zorunda kalmıyorlar. Firmalar ayrıca, kiraladıkları araçların hiçbir operasyonel işlemiyle ilgilenmiyorlar. Vergi, kasko, servis ve bakım gibi giderler bizim tarafımızdan karşılanırken, tüm bu işlemlerin takibini de yapıyoruz. Şirketlerin bu işlemler için personel tahsis etmesine de gerek kalmıyor. Böylece, şirketlerin gideri sadece aracın aylık kirası ve yakıt masrafından oluşuyor."

Türkiye’de ’Rent A Van’ı başlatıyoruz

Türkiye’de ’Rent A Van’ projesiyle bir ilke imza atacaklarını söyleyen Hertz Türkiye Genel Müdürü Nur Hidayetoğlu, şöyle devam etti: "Müşterilerin ihtiyaçları doğrultusunda hafif ticari araç kiralamaya başlıyoruz. Örneğin, bir yerden bir yere eşya taşımanız gerektiğinde veya esnaf iseniz aracınız arızalandığında sevkıyatınızı tamamlamanız için van kiralıyoruz. Hafif ticari araç kiralama Türkiye’de bir ilk ama dünyada TIR bile kiralanıyor. Hertz, ABD’de evlerini taşımak isteyenlere TIR kiralıyor.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!