Oluşturulma Tarihi: Ocak 09, 2007 00:00
31 Aralık’ta İstanbul-İzmir seferini yapan Onur Havayolları uçağı kargo kapısının havada açılması sonucu büyük tehlike atlatmıştı. Benzer bir olayda 1974’te THY uçağı Paris’te düşmüş ve 346 kişi ölmüştü.
İSTANBUL Atatürk Havalimanı’ndan kalkıştan sonra havada kargo kapısı açılması sonucu yolculara ait 2 bavul düşen ve havalimanına dönerek mecburi iniş yapan Onur Havayolları’na ait MD88 tipi yolcu uçağının, bir Alman tarafından görüntülendiği ortaya çıktı.
İstanbul-İzmir seferi yapan uçak, 31 Aralık’ta saat 12.45’te 134 yolcusuyla havalandı. Uçak 2 bin metre yüksekliğe ulaştığında pilotlar kabin basıncında düşme tespit etti. Pilotlar, acil iniş yapacaklarını Hava
Trafik Kontrol Merkezine bildirdi ve uçak alçalmaya başladı. Türkiye’ye tatil için gelen bir Alman kargo kapısı açılan MD88 tipi TC-ONP çağrı işaretli uçağın fotoğrafını Yeşilköy’de çekti. Uçak, kalkıştan tam 12 dakika sonra Atatürk Havalimanı’na indi.
İNCELEME BAŞLATILDI Yerde yapılan incelemede yüklemesi ’Çelebi Hava Servisi’ şirketi tarafından yapılan uçağın kargo kapısının açıldığı tespit edildi. Kapının açılmasıyla kabin basıncı düşmeye başlarken, yolcu bagajlarından birinin Marmara Denizi’ne, diğerinin de uçağın inişiyle birlikte piste düştüğü saptandı. Onur Air, hasar gören bagajlar için yolculara toplam 4 bin 500 YTL tazminat ödedi. Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü konuyla ilgili soruşturma başlattı.
ALÇAK İRTİFA KURTARDI Uzmanlar olayın alçak irtifada meydana gelmesiyle olası büyük bir faciadan dönüldüğüne dikkat çekti. Kargo kapısının 2 bin yerine 3 bin 300 metrenin üzerinde açılması halinde basınç farkının artması nedeniyle gövdede ciddi hasarlanma meydana gelebileceği vurgulandı.
Kabin basıncı nedir?
YOLCU uçaklarının gövdeleri özellikle 3 bin 300 metreden sonra hızla düşen basınca ve azalan sıcaklığa dayanabilmesi için özel imal ediliyor. ’Kabin basıncı’ olarak adlandırılan bu sistem sayesinde uçak içindeki basınç ve hava insan vücudunun dayanabileceği seviyede korunuyor. Gövdedeki bir yırtılma, kapak açılması gibi durumlarda iç ve dış basınç eşitlenmeye başlıyor. Uçağın yüksek irtifa uçarken açılan delik büyük olması durumunda kabin basıncı hızla düşüyor. Gövde bu basınca dayanamayarak parçalanabiliyor. Bu gibi durumlarda yolcuların oksijen maskeleri aşağıya iniyor. Pilotlar kabin basıncının gerekmediği 3 bin 300 metre ve aşağısına alçalıyor.
346 kişi ölmüştü
ONUR Havayolları uçağının yaşadıklarının bir benzeri 1974 yılında Türk Hava Yolları uçağının başına geldi. 3 Mart 1974’te THY’nin İstanbul-Paris-Londra seferini yapan ’Ankara’ adlı DC10 uçağı, Paris Orly Havalimanı’ndan 11 mürettebat ve 335 yolcusuyla havalandı. DC10, 7 bin metreye tırmandığında uçağın kargo kapısı, kokpitte kapalı ikazı vermesine rağmen imalat hatası nedeniyle büyük bir patlamayla açıldı. Havada parçalanmaya başlayan uçak, Paris’in kuzeyindeki Ermenonville Ormanı’na düştü, uçaktaki 346 kişiden kurtulan olmadı. Kaza sonrasında imalatçı Douglas şirketi kargo kapılarıyla ilgili servis bülteni yayınladı, tüm DC10’lar kontrol edildi. Halen bu kaza, dünyadaki en ölümlü uçak kazaları arasında beşinci sırada bulunuyor.
4 kapak açılma kazası var
BUGÜNE kadar, THY’nin 1974’teki kazasıyla birlikte toplam dört ölümlü kapak açılma olayı meydana geldi:
4 Nisan 1975: Amerikan Hava Kuvvetleri’ne ait C-5 Galaksi tipi nakliye uçağının havada kargo kapısı açılması nedeniyle Saygon yakınlarında düştü. Olayda 155 kişi hayatını kaybetti.
18 Mart 1989: Evergreen Kargo Havayolları’na ait DC-9 tipi uçağının ana kargo kapağı kalkıştan hemen sonra açıldı. Olayda iki pilot hayatını kaybetti.
24 Ağustos 2003: Tropical Havayolları’na ait Let 410 tipi uçağın havada kargo kapısı açıldı. Acil iniş yapmaya çalışan uçak Haiti’de düştü. 21 kişi hayatını kaybetti.