Hava-İş'ten THY yönetimine sert eleştiri

Güncelleme Tarihi:

Hava-İşten THY yönetimine sert eleştiri
Oluşturulma Tarihi: Şubat 27, 2009 17:16

Türkiye Sivil Havacılık Sendikası (HAVA-İŞ) Genel Başkanı Atilay Ayçin, havacılık sektörünün, “baskıyı, tehdidi, aşırı büyümeyi ve 'Mahmutpaşa tüccarı' mantığıyla her şeyde aşırı karlılığı temel alan bir zihniyetle” yönetilemeyeceğini ifade ederek, “Ulaştırma Bakanı, Sivil Havacılık Genel Müdürü ve THY yönetimi istifa etmelidir” dedi.

Ayçin, sendika genel merkezinde yaptığı açıklamada, THY'nin Tekirdağ uçağının İstanbul-Amsterdam seferini yaparken inişe geçtiği sırada düşmesi sonucu vefat eden uçuş ekibi ve yolcuların yakınlarına baş sağlığı, yaralılara ise geçmiş olsun dilediğinde bulundu.

THY'nin 3 Mart 1974'teki “Paris DC-10” kazasından sonra ilk kez bir başka ülke sınırları içerisinde yeniden ölümlü bir kaza yaptığını belirten Ayçin, “Bu çok önemli kazanın, THY yöneticileri ve bu sektörü denetleyen sivil havacılık otoritesi olan Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü (SHGM) için bir uyarı olması gerektiğini ilan ediyoruz” diye konuştu.

Kazanın, hukuken bir “iş kazası”, bir diğer deyişle “iş cinayeti” olduğunu ileri süren Ayçin, bunun sorumlularını ve nedenlerini sendika olarak sorgulayacaklarını söyledi. Ayçin, şu görüşleri dile getirdi:
“Sendika olarak, Havacılık Tıbbi Derneği ile birlikte tüm sivil havacılık sektörü paydaşlarını 'Sıfır Kaza için Göreve' adlı bir panele davet ettik. Üniversiteler, eğitim kurumları, havayolları yöneticileri geldi ama bir tek SHGM, bir temsilci göndermedi. 'Önce Uçuş Emniyeti' başlıklı yarım sayfa gazete ilanları verdik. THY ve Atlas Jet havayolları bizi dava etti. Sermaye Piyasası Kurulu (SPK), yazı göndererek 'bu gazete ilanı ile piyasayı manipüle ettiğimizi' söyledi ve bu nedenle bizden yazılı savunma istedi. Bakırköy Cumhuriyet Savcılığına THY ile ilgili suç duyurusunda bulunduk. Savcı, suç duyurusunda bulunduğumuz kişileri araştırmak yerine beni çağırdı ve 'Neden suç duyurusunda bulunuyorsunuz? Başka işiniz yok mu?' diyerek bir bakıma üstü kapalı tehdit etti. İşte, ülkemizdeki bu yasaklayıcı, neme lazımcı ve eksiklerin üzerine örtü çeken bu zihniyet sürdükçe bu kazaların oluşma riski hep artacaktır.”

“GEREKLİ TEMEL ÖNLEMLERİN ALINMASINI TEMENNİ EDİYORUZ”

Türkiye'de meydana gelen uçak kazaları ile ilgili bugüne kadar hiçbir sivil havacılık otoritesi veya havayolu yöneticisinin yargılanmadığını ancak uçak kazasında hayatını kaybetmiş pilotların mirasçılarının bile yargılandığını öne süren Ayçin, “Hava-İş, uçuş emniyetini havayolu taşımacılığının olmazsa olmazı olarak değerlendirmeye ve bu konuda uçuş emniyetinin aslında bir tüketici hakkı olduğu bilincini kamuoyuna yaygınlaştırmaya çalışmaktadır. Gerekli temel önlemlerin alınması, politikaların değiştirilmesini temenni ediyoruz. Bütün sektör paydaşlarının eşit ve şeffaf katılımıyla yeni bir ulusal sivil havacılık politikası oluşturulmasını talep ediyoruz” şeklinde konuştu.

THY yönetiminin uçağın neden düştüğü konusunda hiçbir açıklayıcı bilgi olmadan “içgüdüsel bir savunma mekanizmasıyla ve kaderci bir mantıkla”, “ölüm olmadığını, çok hafif yaralanmalarla atlatılmış bir kaza olduğunu” açıkladığını kaydeden Ayçin, “Hafif kırımla atlatıldığı' söylenen kazada uçak 3'e bölünmüş, uçağın yarısı toprağa gömülmüş. 9 ölü var, 50'den çok yaralı var. Bu nasıl hafif kırımla atlatılmış bir kazadır?” dedi.

“Sebep-sonuç ilişkisi üzerinde durulmaması, beceriksiz şirket politikalarının terk edilmemesi” durumunda kazaların devam edeceğini iddia eden Ayçin, şunları kaydetti:
“Havacılık sektörü, baskıyı, tehdidi, aşırı büyümeyi ve 'Mahmutpaşa tüccarı' mantığıyla her şeyde aşırı karlılığı temel alan bir zihniyetle yönetilemez. Bu mantıkla ancak, İstanbul Büyükşehir Belediyesinin İkitelli halk otobüsü garajını yönetir. Eğer bu şirketi, bu ülkeyi seviyorlarsa gerçekten bundan sonra böyle kazaların olmasını istemiyorlarsa başta Ulaştırma Bakanı, Sivil Havacılık Genel Müdürü, THY Yönetim Kurulu Başkanı, üyeleri ve yönetimi komple istifa etmelidir.”

“UÇAKTA BİR KAYIP VAR”

Ayçin, bir gazetecinin “Düşen uçakta 134 yolcu mu yoksa 135 yolcu mu vardı?” sorusuna, “Kendi yaptığımız araştırmalarda görüyoruz ki 1 kayıp var ve bu kayıp büyük olasılıkla kabin görevlisi Ulvi Murat Eskin. Bu arkadaşımızın ne ölüsüne ne de dirisine ulaşılamadı” yanıtını verdi.

Atilay Ayçin, hosteslerden Yasemin Vural'ın 2 bacağının kırık olduğunu, Figen Eren'in sol ayağının bileğinden kesildiğini, Perihan Özden'in ise durumunun iyi olduğunu ve taburcu edildiğini öğrendiklerini söyledi.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!