Hauptschule’ler kaldırılsın

Güncelleme Tarihi:

Hauptschule’ler kaldırılsın
Oluşturulma Tarihi: Mart 22, 2007 21:43

Haberin Devamı

 BİRLEŞMİŞ Milletler (BM) temsilcisi Vernor Munoz´un Cenevre´de açıkladığı Alman eğitim sistemine ilişkin raporu değerlendiren Türkiye Araştırmalar Merkezi (TAM) Vakfı Direktörü Prof. Dr. Faruk Şen, Hauptschule’lerin kaldırılmasını istedi.

Almanya Türk Veli Dernekleri Federasyonu (FÖTED) Başkanı Dr. Ertekin Özcan ise, çocukların dördüncü sınıf yerine onuncu sınıftan itibaren ayrılmalarını, Hauptschule, Realschule ve Gymnasium ayrımının kaldırılmasını istedi. Almanya Türk Öğretmen Dernekleri Federasyonu Başkanı Mete Atay, Hauptschule’lerin kaldırılmasını desteklemekle birlikte eğitim sisteminden köklü reformlar yan olduğunu söyledi.

TAM Direktörü Prof. Faruk Şen, eğitimde fırsat eşitliğine dönük ciddi adımlar atılması gerektiğini belirten Prof. Şen, „Bu yönde ciddi bir adım sadece Hautschule’lerin kaldırılması olabilir“ dedi. Daha önce gerçekleştirilen Pisa araştırmalarının da Alman Eğitim Sisteminde ciddi sorunlar ile eğitimde fırsat eşitliği sağlamadığını ortaya koyduğunu hatırlatan Prof. Şen, „Asıl skandal, göçmen çocukları ile maddi durumu iyi olmayan ailelerin çocuklarının durumudur. Almanya çapında öğrencilerin eğitim durumlarının diğer ülkelere göre kötü olması, bu öğrencilerden kaynaklanmaktadır„ görüşünü ifade etti.

Haberin Devamı

Dil ve diğer destek programları yanında yapısal bir değişimle Alman Eğitim Sisteminde fırsat eşitliğini sağlaması gerektiğini ifade eden Prof. Şen, yaşıtlarıyla eşit koşullarda okula başlamayan çocukların, iyi yaşam koşullarına erişme şanslarının bulunmadığını söyledi. Prof. Şen, çocukların daha ilkokul dördüncü sınıfta tasnif edilerek farklı okullara gönderilmesini de eleştirdi.

BM’nin Alman Eğitim Sistemine ilişkin raporunda, çocukların çok erken olarak düzeyi farklı okullara gönderilmesi eleştirilmişti. Ayrıca, diğer birçok Avrupa ülkesine göre Almanya’da ailenin maddi durumu ile çocuğun eğitimi durumu arasında yakın ilişki olduğu belirtilmişti. Buna göre Almanya’da maddi durumu iyi olmayan ailelerin çocukları çoğunlukla Hauptschule gibi düzeyi düşük okullara devam ediyorlar.

Haberin Devamı

ONUNCU SINIFTAN İTİBAREN AYRIM

Almanya Türk Veli Dernekleri Federasyonu Başkanı Ertekin Özcan, çocukların onuncu sınıftan itibaren ayrılmalarını, ayrıca Hauptschule, Realschule ve Gymnasium ayrımının kaldırılmasını istedi. Almanya’da genel eğitim veren okullara devam eden Türk kökenli öğrencileri sayısının 550 bin dolayında olduğunu bildiren Dr. Özcan, anadili Almanca olmayan çocukların %59’unun ya hiçbir diploma alamadan ya da öğrencilere en az olanak sağlayan orta dereceli okul diploması, yani “Hauptschule” diploması alarak okuldan ayrıldıklarını bildirdi.

Dr. Özcan, “Bu veriler bize, Türk kökenli öğrencilerin Alman öğrencilere göre ne denli kötü durumda olduklarını ve Alman eğitim sisteminin anadili Almanca olmayan öğrencileri Hauptschule’lere, Alman kökenli öğrencileri de Gymnasium’lara yönlendirildiğini göstermektedir” dedi.

Haberin Devamı

Dr. Özcan, anadili Almanca olmayan öğrencilerin ve Türk öğrencilerin hem Almanca hem de anadllerini iyi öğrenmelerini sağlamak için eyalet hükümetlerini, aşağıdaki öneri ve talepleri ışığı altında köklü bir eğitim ve öğretim reformu yapmaya çağırdı:

1.Çocukların diledinim ve öğrenim süreçlerini hızlandırmak için erken eğitime önem verilmeli ve 3 yaşından itibaren çocukların yuvaya gönderilmeleri zorunlu olmalı ve çocuk yuvası katkı ücreti alınmamalıdır.

2.Çocukların dördüncü sınıfa kadar değil, onuncu sınıfin sonuna kadar birlikte eğitim ve öğretim görmeleri sağlanmalı ve Hauptschule, Realschule ve Gymnasium ayrımı kaldırılmalıdır.

3.Çocuklarına, eğitim düzeyi yeterli olmadığı ve sosyal bakımdan zayıf oldukları için yardım edemeyen velilerin bu eksiklerinin giderilmesi için ivedi olarak tüm okulların tamgün okullara dönüştürülmesi sağlanmalıdır.

Haberin Devamı

4.Toplumun ve okulların çok kültürlülüğü kabul edilmelidir. Bunun gereği 6. sınıfın sonuna kadar Türkçe anadili dersi olarak Türk çocuklarına haftada 4 ders saati verilmelidir. Bu ders Alman Okul Ders Programı (müfredat programı) içerisinde sınıf geçmeyi etkileyecek şekilde öğrencinin karnesine işlenmelidir. 7. sınıftan sonra Türkçe 2. yabancı dil olarak Türk çocuklarına sunulmalıdır

5.Eğitici ve öğretmen yetiştiren yüksek okul ve üniversitelerin öğrenim programlarının çok kültürlü toplumun ve çok kültürlü okulların gereklerine yanıt verecek şekilde değiştirilmesi zorunludur. Türkçe’yi anadili ve ikinci yabancı dil olarak verecek öğretmenlerin yetiştirilmesi için Essen Üniversitesi’nde olduğu gibi, her eyalette Türkçe-Almanca dersi öğretmenleri yetiştirilmeli ve bu öğretmenlerin okullarda görevlendirilmelidir.

Haberin Devamı

KÖKLÜ BİR ÖĞRETİM REFORMU GEREKLİ

Almanya Türk Öğretmen Dernekleri Federasyonu Başkanı Mete Atay ise, Hauptschule’leri kaldırmanın yeterli olmayacağını, bunun yerine eğitim düzeyi yüksek bir okul sisteminin konulmasından yana olduğunu söyledi. Yabancı öğrencilerin yoğunlaşması nedeniyle Hauptschule’lerde eğitim ve öğretimin kalitesinin çok düşük olduğunu belirten Atay, şunları söyledi: “Yabancı öğrenciler ilkokulda Alman yaşıtlarıyla aynı düzeyde olmadıkları için Realschule ya da Gymnasium’a gidemiyorlar. Gidecekleri tek okul Hauptschule’ler oluyor. Bu okullarda öğrencilerin çok büyük bir bölümü yabancı. Dolayısıyla bu okulların imajları da çok kötü. Bence bu okullar reforme edilebilir. Çocuklar dördüncü sınıf yerine en azından altıncı sınıftan itibaren ayrılmalı. Çünkü kimi çocuk çabuk, kimi çocuk yavaş gelişiyor. Dördüncü sınıftan itibaren ayrımı çok erken buluyorum. Öte yandan, Almanya’nın Eğitim Sistemi hakkında birçok rapor hazırlandı. Ne var ki, bu alanda bir gelişme yok. Alman yetkililer, yabancı öğrencilerin eğitim sorunlarını yabancıların değil, kendi sorunu olarak görmeli. Bu Alman Eğitim Sisteminin sorunu.”

 

 

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!