Hangi müzenin deposunu açarsanız manzara budur

Güncelleme Tarihi:

Hangi müzenin deposunu açarsanız manzara budur
Oluşturulma Tarihi: Kasım 14, 2003 01:57

Uğur Dündar'ın ortaya çıkardığı Ayasofya skandalı, devletin tarihi mirası korumadaki acizliğini bir kez daha ortaya çıkardı. Kültür Bakanı Mumcu, bütün müzelerin depolarında aynı manzaranın bulunduğunu belirterek, ‘‘Eserleri depoda tutmak zorunda kaldıkça bu manzara değişmez’’ dedi. Mumcu, müzelerin kendi gelirlerinden faydalanmasının, soruna çare olacağını söyledi.

Kültür ve Turizm Bakanı Erkan Mumcu, Hürriyet'in Ayasofya Müzesi'nin deposunda çürümeye terk edilen tarihi eserlere ilişkin manşetini, ‘‘Manzara maalesef budur ve tarihi eserleri depolarda tutmak zorunda kaldıkça manzara bu olacaktır’’ diye değerlendirdi. Dünya Turizm Fuarı için geldiği Londra'dan dün ayrılmadan önce, kaldığı otelde bir basın toplantısı düzenleyen Mumcu, mevcut sistem ve organizasyondan yakındı. Depodaki hazinelerin korumasının yetersiz olduğuna dikkati çeken Bakan Mumcu, ‘‘Hangi müzenin deposunu açarsanız, manzara maalesef budur ve tarihi eserleri depolarda tutmak zorunda kaldıkça manzara bu olacaktır’’ dedi.

DEPOYA İYİ Kİ GİRİLMEMİŞ

Kültür Bakanı Mumcu, ‘‘Dolmabahçe'deki depo skandalını sergilememizden bu kadar yıl geçmesine rağmen hiçbir önlem alınmadığı görülüyor. Ayasofya, Dolmabahçe gibi önemli tarihi yerlerin depolarını kontrol altında tutmak için sistem mi kurmak gerekiyor?’’ şeklindeki sorumuza karşılık, ‘‘Bu depolara girmek kolay değil. Girilse nasıl girileceğinin saptanması gerekir’’ yanıtını verdi. Bakan Mumcu, bu sözleriyle, depolara girildiğinde eserlerin talan edilmesi gibi sakıncalı ortamın ortaya çıkabileceğini ima etti. Dolmabahçe'de yeni gelişmeler olduğunu, Ayasofya'da da yıl sonunda iskelenin kaldırılacağını söyleyen Erkan Mumcu, ‘‘Ayasofya'nın depolarına girilmemiş olması bence büyük bir şans. Tarihi objeleri koruyamazsan, bunun riski çok yüksektir’’ dedi.

MÜZELERE GELİRDEN PAY

Durumun yanlış bir sistemin birikintisi olduğunu vurgulayan Erkan Mumcu, önümüzdeki ay 2863 sayılı yasada devrimci bir değişiklik yaparak kültür mirasını korumada önemli bir adım atacaklarını müjdeledi. Kültür merkezleri işletmeciliğini teşvik eden bir mevzuat hazırlandığını söyleyen Erkan Mumcu, şöyle konuştu:

‘‘Bu mevzuata göre kültür merkezleri işletmeciliği özel sektöre teşvikli bir alan olarak terk edildi. Müze gelirlerini önümüzdeki yıldan itibaren tamamen müzelere, kültürel mirasa bırakıyoruz. Bu gelirlerin önemli bir kısmı, yüzde 10'u bile müzelere geri dönmüyordu.’’

Kültür merkezlerinin korunması için yılda 1.4 katrilyon lira gerektiğine değinen Erkan Mumcu, ‘‘Bu alanda çalışan personel sayısı 2100. Bunun 1600'ü Ankara, İzmir, Mersin gibi merkezlerde çalışıyor. Bunların büyük kısmı şoför, sekreter gibi personelden oluşuyor. Müzeleri koruyan uzman personel yok’’ dedi.

Londra'da turizm atağı

İngiltere'nin başkenti Londra'da düzenlenen Dünya Turizm Fuarı'nın açılışına katılan Kültür ve Turizm Bakanı Erkan Mumcu, Türk standında da incelemelerde bulundu. Standı ziyaret eden konuklarla yakından ilgilenen Bakan Mumcu, Hürriyet'in haftalık turizm eki ‘Seyahat’i de uzun süre inceledi.

31 No’lu depo bu haldeydi

Araştırmacı gazeteci Uğur Dündar, Ayasofya Müzesi'nin 50 yıl aradan sonra ilk kez açılan 31 No'lu deposundaki tarih hazinesinin içler acısı halini, dünkü Hürriyet'te gözler önüne sermişti. Küf kokusu sinen, örümcek ağlarından göz gözü görmeyen depoda, toz toprak içindeki ikonaların üzerindeki resimler silinmiş, papaz tahtaları enkaza dönmüştü. İkonalar, ahşap sütunceler, Osmanlı dönemine ait aydınlatma kandilleri ve zamanında mihrabın iki yanına serilen yüzyılı aşkın geçmişi olan eşsiz değerdeki halılar çürümüş, yırtılmıştı. Envantere kayıtlı bazı eserler ise ortada yoktu. Odanın yanında kazılmış iki mezar vardı. Kazıdan çıkan kemikler ortalığa atılmıştı.

CHP: İhanetin sorumlusu kim

CHP Adana Milletvekili Atilla Başoğlu, tarihi eserlerin Ayasofya Müzesi'nin depolarında çürümesini ihanet olarak nitelendirirken, soru önergesi ile TBMM gündemine getirdi. Başoğlu, Başbakan Tayyip Erdoğan tarafından yanıtlanmak üzere verdiği soru önergesinde Hürriyet'in ‘‘31 No'lu Depo İçler Acısı’’ manşetini gündeme getirdi. Başoğlu, depodaki bazı eserlerin kaybolduğu iddialarını da gündeme getirerek, şu sorulara yanıt istedi:

Eserler, hangi zimmet döneminde kaybolmuştur, bu ihanetin sorumluları tespit edilmiş midir?

Soruşturma sadece açığa alınmış olan 14 görevli hakkında mı sürdürülecektir, yoksa geçmişi kapsayarak her kademede sorumluları içine alacak şekilde geniş tutulacak mıdır?

Ülkemizin sahip olduğu tarihi değerlerin zamana, bakterilere, çürümelere, kurtlanmaya karşı daha etkin korunması amacıyla bir projeniz var mıdır?
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!