OluÅŸturulma Tarihi: Ocak 31, 2001 00:00
HANGİ BEEGEES? Bu işlerin öyle www.artistdirect.com'dan (veyahut aynı metnin yeraldığı benzer bir siteden) çeviri yapmakla olmadığını görmüş bulunuyoruz! Bir Agora yazarının 24 Ocak Çarşamba tarihli BeeGees çevirisinden anlaşıldığı üzere, müzik eleştirmenliği veya biyografi iletme işi o kadar da kolay değilmiş. Belki de herkes ilgilendiği sahada yazılar yazmalı. Bilmediği konularda yabancı dil bildiğini düşünerek çeviriye yaslanmamalı. Yazmak zor iş, hele ki bilgi verici nitelikte olursa. Yazıda eksik araştırmacılıktan kaynaklanan bilgi yanlışları ve sıkı takipçi olmamaktan kaynaklanan ruh eksikliği hemen göze çarpan özellikler. Benim ellili yaşlarını süren bir kişi olarak (genç olduğunu tahmin ettiğim) Levent Göktem Bey kardeşime önerim; bir konuda bilgi verecek ise tek bir kaynaktan değil de birkaç kaynağı birden tarayarak sonuçlar çıkartıp senteze gitmesi olacaktır. Taranan kaynaklarda da görülebileceği üzere BeeGees Sergeant Pepper's Lonely Hearts Club Band adlı albüme parça yazmamış, ancak Peter Frampton ile birlikte fimde rol almış ve soundtrack'daki birkaç şarkıyı yorumlamış -A Day in the Life, Carry That Weight, Nowhere Man, Polythene Pam, Oh!Darling- bunlardan başkaca da Peter Frampton'a vokal olarak eşlik etmişlerdir. Albümün tüm şarkılarının söz ve müzikleri John Lennon Paul MC Cartney ikilisine aittir. Ancak biri dışında, Here Comes the Sun George Harrison'a aittir. Albümün çok fazlaca ilgi görememesinin tek nedeni, Beatles imzalı aynı adla LP albüm olarak piyasaya sürülen versiyonunda albüm kapağında yer alan sakıncalı kişiler yüzünden albümün yasaklanmasıdır.
Film olarak ise Henry Edwards'ın senaryosu ve Michael Schultz'un yönetmenliği bir yana oyuncu kadrosu açısından büyük ilgi görmüştür. Dr.Maxwell Edison rolundeki Steve Martin oyunculuğuyla göz doldururken Maxwell's Silver Hammer adlı şarkıyı da yorumlamış, Aerosmith, Alice Cooper, Earth,Wind & Fire, Peter Frampton, Sandy Farina gibi topluluk ve sanatçıların oyuncu ve yorumcu olarak, Jeff Porcaro ve Jeff Beck gibi en iyi oldukları bilinen enstrümanistlerin müzisyen olarak yer aldığı başka bir prodüksiyon müzikal tarihinde yer almamıştır. Bir diğer nokta da "artistdirect" adlı sitede görülen bir hatanın aynı biçimde yazıya yansıması olmuş. 1979 yılında yayımlanan Beegees albümünün adı Spirits Have Flown değil Spirits "Having" Flown olarak müzik literatüründeki yerini almıştır. Ruh eksikliği notuna gelecek olursak; BeeGees, en çok fanatiği olan gruplardan biridir. BeeGees dinleyenleri çok da sıkı takipçidirler. Bu açıdan pek çok fan ve müzikolog, BeeGees'i Beatles taklidi olarak değil de Beatles'ın yerini alabilecek tek topluluk olarak görür. Grubun ortaya ilk çıkışı country tarzında olmuştur. Barry Gibb öncülüğünde başlayan müzik serüveninde ilk sahneye çıktıklarında Barry 9, Robin ve Maurice Gibb 7 yaşındadır. Babaları Hugh ve anneleri Barbara, çocuklarının evde sürekli uyumlu biçimde kendiliğinden birbirlerine vokal yaparak şarkı söylediklerinden, gitar çalan Barry Alan'a kardeşlerin iştirakiyle yaptıkları doğaçlamaların mükemmelliğinden sözederler. Avustralya baskılı ilk çalışmaları 1963 yılına tekabül eder: The Three Kisses of Love. 60'lı yılların sonlarına doğru country-rock senteziyle birlikte oluşturdukları vokal uyumu, topluluğu 70'lerde bir numaralı vokal grubu statüsüne oturtacaktır. Barry Alan Crompton Gibb (d.01Eylül1946) ile
ikizler Robin Hugh Gibb ve Maurice Ernest Gibb (d.22Aralık1949) önceleri Manchester'daki Gaumont Sinemasında film aralarında ÅŸarkılar söylerler. Yıl 1958'dir, kardeÅŸleri Andrew Roy Gibb doÄŸmuÅŸtur ve Barry Alan ÅŸarkı sözleri yazıp bunları bestelemeÄŸe baÅŸlamıştır. Tam bir yıl sonra da artık üç kardeÅŸ kendi harçlıklarını ÅŸarkıcılıktan çıkaracak kadar müziÄŸin içine girmiÅŸlerdir. Bu arada bir radio dj'i olan Bill Gates Barry Alan'ın besteleriyle ilgilendiÄŸi gibi 'Let Me Love You' adlı ÅŸarkısı baÅŸta olmak üzere birkaç bestesini radyoda yayınlamaktadır. Bu dönemde kullandıkları isim B.G.s.'dir. Bazı kaynaklar bu adın onları medyatik olarak ilk tanıtan kiÅŸi olan Bill Gates'den kaynaklandığını, bazıları Barry Gibb ve küçükler anlamında kullanıldığını, bir bölümü de Brothers Gibb tanımından oluÅŸturulduÄŸunu belirtirler.1960 Yılında ilk televizyon programına çıktıklarında babaları Hugh Gibb'in menajerliÄŸindeki grubun küçük bir dinleyici kitlesi oluÅŸmuÅŸtur bile. Bu dönemdeki sahne performanslarında Barry Alan'ın besteleri yanısıra cover ÅŸarkıları da farklı bir vokal yorumuyla söylüyorlardır. 1963 yılında Avustralyalı plak ÅŸirketi Festival Records'la yaptıkları anlaÅŸma grubu profesyonel yaÅŸama geçirir. Bu dönemde oluÅŸturdukları ÅŸarkılarda American country geleneÄŸi ile Ä°ngiliz balladlarının ilginç bir sentezi görülmektedir. Aynı yıl One Road adlı Barry Alan imzalı ÅŸarkı country ÅŸarkıcısı Jimmy Little tarafından yorumlandığında, ÅŸarkıcıyı New South Wales listesinde 2 numaraya yükseltir. Aynı ÅŸekilde Barry Alan yazdığı ÅŸarkılarla Avustralya'nın Frank Sinatra'sı olarak tanınan Tony Brady'yi de kariyerinde yükseltir. Bunların dışında daha pek çok ÅŸarkıcı vardır onunla çalışmak isteyen ancak Barry Alan'ın tüm isteÄŸi klasik piyano parçaları bestelemek ve adsız konçerto çalışmasına devam etmektir. Tüm bunlara raÄŸmen en çok paranın pop müzikte oluÅŸu ve para kazanma isteÄŸi, sanat çizgisini pop müzik hattına doÄŸru yönlendirir. 1965 Yılında Robin grupta lead vokal söylemeye baÅŸlar. Barry Alan'ın yorumladığı Ray Charles klasiÄŸi Hallelujah I Love Her So ve Robin'in yorumladığı Leonard Bernstein klasiÄŸi Somewhere de bu sezonun en ilgi çeken çalışmaları olur. 1966 Yılında Colin Petersen (davul) ve Vince Melouney (gitar)'in de gruba katılmasıyla ilk albüm Spicks And Specks nihayet gelir. BeeGees'in uzmanlarca kabul edilen baÅŸlangıç tarihi de budur. Barry Alan ve Robin lead vokalde, Maurice ise bazı enstrümanlar ve geri vokalle gruptaki yerlerini almışlardır. Sydney'in dışına çıkmışlardır artık. Bundan bir yıl sonra da 1967'de ailecek Ä°ngiltere'ye taşınırlar. Sırada ikinci albüm çalışmaları BeeGees First vardır. Aranjörleri Bill Shepherd, albüme bolca yaylılar ve nefesliler koymuÅŸtur. Böylece albümden çıkan hit ÅŸarkı sayısı yükselmiÅŸ, Holiday, New York Mining Disaster 1941, To Love Somebody, I Can't see Nobody ile de Amerika'da tanınmaya baÅŸlamışlardır. Bu dönemde baÅŸka ÅŸarkıca ve gruplar tarafından üçlü olarak yaptıkları besteleri tercih edilir. Los Bravos (Like Nobody Else-1967) ve Johnny Young (Craise Finton Kirk Royal Academy of Arts-1967) bunlardan en bilinenleridir. Aynı tarihli Horizontal albümleri Ä°ngiltere'de onları 1 numaraya yükseltirken, Amerikada'da Top10 listelerinde dolaÅŸtırır. Bir diÄŸer ilginç sayılabilecek özellik BeeGees'in en fazla bir numarada kaldığı ülkenin tüm zamanlar için Almanya olduÄŸudur. World, Massachusetts, Words haftalarca en yukarıyı parselleyen parçalar olur. 1968 Idea - I've Gotta Get a Message to You, I Started a Joke ve I.O.I.O albümün ve müzik tarihinin unutulmazlarındandır. Bu arada Mini-Mob ve Cucumber Castle adlı film projeleri de tamamlanmıştır. Ardından Ahmet Ertegün'le yapılan Atlantic Records anlaÅŸmasıyla topluluk literatüre tam anlamıyla geçmiÅŸtir. Bu tarihten itibaren prodüktörleri de bir müzik adamı olmayan ama son derece baÅŸarılı bir organizatör olan Robert Stigwood olacaktır. 1969 Odessa - First of May, The British Opera (Vince gruptan ayrılır) 1969 Cucumber Castle - Don't Forget to Remember, Tomorrow Tomorrow 1970 Robin gruptan ayrılır, Grup dağılır. Barry'nin Samantha Sang için yaptığı albüm Emotion büyük baÅŸarı kazanır, bu dönemde yazdığı ÅŸarkı sözleri Barry Gibb Poetry adı altında toplanarak basılır. Robin Robin's Reign ve Sing Slowly Sisters, Barry I'll Kiss Your Memory, Maurice ise The Loner adlı birer solo albüm çıkartırlar. Yılın sonunda ise tekrar bir araya gelerek BeeGees projesini bu kez yalnız üç kiÅŸi olarak yeniden gerçekleÅŸtirirler. 1970 2 Years On - Lonely Days 1971 Trafalgar - How Can You Mend A Broken Heart (Billboard no.1), Israel Maurice Gibb'in karısı Lulu için yaptığı Everybody Clap büyük baÅŸarı kazanır 1972 To Whom It May Concern - Run To Me, My World 1972 Life in a Tin Can 1973 A Kick in the Head - Bir numara çıkarmaz. Albüm Harry's Gate'in melankolisini taşır. Aile Isle of Man'a geri dönerler. 1974 Mr.Natural - Down The Road Arif Mardin'in desteÄŸi ve ballad ÅŸarkıları düzenlemesiyle, rhythm and blues tarzındaki albüm müzik eleÅŸtirmenlerince çok beÄŸenilir. En küçük kardeÅŸleri Andy ise Words and Music ile büyük bir çıkış yapar. 1975 Main Course - Nights on Broadway. Soul vuruÅŸlu ve zenci vokalli bir albüm yapmayı planlayan Arif Mardin, disco tarzı üzerine çalışmalar yapar. Grup Miami Beach'e taşınır ve Mardin'le çalışmalara baÅŸlarlar. Alışılmış country ve ballad stillerinin üzerine rhythm and blues kalıpları konarak müzikleri zenginleÅŸtirirlir. BeeGees'in üçüncü doÄŸuÅŸu gerçekleÅŸmiÅŸtir. Albümün tüm parçaları listelerde uzun zaman en tepelerde dolaşır. 1976 Children of the World - yüksek falsetto ses rengi ile yoÄŸrulan Barry Alan vokalleri ile en çok bilinen albümlerden biri olup, pek çok ödülü de beraberinde getirir. Bu tarihten sonraki 15 yıl botunca solo albümleri dışındaki ortak çalışmaları sırasıyla; Here at Last, Saturday Night Fever, Sgt.Pepper's Lonely Hearts Club Band, Spirits (Having Flown), Living Eyes, Stayin' Alive, E.S.P., One, High Civilisation, Size Isn't Everything, Still Waters, One Night Only olmuÅŸtur. Bu albümlerin de son derece ilginç her biri birer öykü kitabı olabilecek hikayeleri vardır. Hepsinden de bir çok listebaşı ÅŸarkı ortaya çıkardıkları gibi, baÅŸka ÅŸarkıcı ve gruplar için yaptıkları besteler de her zaman listelerin üst sıralarında yer almıştır: Grease filminin orijinal film ÅŸarkısı ile, Barbra Straisand -Woman in Love albümüyle-, Leo Sayer -Heart ile- Olivia Newton John -Carried Away ile- Dionne Warwick -Heartbreaker ile- Kenny Rogers -Eyes That see In The Dark ile- Dolly Parton -Islands in the Stream ile Diana Ross -Eaten Alive ile- Celine Dion -Immortality ile- Tina Turner -I Will Be There ile- Ronan Keating -Lovers and Friends ile- kariyerlerinde unutulmaz dönüm noktaları yakalamışlardır. BeeGees ÅŸu sıralarda yeni bir albüm daha tamamladı. Müzik araÅŸtırmacıları bu albümün BeeGees'in dördüncü doÄŸumu olabileceÄŸini müjdelemekteler: This is Where I Came in. Nisan ayında müzik marketlerdeki yerini alacak olan albümün ilk singlı Radio Hamburg'da Ocak ayında yayınlandığında inanılmaz bir reyting almış. Müzikseverlerin büyük bir merakla bekledikleri albüm için ÅŸimdiden büyük bir satış rakamı da beklenmekteymiÅŸ. Ãœmit ederim yeni albüm yayınlandıktan sonra BeeGees fanatikleri için doÄŸru ve araÅŸtırılmış bilgiler sunulur ki, yeni nesil gerçek müziÄŸin ne olduÄŸunu dinlerken aynı zamanda da "doÄŸru olarak öğrenebilsin" diye. Tayyar Güner- 31 Ocak 2001, ÇarÅŸamba Â
button