Banu TUNA
Oluşturulma Tarihi: Nisan 06, 2002 22:34
Bu aralar pek çok kişi elinde televizyonun uzaktan kumandası, reklamları tarayıp duruyor. Amaç duvarları delip geçen iki gencin hareket özgürlüğünü anlatan jean reklamını yakalamak.
Reklam başlayınca muhabbet bile duruyor. Herkesi ekrana çivileyen Levi's reklam filminin başarısında en büyük pay müziğine ait. Sanıyorsunuz ki, o müzik çaldığı sürece siz de duvarı delip geçebilirsiniz. Her gün onlarca kişi müzik marketlere bestenin kime ait olduğunu soruyor. Ve işte açıklıyoruz: Levi's reklamında kullanılan müzik, 18. yüzyılın ünlü barok bestecisi Georg Friedrich Handel'in re minör sarabandı. John Altman tarafından uyarlanmış. Yakında sadece parçanın remikslerinin bulunduğu bir CD'si çıkacak.
Tam yarım saat boyunca o kanal senin, bu kanal benim reklam avına çıkan, reklamı yakaladığında da taş kesilen insanlar gördüm. Paralize olmuş gibi öyle ekrana bakıp duruyorlar. Kendileri sustukları gibi sizi de susturuyorlar. Ekranda Levi's'ın Engineered Jeans reklamı var. İki genç Handel'in barok müziği eşliğinde duvarları delip geçiyor ve sonunda kendilerini boşluğa bırakıyorlar.
HOMEROS’UN DESTANI
Bu aralar herkes bu reklamı konuşuyor. Adı Odyssey. Homeros'un destanından alıyor adını, uzun, maceralı yolculuk anlamına geliyor. Levi's yetkililerinin söylediğine göre iki genç ruhun iç dünyalarında fiziksel ve duygusal tüm sınırları aştıkları bir yolculuğu anlatıyormuş.
Şu anda televizyonlarda iki versiyonu gösteriliyor. Biri 30, diğeri 60 saniyelik. Eli kumandalı reklam avcıları kısa olana rastlayınca üzülüyor. Filmin asıl ilgi toplayan özelliği ise müziği. Müzik, Alman asıllı olup hayatının çok önemli bir bölümünü İngiltere'de geçiren ve orada ölen 18. yüzyılın ünlü ve bereketli bestecisi Georg Friedrich Haendel'e (İngilizce adıyla George Frederick Handel) ait. Bestecinin sayısız eseri arasından seçilen re minör sarabant (sarabant klasik müzik bestecilerinin çok sevdiği eski bir İspanyol dans türü) John Altman tarafından uyarlanmış.
Filmin Avrupa ve Türkiye'de aynı anda gösterime girmesiyle birlikte müziğe de yoğun ilgi gösterildi. Müzik marketlere gittik, sorduk. Her gün en az 5-6 kişi gelip müziğin kime ait olduğunu soruyormuş. Tezgahtaki mağdur arkadaşlar da bize soruyordu: ‘‘Kime ait olduğunu biliyorsanız söyleyin, daha fazla mahçup olmayalım’’ diye.
ALBÜMÜ YOLDA
İlginin farkına varan Levi's, Sony Müzik ile işbirliği yaparak bir albüm hazırlamış. Önümüzdeki günlerde tüm Levi's mağazalarında satışa çıkacak olan CD'nin adı ‘‘Denim Project-Freedom To Move.’’ İçinde parçanın beş farklı versiyonu yer alıyor. Bunlar reklam filminde kullanılan Domino Theory Mix, Galleon ve Razziopharm-MK2 tarafından yapılan iki dans mixi. Böylece hem klasik müzik sevenlere, hem de dans ve trans remixlerle dans tutkunlarına hitap etmiş olunacak.
Reklam filminin yönetmeni, Jamiroquai'in Virtual Insanity klibinden tanıdığımız ödüllü İngiliz yönetmen Jonathan Glazer. Oyuncuları bağımsız filmlerde rol alan Fransız Nicolas Duvauchelle ve Antoinette Sugier.
Filmler klasik müziğe yeni hayranlar kazandırıyorKlasik müzik tutkunlarının çok sevdiği popüler bir eser, bir filmde kullanıldığında birdenbire o güne kadar bu müzik türüyle ilgilenmemiş olanların da ilgisini aynı yöne çevrilebiliyor. Örneğin Oscar ödüllü ‘‘Philadelphia’’ filminin en dokunaklı sahnesinde Tom Hanks, Maria Callas'ın sesinden ‘‘Casta Diva’’ (Bellini'nin Norma operası) eşliğinde dans ettikten sonra, Callas'ın bu meşhur kaydı birdenbire bütün dünyada yepyeni hayranlar kazanmıştı. Son olarak İngiltere'de Rahmaninof'un 2 numaralı piyano konçertosunun en çok satılan klasik müzik CD'si haline gelmesinin nedeni de, konçertonun ‘‘Brief Encounter’’ filminde kullanılmasıydı. En son Harry Potter ve Yüzüklerin Efendisi filmleri sayesinde klasik müzik popülaritesini bir kat daha arttırdı.