Güncelleme Tarihi:
Eminönü-Alibeyköy tramvay hattı için Haliç’e çakılan kazıklar tartışma yaratmıştı. Şehir plancıları, mimarlar ve sanat tarihçileri projeye ‘Haliç’in topografyasına ve tarihi dokusuna uygun değil’ diyerek tepki göstermişti. Projeyi yürüten İstanbul Büyükşehir Belediyesi ise kazıkların çevredeki tarihi yapılara zarar vermeyeceğini açıklayarak projeyi savunmuştu.
Haliç’e çakılan kazıklar gündemdeki yerini korurken Haliç’le ilgili çok tartışılacak bir kararın daha alındığı ortaya çıktı. Habertürk'ten Esra Boğazlıyan'ın haberine göre, Silahtarağa’da, tam da Haliç’in kenarındaki yaklaşık 10 bin metrekarelik alanın kat sınırı plan tadilatıyla 4’ten 10’a çıkarıldı. İstanbul Büyükşehir Belediye Meclisi’nde 16.06.2017 tarihinde alınan karar doğrultusunda 1/1000 ve 1/5000 ölçekli imar planı değiştirildi. İçinde iki market ve bir pazar yerinin bulunduğu alanın kat yüksekliğinin 10’a çıkarılmasına CHP ve MHP grubu itiraz etti. Yapılan itirazlar sonuç vermezse, plan tadilatı yargıya taşınacak...
‘SİLUETE DARBE VURUR’
Bu plana karşı çıkan İBB İmar Komisyonu’nun CHP’li üyesi Sedat Özkan, planın uygulanması halinde yeni bir 16/9 vakası yaşanacağını söyledi: “Bu alan İstanbul Büyükşehir Belediyesi’ne ait parseldi. Daha sonra İBB, burayı kendi iştiraki olan İmar İnşaat A.Ş.’ye geçirdi. Bu devirden birkaç ay sonra da plan tadilatı geldi. Zaten bir kısmı ticaret alanıydı ve imara açıktı. Fakat 1/1000 ve 5000 imar plan değişikliğiyle kat sınırı 4’ten 10’a çıkarıldı. Yani artık buraya konut yapılabilir. 9672 metrerakelik alanda halihazırda pazar yeri ve iki market bulunuyor. Bu plan tadilatına itiraz ettik, bizimle birlikte MHP de itiraz etti. Eğer bu itirazdan sonuç alamazsak mahkemeye gideceğiz. Burası Haliç’in hemen kenarı, kamunun mülkiyetinde bir alan. Yoğun yapılaşmanın olduğu bir yerde kamunun hizmetinde kullanılmalı, donatı ve yeşil alan olmalı. Tezatlığa bakın ki Eyüp Belediyesi bir yandan Haliç’in silueti bozulmasın diye vatandaşa kendi yapılarında kat sınırlama getirmeye çalışıyor. Diğer taraftan ise belediyeye ait parselde hem yoğunluk artışı hem fonksiyon değişikliği yapılıyor. Haliç’in kenarına 10 katlı yapı yeni bir tartışma doğurur. Altın Boynuz’un tabiatı açısından Haliç’in 16/9’u olur. Haliç’in siluetine darbe indirir. Kararın mahkemede bozulacağını düşünüyorum. Mahkeme bunu bozmazsa neyi bozar?”
KAT SAYISI 4’TEN 10’A ÇIKTI
Komisyon raporunun mülkiyet bölümünde ‘ticaret alanlarında maksimum 4 kat’, Kurum ve Kuruluş görüşleri kısmında Deprem ve Zemin İnceleme Müdürlüğü’nün açıklamasına göre ‘gerekli mühendislik önlemlerinin alınması koşuluyla sınırlama 1-2 kattır’; Değerlendirme ve Sonuç bölümünde, ‘Ticaret+ konut alanında maksimum 6 kat’, Komisyon görüşü bölümünde ise ‘T3 ticaret+konut alanında maksimum kat 10’ ibaresi bulunuyor. İmar ve Bayındırlık Komisyonu raporunun değerlendirme ve sonuç bölümündeki ‘10 kat’ ibaresi, İBB Meclisinin 16 Haziran 2017 tarihli 5. birleşiminde oyçokluğu ile kabul edildi.
16/9 KULELERİ 4 YILDIR TARTIŞILIYOR
Tarihi Yarımada’nın siluetini bozduğu için 4 yıldır tartışılan Zeytinburnu’ndaki 16/9 kulelerinin tıraşlanmasıyla ilgili peş peşe mahkeme kararları alındı. 16/9 kuleleriyle ilgili 2013 yılında açılan ilk dava, planın iptaliyle sonuçlandı. Zeytinburnu Belediyesi Encümeni’nden de yıkım için karar çıktı. Bu arada mülk sahibi de karşı dava açtı. Bu davada da idari mahkemeden ‘silueti bozan kısımların bedeli ödenir, kamulaştırma yapılırsa yıkılabileceğine’ dair karar çıktı. Danıştay da onadı. Geçen haziran ayında kulelerin durumuyla ilgili HT İstanbul’a açıklama yapan Zeytinburnu Belediyesi, yıkılacak kısmın, 150 bin metrekarelik bir alandan oluştuğunu, bu alanın karşılığının da 2 milyar TL’yi bulduğunu belirterek, “Bu para bütçemizin 5 katı, ödeyemeyiz” demişti.