Sadi ÖZDEMİR
Oluşturulma Tarihi: Nisan 01, 2007 00:00
Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, 2002’de hedeflerini açıkladığında bazı bürokratlar ve siyasilerin güldüğünü belirtiyor ve "Bana ’çocuk gibi uçma hayali kuruyor. Hain, THY’yi batıracak’ demişlerdi. Herkes gördü ki istikrar olan ülkede inanılmaz hedeflere ulaşılıyor. 2003’te iç hatlarda 9.1 milyon yolcu vardı. 2006’da 28.8 milyon oldu. Vatandaş kanatlandı, uçuyor" dedi.
TÜRKİYE ulaştırmanın her alanında büyük bir atılım yaşıyor. 2003-2006 döneminde hava taşımacılığında yaşanan gelişme rakamlara vurulduğunda ortaya inanılmaz bir toblo çıkıyor. 2003’te toplam 9 milyon 128 bin 124 yolcusu olan iç hatlarda 2006’da 28 milyon 799 bin 878 yolcu uçtu. Uluştırma Bakanı Binali Yıldırım, 2002’de koltuğa oturup hedeflerini açıkladığında bazı bürokratların ve siyasilerin kendisine bıyık altından’ güldüğünü belirtiyor ve "İnanılmaz bulmuşlardı ve Erzincanlı bakanımız ’çocuk gibi uçmanın hayalini kuruyor, bu gidişle THY’yi de batıracak’ demişlerdi. Ama herkes gördü ki siyasi ve ekonomik istikrarı olan bir ülkede inanılmaz hedeflere bile kısa sürede ulaşılıyormuş" diyor. Yıldırım, iddialı hedeflerin hükümete ve Başbakan Recep Tayyip Erdoğan’a ait olduğunu, kendisinin de hedefler için gerekeni yaptığını belirtiyor.
VATANDAŞA, ’UÇACAKSIN’ DEDİK: Ulaştırma Bakanı Yıldırım, "Şu anda rakamlara bakınca ’vatandaş kanatlandı, uçuyor’ diyebiliriz. Bu iddialı hedefleri ve projeleri ilk kez Ağustos 2003’de ilan etmiştik. Bize gülenlere hiç itibar etmedik. Kararlılıkla yolumuzda yürüdük. İlk adımımız da ’sembolik ama psikolojik bir düzenleme’ oldu ve 1999 depreminden sonra uçak bilet ücretlerine konulmuş iki vergiyi kaldırdık. Bunlar öyle çok büyük rakamlar değildi. Sadece 19 YTL tutuyordu. ama kaldırınca etkisi büyük olacaktı" diyor. 2003’te iç hatlarda sadece THY’nin uçtuğunu ve ortalama bilet ücretinin 150 YTL olduğunu belirten Yıldırım, dönüş biletiyle bir noktaya gidip gelmenin 300 YTL olduğunu hatırlatıyor.
75 YILLIK THY’Yİ YOK EDECEK: Yıldırım, hava taşımacılığında özel sektörün önünü açmak için çaba harcadıkları dönemde, "Eğer iç hatları özel sektöre açarsanız, THY zarar eder, hatta batar" dendiğini, THY’den sorumlu bir bakan olarak kendi kurumunun zararına kararlar alan bir bakan olarak ’hainlikle’ suçlandığını hatırlatıyor. Yıldırım, şöyle devam ediyor: "Özel sektörün önünü açtık ve ucuzlama oldu. Hem pazar hem sektör büyüdü. 2002’de THY pazarın yüzde 99’una hakimdi ama 8 milyon civarı yolcu taşıyordu. 2006’da ise THY’nin iç hatlardaki pazar payı yüzde 62’ye geriledi ama taşıdığı yolcu sayısı 15 milyona dayandı. İç pazarda toplam yolcu sayısı ise 28 milyonu aştı. Yani biz yılda 20 milyon eklemiş olduk. Benim için ’75 yıllık THY’yi yok edecek’ diyorlardı. Ancak bizim hiçbir endişemiz yoktu. Talebi biliyorduk, arz oluşturulamamıştı. Biz ön açtık, kısa sürede müthiş gelişme oldu. 2003’te iç-dış hat toplamı 33 milyon yolcuydu. 2006 sonunda 62 milyon oldu."
2015 hedefini 2005 yılında 1 milyon fazlasıyla geçtik
BİNALİ Yıldırım, Türkiye’nin hava ulaştırma hedeflerinin de 73 milyon nüfuslu bir ülkeye yakışmadığını belirtiyor ve şöyle konuşuyor: "Dünyada havacılık sektörü ortalama yılda yüzde 5 büyüdü, biz aynı dönemde yılda yüzde 30 büyüdük. Neden? Çünkü ülkemizin potansiyeli hep ötelenmişti. 2003’te Türkiye’nin hava ulaştırmada 10 yıllık tahminlerini önümüze koydular. Bu tahminler Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü tarafından belirlenmişti ve 2015 yılı için yıllık 55 milyon yolcu olacağı tahmini yapılmıştı. Biz de bu tahminlere ve hedeflere güldük. Çünkü hem turizmde çok iddialı olacaksınız hem de böyle bir hava taşımlacılığı hedefiyle yol alacaksınız. Biz ’bu hedefler havada kalır’ dedik ve kendi hedefimizi ilan ettik. 2015 hedefini 2005 sonunda 1 milyon yolcu fazlasıyla geçtik."
Sonuç için mücadele ederizULAŞTIRMA Bakanı Binali Yıldırım, Bulgaristan ile taşımacılık konusunda yaşanan sorunla ilgili olarak, "AB’nin kadim üyeleri eğer Bulgaristan’ı desteklemek istiyorlarsa, Türk taşımacılarına göz dikerek, onların kazanımlarını yok ederek bunu yapamaz" dedi. Yıldırım, Uluslararası Nakliyeciler Derneğinin (UND) 33’üncü Olağan Genel Kurul toplantısında yaptığı konuşmada, UND Başkanı Çetin Nuhoğlu’nun bu sorunları sık sık dile getirdiğini belirterek, "Bu konuda nisan ayının 10’una kadar bir gelişme bekliyorum. Eğer olmazsa sektörle oturup ne yapacağımızı ele alacağız" diye konuştu. Yıldırım, Nuhoğlu’nun Gümrük Birliği’ne karşı konuşmalarını da eleştirdi ve "Bu iş diplomatik kanallarla olabilecek iştir. Hiç kimse, tornistan yapamaz. Yeter ki biz kararlılığımızı sürdürelim" dedi. UND Başkanı Çetin Nuhoğlu’nun "10 bin TIR’ı Kapıkule’den İstanbul’a kadar tıkarım" sözleri üzerine de Yıldırım "Yolları kapamaya gelmedik, kapalı olan yolları açmaya geldik. Kırıp dökmeden sonuç almak için mücadele edeceğiz" diye konuştu.
Koyun dinlendiren hava alanlarına tarifeli uçuş
ÖZELLİKLE 2001 krizinden sonra kamuoyunun gündemine taşınan ’atıl durumdaki hava alanları’ konusunda da "Anadolu’nun her yerinde atıl durumda, irili ufaklı 70 hava alanı var. Büyük bölümü uçak inmeyen kalkmayan hava alanlarıydı. Buralarda koyunlar dinleniyor diye
haberler yapılmıştı. Büyük bölümü şimdi tarifeli uçuşlara kavuştu. O hava alanlarına göre uçaklarla uçuş düzenledik" diyor. Yıldırım, en ilginç örneği ise İstanbul’dan veriyor: "Sabiha Gökçen’de açıldıktan bizim devreye girişimize kadar 38 bin uçuş olmuştu. Biz devreye girdikten sonraki iki yılda 3 milyon 800 bin
trafik oldu. Şimdi kapasitesi az bile geliyor, genişletme yatırımı yapılacak."
Özel sektör havaya girdi 500 milyon YTL ciro yaptı
ULAŞATIRMA Bakanı Binali Yıldırım, hava ulaşımında daha önce de liberasyon denendiğini, ancak her defasında hayal kırıklıkları yaşandığını belirtiyor. Yıldırım, şöyle konuşuyor: "Bu defa, öyle olmadı. Hem özel hava yolu şirketleri açısından hem de hava limanı yapımı ve işletmesi açısından çok başarılı bir dönem yaşıyoruz. Özel sektör havacılığa girdi ve daha önce hiç olmayan 500 milyon YTL’yi aşan ciro yaptı. KDV, vergi, havaalanı vergisi, Eurocontrol payı olarak doğrudan devlete aktı. Sadece terminallerin büyütülmesi ve atıl durumdan kurtulması ile 8 bin 500 kişiye istihdam sağlandı. Özel sektörle birlikte toplam yeni istihdam sayısı ise 20 bini aştı."
2003-2006 döneminde hava trafiğinde neler değiştiToplam yolcu uçağı sayısı 150’den 261’e çıktı.
İç hat yolcusu 9.1 milyondan 28.8 milyona yükseldi.
Dış hat yolcusu 25.3 milyondan 32.9 milyona çıktı.
Toplam yolcu 34.4 milyondan 61.7 milyona ulaştı.
Havada koltuk kapasitesi 27 bin 124’ten 42 bin 894’e çıktı.
Uçak trafiği iç hatlarda 156 bin 301’den 343 bin 956’ya yükseldi.
Uçak trafiği dış hatlarda 218 bin 505’den 286 bin 713’e çıktı.
Transit uçak geçişi 154 bin 218’den 221 bin 702’ye ulaştı.
Yurtiçi uçuş noktası 25’ten 38’e, yurtdışı uçuş noktası 78’den 103’e çıktı.
Yurtdışı taşımada yerli payı yüzde 18’den yüzde 56’ya geldi.
Havada toplam yük taşıması 931 bin 191 tondan 1 milyon 347 bin tona yükseldi.
Havaalanlarının yolcu kapasitesi 50 milyondan 91 milyon kişiye yükseltildi.Hangi yap-işlet-devret proje ne kadara yaptırıldıAntalya 1’inci Uluslararası Terminali: 65 milyon dolar.
Atatürk Havalimanı Uluslararası Terminali: 398 milyon dolar.
Antalya 2’nci Uluslararası Terminali: 86 milyon dolar.
Dalaman Uluslararası Terminali: 91.9 milyon dolar.
Ankara Esenboğa Havalimanı Uluslararası Terminali: 325 milyon dolar.
İzmir Adnan Menderes Uluslararası Terminali: 180 milyon dolar.
Projeler için harcanan toplam özel sektör kaynağı: 1 milyar 145 milyon dolar.