Güncelleme Tarihi:
Arefe Çakır, Şule İdil Dere, Berfin Kantarkıran, Özge Kandemir, Hacer Yılmaz, Mervan Buldu... Onlar İstanbul’daki hafriyat kamyonları ve beton mikserlerinin son bir sene içinde neden olduğu kazalarda hayatını kaybeden 24 kişiden sadece birkaçı.
Araştırmaya göre son 1 yılda hafriyat kamyonları ile beton mikserlerinin İstanbul’da karıştığı kazalar sonucunda 24 kişi hayatını kaybetti. Ölümle sonuçlanan kazaların çoğunda sürücü kusuru olduğu vurgulanan araştırmada şu bilgilere yer verildi: “Hafriyat kamyonları ve beton mikser araçları, girmelerinin yasak olduğu şehir içi güzergâhlarında son bir senede yaşları 5 ile 85 arasında değişen 24 insanımızı öldürdü. Hafriyat kamyonlarının ve beton mikserlerinin neden olduğu kazaların önemli bir bölümü, bu araçların şoförlerin göremediği kör noktalarında gerçekleşmiştir. Bu yüzden de kaza yapan şoförlerin hemen hepsi küçük sürelerle cezalandırılmış, önemli bir kısmı ise hiç ceza almamıştır. Yine insan ölümlü kazaların büyük bölümü kent içinde gerçekleşmiştir. Hafriyat kamyonu ve beton mikserlerinin insanların sokaklardan çekildiği gece saatleri dışında şehre girmesi yasaklanmalıdır.”
HER AN KAMYON ÇIKABİLİR
İstanbul’da hafriyat kamyonları ile beton mikserlerinin sabah saat 06.00 ile 10.00 akşam saat 16.00 ile 22.00’da trafiğe çıkması yasak. Ancak kent içinde kalan inşaatlar nedeniyle kent içinde günün her saatinde hafriyat kamyonları ile beton mikserlerine rastlamak mümkün. Sefer başına prim alan hafriyat kamyonlarının son 1 yılda İstanbul’da karıştığı kazalarda 12’si kadın, 3’ü çocuk toplam 19 kişi hayatını kaybetti. Üstelik ölümlü kazaların bir kısmı Fatih, Kadıköy ve Maslak gibi şehrin en işlek bölgelerinde gerçekleşti. Son 1 yılda İstanbul’da beton mikserlerinin karıştığı kazalarda ise 3’ü çocuk 5 kişi hayatını kaybetti.
ÖLDÜREN PRİM
Hafriyat kamyonları ile beton mikserlerinin trafiğe çıkışı ile ilgili daha fazla denetim yapılması gerektiğini savunan İnşaat Mühendisleri Odası Yönetim Kurulu Başkanı Cemal Gökçe şunları söylüyor: “Hafriyat kamyonları prim usulü çalışırlar. Gün içerisinde ne kadar çok malzeme taşırlarsa o kadar çok para kazanırlar. Böyle olunca hafriyat kamyonları aşırı hız yapıyor. Beton mikserleri betonu yükledikten sonra 2.5 saatte inşaat alanına ulaştıramazsa beton özelliğini yitiriyor. Bu yüzden beton mikserleri sürücüleri de hız yapıyor. Ancak buna çözüm bulunabilir. Örneğin inşaat alanına en yakın olan şirketten beton temin edilerek zaman sorunu çözülebilir. Ya da eski usulde olduğu gibi betonda kuru malzeme kullanılabilir. Ancak bunlardan önce hem hafriyat kamyonları hem de beton mikserleri ile ilgili ciddi denetimler yapılmalı”.
11 YILDIR HUKUK SAVAŞI VERİYOR
Gaziosmanpaşa’da, 2 Aralık 2006’da araç trafiğine kapalı çıkmaz sokakta geri giden hafriyat kamyonunun altında kalarak hayatını kaybeden 9.5 yaşındaki Volkan Beyhan’ın ailesi, gerekli önlemleri almadıkları gerekçesi ile İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanlığı, İSKİ Genel Müdürlüğü, MCC Konsorsiyumu ve Milli Savunma Bakanlığı hakkında toplam 250 bin TL’lik manevi tazminat davası açtı.
Kamyonun şoförü Bekir Aluçlu yargılama sonunda 5 yıl hapis cezasına karşılık olarak 36 bin 500 TL cezaya çarptırıldı. Baba İbrahim Halil Beyhan sorumlulara gerekli önlemleri almadıkları gerekçesiyle dava açılması için 4 kez başvuruda bulundu ancak reddedildi. Anayasa Mahkemesi ise idari ve yargısal başvuruyu yolları tüketilmediği gerekçesi ile başvuruyu reddetti. (Ayşegül USTA/İSTANBUL)
10 AYDIR BÖYLE DURUYOR
MALATYA’da freninin patlaması sonucu Suriyeli bir ailenin yaşadığı eve giren ve hamile bir kadının ölümüne yol açan hafriyat kamyonu, kazanın üzerinden 10 ay geçmesine rağmen hâlâ evden çıkarılmadı. Kaza sonrası harabeye dönen ve kolonları zarar gören evin etrafında bir önlem alınmaması vatandaşları tedirgin ediyor. Çıkarma çalışmalarının ne zaman başlatılacağı ise bilinmiyor. (İHA)