Oluşturulma Tarihi: Aralık 03, 2008 00:00
Avrupa'nın araç güvenliği konusunda referans aldığı ve yıllardır otomobillerin güvenlik eksiklerini belirleyerek daha güvenli araçların geliştirilmesinde katkıda bulunan EuroNCAP, bu yıl ilk kez gerçekleştirdiği ’arkadan çarpma’ testlerinin sonuçlarını açıkladı.
Çeşitli segmentlerden 25 aracın test edildiği uygulamada, testlerin sonuçları birçok üreticinin güvenlik konusunda daha çok yol alması gerektiğini ortaya koydu. Aracın arkasından alınan darbelerin, yolcuların boyun bölgesi üzerinde önden çarpışma testleriyle tespit edilemeyen bir basınç yarattığı belirtilirken, araçların yolcularını ne kadar koruduklarını daha iyi ölçebilmek için arkadan çarpma testlerinin EuroNCAP standartı haline getirileceği açıklandı.
YALNIZCA 5 MODEL İYİ SONUÇ ALDI
Arkadan çarpma testlerinin uygulanmaya başlanmasıyla, araçların güvenlik testlerinden aldıkları ortalama puanlarda da düşüş gözlendi. Yeni standartlara göre Volvo XC60, Alfa Romeo Mito, Volkswagen Golf VI, Audi A4 ve Opel Insignia olmak üzere yanlızca beş model her konuda güvenlik beklentilerini karşılayarak EuroNCAP’in en iyi derecesi olan ’yeşil’ derecesine ulaştı. (testlerdeki puanlama yeşil iyi, turuncu orta, kırmızı zayıf olarak yapılıyor) Bununla birlikte Renault Koleos, yeni Megane, Honda Accord, Ford Fiesta, gibi EuroNCAP’ten 5 yıldız alan modeller, bile arkadan çarpma testinde ortalamayı geçemeyerek ancak turuncu dereceye ulaşabildi. Ayrıca testlerden en kötü derece olan ’kırmızı’ derece alan araçların sayısıda durumun ciddiyetini gözler önüne seriyor. Düşük hızlarda bile kalıcı ve uzun süreli sakatlık tehlikesi taşıyan ’kırmızı’ derecesini Daihatsu Cuore, Citroen Berlingo, Hyundai i10, Citroen C5, Ford Kuga, Daihatsu Terios, Peugeot 308CC ve Suzuki Splash olmak üzere sekiz araç aldı. Bunların içerisinden Citroen C5, Ford Kuga ve Peugeot 308CC ise EuroNCAP’in önceki çarpışma testlerinde yetişkin yolcuların korunmasında beş yıldız almıştı. Yeni testin standart haline gelmesiyle EuroNCAP, araçların güvenlik özelliklerinin zorlanmasını beklediklerini ama elde edilen puanlarda bu kadar ciddi bir düşüşün beklentileri aştığını belirtti.
KOLTUKLAR GÖZDEN GEÇİRİLİYOR
Geliştirilen yeni testle, araçlardaki koltuk tasarımlarının kaza anında yolcuların korunmasında ne kadar ön plana çıktığı gözler önüne seriliyor. Arkadan alınan darbelerde oluşan şok dalgası yolcuların vücuduna, üzerlerinde oturdukları koltuklar ile iletiliyor. Koltuk tasarımında yapılan hatalar, herhangi bir kaza durumunda uzun süreli sakatlıklara yol açabiliyor. Özellikle de boyun bölgesinin korunmasında önemli bir role sahip olan koltuklar, kullanılan malzeme, ergonomik şekil, bağlantı ve monte noktalarında kullanılacak sistemlerin seçimleri gibi dinamiklerle yolcuların güvenliğini sağlamak için önemli bir nokta olarak karşımıza çıkıyor. 2009 yılından itibaren koltuklarla yapılan bu testler araç içindeki yetişkinlerin ne kadar korunduğunun ölçülmesinde standart haline gelecek.
EuroNCAP yetkilileri yeni testin modellerdeki güvenlik açıklarını daha ayrıntılı bir şekilde ortaya koyduğunun altını çiziyor. Araçların EuroNCAP’in mevcut standart çarpışma testlerinden beş yıldız almasının yolcuları kusursuz bir şekilde koruduğu anlamına gelmediği belirtilirken, arkadan alınan darbelerde yolcu güvenliğinin iyi tasarlanmış bir koltukla sağlanabileceği ekleniyor. EuroNCAP’in yeni testlerindeki en temel nokta ise üreticileri daha güvenli koltuklar tasarlamaları konusunda yönlendirmek olarak gösteriliyor. Yayınlanan raporda alınan sonuçların araç fiyatlarının doğrultusunda olmaması da dikkat çeken bir durum. Pahalı araçlar ile daha ekonomik araçlar arasındaki fiyat farkı, araç koltuklarının koruma özelliklerine yansımıyor.