Grafik sanatının 5 ustası sergileriyle İstanbul’da

Güncelleme Tarihi:

Grafik sanatının 5 ustası sergileriyle İstanbul’da
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 06, 2005 00:00

Bugünlerde eÄŸitmen, öğrenci, profesyonel ve genç grafik tasarımcılarını bir araya getiren Grafist’in dokuzuncusu gerçekleÅŸiyor. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Ãœniversitesi (MSGSÃœ) Güzel Sanatlar Fakültesi Grafik Bölümü tarafından düzenlenen ‘Grafist: Uluslararası Ä°stanbul Grafik Tasarım Günleri’, bir kültür şöleni.2 Mayıs’ta Uluslararası Grafik Tasarım Semineri ile baÅŸlayan etkinlikte öğrenciler için atölye çalışmaları da yapıldı. Grafist’e katılan ünlü sanatçıların sergileri açıldı: Hollandalı Julius Vermeulen, Ä°ranlı Reza Abedini, ABD’li Robert Appleton, Ä°srailli Oded Ezer ile Türk Erkal Yavi’nin sergilerini 27 Mayıs’a kadar görmek mümkün.MSGSÃœ Grafik Bölüm BaÅŸkanı Prof. Dilek Bektaş’tan öğrendiÄŸimize göre bu yıl etkinliÄŸin proje yönetmenliÄŸini Doç. Sadık Karamustafa yaptı. Almanya’dan 14, Ä°ran ve Yunanistan’dan 6’şar öğrenci konuk edildi. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Ãœniversitesi’nden 60, Bilgi ve Anadolu üniversitelerinden 4’er, BaÅŸkent, Marmara, Hacettepe, 9 Eylül, Çukurova, Beykent, Yeditepe üniversitelerinden 3’er, Hatay Mustafa Kemal, ODTÃœ ve Mersin üniversitelerinden de 2’şer kiÅŸilik ekiplerden oluÅŸan grafik tasarım öğrencileri iÅŸlerini tanıttı. Gelecek KuÅŸak (Next Generation) sergisi ile de genç grafik tasarımcılara yer verildi. Koordinatörlüğünü UlaÅŸ Eryavuz’un yaptığı bu serginin teması ise ‘Evet, ama’ oldu.Ä°ranlı Abedini’nin duyurularıİranlı grafik tasarımcı, eÄŸitmen Reza Abedini, geleneksel Ä°ran kaligrafisinin izlerini taşıyan tipografi ağırlıklı iÅŸleriyle tanınıyor. Küresel iletiÅŸimle, dünya ile iletiÅŸim arasındaki farka deÄŸinen Abedini, küresel sistemin içinde konumlandırılmış yerel deÄŸerleri sorguluyor. Abedini, Grafist’e Ä°ran’da gerçekleÅŸmiÅŸ olan edebiyatla ilgili kongrelerin ve uluslararası etkinliklerin duyuruları ile ilgili çalışmalarıyla katıldı:‘İran’daki grafik tasarım, aynı durumdaki diÄŸer ülkelerden daha parlak bir geçmiÅŸe sahip. 20 sene önce grafik tasarımına baÅŸladığımda az sayıda, ama kaliteli kaynaklar vardı. Devrimden sonra Ä°ran’da görsel sanatların her alanında on yıllık bir durgunluk oldu; ama sonraki on yılda güçlü hareketler yaÅŸanmaya baÅŸladı. Ãœniversite öğrencileriyle olan baÄŸlantılarıma dayanarak, önümüzdeki on yılda daha büyük geliÅŸmeler bekliyorum.’Bilgi çağı tasarımcısı ABD’li Robert Appleton ÃœrettiÄŸi iÅŸler, Communication Arts, Novum, Graphis, ID, gibi grafik tasarım otoritesi yayınlarda yer alan sanatçı, interaktif kavramların oturmasında öncü tasarımcılardan biri. Tasarladığı ve yardımcı editörlüğünü yaptığı bir kitabı (WEB Design Now, Åžimdi Web Tasarımı) var. Bilgisayar ve yazılım ÅŸirketlerinde teknoloji ve tasarım danışmanlığı yapıyor, Minnesota Ãœniversitesi’nde grafik tasarım, multimedya ve tipografi dersleri veriyor:‘ABD’de 1982’de tasarım ÅŸirketimi kurdum. Ä°lk müşterilerim Lotus Development Corp. oldu. Lotus’un, Cambridge Massachusetts’deki ofislerini ziyaret ettim ve ilk kez yeni teknoloji kültürünü orada gördüm. Yapmak istediÄŸim ilk ÅŸey bu bilgisayarlarla tasarım yapmaktı. Lotus’un yıllık raporları, bilgisayarla tasarım yapmaktan ziyade ‘bilgisayar gibi’ tasarım yapmanın ilk bilinçli giriÅŸimiydi. O zamanlar bir bilgisayarım yoktu tasarımları elimle yapıyordum. Bilgisayardan zevk almaya baÅŸladım. GeliÅŸmemiÅŸ tarayıcılardan aldığımız fotoÄŸraflar ve ilk kuÅŸak Mac Plus’lardan aldığımız dizgiler çok kalitesizdi. Bunla biraz oynadım ve hepsini sıradan bir tasarım gibi yapıştırdım. Daha sonra da IBM’in yeni kurum kimliÄŸinin bir kısmını tasarladım; firmanın uzman ve katı görüntüsünü, esnek ve arkadaÅŸ canlısı olarak tekrar yarattım. Ä°nternet beni web sitesi tasarımlarına itti. Bir süre sonra ise Photoshop tiryakisi oldum. Hálá bilgi çağının başında olduÄŸumuza inanıyorum. En ilginç görsel dillerin bizim kavrama ve hissetme yetilerimizle çalışması gerektiÄŸini düşünüyorum. Teknolojinin daha iyi, daha ilginç ve daha dolu hayatlar yaÅŸamamızı saÄŸlayacak bir geleceÄŸe sahip olduÄŸunu düşünüyorum. Sürekli güzel yeni ve farklı ÅŸekilleri yaratmak zorundayım.’Türkiye’den Erkal YaviSan Grafik, Radar Reklam, Repro Ajans, Merkez Ajans, Par Ajans ve Ax Ajans’ta sanat yönetmenliÄŸi yapan Erkal Yavi, 1996’dan beri çalışmalarını kendi atölyesinde yürütüyor. Kitap kapakları, süreli yayınlar, kurumsal kimlik çalışmalarıyla tanınıyor. Grafist’in bu yılki konuk Türk grafik tasarımcısı oldu:‘Tasarımda bilgisayar kullanımı üretilen iÅŸlerin kalitesinin düşmesine neden oluyor. Bilgisayarlar tasarımlarda kullanılmaya baÅŸlandığından beri, zaman gideri asgari hale geldi. Ama bunun tehlikeleri de var. Çünkü özgün iÅŸler azalmaya baÅŸladı. Ä°ÅŸlerin çoÄŸu bilgisayar iÅŸi oluyor. Tasarımcı olacak kiÅŸilerde programları iyi kullanmak, fontları çok iyi bilmek yeterli görülüyor. Bu da bana göre tasarımcılık deÄŸil, bir nevi bilgisayar operatörlüğü. Bilgisayarı kullanacak bir alet, bir malzeme olarak görmüyorsanız, hata ediyorsunuz. Bilgisayarla yapılan iÅŸlerin çoÄŸu fabrikasyon üretim gibi duruyorlar.’Hollandalı Julius VermeulenHollandalı grafik tasarımcı Julius Vermeulen, TPG Post (Hollanda’nın Posta ve Telefon Ä°daresi’nin) kurumsal kimlik danışmanı. Rietveld Güzel Sanatlar Akademisi, Arnhem Güzel Sanatlar Akademisi, Hauge Kraliyet Güzel Sanatlar Akademisi’nde (Hollanda) eÄŸitim veriyor, Norveç Grafik Tasarımcıları BirliÄŸi ve Tipografik Tasarımcılar BirliÄŸi’nin de (Ä°ngiltere) üyesi. Grafist’e TPG Post’un pul tasarımlarıyla katıldı:‘Şu anda Hollanda’da neo-modernizmden söz ediliyor. Ancak modernistlerin tarzını kullanıp, aynı zamanda kendi kodlarıyla onlardan uzaklaÅŸarak büyük iÅŸler çıkaran küçük bir post-modernist tasarımcılar grubu da mevcut. Bu iki görüş, bazı durumlarda birbiriyle iç içe, bazı durumlarda ise siyasi yorumların eÅŸliÄŸinde yeni ve taze bir tarz yaratıyor.’ Reklam tasarımcısı Ä°srailli Oded Ezer Bezalel Sanat ve Tasarım Akademisi (Kudüs), Shenkar Mühendislik Koleji (Tel Aviv), Wizo Tasarım Koleji (Haifa) gibi birçok kurumda tipografi ve grafik tasarım üzerine dersler veren Ezer, reklam tasarımcısı. Ä°branice tipografi için sıradan olmayan, farklı çözümler aradığı deneysel sanat projelerini sürdürüyor. Resimle ilgilenen, posterleri ve grafik iÅŸleri birçok yayında yer alan ve sergilenen tasarımcı, pek çok da ödül aldı:‘Kendimi, yeteneklerini doÄŸamızın görünüşünü ve gerçeÄŸini saklamaktan çok yansıtacak ÅŸekilde deÄŸiÅŸtirecek ve farklı hale sokacak biri olarak görüyorum. Ä°ÅŸlerim ticari, karakteristik ve deneysel tasarımlardan oluÅŸuyor. Reklam tasarımcısı olarak müşterilerimin ihtiyaçlarına karşılık veriyorum. Yazı karakteri tasarımcısı olarak bir nevi ‘araç’ gibiyim. Benim için tipografik sanatsal görüntüler yaratmak, bir çocuk gibi, ciddi bir ÅŸekilde oyun oynamaktan farksız. Bu, pazarın banal ve tahmin edilebilir isteklerinden kaçmaktır. Sonuçlar ne kadar aptalca, absürd, politik olarak yanlış oluyorsa kendimi o kadar baÅŸarılı hissediyorum.’27 MAYIS’A KADAR AÇIKJulius Vermeulen, Robert Appleton, Reza Abedini eserleri MSGSÜ’nin BeÅŸiktaÅŸ Resim ve Heykel Müzesi Åžeker Ahmet PaÅŸa Salonu’nda.Erkal Yavi, Oded Ezer sergisi MSGSÜ’nün KabataÅŸ Fındıklı’daki binası Osman Hamdi Bey Salonu’nda.Grafist Gelecek KuÅŸak (Next Generation) sergisi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Ãœniversitesi, Ä°stanbul Resim ve Heykel Müzesi Halil Dikmen Galerisi’nde.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!