Oluşturulma Tarihi: Mayıs 06, 2005 00:00
Bugünlerde eğitmen, öğrenci, profesyonel ve genç grafik tasarımcılarını bir araya getiren Grafist’in dokuzuncusu gerçekleşiyor. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi (MSGSÜ) Güzel Sanatlar Fakültesi Grafik Bölümü tarafından düzenlenen ‘Grafist: Uluslararası İstanbul Grafik Tasarım Günleri’, bir kültür şöleni.2 Mayıs’ta Uluslararası Grafik Tasarım Semineri ile başlayan etkinlikte öğrenciler için atölye çalışmaları da yapıldı. Grafist’e katılan ünlü sanatçıların sergileri açıldı: Hollandalı Julius Vermeulen, İranlı Reza Abedini, ABD’li Robert Appleton, İsrailli Oded Ezer ile Türk Erkal Yavi’nin sergilerini 27 Mayıs’a kadar görmek mümkün.MSGSÜ Grafik Bölüm Başkanı Prof. Dilek Bektaş’tan öğrendiğimize göre bu yıl etkinliğin proje yönetmenliğini Doç. Sadık Karamustafa yaptı. Almanya’dan 14, İran ve Yunanistan’dan 6’şar öğrenci konuk edildi. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi’nden 60, Bilgi ve Anadolu üniversitelerinden 4’er, Başkent, Marmara, Hacettepe, 9 Eylül, Çukurova, Beykent, Yeditepe üniversitelerinden 3’er, Hatay Mustafa Kemal, ODTÜ ve Mersin üniversitelerinden de 2’şer kişilik ekiplerden oluşan grafik tasarım öğrencileri işlerini tanıttı. Gelecek Kuşak (Next Generation) sergisi ile de genç grafik tasarımcılara yer verildi. Koordinatörlüğünü Ulaş Eryavuz’un yaptığı bu serginin teması ise ‘Evet, ama’ oldu.İranlı Abedini’nin duyurularıİranlı grafik tasarımcı, eğitmen Reza Abedini, geleneksel İran kaligrafisinin izlerini taşıyan tipografi ağırlıklı işleriyle tanınıyor. Küresel iletişimle, dünya ile iletişim arasındaki farka değinen Abedini, küresel sistemin içinde konumlandırılmış yerel değerleri sorguluyor. Abedini, Grafist’e İran’da gerçekleşmiş olan edebiyatla ilgili kongrelerin ve uluslararası etkinliklerin duyuruları ile ilgili çalışmalarıyla katıldı:‘İran’daki grafik tasarım, aynı durumdaki diğer ülkelerden daha parlak bir geçmişe sahip. 20 sene önce grafik tasarımına başladığımda az sayıda, ama kaliteli kaynaklar vardı. Devrimden sonra İran’da görsel sanatların her alanında on yıllık bir durgunluk oldu; ama sonraki on yılda güçlü hareketler yaşanmaya başladı. Üniversite öğrencileriyle olan bağlantılarıma dayanarak, önümüzdeki on yılda daha büyük gelişmeler bekliyorum.’Bilgi çağı tasarımcısı ABD’li Robert Appleton Ürettiği işler, Communication Arts, Novum, Graphis, ID, gibi grafik tasarım otoritesi yayınlarda yer alan sanatçı, interaktif kavramların oturmasında öncü tasarımcılardan biri. Tasarladığı ve yardımcı editörlüğünü yaptığı bir kitabı (WEB Design Now, Şimdi Web Tasarımı) var. Bilgisayar ve yazılım şirketlerinde teknoloji ve tasarım danışmanlığı yapıyor, Minnesota Üniversitesi’nde grafik tasarım, multimedya ve tipografi dersleri veriyor:‘ABD’de 1982’de tasarım şirketimi kurdum. İlk müşterilerim Lotus Development Corp. oldu. Lotus’un, Cambridge Massachusetts’deki ofislerini ziyaret ettim ve ilk kez yeni teknoloji kültürünü orada gördüm. Yapmak istediğim ilk şey bu bilgisayarlarla tasarım yapmaktı. Lotus’un yıllık raporları, bilgisayarla tasarım yapmaktan ziyade ‘bilgisayar gibi’ tasarım yapmanın ilk bilinçli girişimiydi. O zamanlar bir bilgisayarım yoktu tasarımları elimle yapıyordum. Bilgisayardan zevk almaya başladım. Gelişmemiş tarayıcılardan aldığımız fotoğraflar ve ilk kuşak Mac Plus’lardan aldığımız dizgiler çok kalitesizdi. Bunla biraz oynadım ve hepsini sıradan bir tasarım gibi yapıştırdım. Daha sonra da IBM’in yeni kurum kimliğinin bir kısmını tasarladım; firmanın uzman ve katı görüntüsünü, esnek ve arkadaş canlısı olarak tekrar yarattım. İnternet beni web sitesi tasarımlarına itti. Bir süre sonra ise Photoshop tiryakisi oldum. Hálá bilgi çağının başında olduğumuza inanıyorum. En ilginç görsel dillerin bizim kavrama ve hissetme yetilerimizle çalışması gerektiğini düşünüyorum. Teknolojinin daha iyi, daha ilginç ve daha dolu hayatlar yaşamamızı sağlayacak bir geleceğe sahip olduğunu düşünüyorum. Sürekli güzel yeni ve farklı şekilleri yaratmak zorundayım.’Türkiye’den Erkal YaviSan Grafik, Radar Reklam, Repro Ajans, Merkez Ajans, Par Ajans ve Ax Ajans’ta sanat yönetmenliği yapan Erkal Yavi, 1996’dan beri çalışmalarını kendi atölyesinde yürütüyor. Kitap kapakları, süreli yayınlar, kurumsal kimlik çalışmalarıyla tanınıyor. Grafist’in bu yılki konuk Türk grafik tasarımcısı oldu:‘Tasarımda bilgisayar kullanımı üretilen işlerin kalitesinin düşmesine neden oluyor. Bilgisayarlar tasarımlarda kullanılmaya başlandığından beri, zaman gideri asgari hale geldi. Ama bunun tehlikeleri de var. Çünkü özgün işler azalmaya başladı. İşlerin çoğu bilgisayar işi oluyor. Tasarımcı olacak kişilerde programları iyi kullanmak, fontları çok iyi bilmek yeterli görülüyor. Bu da bana göre tasarımcılık değil, bir nevi bilgisayar operatörlüğü. Bilgisayarı kullanacak bir alet, bir malzeme olarak görmüyorsanız, hata ediyorsunuz. Bilgisayarla yapılan işlerin çoğu fabrikasyon üretim gibi duruyorlar.’Hollandalı Julius VermeulenHollandalı grafik tasarımcı Julius Vermeulen, TPG Post (Hollanda’nın Posta ve Telefon İdaresi’nin) kurumsal kimlik danışmanı. Rietveld Güzel Sanatlar Akademisi, Arnhem Güzel Sanatlar Akademisi, Hauge Kraliyet Güzel Sanatlar Akademisi’nde (Hollanda) eğitim veriyor, Norveç Grafik Tasarımcıları Birliği ve Tipografik Tasarımcılar Birliği’nin de (İngiltere) üyesi. Grafist’e TPG Post’un pul tasarımlarıyla katıldı:‘Şu anda Hollanda’da neo-modernizmden söz ediliyor. Ancak modernistlerin tarzını kullanıp, aynı zamanda kendi kodlarıyla onlardan uzaklaşarak büyük işler çıkaran küçük bir post-modernist tasarımcılar grubu da mevcut. Bu iki görüş, bazı durumlarda birbiriyle iç içe, bazı durumlarda ise siyasi yorumların eşliğinde yeni ve taze bir tarz yaratıyor.’ Reklam tasarımcısı İsrailli Oded Ezer Bezalel Sanat ve Tasarım Akademisi (Kudüs), Shenkar Mühendislik Koleji (Tel Aviv), Wizo Tasarım Koleji (Haifa) gibi birçok kurumda tipografi ve grafik tasarım üzerine dersler veren Ezer, reklam tasarımcısı. İbranice tipografi için sıradan olmayan, farklı çözümler aradığı deneysel sanat projelerini sürdürüyor. Resimle ilgilenen, posterleri ve grafik işleri birçok yayında yer alan ve sergilenen tasarımcı, pek çok da ödül aldı:‘Kendimi, yeteneklerini doğamızın görünüşünü ve gerçeğini saklamaktan çok yansıtacak şekilde değiştirecek ve farklı hale sokacak biri olarak görüyorum. İşlerim ticari, karakteristik ve deneysel tasarımlardan oluşuyor. Reklam tasarımcısı olarak müşterilerimin ihtiyaçlarına karşılık veriyorum. Yazı karakteri tasarımcısı olarak bir nevi ‘araç’ gibiyim. Benim için tipografik sanatsal görüntüler yaratmak, bir çocuk gibi, ciddi bir şekilde oyun oynamaktan farksız. Bu, pazarın banal ve tahmin edilebilir isteklerinden kaçmaktır. Sonuçlar ne kadar aptalca, absürd, politik olarak yanlış oluyorsa kendimi o kadar başarılı hissediyorum.’27 MAYIS’A KADAR AÇIKJulius Vermeulen, Robert Appleton, Reza Abedini eserleri MSGSÜ’nin
BeÅŸiktaÅŸ Resim ve Heykel Müzesi Åžeker Ahmet PaÅŸa Salonu’nda.Erkal Yavi, Oded Ezer sergisi MSGSÜ’nün KabataÅŸ Fındıklı’daki binası Osman Hamdi Bey Salonu’nda.Grafist Gelecek KuÅŸak (Next Generation) sergisi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Ãœniversitesi, Ä°stanbul Resim ve Heykel Müzesi Halil Dikmen Galerisi’nde.Â
button