Batuhan OKUR / batuhanokur@hurriyet.com.tr
Oluşturulma Tarihi: Nisan 29, 2004 20:47
Arama motorlarının tartışmasız bir numarası olan Google’da yeni gelişmeler var. Google’ın arama teknolojisi şu an için rakiplerinden ileride, bunun yanı sıra Google dünyaca bilinen oldukça kuvvetli bir markaya sahip.
Ancak Yahoo ve Microsoft gibi önemli bazı oyuncular arama motoru konusunda ataktalar. Arama motorları konusu oldukça sıcak bir konu ve gelecek ay bu konu hakkında daha detaylı yazacağım. Kısaca vermek istediğim mesaj, Google’ın arama motoru alanındaki son dört yıldır süregelen liderliği Yahoo ve Microsoft tarafından zorlanıyor. Google’da karşılaştığı bu tehlikelere karşı boş durmuyor, yakın zamanda devreye girecek olan bir elektronik posta (e.posta) servisi ile, Microsoft’un Hotmail’ine ve Yahoo’nun Yahoo Mail’ine karşılık veriyor.
Ben, hem Microsoft’un hem Yahoo’nun e.posta servislerini kullanıyorum. Yahoo 4 Megabyte, Hotmail ise bunun yarısı kadar yer sağlıyor. Her iki servis de para verince kapasiteyi artırabiliyor. Hotmail’in güzel yanı Microsoft Outlook Ekspres ile entegre olabiliyor, dolayısı ile rahatça mesajları bilgisayara kaydetmek mümkün. Ancak her iki serviste ciddi bir e.posta kullanıcısının ihtiyaçlarına tam olarak cevap vermiyor. Google’ın GMail servisi ise kısıtlı kapasite problemini tam olarak ortadan kaldırıyor, kullanıcı başına 1 Gigabyte yer verecek Google’ın sağlayacağı bu kapasite, Hotmail’in tam 512 katı, yani ortalama bir kullanıcının yıllarca yer sıkıntısı çekmeden mesajlarını saklayabilmesi için yeterli.
GMail e.posta servisi için para almayacak olan Google’ın bu servisini kullanacakların dikkate alması gereken önemli bir detay var. GMail servisi Google’ın İnternet için kullandığı arama teknolojisini kullanarak, kullanıcıların bütün mesajlarını tarayacak ve konuyla ilgili reklamları şu anki Google sayfasındaki reklamlara benzer biçimde kullanıcılara gösterecek. Örneğin sinemaya gitmek için arkadaşınıza e.posta gönderdiğinizde Google mesajınızı tarayacak ve İnternet üzerinden
sinema bileti satan İnternet sitelerinin reklamlarını ekranınızın sağ tarafında gösterecek. Google’ın bu yaklaşımı problemli:
Google’ın kullanıcılar hakkında kişiye özel önemli bilgileri takip ederek, bu tip bilgileri saklaması ve Google arama motoru vasıtası ile yapacağınız aramalarla GMail e.posta hizmetini birbirine bağlayarak kullanıcılar hakkında detaylı profil oluşturma ihtimali korkutucu. Kullanıcıların özel hayatının gizliliğine müdahale anlamına gelebilecek bu uygulamalar kanımca patlamaya hazır potansiyel bir bomba. Yanlış ellerde bu bilgiler bu servisin kullanıcıları için oldukça ciddi sorunlar yaratabilir.
Maalesef İnternet’e olan bağlılığımız arttıkça, özel hayatın gizliliği GMail ve benzer servisler tarafından artan oranda ataklara maruz kalacak. Ben yine de bu servisi merakla bekliyorum ve ilk kullanıcılarından biri olacağım. Daha fazla bilgi için www.google.com/gmail
Radyo teknolojisi ve yeni anahtarınızGeçtiğimiz yıl radyo teknolojisine sahip etiketler (RF-Etiket) adlarını duyurmaya başladılar, herhangi pil gibi bir enerji kaynağı olmayan ancak etraflarındaki manyetik enerjiden güç alarak sınırlı bilgiyi radyo dalgaları üzerinden aktarabilen bu teknolojinin harika bir uygulamasını öğrendim geçtiğimiz hafta. Ürün takibi bu teknolojinin ilk önemli uygulaması, özellikle envanter takibine yeni bir boyut getirecek bu teknoloji maliyetlerin daha da düşmesine katkıda bulunacak. Ancak duyduğum uygulama bu değil, Toyata’nın pazarın elit müşterileri için piyasaya sürdüğü Lexus marka arabalar önümüzdeki seneden itibaren anahtarsız gelecekler, anahtarınız radyo teknolojisini kullanan RF-Etiket olacak, araba siz yanına yaklaştığınızda otomatik olarak kilitleri açacak ve motoru çalışır hale getirecek, elbette kontak anahtarı da tarih olacak ve yerini motoru çalıştır düğmesi alacak.
Eski kablosuz e.postacının yeni şaheseriHürriyet e.yaşam’ın ilk sayısında BlackBerry adı verilen bir ürünü tanıtmıştım. Yaklaşık bir buçuk sene önce tanıttığım Blackberry cep telefonu sistemi kullanarak takvim, GPS, kısa mesaj ve kısıtlı İnternet hizmetleri sunabiliyor, bunun yanı sıra güvenli bir şekilde firma ağlarına bağlanarak randevuları değiştirebiliyor ve kablosuz e.posta hizmeti verebiliyordu. O zaman yaklaşık 400 bin kullanıcısı vardı. Blackberry’nin yapımcısı firma geçen zaman içerisinde yeni bir model piyasaya çıkardı. Cep telefonlarına benzeyen ama kesinlikle bir cep telefonu olmayan bu modeli Amerika’daki önemli operatörlerden biri olan Nextel üzerinden piyasaya sundu. Eski modellerin özelliklerinin yanı sıra Java, eski telsizleri andıran uzun menzilli numara çevirmeden konuşma özelliği, yüksek çözünürlükte ekran gibi yeni özellikler ekledi ve 1 milyonun üzerinde kullanıcıya ulaştı.