OluÅŸturulma Tarihi: Temmuz 17, 2005 00:00
1400 yolcudan biri uçakta kalp krizi geçiriyor, rahatsızlanıyor ve uçak mecburi iniÅŸ yapıyor. A380 uçakları devasa kapasiteleriyle yolcu sayısını katlıyor, ama iki kat artacak olan acil yardım ihtiyacı konusunda hiçbir hazırlık yok..Dev A380 Airbus uçağı 27 Nisan’da ilk uçuÅŸunu yaparken tanıtımlarda gelecekte uçaÄŸa barlar, güzellik salonları, spor salonları, hatta çift kiÅŸilik yatakların da eklenmesi yönünde tasarılara yer verilmekteydi. Ancak pek de iç açıcı olmayan bir konuya hiç deÄŸinilmemiÅŸti. A380’in günümüz airbus uçaklarının neredeyse iki katı kadar yolcu taşıyabilme özelliÄŸine sahip olması acil tıbbi yardım gereksinimini de iki katına çıkarıyor. Ne var ki, hava ulaşımı endüstrisinin bu duruma pek de hazırlıklı olmadığı görülüyor. UçuÅŸ sırasında yolculardan birinin ansızın rahatsızlanması uçağın zorunlu iniÅŸ yapmasına yol açan en yaygın nedenlerden biri. Uçakla yolculuk edenler genellikle daha yaÅŸlı insanlar olduÄŸundan, acil yardım ve buna baÄŸlı zorunlu iniÅŸlerin de artması bekleniyor. Mecburi iniÅŸlerHavayolları uçuÅŸ sırasında meydana gelen bu tür olayların sayısını rapor etmek zorunda olmasalar da, 2000 yılında Britanya’da yapılan bir araÅŸtırma her 1400 yolcudan birinde böyle bir duruma tanık olunduÄŸunu ortaya koyuyor. A.B.D’de kısa bir süre önce yapılan bir baÅŸka araÅŸtırma da, uçuÅŸ sırasında meydana gelen bu tür rahatsızlıkların %8’inin en yakın havaalanına zorunlu iniÅŸle sonuçlandığını gösteriyor. Tıbbi açıdan acil bir durum söz konusu olduÄŸunda uçağın zorunlu iniÅŸ yapıp yapmayacağına ve hangi havaalanına iniÅŸ yapılacağına pilot karar verir. Pilot bu kararı verirken o sırada uçakta bulunan doktor ya da saÄŸlık uzmanlarının da görüşlerini alır. Ne var ki, pilot yolcunun yaÅŸamını kurtarmaya çalışırken uçağın uygun bir havaalanına inmesini de yeÄŸler. IÅŸte sorun bu noktada ortaya çıkar. Her yere acil inemezDünya üzerindeki havaalanları henüz A380 tipi uçaÄŸa uygun olmadıkları gibi, bu dev uçağın gereksindiÄŸi altyapının saÄŸlanması da pek kolay deÄŸil. A380’in 80 metrelik kanadı Boeing 747 ve 400’lere kıyasla 15 metre daha geniÅŸ. Bu yüzden kimi havaalanlarında taksilere ayrılan yol iptal edilerek yeterli bir alan saÄŸlanmaya çalışılıyor. Söz konusu uçaklar daha da ağır olduklarından uçuÅŸ pistleri bu ağırlığı kaldıracak biçimde güçlendiriliyor. Ancak iÅŸin en külfetli bölümü terminallerin uyumlu duruma getirilmesi. Bu tür uçaklar için, biri ana güverte öteki üst güverte için olmak üzere, iki yükleme iskelesi bulundurmak gerekiyor. 2006 yılına gelindiÄŸinde ancak 20 havaalanının A380’e uyumlu terminal binalarına sahip olacağı, ancak 2010 yılında bu sayının 60’a çıkacağı belirtiliyor. A380’e uyumlu havaalanlarının bu denli az olması nedeniyle pilot Boeing 747’lere uygun 200 havaalanından birine zorunlu iniÅŸ yapmak durumunda kalabilir. Dünyanın önde gelen 80 havaalanına saÄŸlık hizmetleri veren Medaire ÅŸirketinin baÅŸkanı Joan Sullivan Garrett,"A380 kuramda 747’lerin iniÅŸ yapabildiÄŸi tüm alanlara inebiliyor. Ancak A380’in bu tür havaalanlarına zorunlu iniÅŸ yapma olasılığını soracak olursanız, bu olasılık neredeyse sıfıra yakın," diyor. Yetkililer iyimserÖte yandan Airbus yetkilileri terminal binalarındaki yetersizliÄŸin acil durumlarda herhangi bir sorun yaratmayacağını, iniÅŸ için uzak bir pist ve birkaç basamak fazlası olan bir merdivenle olayın çözülebileceÄŸini öne sürüyorlar. Gelgelelim, kimileri böylesi ÅŸipÅŸak çözümlerin saÄŸlıklı olmayacağına inanıyor. Garrett,"Pilot uçaktaki tüm yolcuların güvenliÄŸinden sorumludur," diyor ve uygun olmayan havaalanlarına zorunlu iniÅŸ yapılmasının çeÅŸitli güçlükleri de beraberinde getireceÄŸine parmak basıyor. Tüm bu olumsuzluklara karşın, Airbus’ın dev boyutu havada verilebilecek saÄŸlık hizmetlerinin geliÅŸtirilmesine olanak tanıyor. Yetkililer uçuÅŸ sırasında uzaktan tedavi yöntemlerinden yararlanılabileceÄŸine ve uçakta yüksek irtifa konusunda uzman bir hemÅŸirenin bulundurulabileceÄŸine dikkat çekiyorlar. Â
button