Toygun ATİLLA
Oluşturulma Tarihi: Kasım 05, 2012 00:00
Gökyüzünde 47 yıl geçirdi. Hava Kuvvetleri’nden savaş pilotu olarak teğmen rütbesi ile mezun oldu.
Kıbrıs Barış Harekâtı dahil olmak üzere bir çok askeri harekâtta görev aldı. 1990’da Yarbay rütbesi ile savaş pilotluğuna veda etti. Bugüne kadar 25 bin saat uçtu. Aralarında onlarca devlet başkanının da bulunduğu 2.5 milyon insan taşıdı. Türkiye’nin kesintisiz olarak en uzun süre havada kalan pilotu Engin Sönmez, göklerdeki 47 yıllık serüvenine 65’inci doğum gününden bir gün önce 31 Ağustos’ta, elveda dedi. Engin Sönmez’in hayat hikâyesi, Kars’ın Sarıkamış ilçesinde başladı. 5 kardeşin 3’üncüsü Engin Sönmez, en küçükleri ise ilerleyen yıllarda kamuoyunun yakından tanıdığı bir isim olan ünlü kalp cerrahı Prof. Dr. Bingür Sönmez... Engin Sönmez’in gökyüzüne ilgisi çocukluk yıllarında başlar. Annesi bile o yıllarda Engin Sönmez’in uçaklara olan ilgisini keşfeder ve “Herhalde bu çocuk pilot olmak istiyor” der. Sönmez’i uçaklara ve gökyüzüne bağlayan ise o yıllarda Sarıkamış semalarında uçan askeri 2 topçu uçağıdır. Arkadaşları oyunlar oynarken o, uçakların geçmesini bekler, kendi kendine, “Bir gün bu uçakları ben kullanacağım” der.
ARSOY’UN FİLMİYLE SON KARAR
1963’te yönetmenliğini Halit Refiğ’in yaptığı, başrolünde Göksel Arsoy’un oynadığı Şafak Bekçileri filmini izlediğinde ise artık kararını vermiştir; pilot olacaktır. 1 yıl sonra kendisini Hava Harp Okulu sınavlarında bulur. Sınavları kazanır. İlkokula yaşıtlarından 2 yıl önce başladığı için Hava Harp Okulu’nda pilot olamama tehlikesi ile karşı karşıya kalır. Ancak yetenekleri ve çalışkanlığı ile bunu aşar. 72 güzide savaş pilotundan biridir. 2 Temmuz 1966’da ilk uçuşunu yapan Sönmez, o günü, “Mutluluktan uçtuğum gün” diye tanımlıyor.
KIBRIS GAZİSİ oldu
1966’da savaş pilotluğu ile başlayan kariyeri Hava Kuvvetleri’nde 24 yıl sürer. Kıbrıs Barış Harekâtı dahil onlarca askeri harekâtta görev alır. Kıbrıs Barış Harekâtı sonunda “gazi” unvanını alır. 1978’de Türk Hava Kuvvetleri Komutanlığı’nca Pakistan Hava Kuvvetleri’nde eğitim vermesi için öğretmen pilot olarak görevlendirilir. İşte o günlerde talihsiz bir kaza yaşar eğitim uçuşu sırasında. Havada uçağın motorları durur. Yanındaki öğrencisi ile birlikte uçaktan atlayıp paraşüt açarak kurtulurlar. 1990 yılında ise kariyerinde bir
seçim yapma noktasına gelir. Yarbay rütbesindeyken savaş pilotluğuna veda eder. Sivil havacılığa geçiş yapar Engin Sönmez. Sivil havacılıkta ilk uçuşu ise 1990’ın Ocak ayında başlar. İsrail’in Tel Aviv şehrine yapılan bu uçuşla başlayan sivil havacılık kariyeri ise 23 yıl sürecektir. Güney Amerika’da birkaç yer dışında görmediği ülke kalmamıştır. Çeşitli ülkelerden onlarca devlet başkanları da dahil olmak üzere 2,5 milyon insan taşır bugüne kadar. 220 yolculu motorları duran bir uçağı zorunlu olarak başarılı bir şekilde Budapeşte’ye indirir.
ALLAH 47 YILDA UTANDIRMADI
Engin Sönmez, 1 erkek ve 1 kız babası. Bir de torunu var. Oğlu da kendisi gibi pilot. Sivil havacılıkta görev yapıyor. Kardeşi kalp cerrahı Prof. Dr. Bingür Sönmez’den bahsederken de, “O bizim ailemizin gururu” diyor. Engin Sönmez, son uçuşunu sivil havacılığa ilk gün başladığı gün uçtuğu İsrail’in Tel Aviv şehrine uçarak noktayı koydu. 31 Ağustos 2012’de saat 18.00’de, doğum günü olan 1 Eylül’den önce kokpite son kez oturdu. Sönmez duygularını şöyle anlatıyor: “İnanılmaz mutluluklar yaşadım 47 yıl boyunca. Çok sevdiğim mesleğime onur duyarak veda ettim. Kars’ın Sarıkamış ilçesinden çıkıyorsunuz ve pilot oluyorsunuz. Ülkeniz için Hava Kuvvetleri’nde birçok önemli görevlerde bulunuyorsunuz. Hepsi bir o kadar güzel ve değerli benim için. Pilotlukta bir söz vardır: “Allah utandırmasın.” Allah 47 yıl boyunca beni hiç utandırmadı. Pilotlukta herşey kariyer ve performans değildir. Şans da gerekir. Şans da yanımdaydı.