GM’i dibe çeken 5 model

Güncelleme Tarihi:

GM’i dibe çeken 5 model
Oluşturulma Tarihi: Haziran 10, 2009 01:19

Dünyayı sarsan ekonomik krizin de etkisiyle derin bir çıkmaza giren ABD’nin 101 yıllık otomotiv sembolü General Motors (GM), geçtiğimiz günlerde 172.8 milyar dolarlık borcuna yenik düşerek, otomotivde tarihin en büyük iflas koruma başvurusuna imza attı.

82.3 milyar dolarlık varlığına karşın 172.8 milyar dolar borcu bulunan GM’nin yaptığı iflas koruma başvurusunu işleme konurken, şirketin ’yeni’ ve ’eski’ olarak ikiye ayrılmasına karar verildi. Yüzde 60 ile abd hükümetini en büyük hissedar haline getirmeyi amaçlayan plan çerçevesinde, şirkete 90 güne kadar iflas koruma hakkı getirildi. GÜNAH KEÇİSİ ARANIYORDünyada bir dönemi kapatan bu iflas başvurusu sonrası şimdi Amerika’da gerek yöneticiler gerek pazarlama stratejileri gerekse de üretilen modeller arasında günah keçileri aranıyor. Ekonomik başarıyla doğrudan bağlantılı olan modellerin özellikleri ve satış başarıları göz önünde bulundurulduğunda 1960’lardan bu yana GM’in bugünkü durumuna gelmesine yardımcı olan beş başarısız modelle karşılaşıyoruz. Kuşkusuz GM’in bugünkü durumu sadece bu modellerden kaynaklanmıyor ama bir tek modelin bile markaları devleştirdiği bir süreçte, arda arda geliştirilern 5 başarısız model fitilin ipini ateşlemiş. İşte Amerikalılar yaptıkları değerlendirmeler sonucunda GM’in 5 başarısız modeli: 1-CHEVROLET CORVAIR/_np/6818/8166818.jpg<ımg>Başarız modellerin ilk sırasını Chevrolet Corvair alıyor. 1960-1969 yılları arasında Amerikan pazarına Avrupalı modellerin girişine izin verilmesiyle, GM’in karşı hamlesi olan Chevrolet Corvair, hava soğutmalı ve aracın arkasına yerleştirilmiş bir motora sahip. Bunun için özel olarak geliştirilen arka süspansiyon tasarımı ise aracın spin veya takla atmasına sebep oluyordu. Dönemin tüketici avukatlarından Ralph Nader’in 1965 tarihli kitabında "her hızda güvensiz" yakıştırması yapılan araçla ilgili tepkiler artınca GM yöneticileri modellerin fiyat-güvenlik oranlarını yeniden ayarlamak zorunda kaldı. 2- CADILLAC CIMARRON/_np/6817/8166817.jpg<ımg>1981 yılına gelindiğinde karşımıza diğer başarısız model Cadillac Cimarron çıktı. 1988 yılına kadar üretilen bu araç, Cadillac’ın tarihindeki en büyük başarısızlıklardan biri olarak anılıyor. Cimarron Mercedes-Benz’in o dönem piyasadaki küçük premium segment modelleriyle rekabet için üretilmişti. Ayrıca markanın rakipleriyle arasındaki yakıt tüketimi oranlarını da dengelemesi beklenen Cimarron ilerleyen zamanla birlikte tam anlamıyla felaketle sonuçlanan bir girişim oldu. 4 silindirli motoru ve 3 vitesli otomatik veya 4 vitesli manuel şanzıman seçeneklerine sahip araç oldukça hantal ve kaba bir görüntü çiziyordu. Ayrıca o dönem piyasadaki diğer bir rakibi Chevrolet Cavalier’ın yaklaşık iki katı fiyatla satışa sunulunca bu kötü gidişatı satış rakamlarındaki başarısızlık izledi. 3-PONTIAC AZTEK/_np/6816/8166816.jpg<ımg>Milenyumla birlikte değişen otomobil tasarımlarına ayak uydurmak isteyen GM’in bir diğer markası Pontiac da, dünyanın en kötü tasarımlı otomobillerinden birine imza attı. Aztek adı verilen (2001-2005) bu araç aslında ilk bakışta bir Crossover ile yüksek oturma pozisyonlu spor bir modelin kırması gibi iyi bir fikirden yola çıkılarak üretilmişti. Ancak 2001-2005 yılları arasında üretilen Aztek’in bu tasarımı büyük bir başarısızlıkla sonuçladı. Oldukça çirkin sayılabilecek bir tasarıma sahip olan Aztek, alışılmışın dışındaki görüntüsüyle kullanıcıların beğenisini kazanmakta oldukça güçlük çekti. Kaputun önünde motora açılan iki adet delik burun deliğini andırırken aracın gözleri varmış gibi bir izlenim uyandıran farlar da ön kısımın insan suratına benzemesine neden olmuştu. İç hacmi arttırmak için özel olarak tasarlandığı iddia edilen arka bölüm ise araç üzerinde yamaymış gibi bir izlenim yaratıyordu.4- SATURN ION/_np/6815/8166815.jpg<ımg>2000’lerin başında Japon ve Koreli üreticiler oldukça başarılı modeller ve pazarlama taktikleriyle piyasaya damgalarını vururken Honda Civic’in başı çektiği bu sınıfta rekabet edebilecek özelliklere sahip olmayan Saturn de bu segmentte Ion adını verdiği modelle oyuna dahil oldu. Üretim serüveni 2003-2007 yılları arasında gerçekleşen Ion, GM’nin küçük modelleri arasında sıradanlığı ile başarısızlar kervanına katılan sorunlu bir model olarak tarihteki yerini aldı. Sıradan ve dikkat çekicilikten uzak tasarımı, iç mekanda kullanılan malzemenin kalitesizliği ile çok az kişide bu araca sahip olma isteği uyandırabildi.5- HUMMER/_np/6814/8166814.jpg<ımg>Amerikan askerlerinin Körfez Savaşı’nda kullandıkları araçlar olarak tüm dünyada dikkat çeken Hummer markası, daha sonra ünlüler tarafından da tercih edilmeye başladı. İlk nesli tamamen arazi şartları düşünülerek geliştirilen Hummer’ın ikinci nesli ile daha kibar hatlar ve konfor donanımlarına sahip olacak şekilde üretildi. H2 adını alan ikinci nesil 2003 ve 2009 yılları arasında üretildi. Oldukça güçlü, sağlam ve insanlar tarafından oldukça iyi bilinen bir model olan H2 aslında hiç de kötü bir araç değil. Ancak GM, yanlış pazarlama teknikleri sonucu bu aracı tam anlamıyla çevre düşmanı bir canavar haline getirdi. H3 ile biraz daha kibar bir görünüme bürünen Hummer, Amerika’ya küresel krize sürükleyen markalardan biri olarak kabul ediliyor. GM, Hummer’ı geçtiğimiz günlerde Çinli bir firmaya satmak için harekete geçti.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!