Gizlice otelde doÄŸdu Amerikan efsanesi oldu

Güncelleme Tarihi:

Gizlice otelde doÄŸdu Amerikan efsanesi oldu
OluÅŸturulma Tarihi: Nisan 21, 2004 00:00

1964 yılında New York Fuarı'nda tanıtılan ve bugüne kadar 8 milyon adetlik satış rakamına ulaÅŸan Mustang, bu yıl 40'ıncı yaşını kutluyor. Klasik tasarımı ve eski tarz mühendisliÄŸiyle otomobil tutkunlarının tercihi olan Mustang, ABD otomotiv tarihinde özel bir yeri haketti.Ford Mustang 40'ıncı yaşını kutluyor. Ä°lk kez 17 Nisan 1964'te New York Fuarı'nda vitrine çıktığı zamandan bu yana 8 milyon adet satılan Mustang, Ford Motor Company'nin yeni, sürüşü keyifli ve ucuz bir spor otomobil yaratma fikrinden ortaya çıktı.Ford Falcon'nun ÅŸasesi ve ÅŸanzımanı kullanılarak üretilen Mustang, geniÅŸ ve uzun motor kapağı, kısa bagaj kapağı ve keskince yontulmuÅŸ yan yüzeyleri ile göz alıcı bir tasarıma sahipti. Mustang ilk piyasaya çıktığında, 'coupe' için 2 bin 368 dolar ve 'convertible' için 2 bin 614 dolar gibi (bugünün fiyatlarıyla 13-14 bin dolar arası) çok uygun fiyatlardan satışa sunuldu. Ä°nanılmaz bir ilgiyle karşılanan Mustang'in ilk 500 bin adeti müşterilerin donanım taleplerinden dolayı ortalama 3 bin 500 dolardan satıldı. Ä°lgi o kadar büyüktü ki bir müşteri verdiÄŸi çek onaylanana kadar yeni aldığı Mustang'in içinde iki gün geçirdi.Ä°lk yıl 400 bin adet Mustang satılırken, Ford o yılki kárının dörtte üçünü Mustang satışlarından elde etti. Ä°lk iki yılda 1 milyon adetlik satışla, yeni çıkan bir otomobil için rekor sayılabilecek bir rakama ulaÅŸtı. Klasik tasarımı ve eski tarz mühendisliÄŸiyle otomobil tutkunlarının tercihi olan Mustang, yılda ortalama 150 bin adetlik satışıyla Chevrolet Camaro ve Pontiac Firebird gibi otomobilerden daha uzun yaÅŸayarak ABD otomobil tarihinde özel bir yeri haketti. Geçen yıl Mustang alanların yarısını kadınlardan oluÅŸurken, beÅŸinci nesil Mustang'in 2005 modelinin sonbaharda piyasaya sürülmesi planlanıyor.Mustang projesini mimarları, projenin red edilmesinden çekindikleri için çalışmalarını gizlice otelde buluÅŸarak yürüttüler. O dönemde Ford bölüm müdürü olan Lee Iacocca bir röportajında, Ford yöneticilerinin böyle radikal bir projeyi red etmelerinden çekindikleri için Mustang projesini gizli tutup kapalı kapılar ardında sürdürdüklerini ve fikir olgunlaÅŸtığında BaÅŸkan Henry Ford'a satmayı düşündüklerini söyledi. Onaylanmamış bir otomobil üzerinde çalışılmasının yasak olduÄŸu belirten Iacocca, ‘‘Mustang henüz kabul edilmemiÅŸ gizli bir proje iken, proje ekibi gündüzleri ÅŸirkette normal iÅŸlerini yapıyor ve geceleri de Fairlane Motel'de buluÅŸup çalışıyordu’’ diye konuÅŸtu. O dönemde ürün planlama bölümünün başında olan Don Frey ise, Mustang projesini beÅŸinci seferde kabul ettirdiÄŸine iÅŸaret ederek, sonunda Ford'un kendisini tasarım stüdyosunda ziyaret ettiÄŸini ve ‘‘Sürekli senin ÅŸu Mustang'ini duymaktan sıkıldım. Bu projeyi onaylayacağım, ama satmazsa seni kovarım’’ dediÄŸini belirtti. Frey'in ürün planlamadan meslekdaşı Hal Sperlich de, Mustang projesini kabul ettirmek için maliyeti en aza indirmeyi saÄŸlamak amacıyla Ford Falcon'nun ÅŸasisini ve diÄŸer parçalarını kullanmayı önerdiÄŸini ve bugün 'üretim bandının paylaşılması' olarak adlandırılan ÅŸeyin o gün bir zorunluluk olduÄŸunu söyledi.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!