Güncelleme Tarihi:
Tuzla'da faaliyet gösteren Anadolu Tersanesi Savunma Grubu Koordinatörü Metin Poyrazlar, yaptığı açıklamada, Milli Savunma Bakanlığının açtığı ihaleyi kazanmaları ve bir yıllık dizayn sürecinin ardından inşaata başladıklarını söyledi.
"YERLİ ÜRETİM YÜZDE 90'LARA ÇIKACAK"
Milli Savunma Bakanlığına toplam 8 adet süratli amfibi gemi yapacaklarını ve ilk gemiyi yarın teslim etmenin gururunu yaşadıklarını ifade eden Poyrazlar, şöyle konuştu:
“8 geminin 36 ayda tamamlanması gerekiyor. Gemimiz, 80 metre boyunda 11 metre genişliğindedir. 2. Dünya Savaşı'ndan bu yana yapılan en süratli çıkartma gemisini yaptık. Dolu yükle yapacağı hız 18,5 nattır. Boşken yapacağı hız ise 20 nattır. Bugün dünyada bu kadar süratli bir gemi yoktur. Tamamen yerli dizayndır. Taşıma kapasitesi diğer gemilere oranla çok yüksektir. Geminin yüzde 75'i yerli üretimdir. Sadece ana makine gibi birkaç ekipmanı yurt dışından gelmektedir. Eğer Türkiye, ilerde harp ve ticari gemi için ana makine yapımına başlarsa gemi sanayindeki yerli üretim yüzde 90'lara çıkmış olacak.”
İŞTE İLK YAPILAN SAVAŞ GEMİSİ
"TAMAMEN TÜRK İŞÇİ VE MÜHENDİSLER"
PROJENİN SEYRİ |
Geminin yapımında tamamen Türk işçi ve mühendislerin yer aldığına dikkati çeken Poyrazlar, “Tersanemizi artık sivil-askeri tersane olarak adlandırıyoruz. Altyapımız da buna göre düzenlendi. Savunma Sanayi Müsteşarlığına bağlı olarak 2. bir projemiz daha mevcut. O projede daha farklı bir çıkartma gemisi yapacağız. Yurt dışına da açılmak istiyoruz. Şu an çeşitli ülkelerle görüşmelerimiz devam ediyor” diye konuştu.
Poyrazlar, gemilerin aynı zamanda doğal afetlerde sivil halka gerekli hizmetleri verebilecek özellikte olduğunu da vurgulayarak, “Bu gemilerin taşıma
kapasitesi 200 kişidir. Örneğin, Gölcük'te meydana gelen depremde trafiğin sıkışması nedeniyle bölgeye zor ulaşılmıştı. Böyle bir gemiyle 1,5 saatte gidilebilirdi. Gemilerimiz daha çok Ege, Akdeniz ve Karadeniz gibi yakın mesafeler için dizayn edilmiştir” dedi.
“ASKERİ GEMİ YAPIMI ÖZEL SEKTÖRE CAN VERDİ"
Poyrazlar, Milli Savunma Bakanlığının özel tersanelerde savaş gemsisi yapılmasına olanak tanımasının önemine vurgu yaparak, şunları kaydetti:
“Bakanlık ve Deniz Kuvvetleri Komutanlığının verdiği destekle özel sektör savaş gemisi yapımında daha da ileriye gidecek, bu sinerjiyle her türlü gemiyi yapabilecek güce hızla erişecektir. Bu da yerli üretimi geliştirecek ve paralelinde yan sanayiyi de canlandıracaktır. Dünyadaki ekonomik kriz, tersaneleri de etkilemişti. Bu kriz ortamında özel tersanelerde askeri gemi yapımına geçilmesi sektöre nefes aldırdı ve bir anlamda can verdi. Zira sivil gemi siparişi şu sıralara yok denecek kadar az. 2012'de sivil gemi olarak 12 adet gemi teslim edeceğiz. Oysa Tuzla Tersanesi yılda 400 gemi teslim eder hale gelmişti. Yani global kriz bizi çok etkiledi. Ancak askeri gemilerin sivil tersanelerde yapılması hem istihdamı artırdı, hem de sektöre can verdi.”
“HIZLI BİR ÜRETİM SÜRECİ GERÇEKLEŞTİRDİK"
Anadolu Tersanesi İcra Kurulu Başkanı Ertuğ Yaşar da gemilerin yapım sürecine değinerek, “Gemi ortalama 400 günde inşa edildi. 800 kişi projede görev aldı. Yaklaşık 200 mühendisle çalışıldı. Ömrü 40 yıl olarak tahmin edilen gemide 7 kilometrelik paslanmaz boru kullanıldı. 50 kilometreyi aşan elektrik kablosu çekildi. 6 bin 500 adet envanter malzemesi kullanıldı. 350'den fazla iş emri açıldı. Hızlı bir üretim süreci gerçekleştirdik” şeklinde konuştu.
Yaşar, geminin 2 fonksiyonu bulunduğunu ifade ederek, şunları kaydetti:
“İlk özelliği amfibi harekat, yani bir yerden bir yere intikal. Bir çatışma halinde askeri güçlerimizin harekat yapmasını sağlamaktır. Bir de doğal afet yardım operasyonunda görev yapma özelliğine sahip. Gemimiz kapasite olarak çok büyük ve de çok hızlı. Daha da önemlisi özel sektörün yaptığı ilk amfibi çıkarma gemisi olma özelliğini taşıyor. Bu da tersanemiz için çok büyük gurur kaynağı. Bu günlerde bir yerli otomobil üretme konusu gündemde. Oysa biz gemi inşa sektörü olarak ilk ticari gemimizi 1980'lerde yapmıştık. Şimdi ise tersanemizde savaş gemilerimizi yapmaya başladık. Yani Türkiye'nin kendi otomobil ve uçağını yapamamışken, kendi askeri ve ticari gemisini yapması çok büyük bir başarıdır.”
“GEMİ SEKTÖRÜNDE BİRÇOK ÜLKEDEN İLERDEYİZ"
Türkiye'nin 2023 yılında ulaşmak istediği 500 milyar dolarlık ticaret hedefinin yakalanması için gemi inşa sanayine önem verilmesi gerektiğini belirten Yaşar, “Batı ülkelerine baktığımız zaman sektörde belki gerideyiz ama çevremizdeki coğrafyaya ve Uzak Doğu'ya baktığımızda Japonya ve Kore dışında gerçekten birçok ülkeden ilerideyiz. Ortadoğu, Güney Amerika, Yakın Asya'ya çok kısa zamanda gemiler satmaya başlayacağız. Savunma sanayi tarafından geliştirilen birçok tersane yabancı ülkelere gemi satışına başladı bile...”
Geminin yapımında çalışan mühendislerden Samet Yıldız da ilk defa yapılan bir projede yer almaktan büyük mutluluk duyduğunu belirterek, “İlerde milli sermayenin daha çok olduğu büyük projelerde yer almak istiyorum” dedi.