(Gen) Sivil tersane, savaş gemisi yaptı

Güncelleme Tarihi:

(Gen) Sivil tersane, savaş gemisi yaptı
Oluşturulma Tarihi: Mart 08, 2012 13:34

Türkiye'de özel sektör tarafından imal edilen ilk çıkarma gemisi, yarın Deniz Kuvvetleri Komutanlığına teslim edilecek.

Haberin Devamı

Tuzla'da faaliyet gösteren Anadolu Tersanesi Savunma Grubu Koordinatörü  Metin Poyrazlar, yaptığı açıklamada, Milli Savunma Bakanlığının  açtığı ihaleyi kazanmaları ve bir yıllık dizayn sürecinin ardından inşaata  başladıklarını söyledi.

"YERLİ ÜRETİM YÜZDE 90'LARA ÇIKACAK"

Milli Savunma Bakanlığına toplam 8 adet süratli amfibi gemi yapacaklarını  ve ilk gemiyi yarın teslim etmenin gururunu yaşadıklarını ifade eden Poyrazlar,  şöyle konuştu:

“8 geminin 36 ayda tamamlanması gerekiyor. Gemimiz, 80 metre boyunda 11  metre genişliğindedir. 2. Dünya Savaşı'ndan bu yana yapılan en süratli çıkartma  gemisini yaptık. Dolu yükle yapacağı hız 18,5 nattır. Boşken yapacağı hız ise 20  nattır. Bugün dünyada bu kadar süratli bir gemi yoktur. Tamamen yerli dizayndır.  Taşıma kapasitesi diğer gemilere oranla çok yüksektir. Geminin yüzde 75'i yerli  üretimdir. Sadece ana makine gibi birkaç ekipmanı yurt dışından gelmektedir. Eğer  Türkiye, ilerde harp ve ticari gemi için ana makine yapımına başlarsa gemi  sanayindeki yerli üretim yüzde 90'lara çıkmış olacak.”

Haberin Devamı

İŞTE İLK YAPILAN SAVAŞ GEMİSİ

"TAMAMEN TÜRK İŞÇİ VE MÜHENDİSLER"

PROJENİN SEYRİ

28 Ocak 2010
LCT 01 / Ç 151 gemisi ilk kaynak töreni.

16 Mart 2010
Ç 151 ilk blok kızağa çıkışı.

26 Ağustos 2010
Ç 151 Tekne Tamam aşaması.

2 Ekim 2010
Ç 151 Denize İniş töreni.

15 Aralık 2010
Ç 151 Makine Tamam aşaması.

31 Ocak 2011
Ç 151 HAT’ların (Liman Kabul Testlerinin) başlaması.

1 Nisan 2011
Ç 151 HAT’ların (Liman Kabul Testlerinin) tamamlanması.

20 Nisan 2011
Ç 151 SAT’ların (Deniz Kabul testlerinin) başlaması.

20 Ocak 2012 Ç 151 SAT’ların (Deniz Kabul testlerinin) tamamlanması.

9 Mart 2012
Ç 151 DzKK’ta Teslim.

Poyrazlar, geminin dizaynının ardından bir yılda tamamlandığını  vurgulayarak, “İlk gemimizi teslim ettikten sonra kalan 7 gemiyi 3'er aylık  periyotlar şeklinde tamamlayarak teslim edeceğiz” dedi.

Geminin yapımında tamamen Türk işçi ve mühendislerin yer aldığına dikkati  çeken Poyrazlar, “Tersanemizi artık sivil-askeri tersane olarak adlandırıyoruz.  Altyapımız da buna göre düzenlendi. Savunma Sanayi Müsteşarlığına bağlı olarak 2.  bir projemiz daha mevcut. O projede daha farklı bir çıkartma gemisi yapacağız.  Yurt dışına da açılmak istiyoruz. Şu an çeşitli ülkelerle görüşmelerimiz devam  ediyor” diye konuştu.

Haberin Devamı

Poyrazlar, gemilerin aynı zamanda doğal afetlerde sivil halka gerekli hizmetleri verebilecek özellikte  olduğunu da vurgulayarak, “Bu gemilerin taşıma
kapasitesi 200 kişidir. Örneğin, Gölcük'te meydana gelen depremde trafiğin  sıkışması nedeniyle bölgeye zor ulaşılmıştı. Böyle bir gemiyle 1,5 saatte  gidilebilirdi. Gemilerimiz daha çok Ege, Akdeniz ve Karadeniz gibi yakın  mesafeler için dizayn edilmiştir” dedi.
       
“ASKERİ GEMİ YAPIMI ÖZEL SEKTÖRE CAN VERDİ"
       
Poyrazlar, Milli Savunma Bakanlığının özel tersanelerde savaş gemsisi  yapılmasına olanak tanımasının önemine vurgu yaparak, şunları kaydetti:

“Bakanlık ve Deniz Kuvvetleri Komutanlığının verdiği destekle özel  sektör savaş gemisi yapımında daha da ileriye gidecek, bu sinerjiyle her türlü  gemiyi yapabilecek güce hızla erişecektir. Bu da yerli üretimi geliştirecek ve  paralelinde yan sanayiyi de canlandıracaktır. Dünyadaki ekonomik kriz,  tersaneleri de etkilemişti. Bu kriz ortamında özel tersanelerde askeri gemi  yapımına geçilmesi sektöre nefes aldırdı ve bir anlamda can verdi. Zira sivil  gemi siparişi şu sıralara yok denecek kadar az. 2012'de sivil gemi olarak 12 adet  gemi teslim edeceğiz. Oysa Tuzla Tersanesi yılda 400 gemi teslim eder hale  gelmişti. Yani global kriz bizi çok etkiledi. Ancak askeri gemilerin sivil  tersanelerde yapılması hem istihdamı artırdı, hem de sektöre can verdi.”

Haberin Devamı

“HIZLI BİR ÜRETİM SÜRECİ GERÇEKLEŞTİRDİK"

Anadolu Tersanesi İcra Kurulu Başkanı Ertuğ Yaşar da gemilerin yapım  sürecine değinerek, “Gemi ortalama 400 günde inşa edildi. 800 kişi projede görev  aldı. Yaklaşık 200 mühendisle çalışıldı. Ömrü 40 yıl olarak tahmin edilen gemide  7 kilometrelik paslanmaz boru kullanıldı. 50 kilometreyi aşan elektrik kablosu  çekildi. 6 bin 500 adet envanter malzemesi kullanıldı. 350'den fazla iş emri  açıldı. Hızlı bir üretim süreci gerçekleştirdik” şeklinde konuştu.

Yaşar, geminin 2 fonksiyonu bulunduğunu ifade ederek, şunları kaydetti:

“İlk özelliği amfibi harekat, yani bir yerden bir yere intikal. Bir  çatışma halinde askeri güçlerimizin harekat yapmasını sağlamaktır. Bir de doğal  afet yardım operasyonunda görev yapma özelliğine sahip. Gemimiz kapasite olarak  çok büyük ve de çok hızlı. Daha da önemlisi özel sektörün yaptığı ilk amfibi  çıkarma gemisi olma özelliğini taşıyor. Bu da tersanemiz için çok büyük gurur  kaynağı. Bu günlerde bir yerli otomobil üretme konusu gündemde. Oysa biz gemi  inşa sektörü olarak ilk ticari gemimizi 1980'lerde yapmıştık. Şimdi ise  tersanemizde savaş gemilerimizi yapmaya başladık. Yani Türkiye'nin kendi otomobil  ve uçağını yapamamışken, kendi askeri ve ticari gemisini yapması çok büyük bir  başarıdır.”
       
“GEMİ SEKTÖRÜNDE BİRÇOK ÜLKEDEN İLERDEYİZ"

Haberin Devamı

Türkiye'nin 2023 yılında ulaşmak istediği 500 milyar dolarlık ticaret  hedefinin yakalanması için gemi inşa sanayine önem verilmesi gerektiğini belirten  Yaşar, “Batı ülkelerine baktığımız zaman sektörde belki gerideyiz ama  çevremizdeki coğrafyaya ve Uzak Doğu'ya baktığımızda Japonya ve Kore dışında  gerçekten birçok ülkeden ilerideyiz. Ortadoğu, Güney Amerika, Yakın Asya'ya çok  kısa zamanda gemiler satmaya başlayacağız. Savunma sanayi tarafından geliştirilen  birçok tersane yabancı ülkelere gemi satışına başladı bile...”

Geminin yapımında çalışan mühendislerden Samet Yıldız da ilk defa yapılan  bir projede yer almaktan büyük mutluluk duyduğunu belirterek, “İlerde milli  sermayenin daha çok olduğu büyük projelerde yer almak istiyorum” dedi.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!