Gen haritası ucuzlayacak kiÅŸiye özel ilaç üretilecek

Güncelleme Tarihi:

Gen haritası ucuzlayacak kişiye özel ilaç üretilecek
OluÅŸturulma Tarihi: Ekim 25, 2002 00:00

Genomik devrim uzmanı Dr. Gregory Stock, 5 yıl içinde 1.000 dolar ödeyen herkesin genetik haritasının çıkartılacağını söyledi. Stock, genetik haritalar sayesinde ilaç endüstrisinin ‘kiÅŸiye özel ilaç’ üretebileceÄŸini belirtti.GENETÄ°K ekonomi kavramıyla yeni bir çığır açan genomik devrim uzmanı Dr. Gregory Stock, önümüzdeki beÅŸ yıl içinde 1.000 dolar ödeyen herkesin kendi genetik sıralamasına sahip olabileceÄŸini bildirdi. Stock, zaman geçtikçe bu bilgilere ulaÅŸmanın daha da ucuzlayaçcağını söyledi. Kalite DerneÄŸi (KalDer) tarafından bu yıl 11'incisi düzenlenen Ulusal Kalite Kongresi'nin ikinci günündeki özel oturuma katılan ABD UCLA Tıp Fakültesi Tıp, Teknoloji ve Toplum Programı BaÅŸkanı Stock, son iki yıldır insan genetiÄŸinin önem kazandığını belirterek, ‘‘Bundan sonraki hedefimiz uzay deÄŸil, kendimiz olacağız. Genetik ve biyoloji, bizim çekirdeÄŸimiz. Bu harika bir macera olacak’’ dedi. Genetikle, kiÅŸinin boy, utangaçlık, zeka gibi kimliÄŸiyle ilgili bütün özelliklerinin açıklanabileceÄŸini belirten Stock, ‘‘Genetik, kimliÄŸimize açılan bir pencere ve bu pencerenin perdesini açıyoruz. Özellikle önyelici tıp ve saÄŸlıkta büyük atılım olacak’’ diye konuÅŸtu.Stock, genetik bilimi ve biyoteknolojideki geliÅŸmelerin, baÅŸta saÄŸlık ve saÄŸlık sigortaları olmak üzere insan hayatının bir çok alanında etkisini göstereceÄŸini söyledi. KiÅŸisel bilgilerin gelecekte çok daha önemli olacağını belirten Stock, genetik özelliklerin saÄŸlık konusundaki risklerin azaltılmasında kullanılacağına iÅŸaret etti. Gelecekte kiÅŸinin genetik özelliklerine uygun kiÅŸiye özel ilaç üretilmesi gerekeceÄŸinin altını çizen Stock, ‘‘Daha küçük gruplar için daha az maliyetle ilaçlar üretilecek. Ä°laç sektöründe büyük karmaÅŸa yaÅŸanacak ama küçük ÅŸirketler için de büyük fırsat olacak’’ dedi. Gelecekte özel yaÅŸam ve saÄŸlık sigortalarının bugünkü ÅŸekilde devam edemeyeceÄŸini öne süren Stock, ‘‘Sigorta bilinmeyen risklerin paylaşılmasıdır. Riskleri biliyorsanız bunu paylaÅŸmak da mümkün olmayacaktır’’ diye konuÅŸtu.Ä°NSAN DA KLONLANIRSilikon devrimi ve genomik devrimin insanlığın geleceÄŸini etkileyen iki büyük devrim olduÄŸunu söyleyen Dr. Stock, ‘‘Biyoteknoloji, genetik tarama, klonlama gibi teknolojiler durdurulamayacak. EÄŸer insan 10 yıl içinde klonlanmazsa çok ÅŸaşırırım’’ dedi. Klon'un gecikmiÅŸ bir ikizin yaratılması olduÄŸunu öne süren Stock, şöyle devam etti: ‘‘EÅŸ ikizler birbirine çok benzer ama birbirinden de çok farklıdır. GecikmiÅŸ bir eÅŸ ikizin doÄŸması benim için bir korkuya neden olmayacak.’’Dr. Stock. konuÅŸmasında gelecekte insanların üremesi konusunda ise ÅŸunları söyledi:‘‘Gelecekte kadın gidecek, yumurtasını bankaya verecek. Bu istediÄŸi zaman çözülecek ve spermle karıştırılacak. Arzu edilen embriyo seçilecek. Bu embriyo boy olabilir, IQ olabilir, utangaçlık olabilir. Bu çok uzakta deÄŸil, birkaç yıl daha sürer ama bu gerçekleÅŸecek. Tahmin edilenden de fazla istenecek.’’ Türkiye'den daha çok dünya markası çıkacakARÇELÄ°K Genel Müdürü Nedim Esgin, zor bir pazar olan Türkiye'de baÅŸarı kazanan Türk ÅŸirketlerinin yurt dışında da baÅŸarılı olmaması için neden olmadığını söyledi. 11'inci Ulusal Kalite Kongresi kapsamında düzenlenen ‘‘AnlaÅŸmalar, BirleÅŸmeler ve Satın Almalarda Türkiye Markası’’ konulu oturumda konuÅŸan Nedim Esgin, 10 yıl sonra birçok Türk ÅŸirketi ve markasının dünyada tanınacağını söyledi. Türkiye'de yeterince büyüdüğüne inanan Arçelik'in daha da büyümek için yurtdışına açıldığını belirten Esgin, şöyle konuÅŸtu:‘‘İçinde bulunduÄŸumuz Türkiye pazarınde birkaç yılda bir derin yaralar alan bir ÅŸirketin yurtdışında büyümeye devam etmesi kaçınılmazdı. Kárlı büyümek için uluslararası bir ÅŸirket olmak gerekiyordu. Krizlerden yara alan bir kuruluÅŸun büyümesine daha fazla devam edemeyeceÄŸi kaçınılmazdı. Buna müsaade edemezdik. Zamanımız kısıtlıydı. Hızlı hareket etmeliydik.’’Türk ÅŸirketlerinin en büyük sıkıntılarını, hedefinin olmaması, sermaye eksikliÄŸi ve kurumsallaÅŸamama olarak sıralayan Nedim Esgin, ‘‘Artık hedefimiz var. On yıl sonra Türkiye bir marka olacak ve Türk markaları dünyada daha çok tanınacak. Hepimizde bir dünya markası, dünya ÅŸirketi olma heyecanı var’’ dedi.Esgin, Fransa'daki Brandt markasının ihalesini kaybetmelerine karşın bunun kendilerine kazanç olarak döndüğünü söyledi. Esgin, ‘‘İhaleyi kaybettik ama güven kazandık. Avrupalılar bizim ciddi olduÄŸumuz anladı. Bizi ciddi bir rakip olarak gördü. Sonraki altı ayda 4 ÅŸirket aldık’’ diye konuÅŸtu.Bosch: Yabancılar için Türkiye ideal bir ülkeBOSCH Türkiye Genel Müdürü Klaus Foquet, Türkiye'de yabancı yatırımcılar için ideal koÅŸullar ve büyük avantajlar bulunduÄŸunu söyledi. 11'inci Ulusal Kalite Kongresi kapsamında düzenlenen ‘‘AnlaÅŸmalar, BirleÅŸmeler ve Satın Almalarda Türkiye Markası’’ konulu oturumda konuÅŸan Klaus Foquet, Türkiye'deki en büyük avantajlarının yerel çalışanları olduÄŸunu belirtti. Türkiye'nin sahip olduÄŸu imkanları çok iyi pazarlaması halinde Avrupa ülkelerinin dikkatini çekebileceÄŸini ve bir marka olma yolunda doÄŸru yolda ilerlediÄŸini söyleyen Foquet, ancak çok dikkatli olması gerektiÄŸi uyarısında bulundu. Türkiye'de yabancı yatırımcılar için ideal koÅŸullar olduÄŸunu anlatan Foquet, ‘‘Bugüne kadar istihdamla ilgili bir sorun yaÅŸamadık. Ä°yi makine mühendisi ve iyi eÄŸitim görmüş eleman bulmakta zorlanmıyoruz. Son dört yılda çalışanlarımızın sayısı yüzde 20 arttı. 1999-2004 yılları arasında 445 milyon Euro'luk üretim öngörüyoruz. Ãœretimde yerelleÅŸme faktörünü mutlaka dikkate alıyoruz. Ãœrünlerimizin kalitesinden eminiz. Almanya'dakinden hiçbir farkı yok.’’Siyasi ve ekonomik istikrarın bazen yabancı yatırımcılarda endiÅŸe yarattığına iÅŸaret eden Foquet, ‘‘Siyasi krizler küçük ölçekli bile olsa, bunlar beraberinde büyük mali krizleri getirebiliyor’’ dedi. Kordsa Genel Müdürü Bülent SavaÅŸ da, Kordsa'nın baÅŸarısının altında yatan temel nedenin teknoloji satın almakla kalmayıp onu geliÅŸtirmek olduÄŸunu söyledi. SavaÅŸ, Kordsa'nın bugün istediÄŸi yere teknoloji ihrac edebilme özelliÄŸine sahip olduÄŸuna dikkat çekti. Åžifalı bitkiler ‘karşı devrim’ gibi DR. Gregory Stock, son yıllarda geleneksel tıp ve ÅŸifalı bitkilere yoÄŸun bir ilgi doÄŸduÄŸuna iÅŸaret ederk, ÅŸunları söyledi:‘‘Bir karşı devrim gibi. Bilgi devriminin bir baÅŸka boyutu. Eski bilgilerin yeni bilgilerle bir araya gelmesi çok önemli olacak. DoÄŸal ilaçlara bakarak yeni bir ilaç geliÅŸtirmek önemli. Küçük kuruluÅŸlar bunları yapabilir. Bir hap aldınız mutlu oluyorsunuz, yaptıklarınızdan mutlu oluyorsunuz. Böyle bir hapı almamazlık edebilir misiniz? Gelecekte ilaç dünyası bugünkünden daha inanılmaz olacak. Ä°laçlar duygularımızı kozmetik olarak deÄŸiÅŸtirecek.’’Stock insanların genlerini ve kendisini tanıdıkça çocukları için de seçim yapabileceÄŸini belirterek, ‘‘Bu konuda hiçbir zaman konsensus olmayacak. Ä°nsanın geleceÄŸi ve vizyonuyla ilgili. Ä°nsanların bazıları çocuklarının belirli özelliklerini sahip olması için genetik taramayı kullanmak isteyecek’’ dedi.YorgancıoÄŸlu: Kriz geliyorum diyorBURGER King Genel Müdürü Galip YorgancıoÄŸlu, iç ve dış piyasalara yakın olan yöneticilerin ‘‘Geliyorum’’ diyen krizi görebileceÄŸini söyledi. 11'inci Ulusal Kalite Kongresi kapsamında gerçekleÅŸtirilen ‘‘Kriz Ortamında Stratejik Yönetim ve Liderlik’’ konulu oturumda konuÅŸan Galip YorgancıoÄŸlu, ‘‘Kriz baÅŸladığında Coca-Cola'daydım. Gördüğüm kadarıyla kriz geliyorum diyor. Yöneticiler pazara ve tüketicilere yakın olmalı. Tüketicilerini iyi tanıyanlar krizde neler yapabileceÄŸini daha iyi görür’’ dedi. Kriz döneminde özellikle fiyat ve deÄŸer beklentisinin karşılanması gerektiÄŸini belirten YorgancıoÄŸlu, ‘‘Gıda sektörünün krizden etkilenmemesi gibi bir düşüncenin yaygın, ancak bu yanlış. Gıda da bütün diÄŸer sektörler gibi krizden etkilendi’’ diye konuÅŸtu. Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!