Geleceğin otomobilleri Bibendum’la şov yaptı

Güncelleme Tarihi:

Geleceğin otomobilleri Bibendum’la şov yaptı
Oluşturulma Tarihi: Haziran 21, 2006 00:00

Fransiz lastik devi Michelin’in 1998 yılından bu yana son teknolojiye sahip çevre dostu araçları tanıtmak amacıyla düzenlendiği, ’Michelin Challenge Bibendum 2006’ organizasyonu bu yıl Paris’te 600 katılımcıyla adeta bir şova dönüştü. Özellikle Hibrid (melez) araçların çoğunlukta olduğu gösteride, en çok ilgiyi çekenler ise elektrikli otomobiller oldu.

İnsanların en son teknolojiye sahip çevre dostu araçları tanıması amacıyla oluşturulan ’Michelin Challenge Bibendum 2006’, 600 katılımcı firma, 40 ülkeden 500’ü aşkın gazeteci ve binlerce izleyici ile Paris’te şov yaptı. 1998 yılından bu yana düzenlenen organizasyon otomobilseverleri farklı yakıt türlerinin ilginç tasarımlarla kaynaştığı teknoloji karnavalıyla buluşturdu.

Özellikle Hibrid (melez) araçların çoğunlukta olduğu gösteride, en çok ilgiyi çekenler ise elektrikli otomobiller oldu. Bu araçlardan biri olan Portakal renkli Zoop’u fişe takıp şarj ediyorsunuz. Saatte 180 kilometreye kadar çıkan aracın menzili ise 450 kilometre. Üç kişilik bu konsept, elektrikli otomobillerin en dikkat çeken özelliği olan sessizliğe sahip. Motorun çalışıp çalışmadığını bile anlamanız oldukça zor.
/images/100/0x0/55eb4deaf018fbb8f8b8a070

100 KM’YE 5 SANİYEDE ÇIKIYOR

Dünyada ilk elektrikli spor otomobili üreten Fransız otomobil üreticisi Venturi ise yeni bir modelini Michelin Bibendum’da tanıttı. 1450 kilogramlık spor araç şimdiden 100 kilometreye 5 saniyede ulaşıyor. 220 beygir gücündeki spor otomobilin ağırlığını önümüzdeki aylarda 900 kilograma düşürmeyi planlayan yetkililer, 400 bin Euro değerindeki aracın fiyatını da bu sayede yüzde 30 indirmeyi planlıyor.

Smart’ın melez modeline ise diğerlerine göre 5 bin Euro fazla ödeyip sahip olabiliyorsunuz. Dizel ve elektrik motorunun birarada yer aldığı otomobil, çalışma sistemini kendisi ayarlıyor. Bu teknoloji sayesinde yakıt tüketimi 100 kilometrede 3 litreye kadar düşürülmüş.

AĞAÇ KÜTÜĞÜNDEN YAKIT

Bibendum’daki katılımcılar sadece otomobil üreticileri ile sınırlı değildi. Yenilenebilir yakıt konusunda çalışan bir çok firma da bu organizasyonda yerini aldı. Bunlar arasında ağaç kütüğünün sıyrılan kabuklarını kullanarak etil alkol üreten bir firma bulunuyor. Firma geliştirdikleri teknoloji ile 8 kilogram ağaç kütüğünden 1 litre etil alkol ve 2.2 kilogram da ısınmak için yakıt elde ediyor.

Bibendum etkinliğini düzenleyen Michelin, 15 milyar Euro’ya ulaşan cirosuyla dünyanın en büyük lastik üreticileri arasında yer alıyor. Bir aile firması olarak 1898 yılında kurulan Michelin’in 100’üncü yılı için hazırlanmış Bibendum organizasyonunun fikir babası ise Edouardo Michelin. Bu yıl 8’inci yaşına basan organizasyonun Michelin çalışanları
/images/100/0x0/55eb4deaf018fbb8f8b8a072
için diğerlerinden en büyük farkı ise çok sevdikleri CEO’larını yakın zamanda kaybetmeleri. Edouardo Michelin, geçen ay çıktığı balık avında teknesinin bilinmeyen nedenden batması sonucu Fransa’nın Atlas Okyanusu kıyısında bulunan Sein Adası yakınlarında hayatını kaybetti. 21 yıldır Michelin’de çalışan ortak patron Edouardo Michelin’in başkanlık görevini ise diğer ortak patron Michel Rollier üstlendi.

Kod adı Proxima, görevi ise daha çok yuvarlanmak

Dünyanın önde gelen lastik üreticilerinden Fransız Michelin, kod adı ’Proxima’ olan yuvarlanma direnci düşük bir lastik geliştiriyor. Asfalta daha iyi oturan yeni lastik günümüzde kullanılanlara oranla daha çok yuvarlanıyor. Böylece araçta hem daha düşük karbondioksit emisyonu oluşması sağlanıyor hem de ciddi anlamda yakıt tasarrufu elde ediliyor. Henüz geliştirme aşamasındaki proje için firma dünyadaki hemen her ülkenin araç sayılarını ve kullanılan yakıt miktarını hesaplayarak Proxima’nın günümüzde kullanılan lastiklere oranla ne kadar yararlı olabileceğini de hesaplamış. Türkiye için yapılan araştırmada da oldukça ilginç rakamlar ortaya çıkıyor:

* Eğer tüm Türkiye’de Proxima lastik kullanılırsa bir yılda 13 milyar 666 milyon adet ağacın verdiği oksijen kazanımı sağlanacak.

* Yakıt ekonomisine bakıldığında ise yine Türkiye’de bu lastik kullanıldığında 144 milyon litre benzin tasarruf edilecek.
/images/100/0x0/55eb4deaf018fbb8f8b8a074

LASTİK TESTİ NASIL YAPILDI

Bir lastiğin daha çok yuvarlanabilmesi için yapılan test ise şöyle gerçekleştiriliyor: aynı model ve marka 2 araçtan birine Proxima diğerine de Michelin Euro 3 takılıyor. İkisi de 27 kilometre hıza ulaştıktan sonra vites boşa alınıyor ve iki araç durduğunda da mesafe ölçümü yapılıyor. Sonuçta, Proxima lastikli araç diğerine göre yaklaşık 50 metre daha geç duruyor.

’Formula Zero’ F1’in pabucunu dama atar mı

Günümüzde 70 dolarlarda seyreden petrolün bir gün tükenecek olması, gelecekte otomobil yarışlarının nasıl olacağı sorusunu da beraberinde getiriyor. Şimdi enerji üreticisi dev firmalar ile otomotiv endüstrisindeki uluslararası arenada söz sahibi bir çok firma, artık çevreye duyarlı ve yenilenebilir enerjiyi kullanan araçların tasarımına önem veriyorlar. Otomotiv firmaları, gelecekte oluşacak bu büyük pastadan pay kapabilmek için Ar-Ge’ye her geçen gün daha çok kaynak ayırıyorlar.

Sıfır emisyonlu otomobil yaratmanın yolunun, hidrojen ve yakıt hücreleri çalışan bir sistemle gerçekleştirilebileceğini savunan ve bu teknolojinin geliştirilmesi için en iyi platformun yarışlar olduğunu düşünen Hollandalı bir firma, ’geleceğin yarışları’ projesini ’Formula Zero’ olarak adlandırmış. Her geçen gün popülaritesini artıran Formula Zero’nun amacı sıfır emisyonlu otomobiller ile bir yarış sınıfı oluşturmak.

Mark-2 adı verilen bir konsept geliştiren firma, aşama aşama 2015 yılına kadar Formula Zero’nun günümüzün en popüler ve en çok izlenen organizasyonu olan Formula1’in yerini alacağını ya da en azından hidrojenle çalışan otomobillerin bu organizasyonda yarışacağını iddia ediyor. En hızlı hidrojen yakıt hücreli konsept unvanını elinde bulunduran Mark-2, 0’dan 100 kilometre hıza 8 saniyenin altında ulaşıyor. Oluşturulan plana göre şu an ’go-kart’ yarışlarında kullanılan araçların boyutunda olan otomobil, her geçen yıl daha da geliştirilerek daha hızlı ve büyük olarak karşımıza çıkacak.

MALİYETİ 250 BİN EURO

Formula Zero organizasyonunda sponsor bulup kendi yarış takımınızı kurabilir ve Formula Zero Dünya Şampiyonası’na katılabilirsiniz. Bunun için Formula Zero ekibi mobil bir yarış pisti geliştiriyor. Araçlarını bu merkezde test etmek isteyenler yaklaşık 2 bin Euro ücret ödüyor. Eğer bir takım kurmak istiyorsanız, bunun maliyeti 250 bin Euro’ya kadar çıkıyor. Karting araçlarına benzeyen yarış otomobilinin sponsorluk ücretleri ise 35 bin Euro’dan başlıyor.

Volvo, 16 altın madalya ile damgasını vurdu

İsveçli otomobil üreticisi Volvo, Paris’te düzenlenen Michelin Challenge Bibendum 2006’da, binek otomobil sınıfında 16 altın madalya kazanarak, yarışmaya katılan diğer firmaları geride bıraktı. Volvo, yeni Multi-Fuel (Çok yakıtlı) prototip otomobili, yenilenebilir yakıtlarla çalışan motorlara sahip Volvo S60 Bi-Fuel ve Volvo V50 FlexiFuel modelleri, temiz ve verimli yakıt kullanan dizel ürünü Volvo S40 1.6 Dizel ile yarışa katıldı.

Katılımcılar hızlanma, fren, slalom, gürültü, emisyonlar, yakıt verimliliği ve karbon dioksit emisyonları olmak üzere yedi alanda yarıştı. Yarışmada çevre dostu motor seçenekleri ile dikkat çeken Volvo; ’Hızlanma’ kategorisinde 1 altın ve 3 gümüş, ’Fren’ kategorisinde 4 altın, ’Slalom’ kategorisinde 1 altın ve 3 gümüş, ’Gürültü’ kategorisinde 3 altın ve 1 gümüş, ’Emisyon’ kategorisinde 3 altın ve 1 gümüş, ’Yakıt Verimliliği’ kategorisinde 2 altın, 1 gümüş ve 1 bronz, ’Karbondioksit Emisyonu’ kategorisinde 2 altın ve 2 gümüş olmak üzere 16 altın, 11 gümüş ve 1 bronz madalya kazanmayı başardı.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!