Demet CENGİZ BİLGİN
Oluşturulma Tarihi: Ocak 23, 2008 00:00
Türk perakende sektörünün duayeni, YKM Yönetim Kurulu Başkanı Fethi Ağralı, geçmişi özlemenin abesle iştigal olduğunu belirterek, türban tartışmaları için "Türban tartışması Türkiye’nin yüz karası. Siyasiler aklı selim olmalı. Yanlış yollara sapmasınlar. Atatürkçü çizgiden ayrılmasınlar" dedi.
TÜRK perakende sektörünün duayeni, Türkiye’yi çok katlı mağazacılıkla tanıştıran Yeni Karamürsel Mağazaları’nın (YKM) Yönetim Kurulu Başkanı Fethi Ağralı, geçmişi özlemenin abesle iştigal olduğunu belirterek, "Türkiye’nin en büyük sorunu istikrar; siyasi kavgaların olması. Bunca yıl sonra türban konusunu tartışmak Türkiye’nin yüz karasıdır" dedi.
ATATÜRK’TEN UZAKLAŞILMASIN: Siyasilere Atatürkçü çizgiden uzaklaşmamalarını tavsiye eden 84 yaşındaki Fethi Ağralı şunları söyledi: "Siyasetçilere aklı selim olmalarını öneriyorum. Yanlış yollara sapmasınlar. Atatürkçü çizgiden ayrılmasınlar. Avrupa Birliği’ne (AB) üyelik gibi olması lazım gelenlerin hız kesmesinden rahatsızım. İleri gitme işaretleri vardı ama şimdi memleket durgunluk yaşıyor. AB ümidinin üstü örtülüyor. Siyasi çatışmalarla bu işler zayıfladı. AB kriterlerine yakınlaşmak zorlaştı. Temennim AB’ye yakınlaştıracak en iyi formları görmek."
SULH VE SÜKÛN İSTİYORUZ: Bütün siyasi gerginliklerin piyasaları bozduğunu vurgulayan Ağralı, sulh (barış) ve sükûn (sessizlik) içinde olmayı istediklerini söyledi. Ağralı, yaşanan gerginlikleri ise "bulanık sularda
balık avlamaya" benzetti.
KAÇAN FIRSAT YAKALANMAZ: "Fırsat kaçtı mı yakalanmaz çünkü fırsat dediğiniz şey durmaz, beklemez" diyen Ağralı, Türkiye’nin çok büyük fırsatları kaçırdığını anlattı. YKM’nin dış pazarlara açılmak konusunda fırsatları iyi değerlendiremediğini anımsatan Ağralı şöyle konuştu: "Yurtdışı planları fiiliyata geçiremedik. Yurtdışında daha erken başlayabilirdik. Öyle olsa, bugün çok daha farklı yerlerde olurduk. 1990’larda Romanya’da açılan ülkenin en büyük alışveriş merkezinde bize yer vermek istediler. Çok yakınlaşmıştık ama ülkemizde çıkan krizler yüzünden dışarıya açılmamız engellendi. Türkiye içindeki krizlerle boğuşmaktan dışarıya açılamadık. O zaman piyasa boştu. Geçen yıl Bulgaristan’a gittim. Pek cazip değil. Romanya çok iyi durumda ama orası da boş değil."
PERAKENDE KUMAŞ SATMAKTI: 1961’de Nuri Güven ve Fethi Ağralı’nın kurduğu YKM, ilk taksitli satış, promosyonlu satış ve bayilik gibi kavramları Türk perakende sektörüne getiren ilk şirket oldu. YKM’nin şu anda 54 mağazası bulunuyor. 1960’larda işe başladıklarında perakendeciliğin çok farklı olduğunun altını çizen Ağralı, "Perakende mağazalarda kumaş satılırdı. Bugün o kadar büyüdüki her şey; kumaş satışı sıfır" dedi.
AVM’LERE GİRMEMEK HATAYDI: Soysal Danışmanlık tarafından düzenlenen Perakende Günleri kapsamında verilen Perakande Güneşi Ödülü alanların buluştuğu toplantıda konuşan, Yaşam Boyu Başarı Ödülü sahibi Fethi Ağralı, YKM’nin alışveriş merkezlerine (AVM) girmekte hatalı bir politika izlediğini söyledi. Pek çok AVM’de yer almamalarının sebebini hatalı politikaya bağlayan Ağralı, "Cevahir’e akıllandık da girdik. AVM’ler cadde mağazacılığına darbe vuruyor. Cevahir’e gidince Şişli’yi kapatmayı düşündük ama baktık ki talibi çok vazgeçtik. Kendimize rakip yaratamazdık. Şimdi Şişli ve Cevahir mağazalarımız birbiriyle rekabet ediyor ama kár da ediyor" diye konuştu.
Maslak Boyner’in yerine YKM açma kararımız yokMASLAK Boyner mağazasının yerine YKM açacakları yönündeki söylentiye de açıklık getiren Fethi Ağralı, "Mal sahibi ısrarla teklif ediyor ama henüz orayla ilgili bir kararımız yok" dedi.
Kodal: 2008 zor bir yıl olacak KREA Gayrimenkul İcra Kurulu Başkanı Hakan Kodal, İstanbul’da belli bölgelerde yoğunlaşan AVM’lerin sorunlar yaşayacağını ve para kazanma döneminin biteceğini vurguladı. 2500 proje incelediklerini, 4’ü üzerinde çalıştıklarını anlatan Kodal şöyle konuştu: "2004-2005 yıllarında AVM yatırımı çok kárlıydı. Her yerde aynı marka karması var. Sadece AVM’ler değil, markalar da daha ne kadar bunun arkasında durabilir. 2008 kötü bir yıl olarak görünüyor ancak Türkiye ilk kez global krize şanslı yakalanıyor. Daha önce temellerdeki sorun çözülmemişti. Şimdi daha güçlüyüz. Sermayesi az olup fazla açılanlar için 2008 kötü bir yıl olacak. Ben bu malı nasıl olsa satarım diyen mal sahibi, gayrimenkulcü için de kötü bir yıl olacak. Güçlüler güçlü çıkacak."
2008’de alım gücünü düşüren kriz olmaz
KOTON markasının sahibi Yılmaz Yılmaz sıkıntılı geçeceği sinyalini 2007’nin ortasından itibaren belli eden 2008 yılı için "2001 krizinde Türkiye’de satın alma gücü toptan düşmüştü. 2008’de dünyadaki çalkantılar Türkiye’deki satın almayı toptan etkilemez. Kalıcı olmaz" diye konuştu.
Astoria da gelsin rekabete alışkınız
PROFİLO Alışveriş Merkezi (AVM) Genel Müdürü Nuri Aka, yıllardır Akmerkez, MetroCity, Cevahir ve Kanyon ile rekabet ettiklerini belirterek şunları söyledi: "Kimse yanına rakip geliyor diye sevinmez. Astoria açılıyor diye bir tedirginliğimiz yok. Rekabete alıştık. Kanyon’un restoran kısmı güçlü, mağaza karması güçlü değil. Restoran ve sinemaya gidenler Türkiye ortalamasının çok üstünde ama bu mağazalara yansımıyor. MetroCity’nin mağaza karması daha iyi. Akmerkez hálá çok iyi. Küçük detaylarla bu sektörde çok büyük fark yaratılabilir."
Yüksek kiralar bize uymaz
20 mağazalık zincire ulaşan Kahve Dünyası’nın Yönetim Kurulu Üyesi Alev Altınkılıç cadde mağazalarını tercih ettiklerini anlatarak "AVM’lerin fiyat politikası bize uymuyor. Biz sürümden kazanıyoruz. Bir Türk kahvesi, su ve lokumu 1.50 YTL’ye satıyoruz. Türk kahvesinin yaygınlaştırma misyonuna sahibiz. Türk kahvesinden para kazanma derdiimiz yok" dedi.
Üç yıldır hücumdayız, orta sahası iyi olan sarsılmaz
SOYSAL Danışmanlık’ın sahibi Suat Soysal ise Türk perakende sektörünün 2004 yılından bu yana hücumda olduğunu belirterek "Orta sahası iyi olan, yani altyapısı, insan kaynakları güçlü olan; bunlara yatırım yapmış şirketlere, sıkıntılı geçeceği söylenen 2008’de de bir şey olmaz" dedi. Soysal, ekonomik darboğaz olursa, kiracısıyla sıkı ilişkileri olan AVM’lerin sıkıntıyı kolay aşacağına da dikkat çekti.