Hanife BAŞ
Oluşturulma Tarihi: Haziran 09, 2007 00:00
Gelirlerinin önemli kısmını büyükşehirlerdeki merkezi istasyonlarından sağlayan akaryakıt sektörü, artan gayrimenkul fiyatları ve uygun boş yer bulunamaması nedeniyle şehir merkezlerinde yeni istasyon yeri sıkıntısı çekiyor.
BP Türkiye’nin
Akaryakıt Müdürü Murat Gunem, büyükşeyirde istasyon yeri kirasının 2.5 milyon dolara kadar çıktığını söyledi.
BÜYÜKŞEHİRLERDE artan gayrimenkul fiyatları ve uygun boş yer bulunamaması nedeniyle, akaryakıt şirketleri yeni istasyon kuracak yer sıkıntısı çekiyor. Türkiye’deki toplam 11 bin 500 civarındaki akaryakıt istasyonunun yüzde 40’ı büyükşehirlerde bulunuyor. Şehir merkezlerindeki istasyonlarda daha fazla iş yapan şirketler, yer bulamama sorunu yanında buldukları yerlere de önemli miktarda kiralar ödemek zorunda kalıyor.
2.5 MİLYON DOLAR KİRA: İngiliz akaryakıt şirketi British Petroleum (BP) Türkiye’nin Akaryakıt Müdürü Murat Gunem, sektörde başarının uygun yerlerde istasyon açmaktan geçtiğini kaydederek, "Büyükşehirlerde istasyon açacak yer kalmadı. Büyüyen metropollerde 5-10 yıl sonrası için yer kapmak mümkün. Önemli noktaları uzun zamandır pazarda olan markalar tutmuş durumda" dedi. Gunem, yeni mesafe kısıntıları ve arsa fiyatlarının yükselmesi ve şehir merkezlerinde istasyon açılması konusundaki isteksizliklerin merkezi yerlerde istasyon açılmasını zorlaştırdığını ve bu şartların sektörde yatırım kararlarının doğru alınmasının önemini artırdığını vurguladı. Murat Gunem, akaryakıt istasyonlarının kiralarının istasyonun yeri, potansiyeli, son müşterinin alım gücü, çevresinde başka istasyon olma potansiyeli gibi etkenlere göre değiştiğini belirterek, genel olarak istasyon başına 10-15 yıl için 500 bin dolar-2.5 milyon dolar arası kira bedellerinin ödenebildiğini aktardı.
YENİ ŞEHİR, YENİ İSTASYON: Gayrimenkuldeki gelişmelerin bir yandan merkezlerdeki yerlerin değerlerinin artmasına, bir yandan da yeni şehirlerin, gelişen yerleşim yerlerinin ve uydu kentlerin oluşmasına neden olduğunu ifade eden Gunem, "Yeni yerleşimler kendi ihtiyaçlarını da beraberinde getiriyor ve akaryakıt istasyonu ihtiyacı doğuruyor. Yerleşim yerlerinin çevrelerinde ihtiyaçlar çerçevesinde akaryakıt istasyonu oluşması için parseller oluşturuluyor ve sektör gelişiyor. Bu gelişim esnasında marka değeri yüksek şirketlerin tercih edildiğini gözlemliyoruz" diye konuştu. Gunem, şehirlerin ve ekonominin büyümesinin ek istasyon ihtiyacını doğuracağını dile getirerek, büyük artışlar olmayacağı gibi üretken olmayan küçük istasyonların kapanmasıyla toplam sayıda azalma bile beklenebileceğine dikkat çekti.
İSTASYONA 50 MİLYON DOLAR: Gunem, BP’nin Türkiye’deki pazar payının yüzde 15 olduğunu ve 600 istasyonları bulunduğunu aktararak, küçükleri kapatarak merkezi yerlerde yenilerini açarak bu yıl 35-40 civarında istasyon açmak istediklerini kaydetti. Eskileri ve memnun olmadıkları istasyonlarını kapattıklarını dile getiren Murat Günem, 2007 yılında istasyonlarına 50 milyon dolar civarında yatırım yapacaklarını belirtti.
Akaryakıt fiyatında en güçlü Sbelirleyici etken vergiler TÜRKİYE’de benzin fiyatlarının yüksekliğinde vergilerin çok belirleyici olduğuna da değinen Murat Gunem, şu değerlendirmeyi yaptı: "Petrol borsası olan bir ürün. Ülkeye göre vergileri değişiyor. Türkiye, Avrupa’da benzinde en pahalı ülke ama motorinde pahalı değil. Türkiye’de benzine yönelik vergiler daha fazla. Bu ülke politikasıdır, eleştiremeyiz. Ürünün fiyatı belli, ülkelerin uygulamaları değişiyor. Bu yıl, kış sıcak geçti. Daha az kalorifer ve doğalgaz yakıtı tüketildi. Bu petrol fiyatlarının artmasını sağladı. Oynaklık çok fazla bu gittikçe artıyor. Siyasi olaylar ve her türlü gelişme petrol fiyatını doğrudan etkiliyor. Bilimsel bir tahmin olmaktan çıktı."
Pazarın büyüklüğü 45 milyar dolarBP Türkiye Akaryakıt Müdürü Murat Gunem, Türkiye’de 14 milyon tonluk akaryakıt sektörü bulunduğunu ve toplam pazar büyüklüğünün 45 milyar dolar olduğunu belirterek, pazarda BP’nin dördüncü sırada yer aldığını kaydetti.
Gunem, "Sektörde 40’a yakın şirket var. Birleşmeler ve konsolidasyon yaşanabilir. Bizim şu anda birleşme ya da satın alma planımız yok. Sektörde ciddi rekabet var, bu nedenle promosyonlar çok arttı" dedi.
Günem, "Biz de, cep telefonu ve dect telefonu verdik. Türk insanı konuşmayı çok seviyor. Dect telefonlar tahmin edilenin üzerinde talep gelmesi nedeniyle bitti. Her şirketin promosyon yapması da rekabetin göstergesi" diye konuştu.