Galata Mevlevihanesi’ne sarhoş şeyhler mi dadandı

Güncelleme Tarihi:

Galata Mevlevihanesi’ne sarhoş şeyhler mi dadandı
Oluşturulma Tarihi: Aralık 24, 2002 00:00

Åžeb-i Arûs törenlerinin arkasından baÅŸlayan Mevlevilik ve sema tartışması, geniÅŸleyerek sürüyor. Ä°stanbul Sema Gurubu'nun kurucusu Nezih Uzel, Galata Mevlevihanesi'nin istismar ve dejenerasyonun merkezi olduÄŸunu savundu. Uzel, 'iki takım yetiÅŸtirdim, birini meyhaneden, diÄŸerini Galata'daki numaralı evlerden kurtaramadım' dedi. Åžeb-i Arûs’un mimarlarından Ahmet Özhan ile Ahmet Yılmaz'ın, ‘‘Mevlevilik rant alanı, sema rakı mezesi oldu’’ sözleriyle baÅŸlayan tartışma, bu dünyanın kapılarının açılmasına ve kıyıda köşede yaÅŸananların gözler önüne serilmesine yol açtı. 1981'de Ä°stanbul Sema Gurubu'nu kuran ve zamanında Åžeyh Galib'in ÅŸeyhliÄŸini yaptığı Galata Mevlevihanesi'nde ilk áyini düzenleyen Nezih Uzel, ‘‘Vaktiyle Balkanlar'daki BektaÅŸiliÄŸe içki sokup Ä°slam geleneÄŸini bozanlar, son oniki yılda Mevlevileri de bozdular. Galata Mevlevihanesi'ne dadanan sarhoÅŸ ÅŸeyhler, Türkiye'de 'kafayı çekmeden sema edilmez' inancına yol açtılar’’ diye konuÅŸtu. Nezih Uzel, kendi yetiÅŸtirdiÄŸi Hasan Çıkar ve Nail Kesova'nın, gerek yurt içinde, gerekse yurt dışında sema áyinlerine içkili çıktıklarını ileri sürerek, ‘‘Hasan Çıkar, Mevlana'nın da içtiÄŸini, içkinin Ä°slam'da yanlış yere haram edildiÄŸini söylüyor’’ dedi. Uzel sözlerini, ‘‘Çok semazen yetiÅŸtirdim ama Mevlevi yetiÅŸtirmek nasip olmadı’’ diye sürdürdü.Hakkında çeÅŸitli iddialar bulunan Hasan Çıkar ise Nezih Uzel'in kendisine yönelttiÄŸi suçlamaları reddetti. 67 yaşında olan ve kendisine 'Hasan Dede' ismini uygun gören Çıkar, Ãœsküp Mevlevihanesi ÅŸeyhi Hakkı Dede'den 1965 yılında icazet aldığını söyledi. Toplumda BektaÅŸi babalarının veya Alevi dedelerinin gayet doÄŸal karşılandığını belirten Çıkar, kendisinin 'dede' olmasında ÅŸaşırtıcı bir taraf bulunmadığını ifade etti. Hasan Çıkar, hakkındaki iddiaları şöyle cevaplandırdı:‘‘Biz para için sema yapmayız. İçki içip semaya çıktığımız veya içkili yerlerde sema yaptığımız iddiaları tamamiyle yalandır. Ben hacı adamım. Benim böyle bir ÅŸey yaptığımı söylemek iftiradan baÅŸka bir ÅŸey deÄŸildir. Bugün MevleviliÄŸin yozlaÅŸtırıldığını, tamamen maddi menfaatlere yönelik bir hale getirildiÄŸini görüyoruz ve biz de bundan ÅŸikayetçiyiz.’’Kadın semazenlere tacizde bulunduÄŸuna dair iddialara da itiraz eden Hasan Çıkar, 20 tane kadın semazeni olduÄŸunu ama bugüne kadar hiçbirinin kendisinden ÅŸikáyetçi olmadığını söyledi. Kadın ve erkeÄŸin birlikte sema etmesinin MevleviliÄŸin ruhuna aykırı olduÄŸuna dair görüşleri de eleÅŸtiren Çıkar, ‘‘Kadın-erkek birlikte sema etmez fikri doÄŸru deÄŸildir. Öyle olsaydı, Kabe'de kadınla erkeÄŸin birlikte tavaf etmeleri mübah olur muydu?’’ dedi. Nezih Uzel ise ‘‘Kadın semazen olmaz diye bir kural yok. Erkek-kadın bir arada dönmez, o kadar. Bu meseleyi kasten bulandırıyorlar. Ä°spanya'da bir gurub 'yogacı' hanıma sema öğrettim, kendi aralarında dönüyorlar. Bu gelenekte var, ama erkek-kadın bir arada yok’’ diye konuÅŸtu.PORTRENEZÄ°H UZEL25 kitap 28 plak1938 yılında Mudanya'da doÄŸan Uzel, 1957 yılında Galatasaray Lisesini bitirdi. Prof. Süheyl Ãœnver, Sadettin Heper, Halil Can, Necmettin Okyay gibi isimlerden ders aldı. 15 yıl Ãœsküdar'da eski Özbekler Dergáhı son ÅŸeyhi Necmettin Özbekkangay'ın hizmetinde bulundu. Devrin şöhretli köşe yazarı Mevlevi Refi Cevat Ulunay'ın teÅŸvikiyle gazeteciliÄŸe baÅŸladı. Ä°slam, tarih, kültür ve sanat ile ilgili 25 kitabı ve tasavvuf müziÄŸini içeren 28 plak, CD ve kaseti yayınlandı. 1981 yılında Ä°stanbulda eski Galata Mevlevihanesi ÅŸimdiki Divan Edebiyatı müzesi çerçevesinde Ä°stanbul Sema gurubunu kurdu. Bu grup yurt içinde ve dışında yüze yakın konser ve sema gösterisi düzenledi. Gurup, 1987 yılında Konya Belediyesi'nin daveti üzerine Uluslararası Mevlana'yı Anma Töreni'nde müzik ve sema görevini üslendi. Uzel halen çeÅŸitli gazete ve dergilerde yazılar yazıyor.Nezih Uzel’in dile getirdiÄŸi ÅŸikayetler, giderek bir rant kapısı haline getirilen Mevlevi dünyasında alttan alta kaynayan bir kazanın varlığına da iÅŸaret ediyor. Kavganın sebebi de bu galiba... Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!