Güncelleme Tarihi:
Türkiye'de ilk kez basın fotoğrafçılarının çalışmalarından oluşan bir takvim hazırlandı: ‘‘Bir Kilometre Taşı, 1999’’.
A4 Ofset tarafından gerçekleştirilen proje, ülkemiz fotoğraf dünyasına önemli katkı sağlayacak bir geleneği de başlattı. A4 Ofset, gelecek yıldan itibaren fotoğraf projelerine desteği sürdürecek.
Editörlüğünü basın fotoğrafçısı Haluk Çobanoğlu'nun, grafik tasarımını Mehmet Ulusel'in yaptığı çalışma, ‘‘Yaşama Sevinci’’ temasından yola çıkılarak oluşturulmuş. Bunun nedeni ise ülkemizde yaşama sevincine her geçen gün artarak duyulan ihtiyaç. Takvim, bugüne kadar hiç yayınlanmamış basın fotoğraflarından derlendi.
BİN ADET BASILDI
Çalışma, 21. yüzyıla aktarılan bir belge niteliği taşıyor ve dünyanın herhangi bir yerinde haber peşinde yaşamını yitiren fotoğrafçıların anılarına ithaf edildi. Sadece bin adet basılan takvim, belirli adreslere gönderildi.
Takvimde Ara Güler'in ‘‘Unkapanı’’, Coşkun Aral'ın ‘‘Tank üzerinde çocuk, Afganistan’’, Ergun Çağatay'ın ‘‘Şah-ı Zinde, Semerkant’’, Haluk Çobanoğlu'nun ‘‘Habitat Zirvesi, Beyoğlu’’, Ali Öz'ün ‘‘Hindu tapınağı önünde, Delhi’’, Kutup Dalgakıran'ın ‘‘Pazar/Rize Sahilboyu’’, Çağrı Kılıçcı'nın ‘‘Lösemili çocuklar koğuşu’’, İlker Maga'nın ‘‘Kuzey Denizi, Wangerooge, Almanya’’, Ahmet Utlu'nun ‘‘Al Qasr köyü, Mısır’’, Nevzat Çakır'ın ‘‘Şeytan uçurtması ve çocuk, Milas’’, Arif Aşçı'nın ‘‘Köfteci çocuk, Eminönü’’ ve Coşkun Aşar'ın ‘‘Aydınlık için bir dakika karanlık eyleminde sokak çocukları, Beyoğlu’’ adlı fotoğrafları yer alıyor.
Eğlenirken öğrenin
Oyuncak sektöründeki ‘‘eğitici
oyuncak’’ trendinin ünlü isimleri Ravensburger ve GiGamic ürünleri yediden yetmişe, her yaş grubuna hitap ediyor. Strateji geliştirmeyi, hayalgücünü çalıştırmayı amaçlayan oyunlardan Quarto, İsviçre ve Fransa'de okullarda ders olarak veriliyor.
BUGÜN 30'lu, 40'lı yaşlarda olanlar, çocukluklarından hatırlarlar. Türkiye'de oyuncak, o dönemde plastik bebeklerden, tabancalardan, plastik toplardan, yoyolardan ibaretti. Büyük şehirlerde, maddi durumu iyi olan aileler ise, Amerikan Pazarı tabir edilen yerlerden aldıkları daha kaliteli oyuncaklarla çocuklarına ayrıcalıklı bir konum sağlarlardı. Derken zamanla, ama özellikle de 80'lerden itibaren Türkiye'de oyuncak pazarı gelişti. İthal oyuncaklar, evi ve mobilyaları olan binbir kıyafetli Barbie'ler, dev boyutta kullanılabilir arabalar, her boyda tüylü hayvanlar vitrinleri kapladı. Böylece mutlu çocuk sayısı kadar, anneleri alamadığı için vitrinlerin önünde ağlama krizine tutulan mutsuz çocukların sayısı da arttı.
Ancak son on yıldır dünyadaki trend artık oyuncakta ‘‘eğlendirme’’ işlevini çok arka plana atmış durumda. Çocukların eğlenmekten önce düşünmesini ve hayal gücünü zenginleştirmesini amaçlayan eğitici oyuncaklar, eğitimciler ve pedagoglarca da destekleniyor. Üstelik bu tür oyuncakların bir diğer avantajı da, çocuklar kadar büyüklerin de keyifle oynayabilmeleri.
İki buçuk yıl önce kurulan Adore şirketiyle birlikte, eğitici oyunlar artık Türkiye'ye de geldi. Zaten şirketin kuruluş aşamasındaki çıkış noktası Türkiye'de eğitici oyuncağın eksikliği olmuş. Oyuncağın ve oyunun çocuğun oyalanmasını sağlayan birer malzeme olmasına karşı çıkan firma, yetenekleri geliştirmeye yönelik oyuncakları Türkiye'ye getirmek üzere tam 200 firmayla yazışmışlar. Sonuçta 14 yabancı firmanın Türkiye temsilciliğini alan Adore'nin sahiplerinden Esin Ateş, bu firmaların en büyüğünün Alman Ravensburger olduğunu söylüyor. Ravensburger, özellikle puzzle alanında dünyada ilk sırayı tutuyor. 5 parçadan 9 bin parçaya kadar piyasaya sürdüğü puzzle'lar özellikle yetişkinlerin tutkusu.
ÖDÜLLÜ QUARTO
Adore'nin piyasaya sürdüğü bir diğer grup ise strateji oyunları. Fransız GiGamic tarafından ithal edilen bu strateji oyunlarının arasında Pylos, Quixo, Quads adlı oyunların yanı sıra, dünyada en çok ödül kazanmış Quarto var. Satranç kadar düşünmeyi ve karşı hamleyi hesaplamayı gerektiren oyun, İsviçre ve Fransa'daki okullarda ders olarak kullanılıyor. Düşünceyi keyif alarak zorlamayı gerektiren bu oyun hakkında Esin Ateş, ‘‘Belli şeylere konsantrasyon sağlama, atılacak adımları önceden hesaplama gibi konular yaşamda çok önemli’’ diyor. Ateş, ‘‘Quarto ilk oynandığında beş dakika sürüyor, ne var bu oyunda, diyorsunuz. Çünkü daha strateji kurmuş değilsiniz. Zamanla oyun süresi 15, 20, 25 dakikaya çıkıyor. Keşfettikçe, strateji kurdukça oyun zorlaşıyor’’ diye anlatıyor.
Firmanın ithal ettiği oyun grupları arasında bir de İngiltere'den resim ürünleri var. Verilen belli şablonlardan yola çıkarak hem çizgiyi hem hayal gücünü geliştirmeye yönelik bu resim oyunları, her yaşa uygun. Her eğitici ürün Türkçe'ye uyarlandığı için, ithal diğer oyuncaklarda karşılaşılan sorunlar yok. Aynı biçimde Galatasaraylı puzzle tutkunlarına da bir müjdesi var Adore'nin. Avrupa'nın büyük futbol takımlarının puzzle'larını da üreten Ravensburger'i Galatasaray takımının puzzle'ını da yapmaya ikna etmişler. Fanatiklere duyurulur!