Güncelleme Tarihi:
Olay yerine, yani ‘Fıstığımız Bol Olsun’ projesinin uygulandığı Gaziantep’e, Nestle Türkiye Çikolata ve Şekerleme Genel Müdürü Devrim Cöbek’le intikal ettik. Cöbek, yol boyunca projenin ilerleyiş biçimini anlattı. Yaptıkları ilk iş halkı eğitmek olmuş. Seçtikleri halk temsilcileri aracılığıyla fıstık yetiştiriciliğinin doğrusunu yanlışını iyice belletmişler. Daha önce yüzde 15’i çalışan kadınların neredeyse yüzde 40’ını işin içine çekmişler. Antep ve civarında 1000’i aşkın işyerine ‘Fıstığımız Bol Olsun’ çıkartmaları yapıştırarak projenin bilinirliğini arttırmışlar.
İkinci ve en önemli adım Antep Fıstığı Araştırma Enstitüsü’nü bilgi birikimini üreticiler birliğiyle buluşturmuşlar. Toprağın korunması, işlenmesi ve daha verimli hale getirilmesi konularında enstitünün elindekiler ilk kez uygulanmış böylece. Proje için toplam 1 milyon 500 bin liralık yatırım öngörülüyor.
BAŞKAN UMUTLU
Uçaktan iner inmez ilk işimiz Gaziantep Belediyesi’ni ziyaret etmek oldu. Başkan Asım Güzelce ile şehir halkının oylarıyla üç heykel taslağı içinden seçilen ve yapılan Gaziantep’in ilk fıstık heykelini açtık. Güzelce’ye göre Antep Fıstığı hiç hak ettiği yerde değil: “Yıllık hasatımız 80 bin ton rekolte. Bu sayı İran’ın üçte biri. Ama lezzet açısından İran’ı beşe katlarız.”
Hasat için Yaylacık Köyü’ne gittik. Fıstık bahçesi sahibi muhtar bizi karşıladı. Ve bakın neler anlattı: “Fıstık ağacı bir yıl mahsul verir, bir yıl vermez. Yani biz öyle zannediyorduk. Bu projeyle doğru bildiğimiz birçok şeyin yanlış olduğunu öğrendik. Mesela eskiden fıstığı toplar toplamaz budardık. Ve kestiğimiz yerde sakızlanmalar olurdu. TEMA bize asıl budamanın 12’inci ayda olması gerektiğini söyledi. Sonra eskiden gübreleme yaparken hayvan gübresini ağaç dibine yayardık. Meğerse yaprakların uzandığı kadar boş alana yaymak gerekirmiş. Bazen salkımlarımızda bit olurdu. Biz yağmurdandır deyip, ‘bit olunca daha çok mahsul olur’a inanıp, kendimizi kandırırdık. Meğer bit ağacın yapraklarını içten içe kuruturmuş. Başlayalı sekiz ay oldu ama inanılmaz bir geri dönüş aldık. Bir sonraki seneden inanılmaz umutluyuz.”
OYUNU FACEBOOK’TA REKOR KIRIYOR
‘Fıstığımız Bol Olsun’ kampanyasının sitesi www.fistigimizbololsun.com ve Facebook’tan oynanan ‘Fıstık Bahçem’ oyunu hem proje bilinirliği açısından hem de takipçi sayısının fazla olması nedeniyle dikkat çekiyor. Oyunu 8 bin 500 kişi aktif olarak oynuyor.