Nuran ÇAKMAKCI
Oluşturulma Tarihi: Eylül 11, 2005 00:10
Yarın okullar açılıyor. 12 milyonu aşkın ilköğretim öğrencisi ve 3 milyonu aşkın ortaöğretim öğrencisi ders başı yapacak. Müfredat, her sene olduğu gibi yine elden geçirildi. Ama bu seferki değişiklikler, önceki yıllara göre daha radikal.
Fişle okuma öğrenme dönemi tarihe karışıyor örneğin. Onun yerine ‘ses temelli cümle yöntemi’ diye bir şey geliyor. Bir de eğlenerek öğrenme diye başka bir kavram çıkmış durumda. Önemli değişiklikleri derledik. İşte müfredattaki son rötuşlar.
FİŞ YOK, SES VAR
Artık fiş yok. Türkçe’nin yapısal özelliklerine daha uygun görülen, ‘ses temelli cümle yöntemi’ne geçiliyor. Öğrenciler cümlenin yazısı yerine önce sesiyle tanışacak. Yazı öğretimine de birinci sınıftan itibaren bitişik eğik yazıyla başlanıyor. Bütün derslerde yazı çalışmaları sadece bitişik eğik yazıyla yapılacak.
GİRİŞİMCİLİK ÖĞRENECEKLER
Afetten korunma ve güvenli yaşam, girişimcilik, kariyer bilinci, sağlık kültürü, spor kültürü ve olimpik eğitim gibi yeni programlar oluşturuldu. Sınıf düzeylerine göre yıl içinde bu alanlarda yeni dersler eklendi. Ayrıca satranç, sanat ve spor etkinlikleri, halk kültürü, düşünme eğitimi gibi başka yeni dersler de olacak.
SEÇMELİ DERS SAYISI ARTIYOR
İlköğretimde zorunlu derslerin sayısı 30 olacak. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük, iki saatten üç saate çıkacak. İlköğretimde ikişer, 4 ve 5’inci sınıfta ise üçer saat olan seçmeli ders saati sayısı da dörde çıktı.
YABANCI DİL SAATLERİ ARTTI
İlköğretimden itibaren yabancı dil ders saati sayısı artırılacak. Birçok Anadolu Lisesi’nde de hazırlık sınıfı kalktı. Yabancı dil ders saati lisenin bütün sınıflarına dengeli olarak dağıtıldı. Yabancı dilde gramer bilgisinden çok, konuşma pratiği önemsenecek.
GRAFİK EŞLİĞİNDE TÜRKÇE
Türkçe dersi yeniden düzenleniyor. Öğrencilerin okuma-yazma alışkanlığını Türkçe’yi severek edinmeleri için görsel okumaya (tablo, resim, simge, grafik vb) ağırlık verilecek. Dilbilgisi ise sadeleştirildi; zor ve karmaşık konular üst sınıflara kaydırıldı.
EĞLENCELİ MATEMATİK
Özellikle matematiğin estetik ve eğlenceli yönünü işleyen konular ağırlıkta olacak. Düzenlenecek etkinliklerde öğrencilerin aktif katılımları sağlanarak matematik dersine karşı olumlu tutum geliştirmeleri hedefleniyor.
OSMANLI YERİNE GLOBALLEŞME
Osmanlı tarihi ve coğrafyanın bazı ağır konuları, 6-7’nci sınıflara kaydırıldı. Demokratikleşme, sivilleşme, küreselleşme gibi konular eklendi. Öğrencilerin düşünme becerisini ön plana çıkaracak, bilgiye ulaşma ve öğrenme yöntemleri anlatılacak. Öğrencilere gözlem, zaman ve kronolojiyi algılama, empati becerisi kazandırma hedefleniyor.
DAHA ÇOK LABORATUVAR
‘Az bilgi özdür’ ilkesinden hareket edildi. Öğrenciye çok bilgi yüklemek yerine temel kavramlar verilecek. Fen ve teknoloji okuryazarlığı önemli bir hedef olarak belirleniyor. Teknoloji ve uygulamalarıyla ilgili konulara daha fazla ağırlık veriliyor. Daha kapsamlı laboratuvar araçları ve etkili öğretim materyalleri kullanılacak.
LİSELER DÖRT YIL OLDU
Bu en bilinen değişiklik. Uluslararası diploma denkliği ve yükseköğretim programına uyum sağlamak için liseler artık 4 yıl olacak. Sistem sadece yeni başlayanlara uygulanacak. Liseye halihazırda başlamış olanlar, yine üç yılda bitirebilirler. Bu arada süper liseler de kalktı. Bir kısmı düz liseye, çoğu ise Anadolu Lisesi’ne dönüştürüldü.