Fındık fıstığa yüzde 1 süte yüzde 8 KDV olmaz

Güncelleme Tarihi:

Fındık fıstığa yüzde 1 süte yüzde 8 KDV olmaz
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 18, 2003 00:00

Ãœzüm, fındık, fıstık gibi ürünlerde yüzde 1 olarak uygulanan KDV'nin süt ve süt ürünlerinde yüzde 8 olduÄŸunu söyleyen YaÅŸar Holding Gıda Grubu BaÅŸkanı Ahmet Arsan, ‘‘SaÄŸlıklı süt tüketimini artırırsak, insan kalitemizi de yükseltiriz’’ dedi. YaÅŸar Holding Gıda Grubu BaÅŸkanı Ahmet Arsan, üzüm, fındık, fıstık gibi ürünlerde yüzde 1 olan KDV oranının, süt ve süt ürünlerinde yüzde 8 olarak uygulanmasının yanlış olduÄŸunu belirterek, ‘‘Dünyadaki en önemli gıda maddesi süt. Fiziksel ve beyinsel açıdan saÄŸlıklı nesiller yetiÅŸmesi için süt tüketiminin geliÅŸmiÅŸ ülkeler seviyesine yükseltilmesi gerekiyor’’ dedi. Tüm dünyada 21 Mayıs'ın ‘‘Dünya Süt Günü ve Haftası’’ olarak kutlandığını hatırlatan Ahmet Arsan, bugünün özellikle Türkiye'de süt ve süt ürünlerinin artırılması için çok iyi kullanılması gerektiÄŸini söyledi. Süt içme alışkanlığının geliÅŸtirilmesinin vücudun ihtiyacı olan nitelikli proteinin alınması için çok önemli olduÄŸunu vurgulayan Ahmet Arsan, ‘‘SaÄŸlıklı beslenen bir toplumun üretmenliÄŸi de artıyor. Çocukluktan yaÅŸlılığa kadar kadar saÄŸlıklı bir yaÅŸam sürüyor’’ dedi.Arsan, ‘‘Türkiye'de pastorize edilmemiÅŸ ve KDV'si ödenmemiÅŸ sütle, KDV'si ödenmiÅŸ ve saÄŸlıklı pastorize süt aynıymış gibi sunuluyor. Bu da haksız bir ÅŸekilde pastorize süt daha pahalı imajı yaratıyor’’ diye konuÅŸtu.SAÄžLIKSIZ SÃœT ÖNLENMELİ‘‘Türk halkı günde 85 milyon ekmek yiyor, kalorinin yüzde 60'ını ekmekten alıyor’’ diyen Arsan, şöyle devam etti:‘‘SaÄŸlıklı süt tüketimini artırdığımız takdirde insan kalitesinin de yukarı çıkacağı bir gerçek. SaÄŸlıksız süt çok önemli bir sorunumuz. Sütü saÄŸmaya baÅŸladığınız andan itibaren havadan, insanlardan, sağıldığı kaptan bulaÅŸan mikroorganizmalar sütü bozmaya baÅŸlıyor. Süt, besin deÄŸeri bozulmadan iÅŸlenerek piyasaya sunulmalı. Temiz ortamlarda paketlenmeli. SaÄŸlıksız sütler yüzünden her yıl en az 15 bin kiÅŸi Malta hummasına yakalanıyor bu nedenle.’’KiÅŸi başına yılda 5-6 litre saÄŸlıklı süt tüketilen Türkiye'de bunun üç misli saÄŸlıksız sokak sütü tüketildiÄŸini söyleyen Arsan, Avrupa'da bu miktarın 80-160 litre arasında olduÄŸuna dikkat çekti. Sütün yüzde 40'ını sokak sütçüsü satıyorTaylor Nelson Sofres Piar tarafından Pınar için 17 ilde yaptırılan ‘‘Süt Ãœrünleri AraÅŸtırması’’na göre, Türkiye genelinde 18 yaÅŸ ve üzeri süt tüketenlerin yüzde 41'i kullandıkları sütü market, yüzde 40'ı ise sokak sütçüsünden alıyor. AraÅŸtırmaya göre, 25-34 yaÅŸ grubundaki tüketicilerin kullandıkları sütü marketten satın alma oranları diÄŸer yaÅŸ gruplarına göre daha yüksek. AraÅŸtırma, Türkiye genelinde kentte yaÅŸayan 18 yaÅŸ ve üzeri yetiÅŸkinlerden oluÅŸan 2 binin üzerinde kii ile görüşülerek gerçekleÅŸtirildi. AraÅŸtırmanın en çarpıcı sonuçları özetle şöyle:18 yaÅŸ ve üzeri Türkiye kent nüfusunun en çok tercih ettiÄŸi süt türü ‘‘ambalajlı markalı süt’’. Ambalajlı markalı süt içinde en çok tercih edilen süt türü ise uzun ömürlü süt. Açık süt tüketenlerin yüzde 77'si ‘‘yoÄŸurt yapmak için alıyorum’’ diyor.18 yaÅŸ ve üzeri süt tüketenlerin yüzde 41'i sütü market, yüzde 40'ı sokak sütçüsünden alıyor.Tüketiciler haftada ortalama üç kez süt satın alıyor.Süt tüketen 18 yaÅŸ ve üzeri Türkiye nüfusunun bir alışveriÅŸte ortalama satın aldığı süt miktarı 1.5 litre.Tüketicilerin süt satın alırken en çok önem verdikleri unsur lezzet, bunu fiyat ve marka izliyor.Düzenli süt içen tüketiciler bir haftada ortalama 4 kez süt içiyor.Süt içmeyen tüketicilerin yüzde 31.7'si sütü sevmediÄŸi için içmiyor. İçmeme nedenlerinde sevmemeyi, pahalılık izliyor.Tüketicilerin yüzde 34'ü süt içmenin kemikleri geliÅŸtirdiÄŸini düşünüyor. Bunu yüzde 16 ile saÄŸlıklı yaÅŸam, yüzde 12 ile vücuda kalsiyum saÄŸlaması izliyor.Kentte yaÅŸayan tüketicilerin yüzde 52'si, saÄŸlık için günde 1 bardak süt içilmesi gerektiÄŸini düşünüyor.Süt tüketiminin kadın tüketiciler arasında erkeklere kıyasla daha yüksek olduÄŸu görülüyor.EÄŸitim bazında orta / lise ve üniversite mezunları diÄŸer eÄŸitim seviyelerine göre daha yüksek oranda ambalajlı süt tüketiyor. SEK: Günde 2 bardak süt içinSEK, 21 Mayıs Dünya Süt Günü nedeniyle Türkiye'nin geleceÄŸi için ‘‘Her gün 2 bardak günlük süt içme’’ kampanyası baÅŸlatıyor. SEK, süt tüketme alışkanlığı olmayan herkesi 21 Mayıs'tan itibaren geleceklerine yatırım yaparak, süt içmeye baÅŸlamaları çaÄŸrısında bulundu. SEK'ten yapılan açıklamada, günlük ve uzun ömürlü sütler arasındaki ambalaj benzerlikleri nedeniyle çoÄŸu zaman ikisinin karıştırıldığı hatırlatılarak, şöyle denildi: ‘‘Günlük sütün raf ömrü ortalama 2 günken, uzun ömürlü sütlerin raf ömrü ortalama 4 aydır. Bu süreler ambalajların üzerinde üretim ve son kullanma tarihi olarak yer alıyor. Günlük sütler mutlaka +4 derece ile +10 derece buzdolabı sıcaklığında saklanmalı.’’Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!