Emre ÖZPEYNİRCİ
Oluşturulma Tarihi: Şubat 07, 2007 00:00
Fiat, 350 milyon Euro’luk bir yatırımla geliştirdiği yeni Bravo modeliyle C sınıfına çıkarma yapmaya hazırlanıyor. Fiat’ın yeni logosunu taşıyan ilk otomobil olan Bravo, tasarım, teknoloji ve konfor özellikleriyle dikkat çekiyor. Geniş bir sedan otomobilin konforu ile basık tavanlı, agresif çizgilere sahip bir Coupe’nin sportifliğini birleştiren Bravo’nun sonbaharda Türkiye pazarına sunulması bekleniyor.
Fiat’ın, büyük beklentilerle piyasaya sunduğu C segmentindeki temsilcisi Stilo, istenilen başarıya ulaşamayarak büyük bir hayal kırıklığı yaratmıştı. Artık yerini yeni versiyona bırakma zamanı gelen aracın isminin Stilo’dan farklı olması gerekiyordu. Çünkü Stilo modeli ile başarısız bir dönem geçiren Fiat, yeni geliştirdiği C segmenti model ile iddialı olduğunu göstermek istiyordu. Bu nedenle aracın isminin Stilo’dan önceki versiyon düşünülerek Bravo olması kararlaştırıldı. Yeni Fiat Bravo, İtalyan üreticinin Punto ile yakaladığı başarı çıtasını bir üst seviyelere taşıması için tasarlanmış. 350 milyon dolarlık bir yatırımla, yeni bir model için düşük sayılabilecek bir maliyetle Bravo’yu geliştiren Fiat, bunu biraz da istediği başarıyı yakalayamayan Stilo’ya borçlu. Çünkü Bravo, yepyeni bir otomobil olmasına rağmen teknik altyapısını ve platformunun büyük bir kısmını öncüsü Stilo’dan karşılıyor.
Tasarım, teknoloji ve konfor özellikleri ile Stilo’ya göre daha geleceği daha parlak görünen Bravo, Fiat’ın yeni logosunu taşıyan ilk otomobil olma özelliğine de sahip. Roma’daki Marble Stadyum’unda gerçekleştirilen büyük bir organizasyonla basın mensuplarına tanıtılan yeni Bravo, özellikle dış tasarımı ile tüm bakışları üzerine toplamayı başarıyor. Geniş bir sedan otomobilin konforu ile basık tavanlı, agresif çizgilere sahip bir Coupe’nin sportifliğini birleştiren Bravo, 4 metre 340 santimetre uzunluğunda. Bir metre 49 santimetre yüksekliğindeki aracın genişliği ise bir metre 79 santimetre. Bir hatchback otomobil için yüksek sayılabilecek 400 litrelik bagaj hacmi sunan Bravo, koltuklarının yatırılması ile bu hacmini bin 175 litreye kadar artırabiliyor.
ÇARPICI TASARIM
Aracın en dikkat çekici kısmını oluşturan dış tasarım, markanın yeni tasarım anlayışını da gözler önüne seriyor. Punto ile başlayan akıcı çizgilerin Bravo’da da kendisine yer bulduğunu söylemek mümkün. Aracın ön kısmında iki parça gibi görünen fakat uzaktan bakıldığında yekpare bir yapı sergileyen havalandırma ızgaraları bulunuyor. İki parçalı bu ön ızgaranın üzerinde ise markanın yeni, kırmızı zeminli logosu yer alıyor. Ayrıca aracın motor kaputunun altındaki motor da havalandırma ızgarasının üzerindeki T-Jet veya MultiJet kısaltmaları ile belirtiliyor. Aracın ön kısmındaki diğer dikkat çekici detay ise far tasarımı. Kendine baktıran çizgilere sahip olan ön farlar, aracın tasarımının başladığı nokta olarak kabul edilebilir. Çünkü motor kaputundan yüksek duran farlar aynı zamanda aracın yanlardan arka kısmına doğru giden omuz çizgilerinin de kaynak noktasını oluşturuyor. Yanlardan bakıldığında eğimli ön A sütunu sayesinde aracın çok sportif bir duruşu olduğunu söylemek mümkün. Uzun motor kaputu ve basık tavan sayesinde bir Coupe etkisi yaratan Bravo, arkadan bakıldığında da çok şık görünüyor. Tamponun en alt kısmının yanlardan gelerek plakalığa doğru kıvrılması akıcı tasarımı vurgularken, aynı zamanda bir difüzör etkisi yaratıyor. Çamurlukların kenarlarına kadar gelen arka stoplar, bir önceki Bravo modeline olan benzerlikleri ile dikkat çekiyor.
Bravo’nun iç mekanına geçildiğinde, İtalyan tasarımının etkisinin burada da sürdüğü görülüyor. Sürücü odaklı tasarlanan ön konsol ergonomik bir tasarıma sahip. Üç kollu sportif direksiyon simidinin arkasında kalan dairesel göstergeler de derin yapısı ile sportif etkiyi pekiştiriyor. İç mekan, malzeme kalitesi ile dikkat çekiyor ve Fiat’ın bu sınıftaki rakiplerini yakalama arzusunda oluğunu gösteriyor.
5 YILDIZ HEDEFLİYOR
Fiat, daha önce Croma ve Grande Punto modelleri ile güvenlik konusunda yakaladığı başarıyı yeni modeli Bravo ile de sürdürmek istiyor. Avrupanın bağımsız çarpışma testi kuruluşu olan EuroNCAP tarafından 5 yıldız alan bu modellerden sonra Bravo’nun da en yüksek skora ulaşması bekleniyor. Stilo ile aynı platformu kullanan Bravo, sayıları 7’yi bulan hava yastıkları, ABS, ASR, EBD, ESP ve Hill Holder gibi sistemlerle donatılan Bravo, öncüsünden daha güvenli bir otomobil haline gelmiş. Ayrıca iç mekanda kullanılan malzeme kalitesindeki artış da gözlerden kaçmıyor. Çift bölgeli klima, geniş cam tavan, hız sabitleyici, yağmur ve park sensörü, sis farları ile çalışan adaptif farlar ve lastik basınç uyarı gibi donanımlara kavuşan Bravo, sınıfta artık daha iddialı bir otomobil olduğunu gösteriyor. Araçta Active, Dynamic, Emotion ve Sport olmak üzere 4 farklı donanım seviyesi bulunacak.
Üçü benzinli beş motor seçeneği var
Fiat Bravo’da kullanılan yeni ve teknolojik motorlar da hayli iddialı. Özellikle düşük motor hacimlerine rağmen ürettikleri yüksek güçler ile dikkat çeken benzinli motorlar, Türkiye’de tüketicilere vergi avantajı da sağlayacak. Üçü de 1.4 litre hacminde olan benzinli motorların ikisi turbo ile aşırı beslenirken birisi atmosferik yapıya sahip. Atmosferik 1.4 litrelik motor 5500 d/d’de 90 beygir güç ve 4500 d/d’de 128 Nm maksimum tork üretiyor. Bu motor ile 179 km/s’lik maksimum hıza ulaşabilen Bravo’nun 0-100 km/s hızlanması ise 12.5 saniyede tamamlanıyor ve araç 100 kilometrede ortalama 6.7 litrelik bir tüketim değeri sunuyor.
Turbo beslemeli diğer 1.4 litrelik motorlar sırası ile 120 ve 150 beygir güç üretiyorlar. Farklı turbo basıncı sistemi sayesinde iki farklı seçenek sunan Bravo’nun 120 beygirlik versiyonu maksimum gücünü 5000 d/d’de üretirken; her iki model de 2000 d/d’de 206 Nm maksimum tork ortaya koyuyor. Daha yüksek turbo basıncına sahip olan motor ise 5500 d/d’de 150 beygir güç üretiyor ve 206 Nm’lik maksimum tork iç mekanda bulunan ’Sport’ tuşuna basılması ile birlikte 230 Nm’ye çıkıyor.
Benzinli turbo motorlarda olduğu gibi dizel motor seçenekleri de 120 ve 150 olmak üzere iki farklı güç üretiyor. 120 beygir gücündeki motor 255 Nm tork üretirken 150 beygir gücündeki versioyonun maksimum torku ise 305 Nm. 120 beygir gücündeki versiyon 0-100 km/s hızlanmasını 10.5 saniyede tamamlayıp 194 km/s maksimum hıza ulaşırken; 150 beygirlik versiyonda bu değerler 9 saniye ve 209 km/s olarak ölçülüyor.
Uzay teknolojili
Bravo, İtalyan üreticinin yeni mühendislik teknikleri kullanarak geliştirdiği ilk model olma unvanını taşıyor. Fiat Auto CEO’su Sergio Marchionne de bu araç için uzay projelerinde uygulanan tekniklerin kullanıldığının da altını çiziyor. Bravo, gelecekte Lancia Delta HPE modelinin de temelini oluşturacak. Öncelikle tamamen sanal ortamda çizilen ve testleri gerçekleştirilen Bravo, bunlarda başarılı olduktan sonra gerçek testlere geçildi.