Fellini beni çeÅŸmeye soktu, bir daha hiç ciddi rol teklifi almadım

Güncelleme Tarihi:

Fellini beni çeşmeye soktu, bir daha hiç ciddi rol teklifi almadım
OluÅŸturulma Tarihi: Temmuz 12, 2003 00:00

Her sinemaseverin belleÄŸine o muhteÅŸem sahne mutlak yerleÅŸmiÅŸtir. Dolce Vita (Tatlı Hayat) filminde Ä°sveçli Anita Ekberg'in Roma'nın tarihi AÅŸk ÇeÅŸmesi'ndeki banyo sahnesi. Aradan 43 yıl geçmiÅŸ olmasına karşın bugün hálá Trevi ÇeÅŸmesi bu görüntüyle anımsanıyor. Geçenlerde Roma'da La Dolce Vita filminin yönetmeni Federico Fellini'nin ölümünün 10. yılında onun adına bir film festivali düzenlendi. Pek çok yapıtı yeniden gösterildi. Fellini'nin favori yıldızı Anita Ekberg, yıllardan beri kapandığı evinden çıkarak ilk kez katıldığı bu festivalde yüzünü gösterdi. Ustası Fellini'yi, rol arkadaşı Marcello Mastroianni'yi anlattı.Dünya sinemasının en güzel siyah-beyaz sahnelerinden biri şüphesiz Roma'nın AÅŸk ÇeÅŸmesi'ne Marilyn Monroe tarzı dekoltenizle girdiÄŸiniz an... O anı gözünüzün önünde bir kere daha canlandırabilir misiniz?-Ben AÅŸk ÇeÅŸmesi'ne bu filmden çok daha önce girmiÅŸtim; çekilen resimlerim dünyayı dolaşınca skandal olarak kabul edilmiÅŸti. O dönemlerde Ä°sveçli bir yıldız adayıydım. Bir Ä°sveç dergisi için Roma'da fotoÄŸraf çekimleri yapıyorduk. AÅŸk ÇeÅŸmesi'nin önünde resimlerim çekilirken çıplak ayağım kaydı ve mermere çarptı. BaÅŸparmağım kanamaya baÅŸladı. Ayağımı çeÅŸmeye soktum. Aylardan aÄŸustostu ve hava çok sıcaktı. Dayanamadım öbür ayağımı da soktum. FotoÄŸrafçı hemen koÅŸup makinesini aldı, eteklerimi sıyırıp suda yürümemi istedi. Çok dekolte giyinmiÅŸtim. Sonradan seksi resimlerim bütün gazete ve dergilerde çıktı.Peki Federico Fellini'nin bunda payı ne?-Fellini bu resimleri görmüş. O dönemde ben California Films Company'ye baÄŸlıyım... Federico Fellini üşenmemiÅŸ ta Los Angeles'a geldi. Beni buldu. Böyle bir film çevirmek istediÄŸini söyledi. Ben de ‘‘Senaryoyu gönderin bir tetkik edeyim’’ dedim. Fellini suratıma aval aval baktı: ‘‘Ne senaryosu?’’ diye sordu. ‘‘Ben Ä°sveçliyim, oyunu kurallarına göre oynarım. Önce senaryo’’ diye ısrar ettim. ‘‘İyi o zaman senaryoyu sen yaz’’ deyiverdi! Tabii o dönemde henüz Fellini'yi tanımıyordum. MeÄŸer senaryo filan yazmazmış hiç, sette çekim sırasında ÅŸifahen uygulatırmış.O ünlü sahne nasıl çekildi? -Gece yarısı saat birde çeÅŸmeye geldik. Aylardan ocak... Ãœzerimizde kürk mantolar var. Marcello Mastroianni soÄŸuktan donuyor. Ekipte herkes eldivenli, yün bereli, tiril tiril titriyorlar. Federico Fellini iri yarı vücuduna hiç de yakışmayan ince sesiyle ‘‘Haydi Anita, atla suya’’ diye komutu verdi. Baktım Marcello kıs kıs gülüyor. Ama sonunda o da yanıma gelecek. Kürkü çıkarttım. Önce saÄŸ bacağımı soktum. Parmaklarım hissizleÅŸti. ‘‘Ben bunu yapamam!’’ diye çığlık attım. Çekimler tam üç saat sürdü. Çay üzerine çay, papatya çayı, ıhlamur içtik. Marcello karşıdaki küçük otelin lobisinde donmuÅŸ ayaklarına sıcak su pansumanı yaptırdı. Film piyasaya çıkınca zulüm günlerim baÅŸladı...Nasıl yani?-O sahneler benim için ÅŸans kapısını açmış gibi görünse de, bana pahalıya mal oldu. Çünkü bu rolden sonra hiçbir zaman ciddi rol teklifi almadım. Gelen senaryolarda hep ucuz, soyunan kadın karakteri oynamam isteniyordu. Ãœstelik her senaryoda mutlak bir aÅŸk çeÅŸmesi sahnesi vardı. Kaliteli baÅŸka bir film çevirmemi engelledi. Hollywood düşümü öldürdü...Biraz Fellini'yi anlatır mısınız?-Gamsızdı. Filme baÅŸlar, ilham geldikçe çekerdi. Ama çok iyi bir yönetmendi. Oyuncuya sanatçı gözüyle bakar ve rolünü kendi iradesiyle yansıtmasına saygı gösterirdi, eleÅŸtiriye her zaman açık olduÄŸunu hissettirirdi. Geçenlerde Rimini'deki mezarına gittim. Öyle bakımsızdı ki... Oysa belediye onun ruhunun reklamıyla turist çekmeye çalışıyor!Fellini filmlerini hiç sinemalarda ikinci bir kez seyretmezmiÅŸ. DoÄŸru mu?-Evet. Festivallerde bile seyretmezdi. Montajı bitirdikten sonra tek başına salonda izler, bu iÅŸ tamamdır derdi. ‘‘İkinci kez izlersem bir sürü hata bulur sonunda da keçileri kaçırırım’’ derdi. Cannes Film Festivali'nde bile salona sadece tören için geldi ve filmini izlemeden gitti. Ya Marcello Mastroianni?-Kibirli görünmeye çalışır, beÅŸ dakika sonra bu rolünden bıkar ve gerçek yüzünü gösterirdi. O da gamsızdı. Alçakgönüllüydü. Åžimdi ne yapıyorsunuz?-Roma'nın banliyösünde bir evim var. Sinemadan kopalı neredeyse asırlar olacak. Bir ara anılarımı yazmayı düşündüm. Ama hevesim kısa sürdü.Arada bir AÅŸk ÇeÅŸmesi'ne uÄŸruyor musunuz?-Hayır! Dedim ya o banyo sahnesi bana acı getirdi.Sizden sonra pek çok ünlüyü o çeÅŸmeye sokmaya çalıştılar. Sadece top model olduÄŸu dönemlerde Claudia Schiffer girdi. -Bence çeÅŸmenin tılsımı bozuldu. Beni Claudia Schiffer ile aynı kefeye koyanlar sanırım umduklarını bulamadılar ki resmin fazla ilgi görmediÄŸini kısa zamanda anladılar... Yeni Ä°talyan sinemasını nasıl buluyorsunuz?-Ne varsa yine eski yönetmenlerde var! SÄ°NEMA TARÄ°HÄ°NÄ°N EN SEKSÄ° 100 YILDIZINDAN BÄ°RÄ°Anita Ekberg (72), 1950'de Ä°sveç Güzeli seçildikten sonra Hollywood'a gitti ve bir film yıldızı olmak için uÄŸraÅŸtı. Ancak şöhrete kavuÅŸmasını, 1960'ta Roma'da Fellini'nin filmi ‘‘La Dolce Vita’’daki rolüne borçluydu. Ondan sonra Roma'ya yerleÅŸti. Anita Ekberg, 1995'te Empire Dergisi'nin yaptığı Sinema Tarihinin En Seksi 100 Starı listesine girdi. Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!