OluÅŸturulma Tarihi: Ekim 28, 2004 00:00
Cumhuriyet Bayramı provası için EskiÅŸehir’den kalkan uçak, Aksa Camii’nin minaresinin ‘alem’ini parçalayarak yoluna devam etti.29 Ekim merasim geçiÅŸi için prova uçuÅŸu yapan bir F-4 savaÅŸ uçağı, BaÅŸbakan Tayyip ErdoÄŸan’ın zaman zaman cuma namazı kıldığı, evine 150-200 metre mesafedeki Aksa Camii’nın minaresinin alemine çarptı. Uçağın minareye çarpmadan kazayı atlatması mucize diye nitelendi.CUMHURÄ°YET Bayramı merasim geçiÅŸi için prova uçuÅŸu yapan bir F-4 (Fantom) savaÅŸ uçağı, dün BaÅŸbakan Tayyip ErdoÄŸan’ın zaman zaman cuma namazlarını kıldığı evine 150-200 metre mesafedeki Aksa Camii’nin minaresinin alemine çarptı. SavaÅŸ uçağının, minarenin üzerindeki hafif metalden yapılan en çok 40 cm. yüksekliÄŸindeki alemi eÄŸerek hasar görmeden ve yaklaşık iki karış farkla minareye çarpmadan kazayı atlatması, mucize olarak nitelendi. EskiÅŸehir 111. Filo’dan havalanan F 4 tipi savaÅŸ uçakları dün 29 Ekim Cumhuriyet Bayramı’ndaki gösteri uçuÅŸları için EsenboÄŸa-Keçiören-Hipodrom tören alanı güzergáhında çalışma yaptı. Hipodrom güzergáhına girmek için, Keçiören üzerinden pasaj geçiÅŸi yapan bir F 4, ErdoÄŸan’ın evinin bulunduÄŸu Subayevleri Mahallesi’nden alçak uçuÅŸ yaparken saat 12.30 sıralarında Aksa Camii’nin iki minaresinden birine temas ederek, alemini parçaladı.DENGE BÄ°R AN GÄ°TTÄ°Görgü tanıklarından Hüseyin Uslu savaÅŸ uçağının minarenin alemine deÄŸdikten sonra bir an dengesini kaybettiÄŸi ve alemin parçalarının aÅŸağıya düştüğünü söyledi. Caminin bir bölümünde tadilat çalışmalarını sürdüren inÅŸaat ustalarından biri de, öğle namazından çok kısa süre önce uçakların gürültülerini çok yakından duyduklarını, ardından bir uçağın caminin alemine çarptığını anlattı.Askeri bir uzman, uçağın altının biraz daha aÅŸağıya minareye çarpması durumunda iniÅŸ takımının zarar görebileceÄŸini ve uçağın en azından ‘acil iniş’ riski ile karşılaÅŸabileceÄŸini söyledi. Aynı uzman uçağın motorunun minareye çarpması halinde ise bir felaket yaÅŸanabileceÄŸini bildirdi.THK: Ä°STEMDIÅžI TEMASHava Kuvvetleri Komutanlığı Genel SekreterliÄŸi’nden yapılan açıklamada ‘27 Ekim 2004 günü Ankara’da icra edilen Cumhuriyet Bayramı tören provaları esnasında pasaj geçiÅŸi yapan F-4 uçaklarından biri, Subayevleri Aksa Camii minaresine istem dışı temas etmiÅŸtir. Temas sonucu cami minaresi aleminde hafif hasar oluÅŸmuÅŸ, uçak salimen üssüne dönmüştür’ denildi.Uzman görüşüBu kadar alçak uçuÅŸ zorHÃœRRÄ°YET, kazadan sonra uzun yıllar Türk Hava Kuvvetleri’nde kritik görevlerde bulunmuÅŸ bir emekli pilotun görüşlerine baÅŸvurdu. Ä°ÅŸte soru ve yanıtlar:Pasaj geçiÅŸi nedir?Pasaj geçiÅŸi, uçağın gösteri uçuÅŸu sırasında yol aldığı güzergahtaki seyrini anlatır. Ben de geçmiÅŸte bu uçuÅŸları yaptım. Pilotun hedefi hipodromun ortasındaki bayrağı tutturup, aÅŸağıda protokol bölümünde duran CumhurbaÅŸkanı’nın tam üstünden geçmektir. Uçak bu rotada EsenboÄŸa istikametinden gelir ve ÅŸehrin giriÅŸinde rotasını hipodromun üzerinden geçecek ÅŸekilde ayarlar. Çarpmanın olduÄŸu yer iÅŸte bu güzergahın üstünde.Pasaj geçiÅŸlerinde sivil yerleÅŸim birimlerinin üzerinde bu kadar alçaktan uçulması sıkça karşılaşılan bir durum mudur?Hayır. Ancak, bu tür merasim uçuÅŸları yine de hep alçaktan yapılır. Pilot, havanın bugünkü gibi puslu olması nedeniyle ya da önündeki kolu takip etmeye çalışırken biraz daha aÅŸağı inmiÅŸ olabilir. Unutmayın ki, bunlar saniyelik iÅŸlerdir. Uçak biraz daha alçaktan, örneÄŸin 25-30 santim kadar alçaktan uçmuÅŸ olsaydı ve caminin minaresine çarpsaydı ne olurdu? Uçak düşebilir miydi?Bu takdirde bir emergency landing (acil iniÅŸ) durumu ortaya çıkabilirdi. Bu durumda uçağın altında hasar meydana gelirdi. Ancak uçakta asıl tehlikeli durum motorlarda hasar olması halinde çıkar. Ancak F-4’lerde uçağın altının çizilmesi direk olarak motorları etkilemeyebilir. F-4’lerin altında iniÅŸ takımlarının olduÄŸu sistemler vardır. Bu durumda iniÅŸ takımları etkilenebilirdi. Uçak dengesini kaybedip kontrolden çıkabilir miydi? Uçağın istikametini deÄŸiÅŸtiren, hareketini saÄŸlayan kumanda satıhlarıyla ilgili yerlerinde hasar olmuÅŸ olsaydı, o takdirde daha ciddi durumlar olabilirdi.Â
button