Ateş YALAZAN - Hasan TÜFEKÇİ / ANKARA
Oluşturulma Tarihi: Ekim 28, 2004 01:54
Cumhuriyet Bayramı provası için Eskişehir’den kalkan uçak, Aksa Camii’nin minaresinin ‘alem’ini parçalayarak yoluna devam etti.
29 Ekim merasim geçişi için prova uçuşu yapan bir F-4 savaş uçağı, Başbakan Tayyip Erdoğan’ın zaman zaman cuma namazı kıldığı, evine 150-200 metre mesafedeki Aksa Camii’nın minaresinin alemine çarptı. Uçağın minareye çarpmadan kazayı atlatması mucize diye nitelendi.
CUMHURİYET Bayramı merasim geçişi için prova uçuşu yapan bir F-4 (Fantom) savaş uçağı, dün Başbakan Tayyip Erdoğan’ın zaman zaman cuma namazlarını kıldığı evine 150-200 metre mesafedeki Aksa Camii’nin minaresinin alemine çarptı. Savaş uçağının, minarenin üzerindeki hafif metalden yapılan en çok 40 cm. yüksekliğindeki alemi eğerek hasar görmeden ve yaklaşık iki karış farkla minareye çarpmadan kazayı atlatması, mucize olarak nitelendi.
Eskişehir 111. Filo’dan havalanan F 4 tipi savaş uçakları dün 29 Ekim Cumhuriyet Bayramı’ndaki gösteri uçuşları için Esenboğa-Keçiören-Hipodrom tören alanı güzergáhında çalışma yaptı. Hipodrom güzergáhına girmek için, Keçiören üzerinden pasaj geçişi yapan bir F 4, Erdoğan’ın evinin bulunduğu Subayevleri Mahallesi’nden alçak uçuş yaparken saat 12.30 sıralarında Aksa Camii’nin iki minaresinden birine temas ederek, alemini parçaladı.
DENGE BİR AN GİTTİ
Görgü tanıklarından Hüseyin Uslu savaş uçağının minarenin alemine değdikten sonra bir an dengesini kaybettiği ve alemin parçalarının aşağıya düştüğünü söyledi. Caminin bir bölümünde tadilat çalışmalarını sürdüren inşaat ustalarından biri de, öğle namazından çok kısa süre önce uçakların gürültülerini çok yakından duyduklarını, ardından bir uçağın caminin alemine çarptığını anlattı.
Askeri bir uzman, uçağın altının biraz daha aşağıya minareye çarpması durumunda iniş takımının zarar görebileceğini ve uçağın en azından ‘acil iniş’ riski ile karşılaşabileceğini söyledi. Aynı uzman uçağın motorunun minareye çarpması halinde ise bir felaket yaşanabileceğini bildirdi.
THK: İSTEMDIŞI TEMAS
Hava Kuvvetleri Komutanlığı Genel Sekreterliği’nden yapılan açıklamada ‘27 Ekim 2004 günü Ankara’da icra edilen Cumhuriyet Bayramı tören provaları esnasında pasaj geçişi yapan F-4 uçaklarından biri, Subayevleri Aksa Camii minaresine istem dışı temas etmiştir. Temas sonucu cami minaresi aleminde hafif hasar oluşmuş, uçak salimen üssüne dönmüştür’ denildi.
Uzman görüşü
Bu kadar alçak uçuş zor
HÜRRİYET, kazadan sonra uzun yıllar Türk Hava Kuvvetleri’nde kritik görevlerde bulunmuş bir emekli pilotun görüşlerine başvurdu. İşte soru ve yanıtlar:
Pasaj geçişi nedir?
Pasaj geçişi, uçağın gösteri uçuşu sırasında yol aldığı güzergahtaki seyrini anlatır. Ben de geçmişte bu uçuşları yaptım. Pilotun hedefi hipodromun ortasındaki bayrağı tutturup, aşağıda protokol bölümünde duran Cumhurbaşkanı’nın tam üstünden geçmektir. Uçak bu rotada Esenboğa istikametinden gelir ve şehrin girişinde rotasını hipodromun üzerinden geçecek şekilde ayarlar. Çarpmanın olduğu yer işte bu güzergahın üstünde.
Pasaj geçişlerinde sivil yerleşim birimlerinin üzerinde bu kadar alçaktan uçulması sıkça karşılaşılan bir durum mudur?
Hayır. Ancak, bu tür merasim uçuşları yine de hep alçaktan yapılır. Pilot, havanın bugünkü gibi puslu olması nedeniyle ya da önündeki kolu takip etmeye çalışırken biraz daha aşağı inmiş olabilir. Unutmayın ki, bunlar saniyelik işlerdir.
Uçak biraz daha alçaktan, örneğin 25-30 santim kadar alçaktan uçmuş olsaydı ve caminin minaresine çarpsaydı ne olurdu? Uçak düşebilir miydi?
Bu takdirde bir emergency landing (acil iniş) durumu ortaya çıkabilirdi. Bu durumda uçağın altında hasar meydana gelirdi. Ancak uçakta asıl tehlikeli durum motorlarda hasar olması halinde çıkar. Ancak F-4’lerde uçağın altının çizilmesi direk olarak motorları etkilemeyebilir. F-4’lerin altında iniş takımlarının olduğu sistemler vardır. Bu durumda iniş takımları etkilenebilirdi.
Uçak dengesini kaybedip kontrolden çıkabilir miydi?
Uçağın istikametini değiştiren, hareketini sağlayan kumanda satıhlarıyla ilgili yerlerinde hasar olmuş olsaydı, o takdirde daha ciddi durumlar olabilirdi.