Fark yaratan kazanır

Güncelleme Tarihi:

Fark yaratan kazanır
Oluşturulma Tarihi: Şubat 23, 2002 15:26

Perakendecilik sektörünün dünyaca ünlü isimlerinden Dr. Ira Kalish, Reatil Institute'un seminerine katılmak üzere 1 Mart'ta Türkiye'ye geliyor. 10 yıldır dünya markalarına danışmanlık yapan Kalish başarılı perakendecilerin sırlarını şöyle sıralıyor: Tedarik zinciri yönetimi ile düşük fiyatlar sunmak, güçlü mağazacılık, güçlü ilişkiler, markanın gücü, kategori ağırlıklı hizmet.

Perakendecilik sektörü dünyadaki gelişmelerden birebir etkilenen sektörlerin başında geliyor. Küresel ekonomik ve politik gelişmeler perakendecileri birçok faktörle aynı anda başa çıkmaya zorluyor. Teknolojik gelişmeleri yakalayamayan, uygun pazarlama stratejileri geliştiremeyen ve zamanında önlem almayan perakendecilerin ömrü kısa oluyor.

Perakendecilik sektörünün dünyaca ünlü isimlerinden Dr. Ira Kalish 'Retailing Institute' tarafından düzenlenen 'Retailing Marketing Vizyon ve Uygulama' seminerine katılmak üzere 1 Mart'ta Türkiye'ye geliyor. Ana sponsorluğunu OBASE'in yaptığı seminer, Swissotel'de gerçekleştirilecek.

Dr. Kalish on yılı aşkın zamandır perakendecilik üzerine danışmanlık yapıyor. Boots, Gap, Nike, Levi Strauss gibi ünlü şirketlere eğitim ve danışmanlık veriyor. Amerika'da bulunan Retail Forward danışmanlık şirketinin başkan yardımcılığını yürütüyor. Dr. Kalish'le perakendeciliğin bugünkü durumu üzerine konuştuk.

Perakende sektörü küresel krizden nasıl etkilendi? Diğer sektörlere göre durumu nedir?

- Ekonomik durgunluk sonucu perakende satışlardaki büyüme zarar gördü. Tabii sektörün her bölümü farklı şekilde etkilendi. Alışveriş merkezleri ve üst gruba yönelik özel ürünler satan mağazalar birkaç istisna dışında en çok zarar görenler. Buna karşılık, hipermarketler gibi ürünleri indirimli satanlar pazar payını artırdı. Küçük perakendeciler ayakta durmalarını sağlayacak finansal kaynaklarını yitirdiler. Bu nedenle iflas ediyorlar ve büyükler paylarını daha da büyütüyor. Perakende diğer sektörlere göre daha dağınık. Ancak bu durum ekonomik kriz dönemlerinde değişiyor. Krizle beraber perakendede konsolidasyon gerçekleşiyor ve diğer sektörlere benzemeye başlıyor.

Perakendede 21'inci Yüzyıl'ın başarı kriterleri neler? Hangi stratejiler müşterileri olumlu etkiliyor?

- Başarılı perakendecilerin seçtikleri alanda önemli bir isim haline gelmeleri gerekiyor. Yani yarattıkları markayla rakiplerinden açık ve net bir şekilde farklı olmaları şart. Bunun yanı sıra, başarılı perakendecilerin verimli tedarik zincirlerine sahip olması gerekiyor. Böylece fiyatlarını belli bir sınırda tutabiliyorlar ve taleplere hızlı cevap verebiliyorlar.

Günümüzde perakendeciler için en geçerli pazarlama stratejileri neler?

- Güçlü bir pazarlama rakiplerinize göre bariz bir avantajınızın olmasını sağlar. Ayrıca, müşterinizin ihtiyaçlarını anlamanızı ve bu ihtiyaçlara hızla cevap vermenizi kolaylaştırır. Çünkü, güçlü pazarlama güçlü strateji yaratmak demektir. Hedef aldığınız müşterinin asla hayal kırıklığına uğramayacağını, yoksa asla geri dönmeyeceğini bilmeniz gerekir. Her müşteri uzun süre gelir sağlayacak birer kaynak gibi görülmelidir.

GÜÇ MERKEZDE OLMALI

Değişen küresel dengelere ve taleplere göre perakendeciler nasıl bir hazırlık yapmalılar?

- Satın alma, dağıtım ve lojistik gibi verimliliği artıracak süreçleri belli bir merkezde toplamalılar. Satışları artıran mağaza yönetimi veya müşteri ilişkileri gibi süreçlerde ise otorite paylaşılmalı. Mağaza müdürlerine yüksek derecede sorumluluk verilmeli ve mağazanın başarısına göre değerlendirme yapılmalı. Küçük ve küresel olmayan perakendeciler büyük markalarla birleşmeye gitmeli. Ancak bu şekilde daha iyi tedarik zincirlerinden ve kaynak yaratma fırsatlarından yararlanabilirler ve finansal kaynaklarını güçlendirebilirler.

Perakende sektörünün kazananları kimler? Bu başarılarının arkasında ne var?

- Wal-Mart, Carrefour, Royal Ahold, Tesco, Home Depot, Ikea, Zara, Hennes & Mauritz ve Amazon.com başarılı isimler. Bu şirketlerin hepsi sektörlerinde lider ve rakiplerine karşı bir ya da daha fazla belirgin avantajları var. Bu avantajlar, tedarik zinciri yönetimi sayesinde düşük fiyatlar sunmak (Wal-Mart, Hennes & Mauritz), güçlü mağazacılık (Carrefour, Zara), tedarikçilerle güçlü ilişkiler (Ahold), markanın gücü (Tesco, Ikea), veya kategori ağırlıklı hizmet (Home Depot, Amazon) olarak sıralanabilir. En önemlisi, saydığım isimlerin hepsi stratejilerini mükemmel bir şekilde uyguluyor. Bu çoğu zaman müşterileri şirketin başarısına hisse yoluyla ortak etmeyi de içeriyor.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!