Güncelleme Tarihi:
Hatay’a havaalanı, kazalara onay
ANAP Hatay Milletvekilleri Levent Mıstıkoğlu ve Hakkı Oğuz Aykut, göçmen kuşların geçiş güzergahı olan Amik Ovası'na yapılması planlanan havaalanını ihaleye çıkartacaklarını açıkladılar. Kuş-uçak çarpışması için Türkiye'nin en tehlikeli bölgesine yapılacak ihaleye Çevre Bakanlığı olumsuz rapor vermişti.
GÖÇMEN kuşların geçiş güzergahı olması nedeniyle uzun süredir yapımı tartışma konusu olan, Hatay Valisi Yener Rakıcıoğlu'nun, ‘‘Göç mevsiminde kapatırız’’ diyerek çözüm önerdiği Hatay Havalimanı'nın ihaleye çıkartılacağı açıklandı. Bölgede gezi ve incelemeler yapan ANAP Hatay Milletvekilleri Levent Mıstıkoğlu ve Hakkı Oğuz Aykut, Çevre Bakanlığı'nın olumsuz raporuna rağmen Amik Ovası'na yapılması planlanan havalimanı inşaatının 2 ay içinde ihalesinin yapılacağını açıkladı.
BÜYÜK TEHLİKE
Uzmanların yüz binlerce kuşun göç yolu üzerine bulunan ve kuş-uçak çarpışması açısından Türkiye'nin en tehlikeli bölgesi olarak yorumladığı Amik Ovası'na yapılacak olan havalimanının büyük bir ihtiyaç olduğunu belirten Mıstıkoğlu, ‘‘Bu konuda çalışmalar son aşamaya geldi. Havalimanı yapılması kesinleşti. 2 ay içinde ihaleye çıkartılacak. Ancak İskenderun'a havalimanı için bir çalışma söz konusu değil’’ dedi.
ÇED, OLUMSUZ
Hatay Havalimanı'nın yapımı konusunda, Orman Bakanlığı Milli Parklar Genel Müdürlüğü tarafından Çevre Bakanlığı'ndan istenen Çevresel Etki Değerlendirme (ÇED) Raporu, uzmanların yaptığı incelemeden sonra olumsuz olarak verilmişti.
ETRAF HAVAALANI
Çevre Bakanlığı'nın olumsuz raporuna karşın yapılması konusunda ısrar edilen Antakya Havaalanı'nın gerekli olup olmadığı da tartışılıyor. Hatay'ın çevresinde Adana, Gaziantep ve Kahramanmaraş'ta havaalanları bulunuyor. Antakya'ndan Adana veya Gaziantep'e otobüsle 3, otomobil ile 2 saatte gidilebiliyor. Antakya ve İskenderun'dan Adana'ya her yarım saatte bir otobüs hareket ediyor. Kahramanmaraş'ın Hatay'a uzaklığı ise diğer iki ile göre yarım saat daha fazla.
Hatay Havalimanı konusunda, projenin gündeme gelmesinden bu yana Orman Bakanlığı destekli çevrecilerle, valilik arasındaki çekişme sürüyor. Orman Bakanlığı tarafından havalimanının yapılacağı bölgede uzmanlara, 2-6 Ekim 1999 tarihleri arasında gözlem yaptırıldı. Raporda, Amik Ovası'nın, kuzey-güney yarım küre arasında ilkbahar ve sonbaharda göç eden kartal, pelikan, leylek gibi büyük kuşların göç yolları üzerinde bulunduğu bildirildi. 4 günlük süre içinde ovadan ak pelikan, flamingo, kartal ve leylek başta olmak üzere 10 bin 25 kuş sayıldı. Bakanlık tarafından, ÇED raporu verecek Çevre Bakanlığı'na gönderilen yazıda, buraya havalimanı yapılması halinde uçak kazalarının kaçınılmaz olduğu bildirildi. Raporda ayrıca, Türkiye'de kuş çarpmaları sonucu meydana gelen uçak kazalarının yılda 25 milyon dolarlık zarar yarattığına dikkat çekildi. Türkiye'nin sayılı kuş bilimcilerinden ODTÜ Biyoloji Bölümü öğretim üyesi Doç. Dr. Can Bilgin de, Orman Bakanlığı'nın isteği üzerine yaptığı gözlemde, Amik Ovası'ndan her yıl yüz binlerce kuş geçtiğini belirtirken, bölgenin kuş-uçak çarpışmaları açısından Türkiye'nin en riskli bölgesi olduğunu bildirdi. Hatay Valiliği de, yine 2-6 Ekim tarihleri arasında Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi'ni kuşları izlemek için görevlendirdi. Üniversite öğretim elemanlarının Amik Ovası'na açılan Belen Geçidi'nde yaptığı gözlem sonucu hazırladıkları raporda, yalnızca 4-6 kartal belirlendiği belirtildi.
Hangi kuş uçak düşürmüş
Hatay Valisi Yener Rakıcıoğlu, kuşların yaratacağı tehlike konusunda daha önce ilginç açıklamalarda bulunmuştu. Bu güne kadar ülkemizde kuş çarpması sonucu uçak düşmediğini öne süren Vali Rakıcıoğlu, ‘‘Bence bu safsata. Biz her şeyi göze alarak bölge için önem taşıyacak olan havalimanının inşaatını tamamlamak istiyoruz. Ayrıca, kuş göçleri sırasında da havalimanını 20-30 gün, bilemediniz iki ay trafiğe kapatma teklifini de götüreceğiz’’ diye çözüm önerisi getirmişti.