Güncelleme Tarihi:
Londra'dan Kenya'ya giden yolcu uçağının kokpitine girerek intihar etmek isteyen yolcu, eğer 4 saniye daha geç kalınıp etkisiz hale getirilemeseydi, büyük bir facia yaşanacaktı. Boğuşma sırasında, birkaç saniye içinde 3 bin metre irtifa kaybeden uçak, 4 saniye daha geçseydi, 379 yolcu ve 19 mürettebatıyla yere çakılacaktı.
Gerilim filmlerine taş çıkartan olay, Boeing 747-400 jumbo jet’in kalkışından 6 saat sonra Sudan semalarında meydana geldi. Uçak, güzel havada sorunsuz yol alırken, yolcuların çoğu uyuyordu. İşte tam o esnada yerinden aniden fırlayan 27 yaşındaki siyahi yolcu, çılgın gibi kokpite daldı ve uçağın kontrolünü ele geçirmek istedi.
3 BİN METRE DÜŞTÜ
Manyak yolcu içeri daldığında uçak otomatik pilota bağlıydı ve 53 yaşındaki kaptan pilot William Hagan kestiriyordu. Derhal uyanan kaptan pilot, üçüncü pilot Richard Webb ile birlikte, çılgın yolcuyla boğuşmaya başladı.
Bu sırada otomatik pilota bağlı olan uçak, kontrolden çıktı ve tehlikeli biçimde iki kez pike yaptı. Uçak, yolcuların dehşet dolu çığlıkları arasında, 11 bin 500 metre yükseklikte uçarken, irtifa kaybetti ve tam 3 bin metre düştü. Kaptan pilot ve üçüncü pilot, Kenyalı çılgın yolcuyu bazı yolcuların da yardımıyla güçlükle etkisiz hale getirirken ikinci pilot Phil Watson, büyük soğukkanlılıkla kontolü ele aldı ve uçağın burnunu, geri dönüşü olmayan noktaya 4 saniye kala düzeltmeyi başardı.
Boğuşma çıktığında pilotların yardımına ilk gidenlerden biri, Business Class'ta yolculuk etmekte olan Clemson Üniversitesi eski basketbol oyuncularından Clarke Bynum oldu. 2 metrelik dev cüssesiyle Bynum, çılgın yolcunun etkisiz hale getirilmesinde önemli rol oynadı.
İNTİHAR ETMEK İSTEMİŞ
Uçaktaki dehşet saniyeleri geçtikten sonra, yolculara anons yapan Kaptan pilot Hagan, ‘‘Sizlere şu bilgiyi vermek istiyorum: Manyak yolcu, intihar etmek amacıyla uçağı ele geçirip, yere çakmak istedi’’ dedi. Dev yolcu uçağının, güvenli bir biçimde Nairobi Havaalanı'na inmesiyle birlikte, yolcular da rahat bir nefes aldı. Uçağın pike yapması sırasında, bir çok yolcu çeşitli yerlerinden yaralandı. Ciddi şekilde yaralanan beş kişi, Nairobi'de hastaneye kaldırıldı.
DEHŞET ANINI ANLATTILAR
Kulağımı ve parmağımı ısırdı
Manyak Kenyalıyla boğuşarak uçağın düşmesine engel olan Kaptan pilot William Hagan, dehşet anlarını şöyle anlattı: ‘‘Adam deli gibiydi. Kulağımı ve parmağımı kötü şekilde ısırdı. Kendisini ve hepimizi öldürmek istiyordu. Ama eğitildiğimiz biçimde, elimizden geleni yaptık ve mürettebatla birlikte yolcuyu etkisiz hale getirdik.’’
Çocuklarıma sarıldım
4 ve 1 yaşındaki oğulları Süleyman ile Kasım, kardeşi Benjamin ve annesi Lady Annabel Goldsmith ile birlikte seyehat eden Jemima Han, yaşadığı dehşet için şunları söyledi: ‘‘Hepimizin çok şanslı olduğunu düşünüyorum. Olay patlak verince, hemen çocuklarıma sarıldım. Uçak pike yaptığında, bir an sonumuzun geldiğini düşündüm...’’
Koca adamlar çığlık atıyordu
Jemima'nın kardeşi Benjamin de şunları söyledi: ‘‘Herkes, uçağın çakılacağını düşündü. Tüm yolcular dehşet içindeydi ve dua edenler vardı. Uçak pike yapıp sarsılmaya başlayınca, koca koca adamlar çığlık atmaya başladı. Uçak ikinci kez pike yaptığında, elektrikler kesildi ve oksijen maskeleri düştü. Her şeyin bittiğini sandım.’’
Kokpit kapısı açık olmamalı
KOKPİT kapısının kapalı olması konusunda kesin talimatlar yok. Ancak havacılık uzmanlarına göre kokpitin acil durumlar dışında kapalı tutulması gerekiyor. Örneğin Türk Hava Yolları, uçuş boyunca kokpit kapısını içerden kilitli tutuyor. Bu kabinlerin kapıları ince görünse de sağlam malzemeden yapılıyor ve üzerlerinde de gözlambası bulunuyor. Ayrıca terörle başı belada olan ülkelerin uçaklarında, kokpit kapıları ancak bir şifreyle açılabiliyor. Şirket yönetiminden izin alınmadan pilot kabinine yolcu da alınamıyor. İngiliz Havayoları'nda kokpitin açık tutulması, uçuş ekibinin ihmali ve gevşek tutumuna bağlanıyor.